רמת הסיכון של ענף הקבלנות בישראל עולה מדרגה
בהנחה כי ההסכם האחרון בין ההסתדרות לבין האוצר בענף הבנייה יבשיל לכדי חקיקה, נראה כי הקבלנים צפויים להתמודד עם אתגר משמעותי בתקופה הקרובה // דעה
בעוד הקבלנים מתמודדים עם ההאטה המשמעותית בהתחלות הבניה שהחלה כבר בשנה שעברה, ההסכם האחרון בין ההסתדרות לבין האוצר צפוי להוביל לדרישות רגולטוריות מחמירות, ואיתן גם השלכות כספיות משמעותיות, שעשויות להעמיד בספק את יכולתם של השחקנים בענף להתמודד עם השינויים, ובעיקר של אלה שאין ביכולתם להתאים את המחירים ובראשם – קבלנים תחת הסכמי מחיר למשתכן.
לאחר הרצף האחרון של תאונות העבודה הקטלניות בענף הבניה, בהסתדרות החליטו להרים את הכפפה ולאיים בשביתה כללית במשק עד להסדרת נושא הבטיחות בענף. רגע לפני כניסתה לתוקף של השביתה, הגיעו האוצר וההסתדרות להסכמות. בהנחה כי המתווה יבשיל לכדי חקיקה, נראה כי הקבלנים צפויים להתמודד עם אתגר משמעותי בתקופה הקרובה, שכן רגולציה מסוג זה כרוכה בעלויות כספיות משמעותיות.
המתווה המוסכם מתייחס, בין היתר, לנושאים הבאים:
- פיגומים – התקן האירופאי יהפוך בהדרגה למחייב, כשפיגומים בגובה 20 מטרים ומעלה יחייבו אישור מתכנן.
- מנופים – תקודם הצעת חוק להסדרת הענף כך שמנופאים יועסקו באמצעות חברות ייעודיות בלבד, במקביל להערמת קשיים על שימושים ברישיונות מזויפים.
- ממוני בטיחות ועוזרי בטיחות – קבלנים בסיווג ג5 (הדרגה הגבוהה ביותר בסולם על פי ההיקף הכספי שמותר לקבלן לבצע בתחומו) יחויבו במינוי ממונה בטיחות במשרה מלאה, ותקודם הצעת חוק למינוי עוזרי בטיחות בכל אתר של בנייה רוויה.
- אכיפה ורגולציה – יוגדלו משמעותית מספר תקני המפקחים במנהל הבטיחות בעבודה ותוגבר האכיפה באתרי הבנייה. בנוסף, יקודם תיקון לחוק כך שרשם הקבלנים יוסמך, בין היתר, לפסול או לא לחדש רישיון, לרבות סמכות להתליית רישיון מיידית בנסיבות חמורות.
מבלי להתייחס לחשיבות המתווה המוסכם מבחינת השיפור הצפוי בבטיחותם של העובדים בענף הבנייה, הרי בהנחה שהממשלה לא תישא בעלויות המתווה, למעט בעלות הפקחים מטעמה, הצעדים הצפויים ייקרו את עלויות הבנייה. לפי התאחדות בוני הארץ, יש בישראל כ-6 מיליון מ"ר פיגומים, ובהנחה שכ-90% מהפיגומים אינם עומדים כיום בתקן האירופי שנקבע, מדובר בכ-970 מיליון ש"ח שהענף צריך להשקיע ברכישת פיגומים.
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, עלות העסקת מנופאים והעסקת ממוני בטיחות צפויה לגדול. אם לא די בכך – הרי שהקשחת האכיפה והענישה על עבירות בטיחות באתרים עלולה להוביל לעיכובים בפרויקטים, ובהתאם לשחיקה בשיעורי רווחיות ועיכובים בקבלת תזרימי מזומנים מאותם פרויקטים.
עיתוי יישום המתווה עליו סוכם אינו מקל על הקבלנים, שכן מספר התחלות הבנייה במגמת ירידה משלהי שנת 2016 (כ-5.7% ברבעון בממוצע), ולמרות עליה קלה ברבעון השני לשנת 2018, מספר התחלות הבנייה ברמה הנמוכה מאז שנת 2012. על פי נתוני הלמ"ס, מספר התחלות הבניה בחודשים יולי 2017 עד יוני 2018 (כ-44,000 דירות) היה נמוך בכ-20.2%(!) מזה של התקופה המקבילה אשתקד. המשמעות – פחות התחלות בנייה, פחות בנייה פעילה, פחות עבודה לקבלנים.
לסיכום, לקבלנים צפוי אתגר תזרימי משמעותי בתקופה הקרובה, עם פחות עבודה, קיטון בשיעורי הרווחיות, עיכובים בקבלת תזרימי המזומנים (בשל סנקציות רגולטוריות ו\או האטה במכירות היזמים) וגידול בעלויות. הקבלנים נדרשים להיערך בהתאם ולנהל את תזרים המזומנים שלהם בזהירות רבה.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
ברמת הסיכון הגבוהה ביותר נמצאים קבלנים עם צבר הזמנות תחת חוזים פאושלים (חוזים במחיר קבוע), שכן אלו אינם יכולים לגלגל את העלות הנוספת על מזמיני העבודה. במכרזי מחיר למשתכן למשל, יזמים וקבלנים התחייבו למחיר קבוע במכרזים הרבים שהתקיימו. כאשר יידרשו להתחיל בבנייה, רמת ההוצאות שלהם תהיה גבוהה מזו שתכננו, ומכאן קצרה הדרך להפסדים ולקשיים תזרימיים אשר ספק אם הצמדת החוזים למדד תשומות הבנייה תוכל למנוע.
- 3.מעניין ומדאיג מאוד (ל"ת)אתי ברוך 13/12/2018 00:13הגב לתגובה זו
- 2.אס 12/12/2018 13:07הגב לתגובה זוהחכמתי, תודה
- 1.שני 12/12/2018 09:45הגב לתגובה זוהחזירות של העשר שנים האחרונות וגזל מעמד הביניים יבוא לסיומו!

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.