ראיון

"טבע מגדילה הוצאות מו"פ כדי לצמוח. האנליסטים מבינים זאת"

המשקיעים התאכזבו מהתחזית של טבע ל-2025 והמניה קורסת ב-13%; מנהל הכספים, אלי כליף מסביר שהמגמה בעסק חיובית, שהחברה מגדילה הוצאות מו"פ כדי לצמוח בהמשך; מספר על תוכניות גיוס החוב הצפויה בחודשים הקרובים ומתייחס לשר הבריאות החדש בארה"ב

נושאים בכתבה טבע אלי כליף

טבע טבע 0.32%   דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ושנת 2024 כולה. התוצאות היו חזקות אבל התחזית שלה ל-2025 אכזבה - טבע צופה רווח של 2.5 דולר למניה (לפי אמצע הטווח) בעוד בוול סטריט צפו לטבע רווח של 2.78 דולר למניה. מדובר על אכזבה של 10% בערך והמניה סופגת נפילה של כ-13%. השוק גילם בעיקר את החדשות הטובות של טבע שזינקה פי 2 בשנה האחרונה, אבל צריך לזכור שכשטבע נסחרה במכפיל רווח של 5 לא היו קופצים ובחודשים האחרונים במכפיל 8 הקונים הסתערו. אז היא היתה זולה, עכשיו היא בטח לא יקרה, אבל מכפילי הרווח בתחום התרופות נמוכים - תראו את פייזר עם מכפיל 8.5, פריגו (כבר לא בדיוק תרופות, מוצרי בריאות) במכפיל עתידי של 8, ובכלל תעשייה ענקית שנסחרת במכפילים של 10-12, למעט חברות הענק שמפתחות ומוכרות את כדורי ההרזייה.


התחום בהגדרה מדוכא והוא קיבל עוד מכה כשנקבע ששר הבריאות האמריקאי יהיה רוברט קנדי, שהוא מתנגד לחיסונים ובכלל חושב מחוץ לקופסה ומתנגד להעמסת תרופות וכדורים על משתמשים. אלי כליף, מנהל הכספים של טבע, מסביר שהקשר של טבע ותעשיית התרופות בכלל עם הרגולטור האמריקאי הוא קשר חזק וטוב, ושהביקוש לתרופות וחיסונים ימשיך להיות גבוה. הוא אינו רואה מהפכה והוא מסביר שבינתיים אין שום שינוי. "במשרד הבריאות האמריקאי יש את הגורמים המקצועיים. אנחנו יודעים לעבוד מולם ונדע לעבוד עם כל ממשל שיהיה והוכחנו את זה בעבר. יש המון חברות בתחום שפועלות בארה"ב כך שיש לנו בסיס משותף לעבוד איתו. אין בעיה ספציפית שאני יכול להצביע עליה עכשיו".


כליף מסביר שהרווח הצפוי בשנה הבאה מבטא השקעות והוצאות גדולות במו"פ, ונטרול ההוצאות האלה היה מביא לרווח גדול יותר. "הוצאות המו"פ יהיו מעל 6% מההכנסות ב-2025 מפני שאנחנו ממשיכים להאיץ תוכניות. מכיוון שההשקעות האלה אינן תורמות להכנסות, יש למעשה אי-קורלציה בשורה התחתונה. אבל התרומה תגיע בהמשך. אנחנו אופטימיים לשנת 2025 והשנים הבאות. עמדנו יפה ביעדים שלנו בשנה שעברה וזה צפוי להימשך. בשנה שעברה ראינו גם את העלאת דירוג החוב שלנו ואנחנו רואים כיוון להעלאת דירוג במחצית השנייה של השנה. צריך גם להבין שטבע היא חברה גלובלית עם השפעות גלובליות. אנחנו נוכחים ב-60 מדינות, 50% מהמחזור הוא בכלל לא בדולרים והוא מושפע מהרבה תנודות במטבעות אחרים, ובכלל הגורמים המשפיעים עלינו הם רבים.


"טבע הצליחה לעמוד בתחזיות השנתיות שלה, הפכנו לחברה צומחת ובשיעור משמעותי. אנחנו מתמקדים בצמיחה וכדי לצמוח צריך להגדיל את הוצאות המו"פ. אנחנו משקיעים במו"פ של תרופות מקור כ-55% מסך הוצאות המו"פ, בגנריקה כ-45%. עוד כמה שנים הגנריקה תהווה רק שליש מהוצאות המו"פ. אנחנו משנים את המיקוד שלנו והשוק רואה ומבין זאת".


הגידול בהוצאות המו"פ ביחס למה שהשוק העריך הוא אכן הסיבה העיקרית לרווח הצפוי הנמוך מתחזיות האנליסטים. אבל טבע לא דיבררה כראוי ברבעונים קודמים את הכוונה שלה להאיץ את ההשקעות. אתם לא חוששים ממשבר אמון. עכשיו השוק התאכזב מאוד, פעם קודמת הוא הופתע לטובה . האם ההנחיות לא מספיק ברורות?


"האנליסטים מכירים אותנו היטב, אנחנו בקשר שוטף. השוק מבין את ההשקעה שטבע עושה במו"פ. אנחנו בונים את האמון מול האנליסטים בצורה כזו שאנחנו מסבירים להם כיצד ולאן טבע מתקדמת. הם רואים את טבע לאורך זמן, מבינים את האסטרטגיה. לא סתם מחירי היעד שלהם נמצאים איפה שהם נמצאים. אנחנו יודעים להראות שההשקעות שלנו, בעיקר בתחום המו"פ גדלות, ושאת הפירות רואים אחרי תקופה. אין לזה השפעה מיידית על הרווח, יש לזה תרומה תוך שנתיים-שלוש. אם לא היינו משקיעים ב-2023 ועושים האצה למוצרים כמו אולנזפין, לא היינו מגיעים ליעדים שלנו ולא היינו במסלול להשיג את היעדים שלנו ל-2026".


"הצמיחה חשובה לנו מאוד ואנו מתמקדים בה. אנחנו מצליחים להישאר עם אחוז קבוע של בין 27%-28% מההכנסות בהוצאות תפעוליות, וזה אפשרי מפני שאנחנו צומחים. אם אין צמיחה זה בעייתי, אבל אנחנו איננו במקום הזה. טבע נמצאת במגמת צמיחה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


אחרי המשבר המשפטי עם האופיואידים והמעבר לצמיחה יש התענייניות בלרכוש את טבע?

"אנחנו בכלל לא מסתכלים על זה. אנחנו מפוקסים בצמיחה של החברה. אני לא ער לדבר כזה. המיקוד שלנו הוא באסטרטגייה של צמיחה ולקחת את החוב לרמות נמוכות יותר".


המחזור של החוב דרך הנפקת האג"ח יהיה באמצע השנה?

"אנחנו פורעים חוב בשנת 2026, אנחנו רוצים להיות מוכנים לזה, נגייס חוב כנראה במחצית הראשונה של השנה, אבל זה תלוי כמובן בתנאי השוק".


אתם מרגישים תחרות באותה עוצמה בתחום הגנריקה?

"כשאומרים תחרות השאלה למה מתרגמים את זה. לנתח שוק? למחירים? למכירות? השוק הגנרי תמיד יהיה תחת שחיקה של מחירים, כי זה טבעו של השוק. מצד שני צריך להבין שהיכולת שלנו להמשיך ולשמור על צמיחה קשורה ליכולת להמשיך ולהשיק עוד מוצרים בכל שנה. הצמיחה שלנו בגנריקה ובביוסימילר תהיה לצד השקה יפה ב-2025 ובשנים הבאות".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רפואה 30/01/2025 06:16
    הגב לתגובה זו
    לטווח ארוך כדאי להשקיע....לדעתי וידיעתי...טבע עוד תעשה חיל ...שם המשחק סבלנות.....
  • צודק חברה חזקה. כל השאר רעשי רקע. (ל"ת)
    אופק 31/01/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לא משקיעים במופ כאשר יש חוב גבוה וריבית גבוהה (ל"ת)
    עושה חשבון 30/01/2025 05:36
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בראל 30/01/2025 03:07
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים קילקלו את החגיגה האמיתיתכי הערכות שלהם לו תמיד משקפות אתהמציאות זאת חברה אם מוניטין ענקוהחברה תמשיך לעלות באופן קבועכולל בבורסה
  • 8.
    לרון 29/01/2025 21:24
    הגב לתגובה זו
    עליה של 80% בחברה עתירת חובות למה לא תבוא ירידה וכמנהג שוק גבוה הביתא גבוהה וכך הירידה
  • 7.
    הערה טכנית 29/01/2025 21:20
    הגב לתגובה זו
    אף פעם אל תלכו שולל אחרי נתון יחיד.
  • 6.
    לרון 29/01/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    החוב זו הבעייהירידה ל 15 מ30זה יפה אך השוק מפחד כי התחלת הדרך קלה מההמשךותמיד יש או הצלחות או תרוציםאין צורך בראיונות אין קץתנו להם רעיונות במקוםכשהדרוג עולה זה מסוכן כי העלאת דרוג יכולה שוב לרדת זה לא כוכב מישלין
  • עושה חשבון 30/01/2025 07:48
    הגב לתגובה זו
    זאת ללא חישוב תביעות וקנסות בדרך .
  • 5.
    עובדים עליכם בעיניים עם טבע ועוד (ל"ת)
    ליאור 29/01/2025 20:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איזה השחלות טבע קמטק חחחח (ל"ת)
    עודד 29/01/2025 20:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ויגו 29/01/2025 20:25
    הגב לתגובה זו
    עד סוף שנה תעבור את ה 8000 נקודות
  • לרון 29/01/2025 21:08
    הגב לתגובה זו
    ותרד שוב כל עוד החוב ממשיךאמנם בירידה אך לא מספיקה
  • 2.
    מיכאל 29/01/2025 20:20
    הגב לתגובה זו
    אלה שמכרו היום היו בין המתלהבים שהביאו את המניה ל 70$ כשההנהלה המאופסת של טבע היתה בהולמוס רכישות חסר הגיון
  • 1.
    טבעיסט 29/01/2025 19:55
    הגב לתגובה זו
    המניה מתרסקת והסמנכל מסביר לנו שהאנליסטים רגועים ויודעים היטב מה המצב. אז למה האנליסטים מוכרים בטירוף במחזור ענק ליצן עם חליפה שמרוויח עשרות מליונים בשנה.תת רמה
  • אשר 29/01/2025 20:25
    הגב לתגובה זו
    לבין הדברים שלו. ניתוק אטומי.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גולף אנד קו, בני ברק
צילום: שי אפשטיין
דוחות

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%

המלחמה והשקל-דולר הרסו לגולף את הרבעון - ההכנסות נשארו יציבות על 222 מיליון שקל, אבל הרווח הנקי נחתך בכ-80% ל-5.6 מיליון שקל; גולף תחלק 10 מיליון שקל דיבידנד ותרחיב פעילות עם רכישת זיכיון רשת סבון

מנדי הניג |

זה לא שהשורה התחתונה של גולף יציבה. אנחנו התרגלנו לראות גלים בשורת הרווח לאורך הרבעונים האחרונים כשהוא נע בין מיליונים בודדים עד ל22-26 ברבעונים טובים. הרבעון השני הקודם אפילו הפתיע כשהוא זינק ל-26.1 מיליון מ-3 מיליון ב-2023. אבל הרבעון האחרון מפתיע ולא לטובה, גולף סוגרת את התקופה עם 5.6 מיליון לבעלי המניות.

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים. בהתחלה זה היה מהכיוון הברור - המערכה מול איראן שיתקה את המשק ל-12 ימים, סגרה את הלקוחות בבתים והשאירה את החנויות ריקות. אפילו הפעילות באונליין לא הצליחה לפצות על הפגיעה ולתמוך בשורת הרווח. ואז עם סיום המבצע וזינוק השקל הגיעה המכה השנייה. השקל שזינק מול הדולר אמור היה להיטיב עם היבואנים, אבל במקרה של גולף הוא הפך לבומרנג: הוצאות הגידור תפחו והגיעו ל־17 מיליון שקל, לעומת 5 מיליון בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

על פניו, השקל החזק אמור להיטיב עם היבואנים. לגולף יש ״יותר כסף״ לרכוש את פריטי האופנה ולייצר אותם, אבל זה פועל גם כבומרנג כי כשהמטבע המקומי שווה יותר, נהיה שווה יותר לייבא פריטי הלבשה והמחירים יורדים. גולף נאלצת לחתוך במחירים כדי להשוות אותם לשוק ולשמור על רלוונטיות. הקבוצה הצליחה לשמור על רמת ההכנסות והם נשארו יציבות סביב 222 מיליון שקל. 

לאור התוצאות גולף הכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל לבעלי המניות, ובמקביל היא הודיעה על רכישת זיכיון רשת "סבון" בישראל, צעד שירחיב את פריסת המותגים שלה אל תחום הטיפוח והקוסמטיקה - הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל.

בהמשך לפרסום התוצאות, מניית גולף מגיבה בירידה של 0.4% ונסחרת לפי שווי שוק של כ־344 מיליון שקל. בחודש האחרון הקבוצה דשדשה עם ירידה של כ-1%, אבל במבט רחב יותר היא עדיין מציגה תשואה של כ־31% מתחילת השנה וזינוק של יותר מ־120% ב־12 החודשים האחרונים.