טעם וריח אפשר לפתח - הסיפור של תורפז
תורפז הפכה משחקן נישתי בישראל לחברה גלובלית בצמיחה מואצת בתחום תמציות הריח והטעם וגם בזכות רכישות בינלאומיות, התאמה תרבותית מדויקת וניהול ערכי יוצא דופן, היא צומחת כמו סטארט-אפ ועם תזרים של תעשייה
תורפז: החברה הישראלית הקטנה שהפכה לאימפריה שקטה – עם טעמים, ריחות, וחזון גלובלי שמתחיל בישראל ומגיע עד יפן, דרום אפריקה ואירופה. בזמן שחברות רבות מחפשות 'לשבור את השוק' עם סיסמאות רועשות, תורפז עושה את זה אחרת: בצעדים מדודים, ברכישות חכמות, ובהבנה עמוקה
של התרבות המקומית בכל מדינה בה היא פועלת. טעמים, ריחות, והרבה שאיפות – שמוגשות במדויק לכל לקוח, בכל קצה של הגלובוס.
לפעמים, שוק ההון מצליח להפתיע. מתחת לרדאר של מרבית המשקיעים, מתנהלת דרמה שקטה אך מרתקת: חברה ישראלית בשם תורפז תעשיות צומחת בקצב
מסחרר והופכת לשחקנית גלובלית בעולם תמציות הריח והטעם – תעשייה של מיליארדי דולרים שבה שולטים בדרך כלל ענקים אירופאיים ואמריקאים.
אבל הסיפור של תורפז הוא לא רק על מספרים. הוא על אסטרטגיה חכמה, חשיבה ארוכת טווח – והרבה ריח של הזדמנות.
אז מה בכלל עושה תורפז?
תורפז מתמחה בשלושה תחומים עיקריים:
- תמציות ריח (Fragrance) – רכיבים שמשתלבים בבשמים, מוצרי טיפוח, נרות, מטהרי אוויר ואפילו סבונים ודטרגנטים.
- תמציות טעם (Taste) – תבלינים, תערובות, תמציות מתוקות ומלוחות לתעשיית המזון והמשקאות.
- חומרי גלם ייחודיים (Specialty Ingredients) – פתרונות לתעשיית הפארמה, המזון והכימיקלים העדינים.
אם זה נשמע לכם מופשט – תחשבו על תמצית שמדמה טעם של קרמל במעדן חלב, על ניחוח רענן באבקת כביסה או על תבלין סודי של רוטב ברביקיו. תורפז מפתחת, מייצרת ומוכרת את כל אלו – לחברות בכל העולם.
- רכישה שלישית השנה: תורפז רוכשת חברה באירופה תמורת 23 מיליון דולר
- "תורפז עשויה להתעניין ברכישת 3 חברות ישראליות בתחום; מעוניינים בעיקר להתרחב בצפון אמריקה ודרום אפריק
הפרק בפודקאסט שלא עוזב אותי – בזכות אישיות אחת
את החשיפה הראשונה שלי לתורפז לא קיבלתי מדו"ח או המלצת אנליסט – אלא מפרק של "חצי שעה של השראה" עם ערן גפן.
קרן כהן חזון, מנכ"לית תורפז, התארחה שם – ומהרגע הראשון היה ברור שיש כאן משהו אחר. בלי סיסמאות, בלי רעש – אלא אישיות רגועה, עמוקה, נחושה, שמצליחה לבנות אימפריה תעשייתית בעדינות של מנתחת לב.
באחת מנקודות השיא של השיחה, כהן חזון משתפת: "אני לא נשארת במקום שלא טוב לי – לא בשביל כסף ולא בשביל שום דבר."
ובהקשר אחר, כשהיא מדברת על ניהול ערכי: "אני לא משקרת, לא מתחמנת, לא מרמה – לא את המנהלים שלי, לא את העובדים שלי, לא את הלקוחות שלי."
אלה מילים שלא שומעים כל יום ממנכ"לית של חברה ציבורית עם מאות עובדים.
צמיחה בקצב של סטארט-אפ – עם תזרים של תעשייה
מאז שהונפקה ב-2021, תורפז לא עוצרת. היא רכשה למעלה מ-10 חברות ברחבי העולם – מאנגליה, דרך הונגריה, גרמניה ובלגיה, ועד דרום אפריקה. כל רכישה כזו היא לא רק שורת מספרים – אלא פתיחת דלת לשוק חדש, לתרבות חדשה, למומחיות נוספת.
- בחן את עצמך – איזו מערכת מסחר מתאימה לך?
- בריינסוויי משקיעה 5 מ' דולר בחברת Stella; המניה עולה ב-4%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
ברבעון הראשון של 2025, תורפז הציגה מכירות של 60.4 מיליון דולר – עלייה של 55% תוך שנה. הרווח התפעולי זינק ב-77%, וה-EBITDA הגיע ל-22.6% מהמכירות – נתון נדיר לחברת תעשייה.
אולם חשוב להבין: מרבית הצמיחה הזו נובעת מרכישות. הצמיחה האורגנית – כלומר, מכירות ללקוחות קיימים – עמדה על כ-9% בלבד. החברה בונה את עצמה מהר, אך נשאלת השאלה האם תצליח לממש סינרגיות ולייצר ערך מצטבר – או שתיתקע בשלבי הטמעה.
הרכישות האלו אינן רק אמצעי להתרחבות עסקית – הן גם מהלך אסטרטגי שנועד לגשר על פערים תרבותיים בטעם ובריח. כפי שקרן כהן חזון הסבירה בפודקאסט: “מה שמתוק בישראל, זה לא מה שמתוק ביפן. מה שחריף בדרום אמריקה זה לא מה שחריף בהודו. בשביל לדעת לתת את הפתרונות האלה, אתה צריך אנשים מקומיים. אתה צריך להרגיש את זה.”
מבשמים לרוטב ברביקיו – שינוי עמוק בתפריט
אם בעבר תורפז נחשבה לחברת ריח, כיום היא בראש ובראשונה שחקנית טעם. מעל 70% מהמכירות שלה מגיעות מתעשיית המזון: תמציות, תבלינים, טעמים למוצרים מתוקים ומלוחים. החברה נכנסה גם לעולמות של תמציות להפחתת סוכר ונתרן, והתמקמה בצמתי הבריאות והחדשנות.
אלא שהמהלך הזה גם שוחק את הרווחיות: תחום הריח לרוב רווחי יותר מתחום המזון. המעבר הזה דורש מתורפז לדעת לתמחר נכון, לייצר ביעילות, ובעיקר – לבדל את עצמה מול מתחרות עולמיות.
מצד שני, זה מהלך שמניח תשתית לעתיד. צרכנים בעולם מתרחקים ממוצרים סינתטיים ומתקרבים לתזונה
מודעת ובריאה יותר. תורפז שמה את עצמה בדיוק שם – והיא לא לבד.
מה הסיכון? ומה ההזדמנות?
הסיכון: תורפז רוכשת בקצב מהיר. שילוב של עשר חברות מ-15 מדינות דורש שליטה ובקרה. בנוסף, חלק מהרכישות נעשו במינוף – ואם תורפז לא תייצר תזרים מספק, הסיכון הפיננסי גדל.
ההזדמנות: החברה מגוונת – גיאוגרפית ומוצרית. היא פועלת בשווקים צומחים, מפתחת סל מוצרים רחב, ומציגה שילוב בין תעשייה מסורתית לחדשנות. כל עוד תשמור על מיקוד ועל משמעת – היא עשויה להפוך לשם גלובלי של ממש.
שורה תחתונה
תורפז לא צועקת. היא פשוט פועלת. היא לא מסתנוורת מהצלחה – היא מבשלת אותה, מרכיבה אותה בקפידה. יש לה דרך. יש לה הנהגה. ובעיקר – יש לה מוצר שנוגע לכולנו, כל יום.
ועל זה, כנראה באמת אין מה להתווכח.
גילוי נאות: אין כעת החזקה במניית תורפז, אך היא נמצאת ברשימת המעקב של הכותב.
- 2.לרון 03/06/2025 12:24הגב לתגובה זוהצמיחה אינני ככ בטוח! אין צמיחה אורגנית! ואם כן מועטת!
- 1.לרון 03/06/2025 12:22הגב לתגובה זוומקווה כפי שזה נראה שזו לא פרוטרום בערוב ימיה! יהודאי עשה שם הייסה בסייסה! חזון נראית ישרהרק שלא תקנה ותקנה ללא אבחנה כי מיזוג דורש זמן וכישורים ואפשר גם ליפול דוגמת טבע אפריקה אלווריון נוקיה ואחרות!