בחירת מניות בת"א לשנה הקרובה - הנה המומלצות
השנה היוצאת, שנת תשע"ד, תיזכר כשנת שפל לשיעור הריבית המונטארית של בנק ישראל, וכשנת שיא למדדי המניות המובילים. מדד ת"א 25, רשם עלייה נאה של מעל 22%, ומדד ת"א 100 רשם תשואה של כמעט 20%. משתרך מאחור, מדד ת"א יתר 50, אשר הניב ב-12 החודשים האחרונים תשואה צנועה של כ- 3.5%. כעת, רגע לפני כניסתה של השנה החדשה, תשע"ה, נסכם את ביצועי הסקטורים המובילים ונבחן את פוטנציאל ההשקעה בהם בשנה הקרובה:
סקטור גז ונפט
מניות חיפושי הנפט והגז, בדגש על שותפויות מאגר לוויתן, הפכו בשנתיים האחרונות למניות עוגן בכל תיק השקעות. לאחרונה, היינו עדים להתפתחויות חיוביות בענף, החל מחוזי היצוא שנחתמו עם בריטיש גז וחברת החשמל הירדנית (השותפות בלווייתן) ועד אישור תוכנית המתאר הארצית המסדירה את הגעת הגז מלווייתן לחוף בישראל.
אנו מעריכים, כי גם בשנה הקרובה, ימשיך הסקטור לרכז את עיקר תשומת הלב, ויספק תשואות עודפות לפעילי השוק.
מומלצות הסקטור: דלק קבוצה ודלק קידוחים יהש.
סקטור הבנקאות
הדוחות הכספיים של הבנקים המסחריים מספקים תמונת מראה איכותית למצבו הירוד של המשק הישראלי. אמנם, שנת תשע"ד, האירה פנים למדד הבנקים עם תשואה של 19% בקירוב. אולם נציין, כי את מרבית התשואה, הוא רשם ברבעון האחרון של שנת 2013. בשנה הקרובה, ימשיכו הבנקים לעמוד בפני אתגרים מאקרו - כלכליים רבים (סביבת ריבית אפסית, אינפלציה הנמוכה ורגולציה מכבידה).
אנו מעריכים כי הבנקים יידעו לשמור על אומדני תשואה להון יציבים, באמצעות ריסון הוצאות הכספיות, תכניות התייעלות נרחבות והפרשות אפסיות לחובות מסופקים. אנו מוצאים כי המחירים הנוכחים בהן נסחרות מניות הבנקים הינם ראויים להשקעה.
- פותחים לכם דלת לשנה מעוצבת במינה ...
- בדיוק מה שאתם צריכים כדי להרוויח בבורסה לפני כולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מומלצות הסקטור: בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות.
סקטור התקשורת
ללא ספק, אחד הסקטורים המעניינים ביותר בנוף העסקי המקומי. התחרות הגוברת בין מפעילי הסלולר השונים והרפורמות השונות מצד משרד התקשורת, מדירות שעות שינה רבות מקברניטי חברות הסלולר. ע"פ נתונים רשמיים, התחרות אשר שוררת בענף גוברת ותנודת המנויים בשוק התקשורת נמשכת. שנת תשע"ד נחתמה עם תשואה של 17% בענף (נדגיש, כי תשואה זו אינה משקפת נאמנה את המצב בענף, שכן מניית בזק, המהווה כ-70% מהמדד, הניבה תשואה של 22% בשנה החולפת). אנו מוצאים כי הסקטור הנ"ל ימשיך להציג חוסר וודאות וכי התחרות הקיימת בענף תמשיך להכביד על שורת הרווח.
מומלצת בסקטור:פרטנר
סקטור הביומד
נחשב לאחד הענפים התנודתיים ביותר בשוק ההון הישראלי. בשנה האחרונה, סיפק הענף כותרות מרעישות ומאכזבות, אשר הביאו למפח נפש מצד פעילי אחוזת-בית - החל מכישלון הניסוי המרכזי של קמהדע ועד לסאגת העברת השליטה באנדרומדה (חברת הבת של כלל ביו). הסקטור סיים את שנת תשע"ד עם תשואה שלילית של למעלה מ-20%. אנו צופים כי גם בשנה הקרובה תמשיך מגמת החולשה בענף.
מומלצות הסקטור : איתמר מדיקל ואבוג'ן.
סקטור נדל"ן ובינוי
הסקטור הגדול והמגוון ביותר בבורסה התל אביבית. תוכנית מע"מ 0% של יאיר לפיד ותוכנית מחיר המטרה של אורי אריאל יצרו קיפאון בענף, אשר הביא לירידה בהיקף העסקאות במהלך שנה האחרונה. יחד עם זאת, נציין כי מחירי הדירות שמרו על יציבות לצד עליות קלות באזורי הביקוש. תשע"ד הסתיינמה כשמדד נדל"ן 15 עם עלייה 14%. אנו מעריכים, כי גם השנה, יניב סקטור נדל"ן ובינוי תשואות נאות. אנו ממליצים להתמקד בחברות העוסקות בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובארה"ב.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
מומלצות הסקטור: גזית גלוב ואלוני חץ.
לסיכום, שנת תשע"ה, מסתמנת כשנה מאתגרת עבור פעילי שוק ההון. הרמות הגבוהות בהן נסחרים מדדי המניות המובילות דורשים בחינה קפדנית ויומיומית של תמהיל תיק ההשקעות. דווקא כעת קיים יתרון מובהק לביצוע Stock-Picking איכותי, ולהימנע מהשקעה ישירה במדדי מניות.
- 5.בקיצור כמו כולם , עוד קצת פרסום וזהו (ל"ת)ניב 29/09/2014 16:27הגב לתגובה זו
- 4.22 29/09/2014 07:43הגב לתגובה זוומתוך אלפי המלצות ברור שאחד או שניים יפגעו על המנייה הכוכבת של השנה הבאה
- 3.שון 28/09/2014 13:57הגב לתגובה זוהעליה בשער הדולר תורמת יפה לשיערוך הנכסים שלה
- מאיר 28/09/2014 15:10הגב לתגובה זומחכה כבר שנה שתתעורר. יאללה כצמן תן גז המשקיעים הותיקים והמסורים ממתינים.
- 2.מה עם אספן גרופ (ל"ת)יובל 28/09/2014 12:44הגב לתגובה זו
- 1.כולם ממליצים על הבנקים. (ל"ת)אחד העם 28/09/2014 11:34הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.