אלפי פורומים הוחשכו: המחלוקת שמאיימת לקרוע את רדיט
אלפי פורומים ברדיט (Reddit) הפסיקו לפעול היום כמחאה כנגד החלטת הנהלת פלטפורמת המדיה החברתית, לגבות עמלות מאפליקציות צד שלישי עבור גישה לפלטפורמה.
מחאת הגולשים באה לידי ביטוי באמצעות "הפסקות מרצון", המגבילות את תוכן הקבוצות מלהיות גלוי לציבור. מחאות אלו, משפיעות על כמה מהקהילות המקוונות הגדולות ביותר של רדיט, כולל קבוצות פופולריות המוקדשות למוזיקה, היסטוריה, ספורט ומשחקי וידאו. ההפגנות כוללות לא מעט פורמים עם לפחות 10 מיליון מנויים, כמו גם אלפי פורומים קטנים יותר.
המחאות מצד הגולשים מגיעות על רקע הכעס הרב של המשתמשים כלפי התוכנית עליה הכריזה החברה לאחרונה, הכוללת כוונה לגבות עמלות של מיליוני דולרים מאפליקציות צד שלישי, שרוצות לגשת לפלטפורמה. החלטה שכבר אילצה כמה מיצרניות האפליקציות המובילות של Reddit להודיע על סגירה בשל חוסר היכולת שלהן לעמוד בעלויות החדשות, שאמורות להתחיל כבר בחודש הבא. העימות בין הנהלת החברה, לבין המשתמשים והמפתחים שלה, עשוי להשפיע על האופן שבו היא מתנהלת, שכן על פי הדיווחים היא פועלת לקראת הנפקה לציבור בהמשך השנה.
במשך שנים, משתמשי רדיט יכלו לעיין בפוסטים, לכתוב תגובות ולשתף תמונות ווידאו באמצעות אפליקציות של צד שלישי. אולם כעת, רדיט דורשת תשלומים גדולים מיצרניות אפליקציות כדי לשמור על אותה רמת גישה דרך ממשק תכנות האפליקציות שלה (API), בצעד שמטרתו ככל הנראה לייצר רווחים גבוהים יותר. בשבוע שעבר אמר כריסטיאן סליג, מפתח אפליקציית אפולו הפופולרית, כי החברה רצה לגבות ממנו 20 מיליון דולר בשנה כדי שהאפליקציה שלו תמשיך לפעול. מאוחר יותר אמר שאין לו ברירה אלא לסגור את האפליקציה.
על פי חלק מהמבקרים של המהלך העמלות הגבוהות של הפלטפורמה יהרגו את כל התחרות מול האפליקציה המרכזית של החברה, שזכתה לביקורת מצד משתמשים רבים על כך שהיא איטית. חשש נוסף הוא שהמהלכים יחסלו את קהילת המתנדבים המסתמכת על כלים של צד שלישי כדי לבצע את מלאכת ניהול הפורומים, אותה מאצילה החברה על המשתמשים ולא על עובדים שלה.
- "המחאות באוניברסיטאות בארה"ב שינו את כללי המשחק"
- גוגל פיטרה עשרות עובדים שהביעו מחאה נגד ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, יש מי שסבורים שזו זכותה של החברה לקבוע מחירים משלה עבור גישה ל-API, וכי מדובר בעסק הזכאי לשלוט באופן שבו משתמשים ניגשים לנתונים בפלטפורמה שהיא מספקת "רדיט צריך להיות עסק שמקיים את עצמו, וכדי לעשות זאת, אנחנו לא יכולים עוד לסבסד גופים מסחריים הדורשים שימוש בנתונים בקנה מידה גדול", כתב מנכ"ל החברה בהודעה למשתמשי הפורמים.
מקרה דומה התרחש לאחרונה עת החליטו בטוויטר, תחת הבעלים החדש אילון מאסק, להקים חומת תשלום עבור נתונים, במטרה לפתח מקורות הכנסה חדשים ולחזק את קופת החברה. אך כמו במקרה של רדיט גם המהלך של טוויטר עורר ביקורות מצד יצרניות אפליקציות של צד שלישי, חוקרי חדשות כזב (Fake news) ובעלי חשבונות בשירות הציבורי שאמרו שהמהלך יפגע בשקיפות ובנגישות. טוויטר הגיבה לביקורת על ידי הוספת נדבך חדש לתוכנית בתשלום שלה.
אלא שמרד המשתמשים ברדיט עשוי להתברר כחמור ויעיל יותר יעיל לאור ההסתמכות הגדולה של הרשת על חברי הקהילה לצורך תחזוקה בסיסית של האתר. המאבק אינו מוגבל רק לרדיט, כשברקע ויכוח רחב יותר על מי יוצר את הערך ברשתות החברתיות, ומי זוכה לקצור את הפירות. ברקע ספקנות ציבורית גוברת כלפי פלטפורמות טכנולוגיות גדולות שהפכו דומיננטיות כלכלית באמצעות איסוף וניצול של מידע אישי של אנשים רבים.
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לקרנות טכנולוגיה ובריאות המשקיעות בשלבים מוקדמים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
מצד אחד ניצבים מנהלי החברה ובעלי המניות העתידיים שלה, אשר סבורים שהערך של החברה נובע מהתשתית שהאתר מספק לניהול השיחות בו. הפעלת תשתית זו, שמירה על מה שמאוחסן שם וחיוב עבור גישה לנתונים הקנייניים הללו מייצרת ערך שרדיט סבורה שצריך לבוא לידי ביטוי בקופתה.
- 1.מעניין. (ל"ת)הקורא 13/06/2023 01:32הגב לתגובה זו
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
