צפי לפגיעה ברווחי חברות הדלק: מרווח השיווק ירד

מרווח השיווק של תחנות הדלק ירד ב-4.7 אגורות לליטר. במקביל מחיר הדלק יעלה בשל עליית מחיר הנפט. השינוי ייכנס לתוקף ב-1 במאי
מערכת Bizportal | (1)

מינהל הדלק במשרד האנרגיה  ממליץ הפחתה של 4.7 אגורות לכל ליטר בנזין. המשמעות היא פגיעה ברווחי חברות תחנות התדלוק פז נפט, דלק קבוצה -0.07% ודור אלון 0% ההורדה תכנס לתוקף החל מ-1 במאי. מינהל הדלק במשרד האנרגיה ערך בחודשים האחרונים בחינה לתעריף הבנזין בתחנה. זאת בהתאם למתודלוגיה המקובלת הקובעת בחינה אחת לחמש עד שש שנים. הבדיקה כללה בקרה של דוחות חשבונאיים. התייחסה גם להשלכות מקרו בתחום בתחרות וקידום המשק, בחנה השפעות והשוואות למוצרים שאינם בפיקוח ועוד.   במסגרת העבודה זיהה המשרד כי בשל צמצום עלויות החברות וגידול משמעותי בכמויות הבנזין הנרכש, העלות המקסימלית לליטר אותו משלמים האזרחים יכולה להיות נמוכה יותר. לפיכך יצאו המשרדים לשמיעת עמדות הציבור. נפגשו עם נציגי רשות ההגבלים העסקיים, המועצה לצרכנות וקיבלו מידע מפורט מחברות הדלק.   בעקבות הצגת העמדות, שכללה גם העברת נתונים עדכניים ומפורטים ובכלל זה עדכונים של הוצאות שכר, עדכוני הוצאות ארנונה ועוד, ממליצה הוועדה על הפחתה של 4.7 אגורות לכל ליטר בנזין אותו נרכוש בחמש השנים הקרובות (5.5 אגורות כולל מע"מ). כמו כן בהתאם לחישובים, תעלה עמלת התדלוק בשירות המלא ב-0.85 אגורות לליטר, בעיקר בשל עליית שכר המינימום במשק. מחיר הדלק יעלה ב-11 אגורות לליטר במקביל להורדת מחיר השיווק, מחיר הדלק יעלה. חושב להבין בין השינוייים: ההורדה היא קבוע ומתייחס למרווח השיווק של התחנות, ואילו העלאה היא נובעת משינויים במחירי הנפט במסחר הבינלאומי. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.46 שקלים לליטר, עליה של 11 אג' מהחודש הקודם (עליה של 1.73%). תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), עליה של 1 אג' מחודש קודם.   המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 5.52 שקלים לליטר, עליה של 9 אג' מהחודש הקודם (עליה של 1.66%). תוספת בעד שירות מלא  תעמוד על 18 אגורות לליטר (ללא מע"מ), עליה של 1 אג' מחודש קודם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברק 30/04/2018 00:15
    הגב לתגובה זו
    כרגיל האוצר רוצה ליקר את המס על הדלק על קניית רכב על החזקת רכב ועל שימוש ברכב. ככה זה כשמהמרים על כלכלת המדינה הבית תמיד מרווח גם כשהכלכלה מפסידה. הם גומרים את המדינה וכשלא תשאר מדינה הם יעברו לחיות במקום אחר והציבור ימשיך לסבול.
אנרגיה מתחדשת אנלייט
צילום: אנלייט

קריסה בענף האנרגיה המתחדשת; סולאראדג' נחתכת ב-19% בטרום

ממשל טראמפ בדרך לבטל הטבות מס לפרויקטים שלא יחלו בנייה תוך 60 יום מאישור החוק החדש, או שלא יופעלו עד 2028, מה שעשוי לפגוע משמעותית ביזמיות האנרגיה המתחדשת; אנלייט, דוראל ואנרג'יקס נופלות בת"א, סולאראדג' צוללת ב-19% במסחר המוקדם בוול סטריט, והאנליסטים בג'פריס מזהירים: "המניות הסולאריות צפויות לרדת"

רוי שיינמן |

מניות יזמיות האנרגיה המתחדשת בארה"ב תחת לחץ היום כש-אנלייט אנרגיה 0%  , אנרג'יקס -2.72%  ו-דוראל אנרגיה -2.46%  יורדות במסחר בתל אביב, כשגם SolarEdge -0.36%   הישראלית יורדת ב-19% במסחר המוקדם בוול סטריט. הסיבה היא מהלכי המיסוי החדשים של ממשל טראמפ שצפויים לפגוע משמעותית בהטבות לחברות בתעשייה.


רפורמת המס החדשה שמקדם ממשל טראמפ בקונגרס האמריקאי טורפת את הקלפים עבור יזמי האנרגיה המתחדשת, ועשויה להקשות משמעותית על פעילותן של חברות כמו אנרג'יקס, אנלייט ודוראל שפועלות בארה"ב, כמו גם על חברות טכנולוגיה כמו סולאראדג' שמספקת ציוד למערכות סולאריות. הדו"ח האחרון שפורסם על רקע ההצבעה בוועדת החוקה של בית הנבחרים חושף מהלומה חזקה לעידוד ההשקעות באנרגיה ירוקה, עם ביטול גורף של ההטבות המרכזיות שניתנו בפרק 48E ובפרק 45Y של חוק ה-IRA (Inflation Reduction Act), שאפשרו לחברות לקבל הטבות שלעיתים הגיעו לעד 50% מגובה הפרויקט.


האנליסטים בבנק ההשקעות ג'פריס מבהירים שהגרסה העדכנית של החוק כפי שאושרה בוועדת החוקה של בית הנבחרים היא חמורה בהרבה מהגרסה הקודמת, ומכנים אותה "הפירוש המגביל ביותר לחוק שראינו אי פעם". לטענתם, השילוב בין לוחות הזמנים הקצרים, השפה הלא ברורה לגבי מה נחשב "in construction" או "placed in service", ודרישות שרשרת האספקה תחת הגבלות FEOC, יוצרים מצב שבו אין כמעט דרך ריאלית לעמוד בתנאים. 


אם הנוסח הקיים יעבור כפי שהוא, יוסרו כל ההקלות המס על פרויקטים שלא יופעלו עד סוף 2028 או שלא יחלו בבנייה תוך 60 יום מהחלת החוק. בניגוד לציפיות הקודמות, הגרסה החדשה לא כוללת לוח זמנים הדרגתי לביטול ההטבות אלא הפסקה חדה ומוחלטת, צעד שמקשה עוד יותר על תכנון פיננסי של פרויקטים חדשים ועלול לגרום ליזמים לעצור השקעות.


ההשלכות על החברות הישראליות צפויה להיות משמעותית. אנרג'יקס שמרבית הצבר שלה מבוסס על פרויקטים בשוק האמריקאי, אנלייט, שמובילה פרויקטים גדולים של רוח וסולאר בארה"ב, ודוראל, שמנסה להרחיב את פעילותה ולבסס נוכחות בארה"ב, עלולה להיתקל בחומות חדשות. כולן צפויות לסבול מסנטימנט שלילי שיכול להתבטא גם במחירי המניות בטווח הקצר.