זה מתקרב: האירוע שעשוי ליצור תנודתיות חריפה בשווקים וכבר כעת מפעיל לחץ

שוק המט"ח מראה עצבנות, פוזיציה גדולה נפתחה על מדד ה"ויקס" ושוק האג"ח מתחיל לתמחר חששות
עמית טל | (11)
נושאים בכתבה טראמפ תקרת חוב
הדולר נחתך לאחרונה בעולם בעקבות חוסר היכולת של הממשל האמריקני להעביר רפורמות (לצד ההתייצבות באירופה לאור נצחונו של מקרון בצרפת) , ומשלים ירידה של 9.5% מתחילת השנה מול סל המטבעות העולמי. בתוך כך, נראה כי בעתיד הקרוב צפוי טריגר נוסף, שכרגע לא תופס כותרות, להפעיל לחץ על הדולר מטה - הגעה לתקרת החוב בעוד כחודשיים. כפי שזה נראה כרגע, השיתוק של הממשל שנכשל השבוע בהעברת רפורמת הבריאות מבטיח בעיות בנושא. שוק אגרות החוב האמריקני התחיל השבוע לתמחר את הסיכון באירוע המתקרב. נזכיר, תקרת החוב הממשלתי מהווה את הסכום המקסימאלי הקבוע בחוק אותה יכולה ממשלת ארה"ב ללוות. חריגה מתקרת החוב משמעותה חוסר יכולת טכנית של הממשל לשלם את התחייבויותיו, במילים פשוטות הכרזה על ארה"ב כחדלת פירעון. ב-4 העשורים האחרונים חל גידול חד בכמות החובות של הממשל בארה"ב, ומסתכם כעת ב-19.8 טריליון דולר, ובהתאם לכך גם תקרת החוב הועלתה 78 פעמים באותה תקופה. הרמת תקרת החוב האחרונה התרחשה במרץ 2015, תקרה שהממשל הגיעה אליה ב-16 במרץ השנה, 2 המפלגות הצליחו להגיע להסכמה של הרגע האחרון להרמה זמנית של תקרת החוב עד אוקטובר הקרוב, ועתה מתחדש הלחץ בנושא. אז מה שונה הפעם? כאשר נבחר הממשל בבחירות האחרונות, הרוב הרפובליקני ב-2 בתי הנבחרים היה אמור להבטיח למעשה חופש פעולה לממשל בכל התחומים. הכישלון האחרון בהעברת תוכנית הדגל של הממשל בתחום הבריאות, כמו כן הסתבכות נוספת של הנשיא בפרשיית הקשרים עם רוסיה והתפטרות של בעלי תפקידים בממשל, העלו את מפלס החששות משיתוק מוחלט בממשל, שלא יאפשר להגיע להסכמה בתקרת החוב.

כמו כן, נזכיר כי הנשיא טראמפ כבר התבטא במאי האחרון בנושא, וטען כי ארה"ב זקוקה ל"שביתה גדולה" בספטמבר הקרוב .

בימים האחרונים חלה עלייה בריבית על האג"חים הנפרעים בתחילת אוקטובר ביחס לשאר האג"חים. כלומר השוק מתחיל לתמחר סיכון, גם אם חלש כרגע, לחוסר יכולת של הממשל לספק את התשלומים בזמן.

הגרף הבא מציג את ההפרש בריביות על אג"חים אמריקניות לתקופה של 6 חודשים ל-3 חודשים, במצב נורמלי גובה הריבית, המייצגת את מחיר הסיכון, עולה ככל שהתקופה גדלה (אי הוודאות לטווח ארוך גדול יותר). בשבוע האחרון כפי שניתן לראות התהפכו היוצרות, התנודה השבוע באג"ח חריגה מאוד גם יחסית למקרים הקודמים שהנושא עמד על הפרק.

כמו כן, חשוב לציין כי בימים האחרונים נפתחה פוזיציה גדולה על מדד הויקס, הידוע בכינויו מדד הפחד, המנבאת זינוק במדד הפחד באוקטובר הקרוב. אם אכן המדד יזנק לשער 25, הפוזיציה תשלם כ-260 מיליון דולר. אין ספק, כי יש להמשיך לעקוב אחרי ההימור הגדול הזה. בזמן שהמדדים בעולם שוברים שיאים וסטיות התקן של השוק בשפל חסר תקדים (מדד הויקס סגר בשפל היסטורי ברמה של 9.3), נראה כי על המשקיעים לפקוח עין על האירוע שעד כה לא עמד בכותרות ועשוי לטלטל השווקים.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אפי ב.א. 23/07/2017 09:37
    הגב לתגובה זו
    ....מסתבר ,וזה לא סוד, שבזק היא מניית עוגן בכל תיק השקעה, והפיזור הרחב שלה בקשת מספר המשקיעים הגדול, מקנה לה עדיפות מקמדית על פני כל מניה אחרת שספגה זעזוע, פשוט כי אין כל אפשרות אחרת בלעדיה,והיא קושרת אל טבורה את יתר רשתות התקשורת האחרות הקטנות יותר ..זו עובדה ואין בלתה...
  • בזק אכלה אותה בגדול (ל"ת)
    יובל 23/07/2017 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יש פה הזדמנות בבזק בדיסקונט טבע פרוטרום (ל"ת)
    צחי הנביא 23/07/2017 06:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אריק חיפה 23/07/2017 05:57
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן להשקיע בזהב . הפתרון הכולל לאי היציבות העולמית במט"ח.
  • 4.
    sus 22/07/2017 16:48
    הגב לתגובה זו
    זה יכול לקרות רק בבורסה שלנו מניות כבדות אם משקל כבד נחתח לחצי זה אומר דרשני שאסור לסחור בבורסה שלנו כי אין מי שמשגיח על הכרשים בשוק שלכחים לנו את כול הקופות הגמל שמשקעה הציבור
  • 3.
    tch 22/07/2017 16:42
    הגב לתגובה זו
    אפו כול הנכלים שמפלים את בזק אפו נצגי הבורסה גם שם יש כאלה שלו אכפת להם על קופות הגמל של הציבור הממשלה תשקעו לעת זקנה ופו הכרשים לוקחים לך זה בורסה של נכלים
  • חבר תתעורר - הבורסה מזמן הפכה לקזינו של הימורים (ל"ת)
    יואל 23/07/2017 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל טריגר יהיה סיבה להפיל את השוק הרותח. (ל"ת)
    Sdsd 22/07/2017 14:46
    הגב לתגובה זו
  • מושון - אחד שיודע 23/07/2017 12:55
    הגב לתגובה זו
    כדי שיוכלו לגרוף את השמנת והקצפת שלהם
  • 1.
    אורי... . 22/07/2017 14:25
    הגב לתגובה זו
    ומול הלירה הבריטית אף התחזק כך שצריך להקפיד במידע, השקל הוא לא סל המטבעות העולמי.
  • dxy 22/07/2017 15:36
    הגב לתגובה זו
    ירד ב9.5% מהשיא של תחילת השנה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: