קניית רכב חשמלי או רכב חשמלי בליסינג: מה עדיף?
צילום: Shutterstock
יוני אביב
אם נבקש מהיסטוריונים של עולם הרכב לספר לנו על אבני הדרך המשמעותיות ביותר של התעשייה, רוב הסיכויים שהם יתחילו דווקא ממה שקרה רק לפני שנים מעטות: הפריצה העולמית של הרכב החשמלי. קשה להפריז בחשיבות המהפכה החשמלית הנוכחית, עם מאות דגמים חדשים שנפלטים מפסי הייצור בכל שנה, וזה עוד לפני שנגענו בהשפעה של הרכב החשמלי על התעשיות שמסביבו. למשל, עולם הביטוח לרכב שהזדרז להתאים את עצמו לרכבים בטכנולוגיה החדישה, ולאחרונה גם עולם הליסינג שמסרב להישאר מאחור. עם ריבוי אפשרויות הרכישה של רכב חשמלי בימינו, ננסה בכתבה הבאה להשיב על שאלה שאולי תעסיק רוכשים פוטנציאליים והיא - האם עדיף לקנות רכב חשמלי או ללכת על האופציה של רכב חשמלי בליסינג?
רגע, יש בכלל ליסינג לרכב חשמלי?בהחלט כן. אבל בתור התחלה יש לומר שהאפשרות לקבל רכב חשמלי לגמרי בליסינג מהווה הסתעפות מבורכת מאוד עבור שוק הרכב בכלל, ועבור הנהגים בפרט. הסיבה העיקרית לכך שהיא שהטכנולוגיה שבבסיס הרכב חשמלי עדיין לא מוכרת לכל האוחזים בהגה, וגם אנשים שבמשך עשרות שנים החזיקו מעצמם "מבינים במכוניות", מגלים לראשונה המון פרטים חדשים ומסקרנים.
אם עד לפני כמה שנים הדילמה הרלוונטית היחידה בזמן רכישת מכונית היתה מנוע רגיל, או היברידי (או היברידי-נטען), ומראש היצע הדגמים היה די מצומצם, הרי שהאופציה החשמלית טרפה את כל הקלפים.
- נהג בלי ביטוח - וזוכה בתביעה שבה הואשם בתאונה
- שני נהגים טענו שנסעו בירוק - מי מהם צודק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגדול, ליסינג של רכב חשמלי עובד לפי המנגנון המוכר של ליסינג פרטי רגיל. במקום לשלם את מחיר המחירון של הרכב החשמלי החדש, הלקוח בעצם חוכר אותו לתקופה של מספר שנים. הוא משלם סכום מופחת כמקדמה (או מוותר על המקדמה בכלל), מתחייב לתשלום חודשי קבוע למשך תקופת הליסינג ובסיומה מתבקש להחליט בין כמה אפשרויות: קבלת בעלות מלאה על הרכב באמצעות תשלום יתרת הערך שלו, שהרי בעסקת ליסינג הרכב בעצם עדיין בבעלותה של החברה.
אפשרות שניה היא ביצוע עסקה חדשה מול חברת הליסינג שתאפשר לו להחזיר את הרכב הנוכחי ולהתקדם לאחד חדש (תוך התאמת התשלומים, כמובן) והאפשרות השלישית היא סיום הליסינג בתום התקופה והחזרת הרכב.
ליסינג לעומת קניית רכב חשמלי – יתרונות וחסרונותמודל הליסינג טומן בחובו כמה יתרונות הקוסמים בכל שנה להמוני ישראלים ושהופכים לרלוונטיים במיוחד במקרה של רכב חשמלי. ראשית, עסקת ליסינג של רכב חשמלי מאפשרת למי שמתקשה לשלם מראש סכום של 140-150 אלף שקלים לרכב משפחתי חדש, ליהנות בכל זאת מרכב כזה.
בנוסף, אין צורך "להתעסק" עם שוק הרכבים החשמליים המשומשים על מנת למכור את הרכב כעבור מספר שנים. זאת לאור העובדה שרוב החשמליות על כבישי ישראל בקושי חגגו יומולדת שנתיים או שלוש והשוק עצמו די בחיתוליו. ביסוס ערך הרכב החשמלי שלכם במעמד המכירה עשוי להיות מאתגר בשל כך. בעסקת ליסינג אפשר פשוט להחזיר את הרכב לחברה ולהתקדם לעסקה חדשה.
מצד שני, גם למודל הרגיל של קניית רכב חשמלי וקבלת בעלות מלאה עליו במעמד הרכישה, יש יתרונות משמעותיים. ראשית, רכישה רגילה של רכב חשמלי חדש פוטרת את הרוכש מסעיף הגבלת הקילומטראז' שקיימת בעסקאות ליסינג, וכאן כבר מדובר בנקודה חשובה. האפשרות לנסוע מרחקים עצומים ברכב שלא פועל על דלק יקר, היא אחת הסיבות העיקריות שנהגים רבים כל כך עוברים לרכב חשמלי בכל שנה. ויש גם את האפשרות לבצע התאמה אישית לרכב ביתר קלות כאשר הוא בבעלותך המלאה, או למכור אותו בכל זמן שיתחשק לך, מבלי להידרש לסיום תקופת החכירה.
אז מה עדיף?ישנם, אם כן, יתרונות וגם חסרונות לכל אחת מהאופציות ולכן, כדי להשיב על השאלה הזאת, כל אחד צריך לשקלל את החשיבות שהוא מייחס לכל יתרון או חסרון. יש מי שעבורו האפשרות לקבל פטור מכניסה לשוק הרכבים מיד שניה שווה הכול, ועבור אחר, הידיעה שרכבו הפרטי בעצם נמצא בבעלות של חברה מסחרית, תהיה קשה מדי לעיכול. יש כאלו שהגבלת ק"מ לא רלוונטית עבור הרגלי הנסיעה שלהם, ויש כאלו שפריסת התשלומים על הרכב למשך כמה שנים היא הדרך היחידה עבורם לקבל רכב "מהניילונים".
כך או כך, בעסקת ליסינג או בעסקה רגילה, ברור שאי אפשר יותר להתעלם מהאופציה החשמלית, וממילא תוך כמה שנים מנועי הבנזין הרגילים ירגישו כמו חיה נכחדת כמעט. כשמבינים את זה, מכאן נשאר רק להחליט איך אתם רוצים לשלם על החשמלית הבאה כשתתיישבו מאחורי ההגה שלה.
הורייזן. צילום: עמית צורהשקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר
רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה
עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות.
מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?
ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.
המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170
אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.
צילום: אייל עובדיה AIהלוואה חוץ בנקאית: מתי זו האופציה הנכונה עבורכם?
אייל עובדיה, המנהל הפיננסי של פורטל "רק תבקש" ובעל ניסיון של מעל 17 שנה בתחום הפיננסים, מסביר מתי זה כדאי, איך נמנעים ממלכודות, ומה השתנה בשוק בשנים האחרונות
בשוק האשראי הישראלי מתרחשת מהפכה שקטה. בעוד שבנקים נותרים הכתובת הראשונה של רוב הישראלים כשמדובר בהלוואות, כ-35% מהשוק כבר עבר לגופים חוץ בנקאיים. מדובר בשינוי משמעותי שפותח אפשרויות חדשות למי שנדחה בבנק, זקוק למימון מהיר או פשוט מחפש תנאים טובים יותר.
בראיון עם אייל עובדיה, המנהל הפיננסי של פורטל "רק תבקש" ובעל ניסיון של מעל 17 שנה בתחום הפיננסים והיזמות, חקרנו את עולם האשראי החוץ בנקאי: מתי זו אופציה כדאית? איך נמנעים ממלכודות? ומה השתנה בשוק בשנים האחרונות?
"הרבה אנשים מגיעים לגופים חוץ בנקאיים מתוך ייאוש," מספר אייל, "אבל האמת היא שלפעמים זה בכלל הפתרון הטוב ביותר מלכתחילה".
שאלה: אייל, בואו נתחיל מהבסיס. מה בדיוק זה גוף חוץ בנקאי ובמה הוא שונה מבנק רגיל?
אייל עובדיה: זו שאלה שמרבה לעלות. גוף חוץ בנקאי הוא חברה מורשת שנותנת הלוואות, אבל היא לא בנק. החברות האלה פועלות תחת פיקוח רשות שוק ההון והחוק הישראלי, אז אין פה שום אזור אפור. ההבדל המרכזי הוא שיש להם הרבה יותר גמישות בתהליכי האישור. בנק צריך לעמוד בהרבה דרישות של בנק ישראל, והתהליך שלו מאוד מתוקנן. גוף חוץ בנקאי יכול להסתכל על התמונה הרחבה יותר - הוא יכול לקחת סיכונים מחושבים שבנק לא היה מסכים לקחת.
- הלוואה מחברת אשראי חוץ בנקאי? תקראו לפני שאתם לוקחים
- משכנתא הפוכה: מה זה, ולמי זה טוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קחו לדוגמה עצמאי שעובד שנתיים עם הכנסות טובות אבל ללא דוחות רשמיים מסודרים. בנק רגיל יגיד לו "תחזור בעוד שנה עם דוחות". חברה כמו מימון ישיר או נאוי גרופ יכולות להסתכל על תזרימי המזומנים שלו, על החשבון הבנקאי, ולאשר לו הלוואה תוך 24-48 שעות. כמובן שהן גובות על הסיכון הזה ריבית גבוהה יותר, אבל זו השאלה - האם הגמישות והמהירות שוות את ההבדל בעלות?
שאלה: אז מתי בעצם כדאי לפנות לגוף חוץ בנקאי ולא לבנק?
