טעם וריח אפשר לפתח - הסיפור של תורפז

תורפז הפכה משחקן נישתי בישראל לחברה גלובלית בצמיחה מואצת בתחום תמציות הריח והטעם וגם בזכות רכישות בינלאומיות, התאמה תרבותית מדויקת וניהול ערכי יוצא דופן, היא צומחת כמו סטארט-אפ ועם תזרים של תעשייה

תורפז: החברה הישראלית הקטנה שהפכה לאימפריה שקטה – עם טעמים, ריחות, וחזון גלובלי שמתחיל בישראל ומגיע עד יפן, דרום אפריקה ואירופה. בזמן שחברות רבות מחפשות 'לשבור את השוק' עם סיסמאות רועשות, תורפז עושה את זה אחרת: בצעדים מדודים, ברכישות חכמות, ובהבנה עמוקה של התרבות המקומית בכל מדינה בה היא פועלת. טעמים, ריחות, והרבה שאיפות – שמוגשות במדויק לכל לקוח, בכל קצה של הגלובוס.

לפעמים, שוק ההון מצליח להפתיע. מתחת לרדאר של מרבית המשקיעים, מתנהלת דרמה שקטה אך מרתקת: חברה ישראלית בשם תורפז תעשיות צומחת בקצב מסחרר והופכת לשחקנית גלובלית בעולם תמציות הריח והטעם – תעשייה של מיליארדי דולרים שבה שולטים בדרך כלל ענקים אירופאיים ואמריקאים.

אבל הסיפור של תורפז הוא לא רק על מספרים. הוא על אסטרטגיה חכמה, חשיבה ארוכת טווח – והרבה ריח של הזדמנות.

אז מה בכלל עושה תורפז?

תורפז מתמחה בשלושה תחומים עיקריים:


  1. תמציות ריח (Fragrance) – רכיבים שמשתלבים בבשמים, מוצרי טיפוח, נרות, מטהרי אוויר ואפילו סבונים ודטרגנטים.
  2. תמציות טעם (Taste) – תבלינים, תערובות, תמציות מתוקות ומלוחות לתעשיית המזון והמשקאות.
  3. חומרי גלם ייחודיים (Specialty Ingredients) – פתרונות לתעשיית הפארמה, המזון והכימיקלים העדינים.


אם זה נשמע לכם מופשט – תחשבו על תמצית שמדמה טעם של קרמל במעדן חלב, על ניחוח רענן באבקת כביסה או על תבלין סודי של רוטב ברביקיו. תורפז מפתחת, מייצרת ומוכרת את כל אלו – לחברות בכל העולם.

הפרק בפודקאסט שלא עוזב אותי – בזכות אישיות אחת

 את החשיפה הראשונה שלי לתורפז לא קיבלתי מדו"ח או המלצת אנליסט – אלא מפרק של "חצי שעה של השראה" עם ערן גפן.

קרן כהן חזון, מנכ"לית תורפז, התארחה שם – ומהרגע הראשון היה ברור שיש כאן משהו אחר. בלי סיסמאות, בלי רעש – אלא אישיות רגועה, עמוקה, נחושה, שמצליחה לבנות אימפריה תעשייתית בעדינות של מנתחת לב.

באחת מנקודות השיא של השיחה, כהן חזון משתפת: "אני לא נשארת במקום שלא טוב לי – לא בשביל כסף ולא בשביל שום דבר."

ובהקשר אחר, כשהיא מדברת על ניהול ערכי: "אני לא משקרת, לא מתחמנת, לא מרמה – לא את המנהלים שלי, לא את העובדים שלי, לא את הלקוחות שלי."

אלה מילים שלא שומעים כל יום ממנכ"לית של חברה ציבורית עם מאות עובדים.

צמיחה בקצב של סטארט-אפ – עם תזרים של תעשייה

מאז שהונפקה ב-2021, תורפז לא עוצרת. היא רכשה למעלה מ-10 חברות ברחבי העולם – מאנגליה, דרך הונגריה, גרמניה ובלגיה, ועד דרום אפריקה. כל רכישה כזו היא לא רק שורת מספרים – אלא פתיחת דלת לשוק חדש, לתרבות חדשה, למומחיות נוספת.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ברבעון הראשון של 2025, תורפז הציגה מכירות של 60.4 מיליון דולר – עלייה של 55% תוך שנה. הרווח התפעולי זינק ב-77%, וה-EBITDA הגיע ל-22.6% מהמכירות – נתון נדיר לחברת תעשייה.

אולם חשוב להבין: מרבית הצמיחה הזו נובעת מרכישות. הצמיחה האורגנית – כלומר, מכירות ללקוחות קיימים – עמדה על כ-9% בלבד. החברה בונה את עצמה מהר, אך נשאלת השאלה האם תצליח לממש סינרגיות ולייצר ערך מצטבר – או שתיתקע בשלבי הטמעה.

הרכישות האלו אינן רק אמצעי להתרחבות עסקית – הן גם מהלך אסטרטגי שנועד לגשר על פערים תרבותיים בטעם ובריח. כפי שקרן כהן חזון הסבירה בפודקאסט: “מה שמתוק בישראל, זה לא מה שמתוק ביפן. מה שחריף בדרום אמריקה זה לא מה שחריף בהודו. בשביל לדעת לתת את הפתרונות האלה, אתה צריך אנשים מקומיים. אתה צריך להרגיש את זה.”

מבשמים לרוטב ברביקיו – שינוי עמוק בתפריט

אם בעבר תורפז נחשבה לחברת ריח, כיום היא בראש ובראשונה שחקנית טעם. מעל 70% מהמכירות שלה מגיעות מתעשיית המזון: תמציות, תבלינים, טעמים למוצרים מתוקים ומלוחים. החברה נכנסה גם לעולמות של תמציות להפחתת סוכר ונתרן, והתמקמה בצמתי הבריאות והחדשנות.

אלא שהמהלך הזה גם שוחק את הרווחיות: תחום הריח לרוב רווחי יותר מתחום המזון. המעבר הזה דורש מתורפז לדעת לתמחר נכון, לייצר ביעילות, ובעיקר – לבדל את עצמה מול מתחרות עולמיות.

מצד שני, זה מהלך שמניח תשתית לעתיד. צרכנים בעולם מתרחקים ממוצרים סינתטיים ומתקרבים לתזונה מודעת ובריאה יותר. תורפז שמה את עצמה בדיוק שם – והיא לא לבד.


מה הסיכון? ומה ההזדמנות?

הסיכון: תורפז רוכשת בקצב מהיר. שילוב של עשר חברות מ-15 מדינות דורש שליטה ובקרה. בנוסף, חלק מהרכישות נעשו במינוף – ואם תורפז לא תייצר תזרים מספק, הסיכון הפיננסי גדל.

ההזדמנות: החברה מגוונת – גיאוגרפית ומוצרית. היא פועלת בשווקים צומחים, מפתחת סל מוצרים רחב, ומציגה שילוב בין תעשייה מסורתית לחדשנות. כל עוד תשמור על מיקוד ועל משמעת – היא עשויה להפוך לשם גלובלי של ממש.


שורה תחתונה

תורפז לא צועקת. היא פשוט פועלת. היא לא מסתנוורת מהצלחה – היא מבשלת אותה, מרכיבה אותה בקפידה. יש לה דרך. יש לה הנהגה. ובעיקר – יש לה מוצר שנוגע לכולנו, כל יום.

ועל זה, כנראה באמת אין מה להתווכח.


גילוי נאות: אין כעת החזקה במניית תורפז, אך היא נמצאת ברשימת המעקב של הכותב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 03/06/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
    הצמיחה אינני ככ בטוח! אין צמיחה אורגנית! ואם כן מועטת!
  • 1.
    לרון 03/06/2025 12:22
    הגב לתגובה זו
    ומקווה כפי שזה נראה שזו לא פרוטרום בערוב ימיה! יהודאי עשה שם הייסה בסייסה! חזון נראית ישרהרק שלא תקנה ותקנה ללא אבחנה כי מיזוג דורש זמן וכישורים ואפשר גם ליפול דוגמת טבע אפריקה אלווריון נוקיה ואחרות!
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.