גרף

כך התנתק מחיר הדירות מהשכירויות, צפו בגרף הבלתי נתפס - מ-1998 עד 2011

Bizportal בוחן את הפער בין מחירי הדירות למדד הדיור מ-1998 ועד 2011. ד"ר בן שחר: "יש גבול למחיר שמשקי הבית יכולים לשאת, יהיה תיקון"
לירן סהר | (26)

זינוק מחירי הדירות ממשיך להטריד את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אשר בחודש שעבר הטיל את ההגבלה המחמירה ביותר על נוטלי המשכנתאות לפיה רכיב הריבית המשתנה לא יעלה על 33%.

בועת נדל"ן? BizportalEXPO ב-2 ביוני - הכניסה חינם - להרשמה לחץ כאן

אחד הסממנים לשוק נדל"ן רותח המצוי בסכנה לירידת מחירים, הוא פער גדל בין העלייה בשכר הדירה מול העלייה במחירי הדירות. לפי נתוני מחלקת המחקר של בנק ישראל, בהתבססו על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד הדיור, הבוחן את נתוני השכר דירה, עלה ב-6.4% ב-12 החודשים האחרונים, בעוד מחירי הדירות זינקו ב-16.1%, קרי פער של כמעט 10%. אולם כשבוחנים את הנתונים עבור סוף 2010 לקראת ינואר 2011 רואים כי הפער בין המדדים עומד על למעלה מ-20%.

בדו"ח המדיניות המוניטרית (לשעבר דו"ח האינפלציה) של בנק ישראל, שהוגש בשבוע שעבר, נאמר כי אם עליית מחירי הדירות תתמיד יהיה בה כדי לסכן את היציבות הפיננסית במשק. מחד גיסא, אומרים בבנק, ייתכן כי מחירי הדיור יעלו בשיעור גבוה, ואף יואצו. כנגד זאת, לא מן הנמנע כי מוצתה העלייה העודפת של מחירי הדיור, או שפעולות הממשלה יביאו לריסון המחירים. יחד עם זאת, בחלופה, שנבחנה בהנחה כי מחירי הדיור יעלו בשנה הקרובה ב-2%בלבד, נמצא כי האינפלציה עדיין תימצא בחלקו העליון של יעד האינפלציה.

בין חודש ינואר 2004 לחודשים פברואר-מארס 2009 ניתן לראות כי הפער בין המדדים נותר פחות או יותר בטווח של 0%-5%, נתון הממחיש תיאום. המדדים החלו להתרחק בפברואר-אפריל 2009, לאחר שבנק ישראל החל להוריד את הריבית באופן חד עקב המשבר הכלכלי העולמי משיעור של 1.75% בינואר 2009 עד לשיעור של 0.5% באפריל. מכאן שהמשבר הכלכלי גרם למשקיעים להשקיע יותר בבטון ופחות בשוק ההון.

הגרף להלן משקף את התנתקות מחירי הדירות ממחירי השכירויות:

מדד מחירי הדיור מול סקר מחירי הדירות - 2004-2011

גם כשמשווים את המדדים החל מסוף שנת 1998 רואים כי הפער המקורב נע בין 5% ל-7%. בסוף שנת 1998 הפער עמד על כ-13% והחל להצטמצם כאשר מחירי הדירות החלו לרדת עקב הגידול משמעותי במספר יחידות הדיור בשוק שנבע מבניית יתר. לכן, בניתוח מגמות העבר יתכן ושינוי מגמת מחירי הדירות יחול מספר שנים לאחר שיתחיל הגידול במספר הדירות בשוק. כלומר, במידה ומשרדי הממשלה יצליחו להסיר את מחסומי הבירוקרטיה בתהליכי התכנון ובנייה בתכנית הוד"לים ויובילו לבנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור, הפער יצטמצם באופן משמעותי רק בעוד 6-7 שנים.

דני בן שחר, כלכלן וחוקר בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, טוען כי שיעור עליית מחירי הדירות נמצא הרבה מעל המגמה ארוכת הטווח. "יש גבול למחירי הבעלות שמשקי הבית יכולים לשאת, רמת המחירים נמצאת כ-10% מעל קו המגמה ארוך הטווח, זה הרבה במונחים סטטיסטיים, מעל ל-3 סטיות תקן, לכן בטווח הבינוני נראה תיקון במחירים".

מדד מחירי הדיור מול סקר מחירי הדירות - 1999-2011 אדום - סקר מחירי הדירות, כחול- מחירי הדיור

במספרים - מדד הדיור מול סקר מחירי הדירות- 12 חודשים אחרונים *הנתונים באדיבות מחלקת המחקר של בנק ישראל

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אנונימי 05/09/2011 22:05
    הגב לתגובה זו
    מה עם תוספת אחת לגרף. גרף השכר הממוצע! אז נראה את ההפרש האמיתי!
  • 12.
    שמאי 27/05/2011 01:53
    הגב לתגובה זו
    דירה מתיישנת בקצב של 2% לשנה מעלות הבניה. הבדל בין עורף לחזית סואנת היא 20% במחיר. יש עוד כ50 פרמטרים ולכן אין תקפות לממוצעים סטאטיסטיים, אולי לחציונים... וכד'
  • 11.
    balzam 13/05/2011 16:52
    הגב לתגובה זו
    כדי לאזן בין הביקוש לבין ההיצע יש לבנות במקומות שהקרע אינה יקרה כל כך. יש קרקעות, לא רק בנגב ובגליל, צריך רק לפנות 20 - 30 ק" מ מזרחה מתל אביב.
  • 10.
    שלומי 12/05/2011 17:44
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות קשורים לגמרי לביקוש והיצע מכל אספקט שאפשר, כשאין היצע יש עליות כשיש היצע גדול יש ירידות פשוט וקל אין קשר בין הראליות והכדאיות של ההשקעה בדירה לבין המחיר שנובע אך ורק מביקוש והיצע ברור שכל אחד היה רוצה לקנות בזול, וכשהקבלן יודע שאחרי שהוא מוכר את הדירה הוא הולך לקנות את הקרקע בתימחור מלא של מחיר מלא של הדירה שהוא מכר, אז כאן הבנקים והממשלה וגם בנק ישראל היחידים שמרוויחים מזה, הממשלה מחזיקה בהיצע אדיר של קרקעות ובגלל שאין שחרור של קרקעות למרות שיש מלא, אז הם שולטים על ההיצע וכך גם על המחרים וגורפים הרבה מאוד כסף ממיסוי כתוצאה מכך והבנקים ממשכנתאות, וכך גם כסף זר שנכנס צריך לשלם על נכסים שברץ שעולים מאוד יקר הממשלה אשמה הבנק מאשר והכל מתוכנן תהנו
  • אלפונסו 13/05/2011 17:09
    הגב לתגובה זו
    הכתבה מתייחסת לנושא אחר, ניתוק הקשר בין מחירי השכירות למחירי הדירות. נניח שאתה צודק ועליות מחירי הדיור מוצדקות אז מחירי השכירות אמורים לעלות באותו היחס (בהנחה וסביבת הריבית לא משתנה, ראה גם תגובה 2). מה שקורה שיש כרגע ניתוק (מחירי הדיור עלו מעבר לעליית מחירי השכירות) וכשנחזור לסביבת ריבית נורמלית, הפער יצטרך להיסגר. או שמחירי השכירות יעלו או שמחירי הדיור יירדו, או גם וגם. יום טוב
  • 9.
    יצחק 11/05/2011 20:46
    הגב לתגובה זו
    אם לא יהיו משקיעים מקומיים, לא יהיו דירות להשקעה, במקום לעודד את המשקיעים המקומיים, מעודדים את הזרים שקונים דירות וסוגרים אותן ולא משכיריים אותן וכך מגבירים את המחסור הדיור זמין. זו מדיניות חלם. מישהו צריך להסביר זאת לנגיד. שנית צריך להעלות את הריבית על פקדונות לתושבי ישראל ולא צריך לפחד מהזרים כי אפשר להטיל עליהם הגבלות מנהליות או להטיל עליהם מס ואז הם לא יתקיפו את השקל כדי לקבל רבית גבוהה בארץ. מה בסך הכל מקשים? קצת תבונה....
  • 8.
    תוהה 11/05/2011 18:06
    הגב לתגובה זו
    מים, גז, דלק, לחם, דיור-אולי היה תיקון קוסמטי, אבל דברים שעלו 400% " תיקנו" 10%, ושכנעו אותנו שיש " ירידה" . הערה: אני מדבר על דברים מוחשיים, לא וירטואלים כמו מניות.
  • פיל 15/05/2011 08:51
    הגב לתגובה זו
    היום אתה קונה מסך דק ב 550 שקל. אז אל תדבר שטויות
  • חסר בית 15/05/2011 08:49
    הגב לתגובה זו
    אז אם יש לך זכרון חלש... אין גרף בכלכלה שרק עולה.
  • 7.
    אחד מיני רבים 11/05/2011 16:23
    הגב לתגובה זו
    שהרי בעלי הדירות כבר הבינו שאין לנו ברירה, ושאי אפשר להמשיך לעבוד באזור המרכז ויחד עם זה לעבור צפונית לחדרה (דו דרומית לגדרה) ושכולנו, כל השוכרים, חייבים לשלם שכירות ממילא כי לנו אין כסף לקנות דירה, ובעיקר... כי הם הוציאו הרבה כסף על הנכס, הם רוצים לראות עליו תשואה, ואין שום דבר שיכול להגביל אותם. את המשכורת שלי לא העלו בשנתיים האחרונות, ואת שלך ?
  • הם יכולים לדרוש, השאלה אם ישלמו להם כל מחיר (ל"ת)
    אייל 12/05/2011 14:49
    הגב לתגובה זו
  • גיסנו 11/05/2011 16:41
    הגב לתגובה זו
    ולא כמו שהיום בעל הדירה קובע השכירויות לא יעלו כי כל הדירות שנקנו להשקעה חוזרות לשוק וכבר ראיתי הרבה נכסים שבעליהם דרשו מחירי שכירות מופקעים ונתקעו עם הדירה למספר חודשים!
  • 6.
    זו הדוגמא לבועה הקלאסית - צפי לירידות חדות (ל"ת)
    שמאי 11/05/2011 15:50
    הגב לתגובה זו
  • חנוך 11/05/2011 16:15
    הגב לתגובה זו
    אולי תפסיקו לרוץ ולקנות כמו אחוזי אמוק חכו בסבלנות. אם לא יהיו קונים אפילו חודשיים תראו איך המחירים יתמוטטו מכה אחת. אל תמכרו את הנשמה שלכם בשביל אבנים. אתם תחיו כמו עניים בבית מרווח...
  • 5.
    המניה עולה כמו מחירי הדיור (ל"ת)
    כל היום ארוטק ארוטק 11/05/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אם ההמשלה תפגע במשקיעים , השכירות תזנק (ל"ת)
    המחירים יעלו .... 11/05/2011 13:54
    הגב לתגובה זו
  • אתה מה שנקרא " הכסף הטיפש" (ל"ת)
    החכם כבר בחוץ 11/05/2011 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    י 11/05/2011 13:52
    הגב לתגובה זו
    אני דורש שהאנשים העומדים בראש הדת העולמית הזו יעמדו לדין על רצח ופשעים נגד האנושות. להעמיד לדין את כל הקשורים ברצח משפחתי. לבקש ממני סליחה 50 מליון דולר פיצויים. רק אחרי שכל האמור לעיל יתבצע יעשה צדק אמיתי. ללא שום קשר לדרישות שלי-ימח שמו וזכרומ של כל אדם שיודע מה עשו לי ושותק מי יתן ויעשו לאנשים האלה מה שעשו לי ואז גם אני אשתוק.
  • אלמונית 11/05/2011 14:15
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי כדי שאולי תוכל לצאת מהמצב כדאי שתלך ללמוד קבלה זה באמת יעזור לך... מקווה בשבילך לטוב
  • חילוני שפוי 11/05/2011 14:21
    אם הוא יילך ללמוד פילוסופיה באוניברסיטה, או כל מקצוע אקדמי אחר, זה יעזור לו. הוא לא צריך קבלה ושאר אמונות תפלות. כפי שפרויד אמר, הדת היא נוירוזה קולקטיבית. מקווה לטוב בשביל שניכם...
  • 2.
    עמוס הולצמן 11/05/2011 13:51
    הגב לתגובה זו
    העובדות נכונות אבל המסקנה שגויה בעליל. היחס בין מחיר הדירה למחיר ההשכרה הוא תשואת הנכס. בסביבת ריבית יורדת בוודאי שמחיר הנכס צריך לעלות מעבר למחיר ההשכרה כדי לשקף את מחיר הכסף היורד. אם רוצים לבחון את ההגיון של פער המחירים יש ליצור גרף של ריבית חסרת סיכון במשק מול הריבית הגלומה בפער בין מחיר השכירות למחיר המכירה. ברור שהתמונה תהיה שונה מהגרף המוצג.
  • יעקב 14/05/2011 21:41
    הגב לתגובה זו
    הפער יסגר כפי שנסגר החל בשנת 1997-1998 (גם אז היה יחס כזה). מה יקרה: עליה במחירי שכירות מול ירידה קלה במחירי דירות.
  • אלפונסו 13/05/2011 16:53
    הגב לתגובה זו
    2 אתה צודק,אבל כרגע יש פער של 15-20 אחוזים שצריך להיסגר ברגע שהריבית תחזור למצב נורמלי (כנראה בשנה הקרובה). השאלה היא אם מחירי הדיור ירדו או שהשכירות תעלה? אולי יפגשו באמצע?. לפי הכתבה, הכתב (כנראה) מעריך שמחירי הדיור הם שירדו. יום טוב ומוצלח
  • 2 לא הבנתי כלוםאפשר הסבר לפשוטי העם... (ל"ת)
    מרדכי מרדכי 11/05/2011 23:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים לכל החיים? 11/05/2011 13:48
    הגב לתגובה זו
    או לחכות ואז יש סיכוי שהמחירים יעלו ונגור בשכירות לעולם.