זה המהלך שעשוי לשנות את פני ענף הביטוח
היוזמה של משרד האוצר לעודד השקעות במיזמי אינשורטק צפויה להגביר תחרות בענף ואף להוביל להוזלה כוללת בפרמיות. אילו הקלות כולל המהלך?
היוזמה של משרד האוצר לעודד השקעות במיזמי אינשורטק עשויה לשנות את פני הענף ואף להוביל להוזלה כוללת בפרמיות. נייר התייעצות בנושא 'הקלות להשקעות במיזמי אינשורטק' (Insurtech) שנשלח על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ב-6 במאי לחברות בענף עשוי להיות תחילתו של מפנה היסטורי בשוק שנחשב לשמרני יחסית.
כפי שהצהירו מנסחי המסמך, הרשות רואה חשיבות רבה בפיתוח ועידוד היזמות בענף האינשורטק שמטרתה להניב ערכים מוספים לשוק הביטוח, להגביר את התחרות בו, לשפר את היצע המוצרים והשירות ללקוח, להגביר את הממשק וההיזון בשרשרת ההפצה, לחזק את הבקרות והתיעוד ולהביא התייעלות כתוצאה מאוטומציה של תהליכים וחדשנות.
במסגרת זו הרשות מבקשת לאתר חסמים המקשים על השקעה של חברות ביטוח ביוזמות אינשורטק ובהשקעה של החברות בפיתוח תשתיות אינשורטק. החסמים עשויים לנבוע ממספר גורמים, בהם דרישות הון הקיימות בהוראות הרשות – בעניין זה הרשות מציעה בין היתר לאפשר סיווג חברה מוחזקת העוסקת באינשורטק כחברה אסטרטגית ובכך להפחית את דרישת ההון הנדרשת בגינה. לחילופין, להפחית את דרישות ההון בדומה למנגנון ההפחתות שבוצע להשקעות בתשתיות/ הכרה בהוצאות פיתוח.
עניין נוסף הוא דרישות על פי תקנות כללי השקעה – בעניין זה הרשות מציעה סיווג השקעה במיזמי אינשורטק כ"תאגיד מסוג אחר שעיסוקו העיקרי קשור בפעילותו השוטפת של המבטח", כך שתתאפשר אחזקה של מבטח בתאגיד כאמור מעל לשיעור של 20% מסוג מסוים של אמצעי שליטה.
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההקלות במסמך זה נותנות מענה מספק לחסמים המרכזיים והם בבחינת פתרונות יעילים שיעודדו חברות ביטוח להשקיע בחדשנות. המהלך צפוי להשפיע עמוקות הן על המבטחים והן על המבוטחים.
יש לציין שמהלך דומה שיזמה המפקחת על הבנקים בשנת 2016 נתן דחיפה אדירה לתעשיית הפינטק בארץ. בעקבותיו פיתח בנק לאומי את אפליקציית PEPPER (הבנק הדיגיטלי הראשון). בנק הפועלים השיק את אפליקציית bit להעברת כספים ובנק הפועלים חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת PayBox המפעילה את פלטפורמת התשלומים החברתית המובילה בישראל. כיום מובילים הבנקים בחדשנות בפער גדול על פני חברות הביטוח, אך עתה תהיה להן הזדמנות לסגור את הפער.
בדרך להורדת מחירים?
סביר להניח שההשקעות באינשורטק יניבו התייעלות של חברות הביטוח, ישפרו את התחרות בענף, ישדרגו את השירות ללקוחות ואף יובילו לירידת מחירים בשוק. נוסף על כך, התפתחות התחום תחזק את מערך הבקרה בחברה מכיוון שתהליכים ידניים יוחלפו בתהליכים אוטומטיים. חלק מהתהליכים החדשניים שיוטמעו בענף הם:
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
1. זיהוי דפוסי התנהגות
חברת ביטוח תוכל לזהות דפוסי התנהגות בקרב לקוחותיה ולהסיק מהם לגבי אורח החיים שלהם (למשל מונה צעדים עשוי לגלות לחברת הביטוח מי מלקוחותיה שומר על אורח חיים בריא). חמושות בתובנות אלה, הן תוכלנה להציע מדיניות אטרקטיבית יותר המותאמת לפלחי לקוחות ספציפיים בכל תחומי הביטוח (בריאות, חיים ואלמנטרי).
2. ניתוח התנהגויות המבוטח
חברות הביטוח יוכלו להמליץ למבוטח על ביטוח נוסף שעשוי לעניין אותו על בסיס ניתוח אורך חייו ובניית פרופיל לקוח, על בסיס ניתוח רחב של התנהגויות המבוטח. באמצעות אלגוריתם ולמידת מכונה ניתן לפענח פרופילים שונים של אנשים וסוג הביטוח שעשוי לעניין אותם, בהתבסס על פעולות שונות שעשו. כיום השיווק של חברות הביטוח מבוסס בעיקר על סוכנים ועל טלמרקטינג.
3. ניטור ההתנהגות בכביש
חברות ביטוח יוכלו לנטר את התנהגות הכביש של לקוחותיה כפי שעושה זאת אפליקציית WAZE ולתמחר את פרמיית הסיכון בהתאם.
4. שימוש ב-ב-data analytics
חברות הביטוח יכולות להשתמש ב-data analytics כדי להבין טוב יותר שינויים חברתיים, פוליטיים וכלכליים רבים אשר מהן ניתן להסיק תובנות לגבי מוצרים חדשים שניתן להשיק.
5. שימוש בצ'אטבוט לביצוע שיחות קוליות
חברות ביטוח כבר החלו לעשות שימוש בצ'אטבוט (Chatbot) - סוג של סייען חכם וממוחשב, מבוסס בינה מלאכותית, שניתן לשוחח איתו בהתכתבות צ'אט, כאילו בן אנוש מתכתב עם הלקוח. בעתיד ניתן יהיה להפעיל צ'אטבוט מתקדם יותר, שיכלול גם שיחה מבוססת דיבור, 24 שעות ביממה, ללא הרחבת כוח האדם בחברה והתשתיות הנלוות.
רגולציה איננה תופעה פופולארית במגזר העסקי אך רגולציה חכמה שמפתחת את השוק, כפי שיושמה בשוק הבנקים ועתה בביטוח, היא ברכה לכל השחקנים הפעילים בו – וטוב יעשו בכירי הענף אם יצטרפו ליוזמה, יתמכו בה ויתרמו מהידע שלהם ליישומה המוצלח. מכך ייהנו לא רק חברות הביטוח אלא גם המבוטחים ובסופו של דבר המשק כולו.
הכותב הוא מנהל מחלקת ביקורת בגופים פיננסים - ניהול סיכונים, פאהן קנה Grant Thornton
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
