טר"ש: דיסקונט לא מגלגל את מלוא העלאת ריבית בנק ישראל לפקדונות החוסכים

שוב דיסקונט מגיב ראשון - מקפיץ את הריבית המשתנה בפקדונות ל-3.25%. עם זאת, בריבית הקבועה אין בשורה - דיסקונט מעלה את הריבית על הפקדונות לשנה רק ב-0.25%, כאשר בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5%. כלומר, הוא לא מגלגל את כל העלאת הריבית לציבור, אלא רק חצי - שאר הבנקים יגיבו בימים הקרובים וצפויים גם הם להעלות את הריביות

נתנאל אריאל | (6)

בנק דיסקונט דיסקונט -0.3%  שוב מקדים את שאר הבנקים והוא מציע כעת ריבית של 3.25%, למפקידים לשנה במסלול ריבית משתנה - זהה לריבית בנק ישראל, אחרי העלאת הריבית היום ל-3.25%. לשם השוואה, עד עכשיו דיסקונט הציע במסלול הריבית המשתנה ריבית נמוכה מאוד של 1.25-1.5% בלבד (פריים מינוס 1.5% בדיגיטל ופריים מינוס 2% בסניף). שאר הבנקים מציעים בינתיים ריביות עלובות במסלול הזה של 1.2% בממוצע (לאומי והפועלים בתחתית).

צריך לומר - ההצעה של דיסקונט זו לא הריבית הגבוהה ביותר. הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע ריבית שצמודה לעלייה בריבית בנק ישראל, וגבוהה יותר. כלומר - הריבית אצל וואן זירו היא החל מהיום 3.9%, אבל וואן זירו נותן את הריבית הזו רק למי שכבר הצטרף. כעת הם שוקלים אם לתת את הריבית הזו גם למצטרפים חדשים וסביר להניח שהם יעדכנו על כך בימים הקרובים. כלומר - יכול להיות שלא תוכלו לקבל את הריבית של ה-3.9% בבנק וואן זירו אם עדיין לא הצטרפתם.

אז מחמאות לדיסקונט על העלאת הריבית במסלול הריבית המשתנה, אבל - בגזרת הפקדון בריבית קבועה, דווקא מגיע לו טר"ש: הבנק לא מגלגל את מלוא העלאת הריבית לציבור. הריבית של בנק דיסקונט על פיקדון לשנה תעמוד מעתה על 3.75%. בדיסקונט מיהרו להוציא את ההודעה החגיגית, ואף טרחו לציין כי מדובר על "הריבית הגבוהה בישראל על פיקדון שנתי". זה נכון אבל רק בערך. בנק מזרחי טפחות מתחרה עם דיסקונט והציע עד היום את אותה הריבית וסביר שגם הוא יעלה את הריבית על הפקדונות בקרוב.

אבל מעבר לכך - הבעיה המשמעותית היא שבנק דיסקונט לא מגלגל את מלוא העלאת הריבית לציבור. דיסקונט יציע ללקוחות ריבית קבועה של 3.75% בשנה, כלומר עליה של 0.25% בלבד ביחס לריבית הקודמת שהציע (3.5%) וזאת כאשר בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5%. את היתרה הבנק ישלשל לכיסו. בכל מקרה, כדי לקבל את הריבית הזו ניתן לפנות לבנק בדיגיטל - באתר או באפליקציה ולהפקיד. 

 

אלו עוד אפשרויות יש? על פקדונות צמודים לממד ייתן הבנק הצמדה למדד המחירים לצרכן + ריבית של 0.25%. כלומר, אינפלציה ועוד קצת ריבית ריאלית חיובית. הסיבה למהלך הזה היא הציפייה לירידת האינפלציה ולכן אם בעוד שנה האינפלציה תעמוד רק על 3% המשמעות היא ריבית של 3.25% (אם האינפלציה תרד יותר הבנק ייתן פחות כמובן)ץ

 

ריביות אלה יינתנו לכל הלקוחות שיפתחו את הפיקדון בערוצים הדיגיטליים (אתר ואפליקציית הבנק) ויכנסו לתוקף החל מיום חמישי 24.11.22.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שלומי 22/11/2022 11:48
    הגב לתגובה זו
    כלומר נטו למפקיד זה 2 אחוז אחרי עמלת בנק ומס וזה לא מלהיב לסגור כסף לשנה עקב זה יעדיף לקפוץ לרכבת בשוק ההון כאשר היא מתחילה לנסוע וזה רק לאלה שיש להם נסיון חיים בקביעת התיזמון
  • 4.
    החיים 22/11/2022 07:06
    הגב לתגובה זו
    בנד דיסקונט הציע תוכנית ב p-1.5 שזה בדיוק ריבית בנק ישראל ההצעה קיימת היום ומניבה 2.75 ומיום חמישי תניב 3.25 לא בגלל שדיסקונט שינה משהוא פשוט ריבית בנק ישראל עלתה בחצי אחוז וזה עדין P-1.5 ריבית טובה יותר P-1.25 תוכלו לקבל בבנק ירושלים לשנתיים וכנראה קרנות כספיות עדיפות על הנל משיקולי מס
  • 3.
    רץ לרכוש דירה - ריבית מובטחת של 2.4% (ל"ת)
    דולר/שקר 21/11/2022 20:31
    הגב לתגובה זו
  • חח. השקעה הכי גרועה (ל"ת)
    ליאור 27/11/2022 08:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מני 21/11/2022 20:22
    הגב לתגובה זו
    נגמרה חגיגת העלאות הריבית..לבינתיים אלא אם תיהיה איזה קטסטרופה עולמית
  • 1.
    כספי 21/11/2022 19:09
    הגב לתגובה זו
    מנסה להבין.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?