דשבורד דיגיטלי נהג רכב נהיגה מכונית
צילום: Istock

ניסוי של ג'נרל מוטורס מציג: עתיד הפרסום הדיגיטלי במכוניות

ניטור מידע על העדפות האזנה לרדיו, של 90 אלף מאזינים במשך 3 חודשים, יצר מאגר מידע מפולח שג'נרל מוטורס מנסה לתרגם למודל הכנסות מפרסום
משה בנימין |

במשך 3 חודשים בסוף שנת 2017, יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס האזינה, אספה וניטרה מידע של כ-90 אלף נהגים שהשתמשו ברכביה שבהם הותקנו מערכות רדיו ומולטימדיה מבוססי WiFi. הנהגים, מאזור לוס אנג'לס ושיקגו, הביעו את הסכמתם להשתתף בניסוי "הוכחת היתכנות" שעליו מתכננת ג'נרל מוטורס לבסס מודל הכנסות חדש, לצד מכירות הרכב, של פרסום מטורגט על גבי רדיו דיגיטלי. 

GM ניטרה את העדפות ההאזנה של עשרות אלפי הנהגים כדי למצוא קשר בין התחנה או התכנית שלה האזינו למוצרים שהם רכשו. המידע שנאסף כלל פילוח מפורט עד לרמת הווליום, התחנה המואזנת, איזור המיקוד, זמן ההאזנה, הרגע שבו החליפו תחנה, הפרסומת שבגללה העבירו תחנה ועוד.

לאחר איסוף ועיבוד המידע, GM יכולה לבנות פרופילים של הנהגים שיוצגו למפרסמים ותחנות רדיו עבור טירגוט של פרסום מדויק ככל האפשר. עד כמה מדויק? עד לרמה שבה החברה יודעת שנהג מסוים האזין לתחנה המשדרת מוסיקת קאנטרי בזמן שנסע באזור מסוים ואז עצר ורכש פריט מסוים ברשת בתי קפה ספציפית - די והותר פרטים שבהם מפרסמים יוכלו להיעזר כדי לדייק במסר הפרסומי.

הפרסום ברדיו הדיגיטלי נמצא בפריחה בשנים האחרונות תודות לשירותים כגון ספוטיפיי, אפל מיוזיק, Deezer ועוד. עם זאת, איסוף מידע שכזה על העדפות ההאזנה של נהגים במערכות רדיו דיגיטליות צפוי להחזיר תקציבים דווקא לתחנות הרדיו המסורתיות שייהנו מיתרונות הביג דאטה, תוך כדי שעוגת הפרסום ברדיו גדלה בסך הכל.  

הטכנולוגיה המודרנית שמוצאת את דרכה אל תוך המכוניות המיוצרות כיום דוחפת את שוק הרכב והנהגים (השבויים) לידיה של תעשיית הפרסום הדיגיטלית במהלך בלתי נמנע. התנועה הזאת מואצת כאשר מוסיפים למשוואה את תעשיית הרכב האוטומטי שעושה כיום את צעדיה הראשונים ונמצאת כבר בשלב הבטא שלה - תעשייה שבספה תייתר את תפקידו של בעל הרכב כנהג ותותיר לו זמן ופנאי להאזנה ואפילו צפייה בתכנים תוך כדי נסיעה. 

נתון מרתק שעלה במחקר של חברת מקינזי מגלה כי רכבים שבהם מותקנת מערכת מולטימדיה מקוונת מייצרים מדי יום דאטה בהיקף של 600GB, נתון השווה ל-100 שעות וידאו ב-HD כל 60 דקות. על פי האנליסטים של מקינזי דור המכוניות האוטומטיות צפוי לספק מדי יום דאטה בהיקף של פי 150 מכך. הערך הכספי של מידע זה יהיה שווה בשנת 2030 כ-1.5 טריליון דולר. על פי מחקרים בעולם, שוק כלי הרכב המחוברים צפוי להגיע לכ-219 מיליארד דולר עד לשנת 2025, גידול של 14.8% לעומת שנת 2017. 

בישראל כבר נעשו בשנים האחרונות ניסיונות של יבואני רכב, בשילוב תחנות רדיו, לשווק מכוניות שבהם מותקנת מערכת מולטימדיה בילט אין עם אפליקציות רדיו מובנות. הדבר הקרוב ביותר לרדיו דיגיטלי שמקדם מודל מסחרי של הכנסות מפרסום הוא ספוטיפיי שהושק בישראל בשנה שעברה והציע מסלול חינמי מבוסס פרסום. על פי נתוני חברת ADIO שמנהלת את מכירות הפרסום בספוטיפיי, עיקר המאזינים הוא בגילאי 18-45 (76% מסך המאזינים) וליבת מאזינים היא בגילאי 18-34 (מילניאלס), עם ממוצע האזנה יומי (מרשים) של כ-155 דקות. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מבין המותגים בישראל שכבר מריצים קמפייינים ב-Spotify ניתן למצוא את: Samsung, קוקה קולה, AXE, בזק, yes, מכללת אחווה, בנק דיסקונט, יקבי רמת הגולן, משרד הכלכלה, משרד הפנים, פיאט, מאזדה, פורד ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.