מעריכים שהריבית תעלה בקיץ - האם השווקים בכלל ערוכים לכך?

גלעד גרומר, מנהל שיווק ולקוחות במנורה מבטחים, על העלאות הריבית המתקרבות - גם בארה"ב וגם בישראל, ועל השלכותיהן על המשקיעים
גלעד גרומר |

העלאת הריבית בארצות הברית מתקרבת, ואם לא יהיו שינויים מיוחדים היא צפויה להערכתנו להתרחש בחודשי הקיץ, וזאת לפי ג'נט יילן, יו"ר הפד, שנאמה השבוע באוניברסיטת הרווארד וחיזקה את הערכת המשקיעים שהריבית תעלה הקיץ, אם לא ביוני, אז כנראה ביולי. אצלנו לעומת זאת, בחר בנק ישראל להדגיש שהריבית צפויה להישאר מרחיבה לאורך זמן.

ההסתברות שמעניקים המשקיעים להעלאת ריבית בפגישת חברי הפד באמצע חודש יוני עומדת על כ-30%, וזאת רק בגלל עיתוי משאל העם בבריטניה על הישארותה באיחוד האירופי שיתקיים כשבוע לאחר החלטת הריבית. הפד צפוי להתכנס שוב בחודש יולי, ולמועד זה מעניקים המשקיעים סיכוי להעלאת ריבית הגבוהה מ-50%, וזאת למרות שלמפגש זה לא מתוכננת מסיבת עיתונאים או תחזית כלכלית.

נראה שהמשקיעים מנסים להעריך מה המשמעות של העלאת הריבית המתקרבת, ובהקשר זה מעניין לציין שמאז תחילת החודש עלו התשואות לשנתיים בארה"ב ב-14 נקודות בסיס, אך איגרות החוב לעשר שנים עלו בחמש נקודות בסיס בלבד, בעוד התשואות באירופה בכלל ירדו. 

נראה שהמשקיעים ממשיכים להזרים ביקוש גבוה לאיגרות החוב האמריקניות, שכן מרבית הערכות בעולם מדברות על כך שהתשואות לא צפויות לעלות באופן משמעותי. זאת כל עוד התשואות מחוץ לארה"ב ישארו נמוכות בצורה קיצונית, ללא אינפלציה ועם ביקוש עולמי נמוך להשקעות הוניות. גם שוקי המניות והמט"ח לא התרגשו. ה-S&P 500 רחוק רק בכ-2% מרמות השיא שלו, והדולר התחזק בחודש האחרון בכ-2% מול סל המטבעות.

להערכתנו, התפתחות זו מעודדת, היות ונראה שהשוק כבר מתמחר את העלאת הריבית ללא נזקים מיוחדים, מה שכשלעצמו רק מגדיל את הסיכוי שהעלאת הריבית אכן תתרחש.

מבחינתו של בנק ישראל העלאת ריבית בארצות הברית יכולה לפתור הרבה מאוד כאבי ראש, שכן החולשה המטרידה ביצוא כבר פוגעת בצמיחה אך לא מספיק כדי להוריד את הריבית לשלילית או לבצע הרחבה כמותית. בנוסף, בנק ישראל צריך להתמודד עם בועת נדל"ן שממשיכה להתנפח ולייצר בעיות כלכליות וחברתיות. מעבר לכך, מהניסיון שהתקבל עד כה בעולם, הריבית השלילית והדפסת הכסף לא ממש עוזרות להחלשת המטבע ובכל המדינות בהן הריביות שליליות, התחזקו המטבעות המקומיים ביחס לדולר בשיעור של 1% עד 9% מתחילת השנה. 

הפתרון האידאלי מבחינתו של בנק ישראל הוא פתיחת פער ריביות לטובת הדולר מכיוון העלאת הריבית בארצות הברית ולא הורדתה בישראל, זאת בתקווה שריבית גבוהה יותר בדולר תהפוך אותו לאטרקטיבי ביחס לשקל ולכן תחזק אותו, מה שעשוי לתמוך ביצוא המקומי.

מבחינה לוגית, שילוב של ריבית גבוהה יותר בארצות הברית וחולשה בצמיחה המקומית עשוי להוביל להתחזקות הדולר, אולם התמחור של האיגרות הדולריות המעטות שהונפקו בארץ אינו מלמד על התלהבות גדולה. בשבוע שעבר השלימה החברה לישראל את השלב המוסדי בהנפקת שתי סדרות חדשות של איגרות חוב למח"מ של כחמש שנים. המכרז על הריבית נסגר על 3.85% בסדרה השקלית ו-5% בסדרה הצמודה לדולר. כלומר, בהינתן סיכון מנפיק זהה, המשקיעים דורשים תוספת תשואה שנתית של 1.15% בכל שנה בכדי לרכוש את האיגרת הדולרית. גם באיגרות החוב הסחירות של בתי הזיקוק וחלל תקשורת ישנו פער דומה בתשואות הנדרשות על ידי המשקיעים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המסקנה להערכתנו היא שמשקיעים המעריכים שהדולר לא ייחלש בכ-5% מול השקל, יכולים ליהנות מהשקעות דולריות המעניקות עודף תשואה בסיכון זהה, זאת בזמן שפער הריביות והחולשה היחסית של המשק דווקא תומכים בהתחזקות ארוכת טווח של הדולר. יחד עם זאת, מרבית המשקיעים בישראל הנעזרים בקרנות נאמנות בכדי להיחשף לניירות ערך, רוכשים קרנות הנסחרות בימים ראשון עד חמישי ואשר מוגבלות להשקעה של עד 10% בניירות ערך זרים ובמט"ח.

להערכתנו, במציאות הנוכחית של תשואות נמוכות, חבל להגביל את ההשקעות רק לארץ, וכדאי לשלב גם קרנות מאוזנות יותר אשר יכולות ליצור חשיפה גבוהה יותר לאיגרות חוב דולריות לצד הישראליות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע