יהודה בר
צילום: Bizportal
ניתוח

התקן החשבונאי שיעשה דיאטה להכנסות של החברות

למה חברת תיירות Booking מעדכנת כי המדד הרלוונטי לבדיקת הצמיחה שלה הוא הרווח הגולמי ולא ההכנסות?

יהודה בר | (5)

מדוע לדברי חברת Booking המדד הרלוונטי למדידת שיעור הצמיחה שלה הוא הרווח הגולמי ולא ההכנסות? מה העיוות שגרם לכך ומדוע החל משנת 2018 הבעיה תיפתר?

 

אחד הנושאים המרתקים בחשבונאות, עוסק בשאלה האם חברה פועלת כספק עיקרי או כמתווך, ובהשלכות הנגזרות מכך - האם יש להציג את ההכנסות בברוטו או בנטו בדוחות הכספיים.

הסוגיה שנדמית איפוא כחשבונאית בלבד משליכה על מחזור המכירות ועל אמות המידה הפיננסיות של החברות וביניהן שיעור הרווח הגולמי, התפעולי והנקי. מאחר ושיעור הרווח מחושב על ידי חלוקת הרווח לסך המכירות, בהינתן שהמכירות גבוהות יותר, שיעור הרווח יקטן.

 

ניקח לדוגמה חברה שמוכרת מוצר ב-250 שקל, היא רוכשת את המוצר ב-200 שקל, ובנוסף מתהוות לה עלויות תפעוליות של 10 שקל, כך שהרווח התפעולי הינו 40 שקל. בהצגת הברוטו, החברה תדווח על מחזור מכירות של 250 שקל, עלות מכר של 200 שקל, רווח גולמי של 50 שקל, עלויות תפעוליות של 10 שקל ורווח תפעולי של 40 שקל. בהצגת הנטו, החברה תדווח על מחזור מכירות של 50 שקל, עלויות תפעוליות של 10 שקל ורווח תפעולי של 40 שקל. בשני המקרים הרווח התפעולי זהה, אולם, בעוד בהצגת הברוטו שיעור הרווח התפעולי עומד על 16%, ובהצגת הנטו שיעור הרווח יזנק ל-80%.

היחסים הפיננסים חשובים בניתוח תוצאות של חברות וכפי שניתן לראות, ההחלטה החשבונאית להצגה בברוטו או בנטו יש בידה כדי להשפיע על יחסים פיננסים אלו. ההכרעה החשבונאית לטובת הצגה ברוטו או נטו נשענה בעבר על שני פרמטרים עיקריים, האחד מי החייב העיקרי בעיני הלקוח, האם החברה או גורם אחר, והשני, האם החברה נושאת בסיכונים והטבות הקשורים למוצר כגון היכולת לקבוע את המחיר, סיכון בגין מלאי שלא נמכר וכדומה.

 

את ההשלכות הכמותיות על הדוחות ניתן לראות בחברת הנדל"ן רג'נסי, הפועלת, בין היתר, בארגון קבוצות רכישה. החברה דיווחה במהלך שנת 2017, על שינוי במדיניותה החשבונאית בהצגה ברוטו-נטו ביחס לאופן רישום ההכנסות ממכירת זכויות אותן רכשה החברה בעצמה במסגרת קבוצות רכישה אותן היא מארגנת. לאור זאת, הציגה החברה מחדש את נתוני העבר שדווחו לציבור ועברה לדיווח על בסיס ברוטו.

בשנת 2015, החברה דיווחה על הכנסות של 20,981 שקל, עלות הכנסות של 3,561 שקל ורווח גולמי של 17,420 שקל. לאחר ההצגה מחדש, ההכנסות צמחו ל-28,498 שקל, עלות הכנסות של 11,078 שקל, כאשר הרווח הגולמי נותר ללא שינוי עם 17,420 שקל. אולם, למרות שלא חל שינוי ברווח הגולמי, ניתן לראות קיטון בשיעור הרווח הגולמי מ-83% ל-61%.

קיימת חשיבות לשיעור הרווח הגולמי בחברות מעין אלו, מאחר והחוב שנלקח על ידי חברת רג'נסי, כמו בחברות דומות בענף, מותנה במקרים רבים בשיעור רווח גולמי מסוים כפי שנקבע בהתניות הפיננסיות. לכן, להגדלת המכירות השפעה ישירה על קיטון בשיעור הרווח הגולמי. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

איך מנתחים את שיעור הצמיחה בחברת Booking?

בהקשר זה, מעניין לראות שחברת Booking Holdings המפעילה את אתר הזמנות חדרי המלון מהגדולים בעולם, מדווחת על עיוותים שנוצרו בהצגה כתוצאה מסוגיית ברוטו-נטו ושצפויים להיפתר החל משנת 2018 ואילך.

אחד מתחומי פעילות החברה הינו 'Name Your Own Price' (ר"ת NYOP), בה הלקוח בוחר את הסכום אותו ירצה לשלם עבור החופשה ואת הרמה הנדרשת. בהתאם לכך, החברה מאתרת מבין הספקים הצעת מחיר שיכולה להתאים לדרישות הלקוח, ובוחרת מבין הספקים המתאימים את החופשה עבור הלקוח. חלק מהאלמנטים בהזמנה זו אינם ידועים ללקוח עד לסגירת ההזמנה. כפועל יוצא מהאחריות המוטלת על החברה ואופי השירות יש לראות בחברה כספק עיקרי ולא כמתווך.

ב-NYOP ההכנסות נרשמות בדוחות החברה על בסיס ברוטו, כלומר ההכנסות נרשמות במלואן וכנגד זה העלויות לספק מוצגות בעלות המכר. בשאר התחומים בהם החברה גובה עמלות כגון בהזמנות מלון, רכב ועוד, ההכנסות מדווחות על בסיס נטו, קרי, העמלה בלבד לאחר ניכוי העלות מוכרת כהכנסה, ללא רישום נוסף בעלות המכר.

בדוחותיה הכספיים לשנת 2017 החברה מצביעה על העיוות שנוצר בהכנסות כתוצאה מכך, מאחר וגידול בהכנסות משירותי ה-NYOP ישקף צמיחה גדולה יותר בהכנסות מאשר בתחומים אחרים. למעשה, מרכיב זה מקבל משקל לא פרופורציונלי בהכנסות הכוללות, מכאן טוענת החברה כי הרווח הגולמי הוא מרכיב חשוב בקביעת שיעור הצמיחה של החברה ולא מחזור ההכנסות.

 

לשם הבהרה, נתבונן בדוגמה הפשטנית הבאה, נניח והכנסות החברה ממוצר א' הינם 100 מיליון שקל, עלות המכר 40 מיליון שקל, והרווח הגולמי 60 מיליון שקל. במוצר ב' הנתונים זהים, אלא שמוצר א' מוצג בדוחות הכספיים בברוטו, ואילו מוצר ב' בנטו. כפועל יוצא, ההכנסות ממוצר א' יוצגו בסכום של 100 מיליון שקל ואילו ממוצר ב' בסכום של 60 מיליון שקל.

כעת, נניח שבתקופה מסוימת חל קיטון בהכנסות החברה (עם קיטון מקביל בעלות המכר) ממוצר א' ב- 10%, ואילו במוצר ב' חל גידול של 15% (עם גידול מקביל בעלויות). כתוצאה מכך, הכנסות החברה ממוצר א' יעמדו על 90 מיליון שקל, ולעומת זאת, במוצר ב', למרות שההכנסות בפועל גדלו ב-15 מיליון, ההכנסה בנטו תגדל ל-69 מיליון שקל בלבד.

ניתן לראות איפוא כי בהכנסות החברה משני המוצרים נראה קיטון כולל של מיליון שקל לעומת התקופה הקודמת (מוצר א' - 90 מיליון שקל ומוצר ב' - 69 מיליון שקל, לעומת ההכנסות בתקופה הקודמת של 100 מיליון שקל ו-60 מיליון שקל בהתאמה), על אף שבפועל מצב החברה דווקא השתפר (ההכנסות גדלו ב-15 מיליון שקל במוצר ב' לעומת קיטון של 10 מיליון שקל במוצר א').

לעיוות מעין זה מתכוונת חברת Booking בדיווח על ההכנסות והוא נובע מכללי החשבונאות הדורשים הצגה בברוטו של חלק מהפריטים ואחרים בנטו.

ביחס לשיעור הרווח הגולמי החברה מסבירה את הגידול לעומת התקופה הקודמת בכך שההכנסות מ-NYOP מוצגות בברוטו לעומת התחומים האחרים. בשנת 2017 ההכנסות מ-NYOP היוו אחוז קטן יותר מכלל ההכנסות לעומת 2016, מה שמוביל לעלייה בשיעור הרווח הגולמי. גם כאן החברה מדגישה כי הרווח הגולמי לדעתה הוא המרכיב החשוב בקביעת שיעור הצמיחה ולא שיעורו.

 

החל משנת 2018, יחול מפנה בעניין, לאור יישום התקן החשבונאי החדש "הכנסות" (בתקינה האמריקאית הדומה  לתקן הבינלאומי בנושא) שקובע כי לצורך הצגה בברוטו נדרש כי החברה תשלוט בשירות המועבר לפני שהוא עובר ללקוח מה שלא מתקיים במקרים רבים. בעקבות זאת, צפויים מעברים רבים של חברות לדיווח על בסיס נטו חלף ההצגה הקודמת.

גם חברת Booking מדווחת כי החל משנת 2018  בעקבות הדרישה האמורה לשליטה קודמת במוצר היא תעבור לדווח על הכנסותיה מ-NYOP על בסיס נטו, ומעתה ההכנסות יוכרו בניכוי עלויות בשורת ההכנסות, ללא דיווח על עלות המכר. כתוצאה מכך, העיוותים  שהוזכרו לעיל בהכנסות ובשיעור הרווח הגולמי צפויים להיפתר.

 

** המאמר הינו לידע כללי בלבד, אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ חשבונאי ו/או המלצה לרכישה או מכירה של ני"ע, כל העושה שימוש במידע המפורסם עושה זאת על אחריותו בלבד.‏

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מאמר חשוב (ל"ת)
    חגי 16/03/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גם לאיסתא היה סיפור דומה כמדומני (ל"ת)
    אריאל 14/03/2018 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין (ל"ת)
    אילן 14/03/2018 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה טובה (ל"ת)
    עומר 14/03/2018 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאוד מרתק 14/03/2018 07:28
    הגב לתגובה זו
    חשבונאות זה מקצוע כל כך מעניין...אפילו התחת שלי נתן נפיחה
ניר חצבניר חצב
הצפת ערך

89bio יצאה מחברת טבע ושווה כבר יותר מ-600 מיליון דולר. האם זאת רק ההתחלה?

החברה מפתחת תרופה בעלת ייתרון מובהק ביחס לתרופות של חברות מתחרות למחלה ממנה סובלים כיום כ-16.5 מיליון אמריקאים, מספר שגדל בקצב גבוה וצפוי להגיע ל-27 מיליון איש עד 2030
ניר חצב |
חברת 89bio (סימול: ETNB) היא חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית העוסקת בפיתוח תרופות ל-Unmet Needs, כלומר לאינדיקציות שהטיפול הנוכחי עבורן אינו אפקטיבי מספיק. הנכס המוביל של החברה הוא התרופה BIO89-100, שמיועדת לטיפול ב-NASH - non-alcoholic steatohepatitis, שמכונה גם מחלת הכבד השומני, וכן לטיפול ב- SHTG - hypertriglyceridemia, שהיא רמת טריגליצרידים גבוהה בדם. האינדיקציה המובילה היא ל-NASH, כשהתרופה נמצאת כעת בניסוי 2a/1b, בעוד האינדיקציה ל-SHTG נמצאת לאחר ניסויים פרה-קליניים ולפני ניסוי ראשון בבני אדם. למרות היותה חברה אמריקאית, ל-89bio יש הקשר ישראלי מובהק, והיא מנהלת את חטיבת המחקר והפיתוח שלה מישראל. בנוסף, שניים ממייסדיה הם בכירים לשעבר בטבע - סמנכ"ל התפעול שלה הוא ד"ר רם וייסבורד, לשעבר סגן נשיא לענייני אסטרטגיה בטבע, ואחד מחברי הדירקטוריון שלה הוא ד"ר מייקל היידן, שכיהן כמדען הראשי של טבע בשנים 2012-2017. כמו כן, ואולי חשוב מכל, המולקולה המרכזית של 89bio הייתה שייכת בעבר לטבע, והיא נרכשה על ידי 89bio באפריל 2018. בתמורה למולקולה זו שילמה 89bio לטבע סכום של 6 מיליון דולר, עם אפשרות לשלם 135 מיליון דולר נוספים, ביחד עם תשלום תמלוגים, אם וכאשר תגיע התרופה לשוק. הקשר ישראלי נוסף הוא דרך קרן פונטיפקס הישראלית, שהשקיעה ב-89bio בשלביה הראשוניים וגם כיום מחזיקה בכ-7% ממניות החברה. מחלת הכבד השומני – אינדיקציית ענק שרק הולכת וגדלה ה-NASH, או מחלת הכבד השומני, היא אחת מהאינדיקציות ה"חמות" ביותר בעולם הביוטכנולוגיה כיום. לפי הערכות, כ-30% מאוכלוסיית העולם סובלים מבעיה שנקראת NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease, שמוגדרת כמצב בו בכבד יש 6% שומן או יותר. ה-NASH הוא השלב המתקדם יותר של ה-NAFLD, בו הכבד מתחיל לפתח דלקת – משם סכנת ההידרדרות לצלקת, שחמת ואפילו סרטן גדלה. חולי NASH סובלים בדרך כלל ממספר בעיות בריאותיות נוספות, כמו רמת טריגלצרידים גבוהה בדם (hypertriglyceridemia, שהיא כאמור אינדיקציה נוספת ל-BIO89-100), משקל יתר וסכרת. כמו הבעיות הבריאותיות ה"מודרניות" הללו, שתפוצתן הולכת וגדלה בשל אורח החיים בעולם המערבי, כך גם מספר החולים ב-NASH גדל משמעותית בשנים האחרונות, וצפוי להמשיך לגדול גם בעתיד – לפי ההערכות הנוכחיות, כ-16.5 מיליון אמריקאים סובלים כיום מ-NASH, ומספר זה צפוי לגדול לכ-27 מיליון איש עד לשנת 2030. אין כיום טיפול תרופתי ייעודי ל-NASH, כאשר הטיפול הנפוץ הנוכחי מבוסס על ניסיון לשנות את אורח החיים של החולים, דרך הגברת כושר גופני ושיפור תזונה. המון חברות פרמצבטיקה וביוטכנולוגיה עומלות על פיתוח טיפולים למחלת ה-NASH, ביניהן חברות ענק כמו Novartis ו-Bristol Myers Squibb וגם חברות קטנות יותר, כמו חברת Galmed הישראלית (GLMD) שנסחרת בשווי של כ-100 מיליון דולר. לא מעט חברות נכשלו בפיתוח תרופה אפקטיבית למחלה לאורך השנים, כולל Gilead, שהודיעה באפריל 2019 כי ניסוי שלב 3 בתרופה לטיפול ב-NASH לא עמד ביעדיו. הכישלון האחרון היה של חברת Intercept Pharmaceuticals - ICPT שהודיעה בחודש יוני כי בקשתה לאישור התרופה לשיווק נדחתה על ידי ה-FDA בשלב זה, כשהסוכנות ביקשה מידע פוסט קליני נוסף שיוכיח כי התועלת שבתרופה עולה על הסיכונים שבה. התרופה של 89 מציעה יתרון אחד משמעותי מאוד מנגנון הפעולה של ה-BIO89-100 מבוסס על ההורמון FCF21, שהוא הורמון מטבולי שהגוף מייצר באופן טבעי, ושמטרתו היא לווסת את המטבוליזם של גלוקוז וליפידים בגוף ודרך כך, גם להפחית את רמת השומניות בכבד. זהו מנגנון פעולה אחד מני רבים שנבחן כעת על ידי חברות התרופות כטיפול אפשרי ל-NASH. בניסוי שלב 1 בתרופה השתתפו 58 מטופלים בריאים, שקיבלו מנה אחת של התרופה ונבדקו 8 ו-15 ימים לאחר מכן. בניסוי נמצא כי התרופה לא גרמה לתופעות לוואי משמעותיות, וכי נרשמה ירידה במספר היבטים של מחלת ה-NASH, דוגמת רמת הטריגלצרידים בדם, כולסטרול LDL וכולסטרול HDL. חשוב לציין כי קיימות חברות אחרות שמפתחות תרופות ל-NASH בהתבסס על אותו הורמון FCF21, דוגמת Bristol Myers Squibb ו-Akero Therapeutics - AKRO. עם זאת, 89bio טוענת של- BIO89-100 יש יתרון מרכזי על תרופות אלו והוא זמן מחצית החיים שלה (Half Life) שעומד על 55-100 שעות, לעומת מתחת לשעתיים ב-FCF21 "סטנדרטי". יתרון זה מאפשר לתרופה להיות זמן רב יותר בגוף, מה שמציע יתרונות פרקטיים וקליניים משמעותיים לחולים. התרופה BIO89-100 נמצאת כעת בעיצומו של ניסוי שלב 2a/1b באינדיקציית ה-NASH, שכולל 81 חולים שטופלו ב-6 מינונים שונים של התרופה למשך 12 שבועות. החברה צפויה לפרסם תוצאות ראשוניות מהניסוי בסוף הרבעון הנוכחי או בתחילת הרבעון הרביעי של 2020, עם צפי להתחלת השלב הקליני הבא, שהוא ניסוי 2b/3, במחצית הראשונה של 2021. מעבר לאינדיקציה ל-NASH, גם האינדיקציה לטיפול ב-hypertriglyceridemia - SHTG היא משמעותית מאוד, עם כ-4 מיליון חולים בארה"ב בלבד, שכ-50% מהם אינם מגיבים היטב לסטנדרט הטיפולי הנוכחי. אינדיקציה זו נמצאת כאמור לקראת ניסויים ראשונים בבני אדם, עם ניסוי שלב 2 שצפוי להתחיל בחציון הנוכחי, ותוצאות ראשוניות בעוד כשנה. החברה מציינת כי בניגוד למקרה ב-NASH, בו לוח הזמנים הקליני הוא ארוך ויקר יחסית, פרוטוקול ה-FDA גורם ללוח הזמנים ב-SHTG להיות קצר וזול יותר, מה שגורם גם לתרופה זו להיות פוטנציאל משמעותי להצפת ערך עבור החברה. תמחור החברה מלמד על הפוטנציאל הגדול שהשוק רואה מניית 89bio נסחרת כעת בשווי שוק של כ-630 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון השני 2020, לחברה כ-74 מיליון דולר במזומן ובנוסף, בחודש יולי האחרון היא גייסה כ-78 מיליון דולרים נוספים. כלומר, השווי מנוטרל המזומנים של החברה הוא כ-480 מיליון דולר. שווי השוק שבו נסחרת 89bio הוא מכובד לחברה שנמצאת בסך הכל לקראת ניסוי קליני שלב 2, כלומר מרחק כמה שנים טובות מהשוק. השווי הגבוה יחסית שמעניק השוק ל-89bio מלמד לדעתי על 2 דברים מרכזיים. תחילה, הוא מלמד על הערכת השוק בנוגע לפוטנציאל האדיר שטמון בטיפול אפקטיבי ל-NASH, בהתחשב בגודל העצום של שוק זה ולטיפולים הלא מספיק אפקטיביים כעת. שנית, השווי מלמד על הערכה שהמשקיעים נותנים לפלטפורמה הטכנולוגית של 89bio, כמו גם לאיכות ולמוניטין שמביאים ההנהלה והדירקטוריון שלה. הסיפור של 89bio ממחיש שוב שניתוח "יבש" של חברת ביוטכנולוגיה, לפי המרחק שלה מהשוק, לא מספר את הסיפור המלא. משקיעי הביוטכנולוגיה בעולם נותנים משקל גם לגורמים כמו הצורך בשוק לתרופות חדשניות, לגודל השוק כיום ולתחזיות בנוגע לגודלו בעתיד, לפלטפורמה הטכנולוגית (והאפשרות למנף אותה לתחומי טיפול אחרים), יתרונות תחרותיים פוטנציאלים, מוניטין ההנהלה ועוד. לכן, למרות ש-89bio נמצאת עדיין רחוק יחסית מהשוק, היא מקבלת שווי שלא מעט חברות עם מוצרים מאושרים יכולות רק לחלום עליו. הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital. המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.    פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.