אבישי בן חיים מנכל רוטשטיין
צילום: יחצ

רוטשטיין: 101 יח"ד נמכרו ברבעון הרביעי

חברת הנדל"ן מכרה במהלך הרבעון החולף 101 יחידות דיור בהיקף כספי של כ-304 מיליון שקל; המחיר הממוצע לדירה עמד על כ-2.9 מיליון שקל

אביחי טדסה |

רוטשטיין 2.92%   פרסמה את היקף מכירות החברה לרבעון הרביעי של השנה. חברת הנדל"ן מכרה 101 יח"ד בהיקף כספי כולל של כ-304 מיליון שקל. בשנת 2024 מכרה החברה 236 יח"ד בהיקף כספי של כ-689 מיליון שקל בתוספת מע"מ, לעומת 133 יח"ד בהיקף כספי של כ-331 מיליון שקל בתוספת מע"מ בשנת 2023.


לרוטשטיין צבר פרויקטים של כ-29 אלף יח"ד בשלבים שונים כאשר חלק החברה הוא כ-14 אלף יח"ד, מתוכם כ-22.5 אלף בהתחדשות עירונית כ-126 פרויקטים, מתוכם 30 בהקמה\שיווק. המחיר הממוצע לדירה עומד על 2.9 מיליון שקל.

ההון העצמי של החברה עומד על כ-600 מיליון שקל, סך הנכסים נאמד בכ-2.3 מיליארד שקל. ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2024 עמדו על 505 מיליון שקל.


אבישי בן- חיים, מכ"ל רוטשטיין נדל"ן: "אנחנו מעדכנים היום על גידול משמעותי בהיקפי המכירות, וחווים ביקושים בהיקפים גבוהים ביותר ביחס לשנים האחרונות. להערכתנו, גם בשנים הקרובות נראה המשך של אותה מגמה. בשנים האחרונות נקטנו בפעולות להגדלה משמעותית של היקפי הפעילות, בעיקר באמצעות פרויקטים של התחדשות עירונית, ותוצאות 2024 ובעיקר אלו של הרבעון הרביעי של השנה, הם הפירות הראשונים כתוצאה מפעולות אלו. במהלך השנתיים הקרובות צפוי הגדלה של המלאי הזמין למכירה כשאנחנו מתכננים לצאת לשיווק של כ-2,500 יחידות דיור נוספות מתוך כ-26 אלף יחידות דיור הנמצאות היום בשלבים שונים של קידום".


התחדשות עירונית היא מנוע צמיחה מרכזי בחברה


תחום ההתחדשות העירונית צבר תאוצה בשנים האחרונות. התחום הפך למנוע צמיחה עיקרי עבור רוטשטיין כאשר היא פועלת בתחום ב-2 זרועות מרכזיות. החברה הבת "אנשי העיר" שפועלת רק באיזורים מסוימים במרכז (ת"א, בת ים, גבעתיים והרצליה), ובאמצעות זרוע ההתחדשות ברוטשטיין שפועלת בערים רבות ברחבי הארץ. 


בראיון שערכנו לאחרונה עם איתי סמדר מנכ"ל זרוע ההתחדשות העירונית ברוטשטיין, ציין סמדר כי: "תחום ההתחדשות רק יתחזק בעתיד".  

מה משך זמן הבנייה בפרויקטים השונים? 

"משך הבנייה משתנה: פרויקט תמ"א 38 אורך כשנתיים, בעוד פרויקט פינוי-בינוי נמשך בממוצע כארבע שנים. כמובן שזה תלוי במורכבות הפרויקט ובהיקפו".


מה אחוז הרווחיות הגולמית בפרויקטים בהתחדשות העירונית?


"ברוב הפרויקטים הרווח הגולמי הממוצע עומד על 15%-16%. עם זאת, הרווחיות משתנה מפרויקט לפרויקט בהתאם למאפיינים הספציפיים שלו".


איך אתם מאזנים בין רווחיות הפרויקטים לצורכי הדיירים בהתחדשות עירונית?


"האיזון נוצר כבר בשלב הראשוני. כאשר אנחנו בודקים פרויקט, אנחנו בוחנים מה ניתן להציע לדיירים בהתאם לנתוני התב"ע והאזור. באזורים בהם אין ודאות תכנונית, קשה יותר להיות גמישים, אבל אנחנו תמיד שואפים ליצור ערך גם לדיירים וגם לפרויקט. יש הרבה משתנים שמשפיעים, כמו השפעות המלחמה, עלויות הבנייה והריבית הגבוהה".


מה הפערים בדרישות הדיירים בין אזורים שונים?


"היום הדיירים מכירים את התחום הרבה יותר טוב מאשר לפני עשור, והאופי של הדרישות השתנה בהתאם. בתל אביב הדיירים נוטים להיות ממוקדים עסקית ומהירי החלטה, בעוד שבירושלים הם זהירים יותר, מה שמאריך את תהליך החתימות. אנחנו מתאימים את עצמנו לאופי של כל אזור ולדרישות הדיירים בכל עיר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


 תחום ההתחדשות העירונית במבט לעתיד

"תחום ההתחדשות עובר שינויי עומק. מצד אחד, ראינו עצירה במכירות בגלל המלחמה, יחד עם עליות משמעותיות בעלויות הבנייה וריבית גבוהה שמשפיעה על הביקוש. כל אלה מקשים על הכדאיות הכלכלית. מצד שני, הצורך בדיור במדינה הוא לטווח ארוך, והמחירים ממשיכים להישאר יציבים ואף לעלות. תחום ההתחדשות רק יתחזק בעתיד, שכן מדובר בפתרון שמהווה יזמות עם עלויות נמוכות יחסית".


מניית החברה עלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-108% לשווי שוק של 1.12 מיליארד שקל.


גרף רוטשטיין 12 חודשים
גרף רוטשטיין 12 חודשים אחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.