כשלים במדידת הרייטינג? ערוץ 9 דורש הקמת גוף חיצוני לבדיקת נתוני הוועדה

פרופ' קמיל פוקס גילה פערים בלתי מוסברים מבדיקת השנים האחרונות. בסקר של הערוץ עלה כי 38.5% צפו בהולנד-גרמניה, שזכה ל-13.5% בלבד ברייטינג. הוועדה: "ערוץ 9 לוקה בבורות, אין צורך בבדיקה נוספת"
אלכסנדר כץ | (2)

שנה וחצי לאחר שרשות השידור איימה לפרוש מהוועדה הישראלית למדרוג, גוף תקשורת משמעותי נוסף, מביע חוסר שביעות רצון מתוצאות המדידה של הוועדה. במכתב שהעביר היום (יום ד') ערוץ 9, דורש עו"ד דב אברמוביץ ממשרד עורכי הדין שמרון מלכו פרסקי מהוועדה להקים גוף חיצוני ובלתי תלוי לבדיקת נתוני הרייטינג.

מאז החל טורניר היורו, טענו בצ'רלטון ובערוץ 9 כי נתוני הוועדה מקפחים אותם. מסקר שערך ערוץ 9 והגיע לאחרונה לידי אייס, עולה כי על פי סקר אינטרנטי שערך מכון 'הגל החדש' עולה כי 38.3% ענו שצפו במשחק בין הולנד לגרמניה שהתקיים ב-13 ביוני. נתוני הרייטינג הרשמיים עמדו על 13.5% בלבד. גם בצ'רלטון הצביעו על משחק זה כבעייתי, בסקר משלהם שפורסם לאחרונה בתקשורת. עלפי הסקר של ערוץ 9, עולה עוד כי כמעט 405 צפו ממנו בבית, 16.4% צפו במשחק עם חברים, ו-7.6% צפו בו בבר או מועדון, מה שגם מצביע על צפייה מרובת אנשים.

* לעמוד הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

במסגרת הבדיקות שנערכו במהלך 2012, בין השאר על ידי פרופ' קמיל פוקס, נתגלו לדברי ערוץ 9 כשלים ואי התאמות בעבודת הוועדה. לדברי פרופ' פוקס, "לא ניתן להסביר את הירידה החדה בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים 18+... לעומת קבוצת הביקורת, אלא בשינוי משמעותי ומובהק סטטיסטית בתת הפאנל של העולים מבריה"מ לשעבר, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".

מתחיל השנה ביצעו מספר גורמים, בראשות פרופ' פוקס וד"ר אלק אפשטיין, מומחה לסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, בדיקות לגבי נתוני הצפייה של הערוץ. בסופו של דבר גילו הממצאים, לדברי הערוץ, עיוות משמעותי על פיו המגזר דובר הרוסית כלל לא נמדד.

במכתב שנשלח הבוקר למנהלי הוועדה, נכתב כי בשנתיים האחרונות חל שינוי בלתי מוסבר בנתוני הוועדה המתייחסים לערוץ 9 ולאוכלוסיית העולים דוברי-רוסית, שאין לו הסבר סביר. "לפני כשנתיים, בתחילת עונת שידורי סתיו-חורף 2010, נרשמו תמורות בלתי צפויות ובלתי מוסברות בשיעורי הצפייה המתייחסים לערוץ 9 בפרט, ולאוכלוסיית העולים דוברי רוסית בכלל", נכתב, "נתוני הוועדה מצביעים על תמונה מעוותת ובלתי סבירה, לפיה אוכלוסיית העולים חדלה כביכול, לפתע פתאום, בחודש אוקטובר 2010, לצפות בשידורי טלוויזיה בכלל, וזאת בניגוד לשאר חלקי האוכלוסייה. כל זאת בשעה שלא חלה כל תמורה דמוגרפית, סוציולוגית או אחרת שהייתה יכולה להסביר שינוי דרמטי כזה". פער בלתי מוסבר זה לכאורה, החריף אף יותר בשנת 2011.

הוועדה למדרוג דוגמת מדי בוקר את נתוני הצפייה ב-580 בתי אב, שנמדדים על ידי מכשיר הפיפל-מיטר. מדי שנה מוחלפים רבע מהנמדדים. הנדגמים מיצגים את האוכלוסייה הישראלית המגזר היהודי, המגזר הערבי, גברים, נשים, ילדים ובוגרים בני 18 פלוס. מבדיקה שערך פרופ' פוקס על פני 93 החודשים שקדמו שלפני אוקטובר 2010, מול החודשים שמאז, עולה כי בעוד שבתקופה שלפני כן, שיעור הצפייה של האוכלוסייה דוברת הרוסית עמד באופן קבוע על כ-5% יותר משיעור הצפייה באוכלוסייה הכללית שאינה דוברת רוסית, הרי שמאוקטובר ירד הפער ל-3%, ובשנת 2011 הפך להיות נמוך מזה שבכלל האוכלוסייה. "לא ניתן להסביר את הירידה החדה, בשנתיים האחרונות, בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים לעומת קבוצת הביקורת", כתב פרופ' פוקס, "אלא בשינויים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בתת הפאנל האמור לייצג את אוכלוסיית העולים, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".

במקביל, ד"ר אפשטיין הצביע על קשיים במדגם העולים. ב-7 השנים האחרונות עלו לישראל כ-100 אלף עולים, שלא זכו לביטוי במדגם הנבדק על ידי הוועדה למדרוג.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סוף סוף מישהו אומר את מה שכולם חושבים (ל"ת)
    יפה 27/06/2012 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד שלא צופה 27/06/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
    מקווה בשבילם שלא יעשו שום בדיקה חיצונית כי אם הם לא אוהבים את נתוני המדידה, נתוני האמת יגרמו להם לסגור. בערוץ 9 צופים רק בני 60+ וגם כן, לפרקים
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.