כשלים במדידת הרייטינג? ערוץ 9 דורש הקמת גוף חיצוני לבדיקת נתוני הוועדה
שנה וחצי לאחר שרשות השידור איימה לפרוש מהוועדה הישראלית למדרוג, גוף תקשורת משמעותי נוסף, מביע חוסר שביעות רצון מתוצאות המדידה של הוועדה. במכתב שהעביר היום (יום ד') ערוץ 9, דורש עו"ד דב אברמוביץ ממשרד עורכי הדין שמרון מלכו פרסקי מהוועדה להקים גוף חיצוני ובלתי תלוי לבדיקת נתוני הרייטינג.
מאז החל טורניר היורו, טענו בצ'רלטון ובערוץ 9 כי נתוני הוועדה מקפחים אותם. מסקר שערך ערוץ 9 והגיע לאחרונה לידי אייס, עולה כי על פי סקר אינטרנטי שערך מכון 'הגל החדש' עולה כי 38.3% ענו שצפו במשחק בין הולנד לגרמניה שהתקיים ב-13 ביוני. נתוני הרייטינג הרשמיים עמדו על 13.5% בלבד. גם בצ'רלטון הצביעו על משחק זה כבעייתי, בסקר משלהם שפורסם לאחרונה בתקשורת. עלפי הסקר של ערוץ 9, עולה עוד כי כמעט 405 צפו ממנו בבית, 16.4% צפו במשחק עם חברים, ו-7.6% צפו בו בבר או מועדון, מה שגם מצביע על צפייה מרובת אנשים.
במסגרת הבדיקות שנערכו במהלך 2012, בין השאר על ידי פרופ' קמיל פוקס, נתגלו לדברי ערוץ 9 כשלים ואי התאמות בעבודת הוועדה. לדברי פרופ' פוקס, "לא ניתן להסביר את הירידה החדה בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים 18+... לעומת קבוצת הביקורת, אלא בשינוי משמעותי ומובהק סטטיסטית בתת הפאנל של העולים מבריה"מ לשעבר, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".
מתחיל השנה ביצעו מספר גורמים, בראשות פרופ' פוקס וד"ר אלק אפשטיין, מומחה לסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, בדיקות לגבי נתוני הצפייה של הערוץ. בסופו של דבר גילו הממצאים, לדברי הערוץ, עיוות משמעותי על פיו המגזר דובר הרוסית כלל לא נמדד.
במכתב שנשלח הבוקר למנהלי הוועדה, נכתב כי בשנתיים האחרונות חל שינוי בלתי מוסבר בנתוני הוועדה המתייחסים לערוץ 9 ולאוכלוסיית העולים דוברי-רוסית, שאין לו הסבר סביר. "לפני כשנתיים, בתחילת עונת שידורי סתיו-חורף 2010, נרשמו תמורות בלתי צפויות ובלתי מוסברות בשיעורי הצפייה המתייחסים לערוץ 9 בפרט, ולאוכלוסיית העולים דוברי רוסית בכלל", נכתב, "נתוני הוועדה מצביעים על תמונה מעוותת ובלתי סבירה, לפיה אוכלוסיית העולים חדלה כביכול, לפתע פתאום, בחודש אוקטובר 2010, לצפות בשידורי טלוויזיה בכלל, וזאת בניגוד לשאר חלקי האוכלוסייה. כל זאת בשעה שלא חלה כל תמורה דמוגרפית, סוציולוגית או אחרת שהייתה יכולה להסביר שינוי דרמטי כזה". פער בלתי מוסבר זה לכאורה, החריף אף יותר בשנת 2011.
הוועדה למדרוג דוגמת מדי בוקר את נתוני הצפייה ב-580 בתי אב, שנמדדים על ידי מכשיר הפיפל-מיטר. מדי שנה מוחלפים רבע מהנמדדים. הנדגמים מיצגים את האוכלוסייה הישראלית המגזר היהודי, המגזר הערבי, גברים, נשים, ילדים ובוגרים בני 18 פלוס. מבדיקה שערך פרופ' פוקס על פני 93 החודשים שקדמו שלפני אוקטובר 2010, מול החודשים שמאז, עולה כי בעוד שבתקופה שלפני כן, שיעור הצפייה של האוכלוסייה דוברת הרוסית עמד באופן קבוע על כ-5% יותר משיעור הצפייה באוכלוסייה הכללית שאינה דוברת רוסית, הרי שמאוקטובר ירד הפער ל-3%, ובשנת 2011 הפך להיות נמוך מזה שבכלל האוכלוסייה. "לא ניתן להסביר את הירידה החדה, בשנתיים האחרונות, בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים לעומת קבוצת הביקורת", כתב פרופ' פוקס, "אלא בשינויים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בתת הפאנל האמור לייצג את אוכלוסיית העולים, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".
במקביל, ד"ר אפשטיין הצביע על קשיים במדגם העולים. ב-7 השנים האחרונות עלו לישראל כ-100 אלף עולים, שלא זכו לביטוי במדגם הנבדק על ידי הוועדה למדרוג.
- 2.סוף סוף מישהו אומר את מה שכולם חושבים (ל"ת)יפה 27/06/2012 16:30הגב לתגובה זו
- 1.אחד שלא צופה 27/06/2012 16:13הגב לתגובה זומקווה בשבילם שלא יעשו שום בדיקה חיצונית כי אם הם לא אוהבים את נתוני המדידה, נתוני האמת יגרמו להם לסגור. בערוץ 9 צופים רק בני 60+ וגם כן, לפרקים
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
