"המחאות באוניברסיטאות בארה"ב שינו את כללי המשחק"
פרופ' יובל שני, המלמד בקינג'ס קולג' בלונדון, ובעבר לימד באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, מאמין שהמחאות האחרונות באוניברסיטאות בארה"ב, יביאו בעקבותיהן לצמצום חופש המחאה ולהקשחת כללי המשמעת
פרופ' יובל שני, מומחה למשפט בינלאומי ולשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ומרצה בקינגס קולג' בלונדון (אחת מעשר האוניברסיטאות הטובות באנגליה), לימד לפני 14 שנה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, למשך שנה אחת. אירועי המחאה בקולומביה הגיעו לנקודת קיצון בימים האחרונים, עד שנשיאת האוניברסיטה נאלצה להזמין משטרה שתפנה את המאהל שהקימו הסטודנטים בשטח האוניברסיטה.
הדומיננטיות של הארגונים הפרו פסטינים באוניברסיטת קולומביה, כמו גם באוניברסיטאות מובילות אחרות בארה"ב, אינה חדשה, אומר שני. "האקטיביזם הפרו פלשתיני", הוא אומר, "קיים כבר הרבה שנים, ויש לו תשתית ארגונית חזקה. תמיד היו פלשתינים שחגגו את שבוע האפרטהייד, והרימו שלטים על כך שישראל היא מדינת אפרטהייד".
ואולם, כמו האירועים האחרונים, לא קרה בעבר, וכעת, לדעתו, לא יהיה מנוס משינוי כללי המשחק. הבסיס לאירועים האחרונים לדעתו, הוא בראש ובראשונה על תרבות אקדמית של מחאות, קיימת בעוצמה רבה באוניברסיטאות האמריקניות. "יש גלים של אקטיביזם סטודניאלי ומדי כמה שנים פורצת מחאה סביב עניינים חברתיים. זה לא אומר שהסטודנטים מחפשים נושא למחות נגדו. בקמפוס האמריקאי, במיוחד באוניברסיטאות העלית (IV League), הסטודנטים נפגשים עם תיאוריות ותובנות על חוסר צדק. המפגש הזה ,בגיל הזה, בסביבה הזו ,יוצר אנרגיות של מחאה שהולכות עשרות שנים אחורה. זה היה במלחמת ויטנאם, בנושאי חלוקת הון, צדק חברתי וצדק גזעי , סביב 'בלאק לייבס מאטר'.
"התרבות הזו של המחאות מסבירה את העובדה שאנו רואים אותה בעיקר באוניברסיטאות, ולא ברחובות. מה שבולט בסיפור הנוכחי , הוא שאחת התיאוריות המרכזיות שהתנועה הפוגרסיבית מקדמת, זה האינטרסקשיונאליות, כלומר חיבור של כמה מאבקים. המאבק הסביבתי קשור לחברתי, והחברתי קשור לצדק גלובאלי וזה קשור למאבקים פמיניסטיים וזכויות מיעוטים. התפיסה היא שהדרך המרכזית שבה ניתן להיאבק במבנים גדולים של חוסר צדק, היא בניית קואליציה רחבה של ארגונים. לכן אנחנו רואים את גרטה טונברג, שהיא בכלל פעילת סביבה, פעילה במאבקים חברתיים, ולכן אנחנו רואים סטודנטים שהולכים עם שלטי 'פלשתין תהיה חופשית מהנהר ועד לים', כשהם לא יודעים מה הנהר ומה הים, או מה הם בכלל דורשים מהאוניברסיטה.. התפיסה היא של קואליציה רחבה , היום אני מפגין בשבילך ומחר אתה מפגין בשבילי. כך שהשילוב בין המציאות הדרמטית במזרח התיכון, יכולת הארגון של הפעילים הפרופלסטינים, האנרגיות ושל הסטודנטים והאינטרסקשיונאליות, מובילה לתוצאה כפי שראינו.
- עובדים יהודים יקבלו פיצוי; אוניברסיטת קולומביה משלמת את המחיר על ההפגנות האנטישמיות
- למוחות אין לאן לברוח, בחו"ל לא מגייסים חוקרים ומרצים ישראלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"האוניברסיטאות תרמו תרומה מסויימת לאווירה הזו בכך שהקמפיינים לצדק חברתי ולשוויון ,לא התייחסו לסוגיות שקשורות למסרים נגד מדינות או נגד יהודים, לצד קבוצות אחרות המוכרות על ידי האוניברסיטאות כקבוצות מוחלשות. פה לקח לאוניברסיטאות זמן להבין שכללי המשחק השתנו ופה כבר הג'יני (השד) משחק. גם אפשר היה לראות בהתפתלויות של נשיאות האוניברסיטאות בקונגרס (הכוונה להופעותיהן בקונגרס של נשיאות הרווארד, אוניברסיטת פנסילבניה, ו-MIT, על כך שלא גינו קריאות לרצח עם נגד יהודים. בעקבות השימוע, שנערך בדצמבר, התפטרו נשיאות הרווארד ופנסילבניה - ה.מ), שיש להן בעיה אמיתית לגנות את הקריאות, כי היהדות לא נכללת בקבוצות ההתייחסות המוחלשות (כמו גזעים מסויימים, להט"בים וכו') . הן ניסו ללכת בין הטיפות, ובמבחן התוצאה הן כשלו , והאווירה בקמפוסים שלהן יצאה מכלל שליטה".
אתה חושב שזה גם מה שיקרה גם עם הנשיאה של קולומביה?
"במובן מסויים היא נמצאת במצב הכי גרוע. היא חצתה את הרוביקון בכך שהזמינה משטרה, דבר מאוד נדיר בתרבות האקדמית האמריקאנית. אני לא יודע אם יש לה דרך חזרה לשקם את האמון של הסטודנטים. מצד שני, יש לחצים של פוליטיקאים ושל תורמים, ואלו מצבים שמאוד קשה לתמרן בהם. הסטודנטים לא עושים לה את החיים קלים. האסטרטגיה שלה, כמו גם של אחרים, היא לנסות למשוך את הזמן. באוניברסיטאות נכנסים כעת לתקופת מבחנים ואחרי זה יהיו טקסי סיום - ב- (University of Southern California) USC למשל, ביטלו את טקסי הסיום לאור המחאות - אז כנראה שמקווים שעוצמת המחאות תרד".
האם לדעתך המחאות הן משהו זמני או שהן כאן כדי להישאר?
"זה לא לגמרי זמני, אבל אני לא ידע אם זה ימשיך בעוצמות האלה. לסטודנטים יש הרבה מה להפסיד. הם די כורתים את הענף שעליו הם יושבים. אני לא יודע אם אפשר לקיים מחאות בהיקף כזה לאורך זמן, ולכן אני מניח שעוצמת הלהבות תפחת. כבר עכשיו באים אליהם בטענות, על כך שהם מסיטים את תשומת הלב מהמלחמה בעזה, לטובת המחאה".
- פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
- סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
אז לדעתך יכלילו את היהודים בקבוצות שאסור לטעון נגדם אמירות מסויימות, אנטישמיות?
"לא תהיה להם ברירה. הם יצטרכו לשנות את תרבות ההתנהלות בקמפוסים. נושא האנטישמיות יקבל הרבה יותר בולטות. יש מחלקות שלמות באוניברסיטאות - DEI (Diversity, Equity&Inclusion) - שהתפקיד שלהן זה להעביר הדרכות לגבי ביטויים לא מקובלים, איך להתמודד במצבים מסויימים, איך לנטר אפלייה. אני מאמין שהחופש הפוליטי או חופש המחאה באוניברסיטאות יילך ויצטמצם. יהיה ניסיון לתפוס עמדה נייטרלית יותר ותקנוני המשמעת יגבילו יותר . חלק גדול מהאוניברסיטאות הן גופים פרטיים ויש להם חופש פעולה ויש עליהם לחץ מאסיבי לשנות את כללי ההתנהגות. "
למרות שזו בעיה, כי מחאה היא חלב מובנה בתרבות האקדמית.
"נכון, ועד היום באמת היתה תפיסה מאוד רחבה של זה, אך זה הגיע למקום שבו זה מקשה על אוניברסטיאות לתפקד. אוניברסיטת קולומביה עברה להוראה מרחוק, ותורמים מרכזיים עוצרים תרומות".
איך אתה מסביר את כך שזה קורה דווקא ב-IV League?
"יש בארה"ב תרבות של מחאות סטודנטים שהיא מאוד עשירה. זה פחות מקובל בתרבות האקדמית האירופית .גם עולם הקולג'ים הוא ייחודי לארה"ב, וחלק גדול מהמוחים מגיעים מהקולג'ים באוניברסיטאות. בגיל הזה השקפת העולם מתעצבת ולכן הסטודנטים בקולג'ים הם יעד מובהק לפעילות כזו. גם ארגוני סטודנטים ומועדוני סטודנטים הם חלק גדול ממרכז הפעילות של המחאה. אולי זה גם עניין תרבותי, כך שבתרבות האמריקנית יש נטייה לתפיסות אבסולוטיות, בעוד התרבות האירופית יותר נוטה להיות ניואנסית. יש גם משהו בתרבות האמריקנית שמעודד תפיסתת עמדות קיצון והתיקון הראשון לחוקה נותן חופש פעולה שלא קיים באירופה, בעוד ארה"ב היא יותר מתירנית. למה זה דווקא באוניברסיטאות העלית? הן הבולטות יותר. הארגונים הפרו פלשתיניים משקיעים יותר במקומות האלה ויכול להיות גם שהאוניברסיטאות האלה מושכות אליהן סטודנטים עם תפיסה יותר פרוגרסיבית. גם באוניברסיטת אוסטין, בטקסס, היו מהומות, אך המשטרה בלמה אותן".
בלונדון מרגישים משהו?
"יש הפגנות שבועיות ותהלוכות פרו פלסטיניות, שמושכות לא רק מוסלמים, אלא גם ציבורים פרוגרסיביים בכלל, כמו ארגוני עובדים. בקמפוסים יש מעט פעילות פוליטית ,אולי זה קשור לזה שזה לא קולג'ים ויותר שקועים בחיים האקדמים. לא מזמן הגיע פרופ' בני מוריס (היסטוריון החוקר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שנמנה בעברו על ההיסטוריונים הפוסט ציוניים, אך בהמשך שינה את עמדתו - ה.מ) ל- London School of Economics) LSE) וסטודנטים פרו פלסטיניים פוצצו את ההרצאה. אבל באופן יומיומי אין כמעט פעילות פוליטית בקמפוסים כאן".
- 15.שלמה 28/04/2024 13:02הגב לתגובה זוהמערב הנוצרי בהליכי התאבדות, ולאורך ההיסטוריה, היהודים זה הנזק האגבי הקבוע בכל שינויי חברתי אצל אומות העולם. שורה תחתונה - יהודי העולם, זה הזמן לחזור הביתה - לירושלים.
- 14.ותיק 27/04/2024 23:05הגב לתגובה זוהדמיון המפילא והמליא בין ההמון המוסת דרך ססמאות ריקות מתוכן בהפגנות קפלן ובארהב
- 13.יובלי 27/04/2024 18:21הגב לתגובה זוזה לא משחק מה אתה משחק באינטרנט פה זה התעוררות של כל אלה שהיגרו מהמדינות הערביות ומאםריקה למדינות המערב והיה ברור לכולם שזה יגיע ולכן התגובות יהיו פיגועים הרג התאבדויות ולא ברור אם מדינות המערב יודעות איך להתמודד עם זה כי למשל ברוסיה או בסין הם גם לא יכנסו ואם כן יחוסלו מיד וזה עובד
- 12.aidanangelo 27/04/2024 16:22הגב לתגובה זוכל העולם השתנה, ולא רק משחק. איך זה קרה? פשוט ביותר: מהפכת החמאס שינתה את העולם כולו, לא איפשרה לבני האדם להמשיך את החיים בלי לקבל מה שהחמאס הכתיב. אנג'לו איידן חיים ארוכים לחמאס!
- 11.אור 27/04/2024 15:01הגב לתגובה זוישראל אשכרה מייצגת ערכים חשובים של דמוקרטיה, כיבוד האחר, חופש הדיבור, שוויון זכויות, איך זה שבגיל שבו צעירים הכי רגישים ופתוחים לערכים כאלו, האופציה שמוצגת להם היא להיות תומכי טרור אלימים??
- 10.יותם 27/04/2024 12:03הגב לתגובה זומפירוק התנחלויות בשומרון. יותר מדי עשבים שוטים
- 9.כלכלן 27/04/2024 11:06הגב לתגובה זונתניהו הקים את רצועת בטחון לבנון בשטח ישראל.נתניהו=ראש ממשלת פלסטין
- 8.אני 27/04/2024 07:55הגב לתגובה זוהאנטישמים הכי גדולים זה הבולשביקים בישראל מהקיבוצים. שונאי הדת ויהדות. מפיצי שנאה היהדות בעולם
- 7.יודע 27/04/2024 07:52הגב לתגובה זוזיין שכל. את נאנטישמיות ירצ היהודים הבוגדנים תאומי רוגולף קסטנר שחבר לנאצים נגד יהודים .אותו הזבל הפרופבורי נמצא בקמפוסים בישראל,בבכירי צהל שהלכו לישון בזמן שאופים תינוקות לעיני הוריהם,ואותו הזבל במערכת המשפט שכל צה שמעניין אותם זה חשבונות הבנק המנופחים שלהם משוחד בצורות של מענקים מוקסנר.סיסמתם מקסטנר עד וקסנר נשמיד יהודים.
- כדאי שתלך לטיפול. (ל"ת)יוסי 27/04/2024 16:46הגב לתגובה זו
- 6.גרוש מהגרים 26/04/2024 21:51הגב לתגובה זודהסנטיס כבר התחיל בפלורידה.
- לגרש לגרש לגרש (ל"ת)גילה 27/04/2024 07:58הגב לתגובה זו
- 5.אור 26/04/2024 21:18הגב לתגובה זוהלגיטימיות של מדינת ישראל מתערערת
- הם לא רוצים מדינה הם רוצים להשמיד אותנו (ל"ת)מפוקח 27/04/2024 08:00הגב לתגובה זו
- 4.מדוע אין מחאות נגד רוסיה שטובחת באוקראינים? (ל"ת)מור 26/04/2024 21:04הגב לתגובה זו
- 3.AL 26/04/2024 17:14הגב לתגובה זוככל שהאוניברסיטאות בארה"ב יכילו את הבלגן , בפעם הבאה זה יהיה עוצמתי יותר ואלים יותר. עדיף לטפל בזה בחומרה ולא לנסות להכשיר את השרץ בטענה שהמפגינים האלימים הגיעו מחוץ לאוניברסיטה. הלו , הלו תתעוררו
- בסדר. (ל"ת)הדיקן 26/04/2024 21:13הגב לתגובה זו
- 2.בטוח לאומי 26/04/2024 16:45הגב לתגובה זומעניין למה ? כל העולם אנטישמי. אנחנו צדיקים . זה לא אנחנו . זה הם
- מיכאל 27/04/2024 01:40הגב לתגובה זואנחנו המיעוט אין טעם לחשבון נפש הזה
- 1.שלמה 26/04/2024 15:23הגב לתגובה זומידה כנגד מידה
המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
שבוע אחרי ש נובה 4.45% גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 0.8% 425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב.
ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.
יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%.
אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%.
- קמטק מדווחת על הכנסות של כ-123 מיליון דולר וצופה המשך צמיחה
- עכשיו זה רשמי - הנפקת אקסס בסין נדחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.
כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.