דשבורד דיגיטלי נהג רכב נהיגה מכונית
צילום: Istock

ניסוי של ג'נרל מוטורס מציג: עתיד הפרסום הדיגיטלי במכוניות

ניטור מידע על העדפות האזנה לרדיו, של 90 אלף מאזינים במשך 3 חודשים, יצר מאגר מידע מפולח שג'נרל מוטורס מנסה לתרגם למודל הכנסות מפרסום
משה בנימין |

במשך 3 חודשים בסוף שנת 2017, יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס האזינה, אספה וניטרה מידע של כ-90 אלף נהגים שהשתמשו ברכביה שבהם הותקנו מערכות רדיו ומולטימדיה מבוססי WiFi. הנהגים, מאזור לוס אנג'לס ושיקגו, הביעו את הסכמתם להשתתף בניסוי "הוכחת היתכנות" שעליו מתכננת ג'נרל מוטורס לבסס מודל הכנסות חדש, לצד מכירות הרכב, של פרסום מטורגט על גבי רדיו דיגיטלי. 

GM ניטרה את העדפות ההאזנה של עשרות אלפי הנהגים כדי למצוא קשר בין התחנה או התכנית שלה האזינו למוצרים שהם רכשו. המידע שנאסף כלל פילוח מפורט עד לרמת הווליום, התחנה המואזנת, איזור המיקוד, זמן ההאזנה, הרגע שבו החליפו תחנה, הפרסומת שבגללה העבירו תחנה ועוד.

לאחר איסוף ועיבוד המידע, GM יכולה לבנות פרופילים של הנהגים שיוצגו למפרסמים ותחנות רדיו עבור טירגוט של פרסום מדויק ככל האפשר. עד כמה מדויק? עד לרמה שבה החברה יודעת שנהג מסוים האזין לתחנה המשדרת מוסיקת קאנטרי בזמן שנסע באזור מסוים ואז עצר ורכש פריט מסוים ברשת בתי קפה ספציפית - די והותר פרטים שבהם מפרסמים יוכלו להיעזר כדי לדייק במסר הפרסומי.

הפרסום ברדיו הדיגיטלי נמצא בפריחה בשנים האחרונות תודות לשירותים כגון ספוטיפיי, אפל מיוזיק, Deezer ועוד. עם זאת, איסוף מידע שכזה על העדפות ההאזנה של נהגים במערכות רדיו דיגיטליות צפוי להחזיר תקציבים דווקא לתחנות הרדיו המסורתיות שייהנו מיתרונות הביג דאטה, תוך כדי שעוגת הפרסום ברדיו גדלה בסך הכל.  

הטכנולוגיה המודרנית שמוצאת את דרכה אל תוך המכוניות המיוצרות כיום דוחפת את שוק הרכב והנהגים (השבויים) לידיה של תעשיית הפרסום הדיגיטלית במהלך בלתי נמנע. התנועה הזאת מואצת כאשר מוסיפים למשוואה את תעשיית הרכב האוטומטי שעושה כיום את צעדיה הראשונים ונמצאת כבר בשלב הבטא שלה - תעשייה שבספה תייתר את תפקידו של בעל הרכב כנהג ותותיר לו זמן ופנאי להאזנה ואפילו צפייה בתכנים תוך כדי נסיעה. 

נתון מרתק שעלה במחקר של חברת מקינזי מגלה כי רכבים שבהם מותקנת מערכת מולטימדיה מקוונת מייצרים מדי יום דאטה בהיקף של 600GB, נתון השווה ל-100 שעות וידאו ב-HD כל 60 דקות. על פי האנליסטים של מקינזי דור המכוניות האוטומטיות צפוי לספק מדי יום דאטה בהיקף של פי 150 מכך. הערך הכספי של מידע זה יהיה שווה בשנת 2030 כ-1.5 טריליון דולר. על פי מחקרים בעולם, שוק כלי הרכב המחוברים צפוי להגיע לכ-219 מיליארד דולר עד לשנת 2025, גידול של 14.8% לעומת שנת 2017. 

בישראל כבר נעשו בשנים האחרונות ניסיונות של יבואני רכב, בשילוב תחנות רדיו, לשווק מכוניות שבהם מותקנת מערכת מולטימדיה בילט אין עם אפליקציות רדיו מובנות. הדבר הקרוב ביותר לרדיו דיגיטלי שמקדם מודל מסחרי של הכנסות מפרסום הוא ספוטיפיי שהושק בישראל בשנה שעברה והציע מסלול חינמי מבוסס פרסום. על פי נתוני חברת ADIO שמנהלת את מכירות הפרסום בספוטיפיי, עיקר המאזינים הוא בגילאי 18-45 (76% מסך המאזינים) וליבת מאזינים היא בגילאי 18-34 (מילניאלס), עם ממוצע האזנה יומי (מרשים) של כ-155 דקות. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מבין המותגים בישראל שכבר מריצים קמפייינים ב-Spotify ניתן למצוא את: Samsung, קוקה קולה, AXE, בזק, yes, מכללת אחווה, בנק דיסקונט, יקבי רמת הגולן, משרד הכלכלה, משרד הפנים, פיאט, מאזדה, פורד ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.