כשלים במדידת הרייטינג? ערוץ 9 דורש הקמת גוף חיצוני לבדיקת נתוני הוועדה
שנה וחצי לאחר שרשות השידור איימה לפרוש מהוועדה הישראלית למדרוג, גוף תקשורת משמעותי נוסף, מביע חוסר שביעות רצון מתוצאות המדידה של הוועדה. במכתב שהעביר היום (יום ד') ערוץ 9, דורש עו"ד דב אברמוביץ ממשרד עורכי הדין שמרון מלכו פרסקי מהוועדה להקים גוף חיצוני ובלתי תלוי לבדיקת נתוני הרייטינג.
מאז החל טורניר היורו, טענו בצ'רלטון ובערוץ 9 כי נתוני הוועדה מקפחים אותם. מסקר שערך ערוץ 9 והגיע לאחרונה לידי אייס, עולה כי על פי סקר אינטרנטי שערך מכון 'הגל החדש' עולה כי 38.3% ענו שצפו במשחק בין הולנד לגרמניה שהתקיים ב-13 ביוני. נתוני הרייטינג הרשמיים עמדו על 13.5% בלבד. גם בצ'רלטון הצביעו על משחק זה כבעייתי, בסקר משלהם שפורסם לאחרונה בתקשורת. עלפי הסקר של ערוץ 9, עולה עוד כי כמעט 405 צפו ממנו בבית, 16.4% צפו במשחק עם חברים, ו-7.6% צפו בו בבר או מועדון, מה שגם מצביע על צפייה מרובת אנשים.
במסגרת הבדיקות שנערכו במהלך 2012, בין השאר על ידי פרופ' קמיל פוקס, נתגלו לדברי ערוץ 9 כשלים ואי התאמות בעבודת הוועדה. לדברי פרופ' פוקס, "לא ניתן להסביר את הירידה החדה בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים 18+... לעומת קבוצת הביקורת, אלא בשינוי משמעותי ומובהק סטטיסטית בתת הפאנל של העולים מבריה"מ לשעבר, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".
מתחיל השנה ביצעו מספר גורמים, בראשות פרופ' פוקס וד"ר אלק אפשטיין, מומחה לסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, בדיקות לגבי נתוני הצפייה של הערוץ. בסופו של דבר גילו הממצאים, לדברי הערוץ, עיוות משמעותי על פיו המגזר דובר הרוסית כלל לא נמדד.
במכתב שנשלח הבוקר למנהלי הוועדה, נכתב כי בשנתיים האחרונות חל שינוי בלתי מוסבר בנתוני הוועדה המתייחסים לערוץ 9 ולאוכלוסיית העולים דוברי-רוסית, שאין לו הסבר סביר. "לפני כשנתיים, בתחילת עונת שידורי סתיו-חורף 2010, נרשמו תמורות בלתי צפויות ובלתי מוסברות בשיעורי הצפייה המתייחסים לערוץ 9 בפרט, ולאוכלוסיית העולים דוברי רוסית בכלל", נכתב, "נתוני הוועדה מצביעים על תמונה מעוותת ובלתי סבירה, לפיה אוכלוסיית העולים חדלה כביכול, לפתע פתאום, בחודש אוקטובר 2010, לצפות בשידורי טלוויזיה בכלל, וזאת בניגוד לשאר חלקי האוכלוסייה. כל זאת בשעה שלא חלה כל תמורה דמוגרפית, סוציולוגית או אחרת שהייתה יכולה להסביר שינוי דרמטי כזה". פער בלתי מוסבר זה לכאורה, החריף אף יותר בשנת 2011.
הוועדה למדרוג דוגמת מדי בוקר את נתוני הצפייה ב-580 בתי אב, שנמדדים על ידי מכשיר הפיפל-מיטר. מדי שנה מוחלפים רבע מהנמדדים. הנדגמים מיצגים את האוכלוסייה הישראלית המגזר היהודי, המגזר הערבי, גברים, נשים, ילדים ובוגרים בני 18 פלוס. מבדיקה שערך פרופ' פוקס על פני 93 החודשים שקדמו שלפני אוקטובר 2010, מול החודשים שמאז, עולה כי בעוד שבתקופה שלפני כן, שיעור הצפייה של האוכלוסייה דוברת הרוסית עמד באופן קבוע על כ-5% יותר משיעור הצפייה באוכלוסייה הכללית שאינה דוברת רוסית, הרי שמאוקטובר ירד הפער ל-3%, ובשנת 2011 הפך להיות נמוך מזה שבכלל האוכלוסייה. "לא ניתן להסביר את הירידה החדה, בשנתיים האחרונות, בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים לעומת קבוצת הביקורת", כתב פרופ' פוקס, "אלא בשינויים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בתת הפאנל האמור לייצג את אוכלוסיית העולים, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".
במקביל, ד"ר אפשטיין הצביע על קשיים במדגם העולים. ב-7 השנים האחרונות עלו לישראל כ-100 אלף עולים, שלא זכו לביטוי במדגם הנבדק על ידי הוועדה למדרוג.
- 2.סוף סוף מישהו אומר את מה שכולם חושבים (ל"ת)יפה 27/06/2012 16:30הגב לתגובה זו
- 1.אחד שלא צופה 27/06/2012 16:13הגב לתגובה זומקווה בשבילם שלא יעשו שום בדיקה חיצונית כי אם הם לא אוהבים את נתוני המדידה, נתוני האמת יגרמו להם לסגור. בערוץ 9 צופים רק בני 60+ וגם כן, לפרקים
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקובראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש
הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד.
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.
