שי לינדר שפיר הנדסה
צילום: רודי אלמוג
ראיון

"האתגר הגדול יהיה איך לקצר את לוחות הזמנים של הקו הסגול"

בנת"ע טוענים כי הפרויקט יפתח ב-2026. שי לינדנר, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה מסביר בראיון לביזפורטל כי ייקח לפחות 5 שנים (כלומר לא לפני 2027) - אך טוען כי ייתכן שלוח הזמנים יקוצר: "מאמינים שזה אפשרי". לינדנר מפרט מה יהיו עלויות הקמת הקו הסגול, מה זה אומר שהיקף הפרויקט מוערך ב-9.2 מיליארד שקל ואיך ישפיע הפרויקט על התוצאות? "יהיה קל יותר לבצע את הקו הסגול מאשר הירוק, כי הוא לא עובר בתוך הערים" - זאת בניגוד לקו הירוק של אלקטרה
נתנאל אריאל | (2)

מניית שפיר הנדסה -0.4% זינקה על רקע הזכייה בפרויקט הקו הסגול. פרויקט של 9.2 מיליארד שקל ל-25 שנה (חלקה בו - 50%) משמעותי עבורה, למרות ששפיר הפכה לקבוצת תשתיות גדולה שמשתרעת על כל תתי הסגמנטים בתחום. היקף הפעילות השנתי שלה מתקרב ל-4 מיליארד כשהרווחיות הגולמית נעה בין 15% ל-20%. שוויה בבורסה כ-11 מיליארד שקל. "הזכייה בהקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה היא זכייה מאוד משמעותית עבורנו. כשאנחנו מדברים על 9.2 מיליארד שקל הכוונה היא להיקף הפרויקט ולא להכנסות. היקף פירושו כמה יעלה להקים, לתפעל ולתכנן. מדובר על פרויקט זכיינות ולא בפרויקט חד פעמי לתקופה קצרה" כך אומר שי לינדנר, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, בראיון לביזפורטל, לאחר זכיית החברה במרכז של נת"ע להקמת הקו הסגול בגוש דן, יחד עם החברה הספרדית CAF. במקביל, אלקטרה 2.13%  אלסטום ודן, במרכז להקמת הקו הירוק.

הסיבה ששתי חברות שונות זכו במרכזים להקמת הקווים היא שהמכרז לא איפשר לאותה חברה לזכות בשני הקווים. על פי תנאי המכרז, זכו החברות שהציעו את ההצעות הזולות ביותר. כאשר אם אותה חברה הייתה אמורה לזכות בשני המכרזים אז החברה עם ההצעה השניה הוכרזה בתור הזוכה בקו השני.

הקו הסגול עתיד לנסוע ייסע מקריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.

בנת"ע צופים כי הוא יתחיל לפעול ב-2026, אבל לינדנר כלל לא בטוח: "מוקדם עדיין לומר מתי הקו יתחיל לפעול, אבל הצפי הוא לכל הפחות עוד 5 שנים מהיום. לשפיר יש ניסיון מאוד מוצלח בקיצור לוחות זמנים של פרויקטים הכי גדולים ומורכבים בארץ, האתגר הגדול בפרויקט מורכב כזה להקדים משמעותית את לוחות הזמנים. אנחנו מאמינים שזה אפשרי בשיתוף פעולה של כל הגורמים הרלוונטיים".

מה בעצם היתרון של הקו הסגול מבחינתכם ביחס לקו הירוק?

לינדנר: "היתרון של הקו הסגול זה שהוא נמצא פחות בתווך עירוני צפוף, בניגוד לקו הירוק (שבו זכתה אלקטרה. נ"א) שחוצה את הערים, כך שיהיה לנו יותר קל לבצע אותו ויותר קל לעבוד. הקו הסגול גם קצר יותר".

אתם מדברים על היקף הכנסות של 9.2 מיליארד, כמה יעלה לכם להקים אותו?

לינדנר: "אנחנו מעריכים את העלויות ב-4.5-5 מיליארד שקל, כאשר היתרה היא החלק של המימון והתחזוקה. מאחר שאנחנו 50% בפרויקט (יחד עם החברה הספרדית CAF. נ"א) גם חצי מהעלויות ומנגד חצי מההכנסות הן שלנו".

כמה הכנסות בפועל תקבלו?

לינדנר: "מדובר על פרויקט זכיינות ולכן מורכב לחלק את זה לרמה כזו של הכנסות. קודם כל נקבל מהמדינה מענק הקמה של 2.2 מיליארד שקל ובהמשך גם נמשיך לקבל כסף עבור ההקמה, התפעול והזכיינות. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בעצם צריך לחלק את ההכנסות לשלושה תחומים ואנחנו נכיר בהם בסעיפים השונים לאורך התקופה. בהתחלה נכיר בהכנסות במגזר התשתיות, אחר כך במגזר הזכיינות והמשמעות היא הכנסה פיננסית. במקביל להכרה בהכנסות במגזר התשתיות כקבלן אנחנו נכיר בהוצאות על ההקמה. בשנים שאחר כך נקבל את ההכנסות כהכנסות של הזכיין".

אז ההכרה בהכנסות לא תהיה ליניארית מן הסתם לאורך השנים?

לינדנר: "נכון. מדובר על פרויקט לאורך 25 שנה. חלק יהיה עכשיו בהקמה במהלך 4 השנים הקרובות, אחרי הסגירה הפיננסית שאנחנו צריכים לבצע ב-12 החודשים הקרובים, והיתרה תתקבל לאורך 20 שנה".

איך יבוא לידי ביטוי המענק של ה-2.2 מיליארד שקל מצד המדינה?

לינדנר: "מדובר במענק תזרימי, ולכן הוא לא רלוונטי מבחינת הדוחות הכספיים. אנחנו נכיר בהכנסות מהמדינה לאורך התקופה, כאשר המטרה היא שההכנסות הללו יסייעו לנו להשיג עלויות מימון נמוכות יותר. כנגד ההשתתפות של המדינה בעלויות ההקמה אנחנו נוכל לפרוע חלק מההלוואות שנצטרך לקחת מהבנקים. השילוב בין יזמות פרטית של אדם פרטי שמקים את הפרויקט ובין המימון מצד המדינה עוזר למימון הפרויקט לאורך שנים".

מה הרווחיות הצפויה בפרויקט?

לינדנר: "זה לא נתון שאנחנו מפרסמים. אבל כפי שאמרתי קודם, הרווחיות תתחלק בין מגזרי התשתיות, התפעולי, התחזוקה והמימון. יש רווח כקבלן הקמה, רווח אחר כחברת תחזוקה וגם כזכיין על ההון שאתה משקיע".

ניתן לשער בהערכה גסה כי מדובר על רווחיות קרובה לזו שלשפיר יש בפרויקטים אחרים, כלומר הדוחות הכספיים אמורים להיות משקפים. הרווחיות הגולמית של שפיר נעה בין 15% ל-20%. 

ברור לגמרי שהרווחיות לא תהיה 50%, אבל מנגד אם היא הייתה 2% לא הייתם נכנסים?

לינדנר: "נכון. אבל אני לא יכול להתייחס מעבר לכך".

כמה חוזים מהסוג הזה יש לכם?

לינדנר: "אנחנו מקימים גם את הקו האדום והירוק בירושלים. שם יש לנו גם את התפעול, בניגוד לכאן שזה ילך לחברה אחרת, שטרם נבחרה".

האם אתם מתמודדים על חוזים נוספים?

לינדנר: "על הקו הכחול בירושלים". 

מדובר בקו שצפוי לקום בירושלים ולחצות אותה מרמות בצפון, דרך מרכז העיר, לכיוון מתחם התחנה הראשונה, תלפיות, וגילה. הוא צפוי להיות הקו השלישי בירושלים, באורך של 31 קילומטרים, ועם 53 תחנות, כולל 3 תחנות מתחת לקרקע.

שפיר הנדסה נסחרת בשער של 30.75 שקל למניה, ולפי שווי שוק של 10.98 מיליארד שקל. מניית החברה עלתה ב-31.9% ב-12 החודשים האחרונים ו-275% ב-5 השנים האחרונות.

כך נראה גרף המניה:

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שפיר 02/02/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
    בלעבוד מהר ולהשיג עוד הרבה כסף מתביעות משפטיות.... תראו שהם ירוויחו מעבר למה שהבחור אמר
  • 1.
    חנית ורד 02/02/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    מדהים שאף אחד לא שאל את האיש מה בקשר לפיצויים לנפגעים: עסקים ומסחר שנסגרים זמנית או מתחסלים לגמרי בגלל התמשכות העבודות. דיירים בבתים סמוכים שערך דירותיהם יורד בגלל תנודות קרקע או בגלל מיפגעים מן העבודות: זיהום אוויר, רעש וכו'. כל הכתבה נסובה רק סביב הפופיק של חברת שפיר. האנשים, האזרחים הנפגעים - נמחקו. לא מעניינים! תעודת עניות לעתון ולחברת שפיר ביחד!
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נעילה מעורבת בת"א: ת"א 35 ירד 0.2%, ת"א 90 עלה בשיעור דומה

הבורסה נעה כמטולטלת והמשקיעים הגיבו לכל רמז שיצא מחדרי המו"מ בקהיר - ירידות חדות בשעות הראשונות הוחלפו בעליות חדות אך המדדים ננעלו בקירוב לשערי הפתיחה כשהאי-וודאות גברה; במקביל שער הדולר המשיך להחלש ואיבד כ-0.1% לרמה של 3.28   

מערכת ביזפורטל |

אחרי תנודתיות משמעותית לאורך יום המסחר המקוצר המדדים המרכזיים נעלו במגמה מעורבת. ת"א 35 ירד 0.21% כאשר ת"א 90 עלה ב-0.20%. 

במבט על הסקטורים - מדד הבנקים איבד 0.99% בעוד מדד ת"א ביטוח הוסיף 0.30%. בסקטור הנדל"ן המשיך המומנטום החיובי - ת"א נדל"ן הוסיף 0.51% ות"א בניה עלה 0.7%. ת"א נפט וגז עלה גם הוא ב-0.28%.


אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים - שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?


תשתיות זה עולם ענק. עולם ענק עם תדמית משעממת. תשתיות זה כבישים, קבלני ביצוע, נדל"ן, תחבורה, תקשורת, מים. אנרגיה. תשתיות הן הבסיס שעליו בונים את כל התפעול. התשתית היא האדמה ובה נוטעים את העץ שמניב פירות. הסיבים האופטיים הם התשתית שעליה מייצרים תקשורת מהירה בין אנשים ובין עסקים. הכבישים הם התשתית שעליה מייצרים תנועה כדי להיפגש, כדי להעביר דברים. אי אפשר בלי זה.

לפני פחות מחודש, באמצע ספטמבר, ערכנו ועידה במתחם הבורסה בה התמקדנו בהזדמנויות שיש בעולם התשתיות גם ובעיקר בחברות מקומיות. השקנו גם ניתוח רוחבי על הענף ובוועידה נכחו בכירים מכל הקשת כדי לדבר על המגמות וההזדמנויות בתחום. מאז שכתבנו לכם על זה המדד הספיק לטפס עוד 9.2%, ומתחילת השנה הוא השיג תשואה של 46% - השקעה במניות תשתית - מה היה ומה צפוי?


דן וינטרניץ, ראש תחום ניהול התיקים, אושן יצירה בית השקעותדן וינטרניץ, ראש תחום ניהול התיקים, אושן יצירה בית השקעות

מניה על הכוונת: ההזדמנות של ברן - מהערבה לסוואנה

ברן נכנסת לעידן חדש: אחרי שנים של פעילות הנדסית בעיקר בישראל, החברה מציגה צבר הזמנות מתרחב, עסקת ענק באפריקה ורווחיות במגמת עלייה המסע שלה מחבר בין חול, מים ורוח - האם היא הזדמנות?

דן וינטרניץ |
נושאים בכתבה ברן אושן

לאחרונה הח'ותים מתימן סימנו את "שדה התעופה על שם אילן ואסף רמון" כיעד מרכזי לתקיפות הטילים שלהם. יש חברה אחת שמכירה מקרוב מאוד את היעד המדובר- חברת ברן.

קבוצת ברן פועלת כבר 46 שנה כחברת הנדסה מובילה בישראל, המציעה פתרונות מלאים לפרויקטים הנדסיים – תכנון, ניהול, הקמה ותפעול. ובין היתר הייתה אחראית לפרויקט של "שדה התעופה אילן ואסף רמון" שבערבה. לצד זה החברה פועלת במגוון תחומים הנדסיים ופרויקטים מורכבים, ביניהם תשתיות לאומיות, תעשייה וייצור מים, נכסים נדל"ן, תקשורת וטכנולוגיה, ואנרגיה / גז.

קבוצת ברן שואפת להיות מומחית בפתרונות הנדסיים רבend-to-end") - מעניקה שירותים מהשלבים הראשוניים של בדיקת תכנות ותכנון, דרך רכש, ניהול וביצוע, ועד הפעלה, פיקוח ואפילו שירותי תחזוקה בהיקף מסוים.

לחברה יכולת לבצע פרויקטים במתכונות כמו EPC, EPCM, KeyTurn וכו׳ - מה שמאפשר ללקוח אחד לקבל את רוב הדרישות מהחברה ולצמצם צורך ליבוא שירותים חיצוניים.

ניסיון רחב וותק בינלאומי - ברן פעילה בישראל וגם בחו"ל (אפריקה, אירופה וכו׳) עם פרויקטים גדולים. הניסיון שמאפשר לה להתמודד עם אתגרים פרויקטים שונים: רגולציות חוץ ישראליות, תכנון מגוון, תנאי סביבה משתנים, דרישות טכניות מגוונות. זה מוסיף אמינות מול לקוחות שמחפשים שותף שיכול “להרים” פרויקט לא רק בארץ.