מפתחת את תחום הריחות - פרוטרום רוכשת 51% מחברת תורפז
חברת פרוטרום מודיעה כעת על רכישה שביעית השנה. פרוטרום רוכשת שליטה (51%) בחברה הישראלית תורפז תמציות בושם וטעם, וזאת לפי שווי חברה כולל, ללא מזומן וללא חוב, של כ-53.7 מיליון שקלים (כ-15.1 מיליון דולר ארה"ב). התמורה המשולמת על ידי פרוטרום בעבור המניות הינה כ-14.5 מיליון שקלים (כ-4.1 מיליון דולר) ובנוסף הזרימה פרוטרום לחברה השקעה של כ-27 מיליון שקלים (כ-7.6 מיליון דולר). הסכם הרכישה כולל אופציה לרכישת יתרת המניות של תורפז החל מכ- 4 שנים ממועד השלמת העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה העסקיים של תורפז בשנתיים שקדמו למועד הודעת מימוש האופציה. העסקה הושלמה במועד החתימה ומומנה באמצעות חוב בנקאי.
על פי דוחותיה הניהוליים של תורפז, מחזור המכירות שלה ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2017 הסתכם בכ-23.3 מיליון ש"ח (כ-6.2 מיליון דולר ארה"ב) והיא בעלת שיעורי רווחיות גבוהים מאלה של חטיבת הטעמים של פרוטרום, אליה תאוחד.
פעילות תורפז החלה בשנת 1970 והיא עוסקת בעיקר בפיתוח, בייצור ובשיווק של תמציות בושם (Fragrances). לתורפז, המעסיקה 16 עובדים, אתר מו"פ, ייצור ושיווק בישראל ולאחרונה פתחה מרכז מו"פ, ייצור, שיווק ומכירות בניו ג'רזי, ארה"ב. לתורפז סל מוצרים ופתרונות מגוונים, המבוססים על ידע וניסיון רב, ובסיס לקוחות רחב והיא מציגה שיעורי צמיחה מרשימים בשנים האחרונות, תוך שיפור בשיעור רווחיותה.
לפי הודעתה, פרוטרום החליטה להתחיל במהלך אסטרטגי של פיתוח פעילות גלובלית בתחום תמציות הבושם (Fragrances), בדגש על שווקים מתעוררים בעלי שיעורי צמיחה גבוהים. רכישת תורפז מצטרפת לעסקים קיימים קטנים של פרוטרום בתחום תמציות הבושם בעיקר בהודו, באפריקה ובאמריקה הלטינית. בהודעה נכתב כי "השוק העולמי של תמציות בושם, נאמד בשנת 2016 בכ- 13.2 מליארד דולר (היקף גדול מתחום הטעמים המוערך בכ- 11 מיליארד דולר), תוך הערכות כי היקף המכירותבשווקי הטעמים והבשמים יגדל בקצב שנתי של כ-3% במהלך השנים 2015 עד 2020[1]. לפי הערכות אלה, שיעור הצמיחה בשווקים מתפתחים, כגון אסיה, מרכז ודרום אמריקה, מזרח אירופה ואפריקה, צפוי להיות גבוה יותר, כתוצאה משינויים בהעדפות צרכנים בשווקים אלו ועליה ברמת החיים וההכנסה הפנויה, ועשוי להגיע לשיעור שנתי ממוצע של כ-5.1% במהלך השנים 2015 עד 2020."
- IFF: הרווח נפל ב-39% אך עקף את צפי האנליסטים
- IFF: ההכנסות עלו ב-4%; עקפה את צפי האנליסטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום: "רכישת תורפז היא צעד חשוב ליישום תוכניתה האסטרטגית של פרוטרום לפתח עסקים עולמיים בתחום תמציות הבושם (Fragrances). תחום הבשמים סינרגטי ומשלים לתחום תמציות הטעם (flavors), בין היתר, מבחינת חומרי הגלם ותהליכי הייצור ושחקנים רבים בתחומי הפעילות של פרוטרום מנהלים פעילויות מקבילות של טעמים ובשמים. כיום, הנהלתה החזקה של פרוטרום מבוססת וחזקה מספיק על מנת לפתח תחום פעילות נוסף זה. אנחנו רואים הזדמנויות צמיחה מעניינות ומגוונות בתחום תמציות הבושם, במיוחד בשווקים מתעוררים, ופוטנציאל לביצוע רכישות, גם של חברות להן יש פעילות משולבת של טעמים ושל בשמים, כולל במדינות בהן יש כבר לפרוטרום פעילות, תוך פוטנציאל למימוש סינרגיות תפעוליות מעניינות. בעבר ויתרנו על הזדמנויות רכישה של חברות שעיקר פעילותן היה בתחום הבשמים ורק מיעוט בתחום הטעמים. במסגרת החלטתנו האסטרטגית החדשה לפיתוח עסקים עולמיים בתחום הבשמים, נקדם כעת גם רכישות כאלה. אנחנו שמחים לעדכן שיש לנו צנרת מעניינת של רכישות בתחום הבשמים אותן אנו מקדמים".
"רכישת תורפז ממשיכה את יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית של פרוטרום. זו הרכישה השביעית שאנחנו מבצעים השנה, לאחר רכישת חברת הטעמים הדרום אפריקאית Unique Flavors, חברת הטעמים הצרפתית René Laurent, חברת הטעמים הווייטנאמית WFF, רכישת חברת פתרונות טעם לתחום הגלידות והקינוחים הברזילאית SDFLC, רכישת Flavours & Essences האנגלית ורכישת Mühlehof השוויצרית. משנת 2015 רכשנו כבר 26 חברות, שמשולבות בהצלחה עם פעילותנו הגלובלית ותורמות ותתרומנה להמשך הגידול במכירות ולשיפור ברווח וברווחיות, תוך ניצול מירבי של הסינרגיות הטמונות בהן. בשנים האחרונות החלטנו להרחיב את תחומי פעילותנו גם לתחום הצבעים הטבעיים למזון ולתחום נוגדי חמצון טבעיים המאפשרים מתן פתרונות בתחום ההגנה ושימור המזון (Food Protection by Natural Solutions), וכעת אנו מתחילים גם תהליך של בניית עסקי תמציות בושם גלובליים. יש לנו צנרת מצויינת של רכישות אסטרטגיות נוספות של חברות ופעילויות בתחומי פעילותנו ונמשיך ליישם את אסטרטגית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו, המבוססת על שילוב צמיחה פנימית רווחית ורכישות אסטרטגיות, להשגת היעדים שהצבנו - מכירות של לפחות 2 מיליארד דולר, עם שיעור EBITDA של מעל 22% בפעילויות הליבה שלנו, עד 2020".
- 2.ליאור משקיע ותעשיין 06/09/2017 18:08הגב לתגובה זוברכות על עוד מהלך אסטרטגי מבריק בסידרה. הכניסה לבשמים מתבקשת ונכונה ותביא עוד תוספת ערך לבעלי המניות המרוצים והוותיקים של פרוטרום שנהנים מניהול מבריק של אורי
- 1.פיני 06/09/2017 13:29הגב לתגובה זואז למה יורדת?
- חוקני מניות- כשמוציאים כסף על משהו המניה יורדת (ל"ת)לפיני 06/09/2017 14:33הגב לתגובה זו
- מוטי 06/09/2017 14:18הגב לתגובה זולאט לאט יתחילו להפנים שיהודאי תפס שגעון גדלות ומתחיל להרוס את פרוטרום .יותר מתי תשבוחות העלו לו את השתן לראש .החברה רוכשת חברות ולא מפסיקה להתמנף .מספיק שהמניה תחטוף קצת ומשבר טבע יהיה קטן לעומת המשבר של פרוטרום .טבע היא מותג וכולם מכירים, פרוטרום תחטוף ולא תתאושש .אני קורא מכאן למנכל "משוגע רד מהגג" אל תשרוף את החברה..
- ליאור משקיע ותעשיין 06/09/2017 18:13ניהול חכם של התזרים החזק של פרוטרום יצר בשנים האחרונות ערך של 16 מליארד שקל החברה ממש לא ממונפת ומאוד שמרנית בניהול הרכישות שלה .ההשוואה לטבע והתנהלותה בשנים האחרונות הזויה ולא רלוונטית

שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
אחרי שנתיים של תשואת חסר מול המדדים הסקטור הירוק עשוי סוף-סוף לקבל רוח גבית - סביבת ריבית נמוכה עשויה להקל על המימון לחברות הפרויקטליות ולסגור את פערים בתשואות - אבל זה התרחיש האופטימי מה עוד יכול לקרות?
בשנים האחרונות, מדד הקלינטק התקשה להדביק את קצב העליות של המדדים המובילים. בזמן שהבנקים זינקו ביותר מ-100% מתחילת 2024, ות"א 125 עלה בכ-74%, מדד הקלינטק הסתפק בעלייה של כ-36% בלבד. גם בשנים הקודמות המדד רשם תשואת חסר משמעותית, כאשר איבד בשנת 2022 כמעט שליש מערכו, ובשנת 2023 רשם ירידה של כ-10%.
הסיבה המרכזית לפער בין שני המדדים הייתה סביבת הריבית הגבוהה, שעלתה בחדות במהלך שנת 2022 והייתה דלק לרווחיות הבנקים דרך הכנסות המימון שהובילו לרווחי שיא, ומנגד משקולת על חברות הפרויקטים בתחום הקלינטק.
ההשפעה של הריבית
עולה השאלה למה ריבית גבוהה יותר פוגעת בחברות האנרגיה המתחדשות? ובכן, רוב הפעילות בנויה על פרויקטים ממומנים בחוב ארוך. כשהריבית והשוק לטווחים הבינוניים והארוכים יקרים, עלות ההון הממוצעת עולה, שיעור התשואה נשחק, והערך הנקי של הפרויקט יורד. במילים פשוטות, כאשר הריבית גבוהה, הכסף פשוט יקר יותר. הלוואות לפרויקטים עולות יותר, המימון מתייקר, והחברות מרוויחות פחות מכל פרויקט חדש. כתוצאה מכך, הן דוחות חלק מההשקעות, מצמצמות פעילות ומתקשות להראות קצב צמיחה כמו בשנים של ריבית נמוכה. הבנקים, לעומת זאת, הרוויחו מהמצב הזה, הריבית על הלוואות עלתה מהר יותר מהריבית שהם שילמו ללקוחות על פיקדונות, מה שחיזק מאוד את שורת הרווח שלהם.
עכשיו, כשנראה שבנק ישראל מתקרב להורדת ריבית ראשונה מאז ינואר 2024 אחרי 14 פעמים רצופות שהריבית נותרה ללא שינוי, עולה השאלה האם זה הזמן של הקלינטק לסגור את הפער? הנה כמה תרחישים אפשריים:
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- החברה שהקפיצה את סקטור האנרגיה המתחדשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש בסיס: הורדה מדורגת
אם בנק ישראל יוריד את הריבית ברבע אחוז וירמוז על המשך הורדות, זה ישפר את תנאי המימון בהדרגה. חברות כמו אנלייט, אנרג'יקס, דוראל ונופר, שזקוקות למימון ארוך טווח, עשויות להיות
הראשונות שיגיבו. במצב כזה המדד יכול לסגור חלק מהפער, אבל לא כולו כאשר חברות שפועלות במודלים יציבים יותר עם גישה למימון זול יותר וחוזים ארוכי טווח, יושפעו פחות.
תרחיש שורי: מסלול הורדות מהיר וירידה חדה בתשואות בעולם

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 1.72% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).
