מחכים לאסון? "מהנדס עיריית ת"א מעדיף בניינים מטים ליפול, שנה וחצי לוקח לאשר תכנית תמ"א 38"
השנה פקדה את צ'ילה רעידת אדמה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר, אולם מספר האבדות בנפש עמד על עשרות. המדינה למדה את לקח רעידת האדמה שהתרחשה ב-1985 בה נהרגו עשרות אלפי אנשים, וחיזקה למעלה מ-10 אלף בניינים במדינה. ע"פ הערכות, רעידת אדמה חזקה צפויה לפקוד את ישראל בעתיד, איש אינו יכול לנקוב בתאריך, אך המכשולים הרבים המונעים את חיזוקם של עשרות מבנים מסוכנים טרם הוסרו.
הממשלה יצאה לדרך ב-2005 עם תכנית תמ"א 38 שאיפשרה מתן זכויות בנייה על גגות בניינים ישנים בתמורה לחיזוק יסודותיהם ושיפוצם. הנושא זוכה לאחרונה לקידום מצד לא מעט רשויות מקומיות, אולם עדיין ישנם קשיים רבים בדרך.
מהפך חיובי מצד הדיירים
"הקשיים היום פחות נובעים מצד הדיירים", אומר איציק שגב, יו"ר ועדת תמ"א 38 בארגון קבלני תל אביב-יפו בת-ים ובעלי חברת DCS העוסקת בתחום. "יש מהפך בשוק, אנחנו מקבלים 3-4 פניות ביום ואנשים משתפים פעולה. יש קשיים שנובעים מעצם הבניין עצמו, יש מקומות בהם לא ניתן להתקין מעלית, כמו כן יש בעיה בנושא החניות כי לרוב לא ניתן לספק חניות לכל הדיירים והקבלן לא יכול למכור את הדירות החדשות ללא חניה".
שגב מאשים את הרשויות המקומיות בהכשלת התמ"א 38. "העיריות מסכלות את הפרויקטים, החוק מאפשר להן מרחב פעולה וכל אחת פועלת אחרת. עיריית תל אביב מקשה ביותר וכמעט לא ניתן לבצע בה הרחבות של בניינים, זאת לעומת רמת גן שלקחה את הנושא ברצינות. בתל אביב לוקח כשנה וחצי לאשר תכנית, ברמת גן 7-8 חודשים וברעננה 4 חודשים בלבד".
"עיריית תל אביב מעדיפה בניינים מצ'וקמקים על תמ"א 38"
מלבד אופציית הוספת הקומות, תכנית התמ"א 38, במסגרת תמ"א 38 -2 ניתן להרוס בניינים ישנים ולבנות במקומם בניינים חדשים בסטנדרטים עדכניים. שגב אומר כי הקבלנים מעדיפים להרוס את הבניינים הישנים ולבנות במקומם בניינים חדשים, אולם כדי שהאופרציה תהיה כלכלית על העיריות לאשר היקף בנייה של 1:4. "עיריית תל אביב מעדיפה את הפינוי בינוי, אולם לא מאפשרת הוספת דירות בעלת כדאיות כלכלית. הוספת קומות וחיזוק בניינים הם הרע במיעוטו, אך חזי ברקוביץ', מהנדס עיריית תל אביב מעדיף להותיר בניין מצ'וקמק מט ליפול בדובנוב מאשר לחזקו".
שגב מוסיף כי רק אם יבצעו שיפור בתהליכי הרישוי מול הרשויות המקומיות הנושא יתפוס תאוצה. "יש כדאיות כלכלית באזורי הביקוש לביצוע היוזמה כי עלות הקרקע זולה יחסית, זה כמו לרכוש מגרש כמעט ב-50%, יש פה אוצר. לדעתי בעוד שנה נראה הרבה מאוד בניינים מתקדמים, בצנרת יש כ-400 בניינים".
אי איתורו של דייר יכול לסתום את הגולל על פרויקט שלם
למרות שחלה התעניינות גוברת בקרב דיריי הבניינים לחיזוקם, עדיין נותרו לא מעט בעיות שזקוקות לפתרון. "נושא קשה לטיפול הוא הדיירים הסרבנים הקשים לאיתור", אומרת עו"ד קרן כהן בלחרסקי. "לא ניתן לבצע תמ"א 38 כשלא ניתן לאתר את בעלי הדירות, יש בניין ברמת אביב עם 3 דיירים הנמצאים בחו"ל, יש להעביר את הנושא להחלטתו של המפקח על בניינים משותפים, דבר שעשוי להמשך הרבה מאוד זמן".
כהן בלחרסקי מוסיפה כי נושא רישום הבניין כבית משותף מהותי ביותר- "כאשר בניין לא רשום כבית משותף נדרשת הסכמתם של 100% מהדיירים לביצוע התמ"א כי מדובר בבעלים במושע. לא פעם נתקלים בהערות אזהרה משונות ובמקרים של בעלי הערות אזהרה שלא גרים בנכס ומערימים קשיים כמעשה נקם".
עו"ד חנן אפרים, ממשרד עורכי דין אפרים, קטן וינשטיין, אומר כי מרכזי הערים לא יכולים להישאר כפי שהם כיום וחייבים לבצע שינויים מקיפים בתהליכי האישור כדי לקדם את הנושא. "יש צוואר בקבוק בתל אביב, צריכים לאפשר תהליכים מהירים של גג 3 חודשים, על העיריות לבחון את הנושא בראייה כוללת וארוכת טווח, הלוא תוך 3 שנים תקבולי הארנונה מדירות יכולים לגדול באופן משמעותי".
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
