פסגות: "שוקי המניות יהיו ההשקעה הטובה ביותר בחודשים הקרובים"
"נתוני השוק האמריקאי מאותתים כי לא צפוי מיתון לפחות בשנה הקרובה", כך מעריך הכלכלן גיא בית אור, מנהל מחלקת המאקרו של בית ההשקעות פסגות. "ניתן לומר ששוקי המניות ימשיכו להוות את חלופת ההשקעה האטרקטיבית ביותר גם במהלך החודשים הקרובים", מעריך בית אור.
בבית ההשקעות בנו מודל להערכת ההסתברות למיתון בארה"ב, המבוסס על התפתחותם של משתני מאקרו ושוק שונים אשר היסטורית נוטים להצביע באופן ברור על בוא המיתון. המודל מבוסס על נתונים משנות ה-70 ועד היום וכולל למעשה את חמש תקופות המיתון האחרונות בארה"ב.
כפי שניתן לראות בגרף לעיל, ההסתברות למיתון אשר היתה אפסית במהלך השנים האחרונות מתחילה לטפס ואף נרשמה עליית מדרגה ביחס לסקירה הקודמת שפורסמה לפני כחודשיים (לכתבה המלאה). בנוסף, במשברים קודמים ההסתברות למיתון קפצה בחדות לאחר תקופה ראשונית של עלייה הדרגתית.
- "אנחנו הולכים להמשיך לראות הפסדים בשוק האג"ח באופן ברור"
- "הסיכוי שהנגיד יתן תחזית ריבית דומה לזו שהשוק מתמחר מאד נמוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בפסגות מציינים כי "הנתונים הכלכליים בארה"ב רק ממשיכים להתחזק במהלך התקופה האחרונה. אמון הצרכנים, מדדי מנהלי הרכש, אמון העסקים – כולם נמצאים בשיא. נתוני הכלכלה הריאלית ממשיכים להיות חזקים עם שוק עבודה הדוק ועדויות להתחלת לחצי שכר בכלכלה". מנגד מציינים בפסגות כי נקודות החולשה של השוק האמריקאי הן שוק הנדל"ן שמתקרר מתחילת השנה וקיומן של רמות מינוף גבוהות במיוחד בסקטור העסקי.
בשורה התחתונה, מציינים בפסגות כי הנתונים מאותתים שלא צפוי מיתון לפחות בשנה הקרובה. "הסטטיסטיקה מראה ששוק המניות יודע לזהות את המיתון הקרב כ-8,7 חודשים לפני המיתון בפועל. על כן, כל עוד המודל מאותת על הסתברות של פחות מ-50% למיתון בשנה הקרובה, ניתן לומר ששוקי המניות ימשיכו להוות את חלופת ההשקעה האטרקטיבית ביותר גם במהלך החודשים הקרובים".
אז יהיה מיתון, מה אכפת לנו מארה"ב?
היכולת להעריך מתי נראה האטה או מיתון בארה"ב היא מאוד חשובה גם מנקודת המבט שלנו בישראל. ארה"ב נותנת את הכיוון לשאר העולם ואם וכאשר נתחיל לראות תהליך של האטה שם, זה יחלחל גם לשאר העולם. בהקשר זה מציין בית אור כי "בישראל לא חווינו מיתון כבר הרבה מאוד שנים אך שני המקרים בהם ישראל הייתה בהאטה חריפה היו למעשה תוצאה של "שוק" חיצוני בדמות משבר הדוט קום והמשבר הפיננסי העולמי (משבר הסאב-פריים - ע.ס)".
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במהלך העשור האחרון כאשר סביבת הריבית בארה"ב הייתה אפסית והפד נקט במדיניות ההרחבה הכמותית לא היו סיבות להניח שמיתון נמצא מעבר לפינה. ההתאוששות מהמשבר הפיננסי העולמי הייתה איטית ולארה"ב לקח הרבה מאוד זמן להגיע לנקודה הנוכחית. הצמיחה מהירה, שיעור האבטלה בשפל והאינפלציה נמצאת ביעד וצפויה לעלות בחודשים הקרובים.
לדברי בית אור "סביבה זו מאפשרת לפד להמשיך בתהליך העלאות הריבית אשר עומדת כיום על 1.75%-2.0% וצפויה לעלות עד ל-2.5% בסוף השנה. בסביבה כזו, בה הריבית כבר גבוהה - והריבית הריאלית צפויה להפוך לחיובית לראשונה מזה יותר מעשור, אנו חייבים להתחיל לשאול את עצמנו עד מתי?".
העקום שטוח? הדרך למיתון סלולה
לדברי בית אור, "ההיסטוריה מראה שככל שהמדיניות המוניטארית הופכת למצמצמת יותר, כך ההאטה (או המשבר) הולכים ומתקרבים. אחד מהמשתנים הבולטים והמוצלחים ביותר שלאורך ההיסטוריה אותתו על מיתון הוא שיפוע עקום התשואות. עקום התשואות כבר מאוד שטוח היום ועם העלאות הריבית שעוד צפויות, אנו מעריכים כי הוא צפוי להיות שטוח לחלוטין כבר במהלך 2019. ההיסטוריה מראה שכאשר העקום שטוח, הדרך למיתון סלולה".
בית אור מבהיר כי "שיפוע העקום אינו אינדיקאטור מנבא כפי שרבים טוענים (ולהערכתנו, טועים), אלא מייצר את המציאות הזו. ככל שהריבית עולה והעקום משתטח, קורים כמה תהליכים בכלכלה: הנטיה השולית של הצרכנים – לחסוך לאט לאט עולה, מה שמקטין בסופו של דבר את הביקוש המצרפי. הפירמות רואות שהביקוש המצרפי צפוי להתמתן ומתאימות את תכניות העבודה שלהן לביקוש הצפוי. במקביל, הריבית הגבוהה מעלה את עלויות המימון של הפירמות, מה שתומך בירידה בביקוש שלהן לאשראי".
- 14.אנליסט מחפש עבודה 26/09/2018 19:20הגב לתגובה זובמידה ופסגות קוראים זאת תרשמו את התאריך ותראו מה קרה ולאחר מכן אולי תציעו לי את התפקיד
- 13.הנביא יחזקאל 26/09/2018 18:39הגב לתגובה זומצידכם, להטעות כך אנשים תמימים.. חיפשתי, ולא ראיתי ש ב2008 הזהרתם מפני המפולת המתקרבת..
- 12.כי גם להם אין מושג מכלום .ומכלום תמיד יוצא כלום (ל"ת)זה אומר לא אומר כלום 26/09/2018 17:18הגב לתגובה זו
- 11.אורי 26/09/2018 15:58הגב לתגובה זופרסומת סמויה
- 10.דו (ל"ת)קוקו 26/09/2018 15:21הגב לתגובה זו
- 9.בישראל 26/09/2018 15:09הגב לתגובה זווגם פוליטיקאים שמתערבים בצורה ברוטאלית בחברות . מעניין למה יחימוביץ ירדה למחתרת ביחד עם הגמדה שקיבלה ג'וב לכל החיים וביחד עם רוזנטל בעל הדירות בגבעתיים. חושבים שנשכח את דמעות האושר של יחימוביץ בהחלטת בג"ץ על הגז ואת שפיר עם רשם השכירויות כי היא שכרה דירה ומיררו לה את החיים לדבריה בטח ראו מיד מי הנודניקית . גם סאדם חוסיין התנקם בחברי הילדות שלו שלעגו לו כשהיה קטן והרג אותם. אז בגלל שהיא מתוסבכת צריך רשם שכירויות עוד ג'וב למקורבים . ורוזנטל בעל הדירות שהגיש בג"ץ נגד מס דירה שלישית. ולא שכחנו את לפיד שלא מכר את כיל בשיא והצטלם עם יחימוביץ עם הפועלים הפתאים.
- 8.ונראה. המכפילים כבר מנופחים מעל הראש. (ל"ת)נצלם את ההמלצה 26/09/2018 14:35הגב לתגובה זו
- 7.אש 26/09/2018 14:28הגב לתגובה זויתכן ומה שנכתב נכון, יתכן ולא. מה שבטוח שלפסגות ושאר בתי ההשקעות יש אינטרס ברור שהלקוחות ישארו בפנים וימשיכו לשלם עמלות.
- 6.רינת 26/09/2018 13:54הגב לתגובה זועקום או לא.....שוק הדירות בארה"ב כבר נמצא בנסיגה וייקח אותו מעגלים מעגלים הריבית כבר תעשה את העבודה שם וגם פה... אם טראמפ ימשיך במלחמת הסחר יהיו הרבה נפגעים בכל העולם
- 5.רועי 26/09/2018 13:27הגב לתגובה זולמכור הכל עכשיו. שינוי הכיוון יהיה מהיר.
- 4.אסף 26/09/2018 12:55הגב לתגובה זומכפילי 300 חחחח פסגות גורמים לאופוריה וזה טוב כי כבר חודש מביאים בלוני חמצן לנסדק חולה סופני שרק מנשימים
- 3.ribas 26/09/2018 12:38הגב לתגובה זואלה המילים שאמרו בשנת 2008
- 2.שימו לב 26/09/2018 12:23הגב לתגובה זופסגות/ אלדד תמיר/סטפק ממיטב,כולם דוחפים למניות.מסקנה .....זה הזמן לברוח.
- 1.אתם רוצים להגיד שאתם מנהלים כספי אנשים? (ל"ת)למר/גברת פסגות 26/09/2018 12:21הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
