בחירת מניות בת"א לשנה הקרובה - הנה המומלצות

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, מסכם את ביצועי המדדים השונים בבורסה המקומית וממליץ על המניות המעניינות לשנה שבפתח
צחי קלמין | (6)

השנה היוצאת, שנת תשע"ד, תיזכר כשנת שפל לשיעור הריבית המונטארית של בנק ישראל, וכשנת שיא למדדי המניות המובילים. מדד ת"א 25, רשם עלייה נאה של מעל 22%, ומדד ת"א 100 רשם תשואה של כמעט 20%. משתרך מאחור, מדד ת"א יתר 50, אשר הניב ב-12 החודשים האחרונים תשואה צנועה של כ- 3.5%. כעת, רגע לפני כניסתה של השנה החדשה, תשע"ה, נסכם את ביצועי הסקטורים המובילים ונבחן את פוטנציאל ההשקעה בהם בשנה הקרובה:

סקטור גז ונפט

מניות חיפושי הנפט והגז, בדגש על שותפויות מאגר לוויתן, הפכו בשנתיים האחרונות למניות עוגן בכל תיק השקעות. לאחרונה, היינו עדים להתפתחויות חיוביות בענף, החל מחוזי היצוא שנחתמו עם בריטיש גז וחברת החשמל הירדנית (השותפות בלווייתן) ועד אישור תוכנית המתאר הארצית המסדירה את הגעת הגז מלווייתן לחוף בישראל.

אנו מעריכים, כי גם בשנה הקרובה, ימשיך הסקטור לרכז את עיקר תשומת הלב, ויספק תשואות עודפות לפעילי השוק.

מומלצות הסקטור: דלק קבוצה ודלק קידוחים יהש.

סקטור הבנקאות

הדוחות הכספיים של הבנקים המסחריים מספקים תמונת מראה איכותית למצבו הירוד של המשק הישראלי. אמנם, שנת תשע"ד, האירה פנים למדד הבנקים עם תשואה של 19% בקירוב. אולם נציין, כי את מרבית התשואה, הוא רשם ברבעון האחרון של שנת 2013. בשנה הקרובה, ימשיכו הבנקים לעמוד בפני אתגרים מאקרו - כלכליים רבים (סביבת ריבית אפסית, אינפלציה הנמוכה ורגולציה מכבידה).

אנו מעריכים כי הבנקים יידעו לשמור על אומדני תשואה להון יציבים, באמצעות ריסון הוצאות הכספיות, תכניות התייעלות נרחבות והפרשות אפסיות לחובות מסופקים. אנו מוצאים כי המחירים הנוכחים בהן נסחרות מניות הבנקים הינם ראויים להשקעה.

מומלצות הסקטור: בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות.

סקטור התקשורת

ללא ספק, אחד הסקטורים המעניינים ביותר בנוף העסקי המקומי. התחרות הגוברת בין מפעילי הסלולר השונים והרפורמות השונות מצד משרד התקשורת, מדירות שעות שינה רבות מקברניטי חברות הסלולר. ע"פ נתונים רשמיים, התחרות אשר שוררת בענף גוברת ותנודת המנויים בשוק התקשורת נמשכת. שנת תשע"ד נחתמה עם תשואה של 17% בענף (נדגיש, כי תשואה זו אינה משקפת נאמנה את המצב בענף, שכן מניית בזק, המהווה כ-70% מהמדד, הניבה תשואה של 22% בשנה החולפת). אנו מוצאים כי הסקטור הנ"ל ימשיך להציג חוסר וודאות וכי התחרות הקיימת בענף תמשיך להכביד על שורת הרווח.

מומלצת בסקטור:פרטנר

סקטור הביומד

נחשב לאחד הענפים התנודתיים ביותר בשוק ההון הישראלי. בשנה האחרונה, סיפק הענף כותרות מרעישות ומאכזבות, אשר הביאו למפח נפש מצד פעילי אחוזת-בית - החל מכישלון הניסוי המרכזי של קמהדע ועד לסאגת העברת השליטה באנדרומדה (חברת הבת של כלל ביו). הסקטור סיים את שנת תשע"ד עם תשואה שלילית של למעלה מ-20%. אנו צופים כי גם בשנה הקרובה תמשיך מגמת החולשה בענף.

מומלצות הסקטור : איתמר מדיקל ואבוג'ן.

סקטור נדל"ן ובינוי

הסקטור הגדול והמגוון ביותר בבורסה התל אביבית. תוכנית מע"מ 0% של יאיר לפיד ותוכנית מחיר המטרה של אורי אריאל יצרו קיפאון בענף, אשר הביא לירידה בהיקף העסקאות במהלך שנה האחרונה. יחד עם זאת, נציין כי מחירי הדירות שמרו על יציבות לצד עליות קלות באזורי הביקוש. תשע"ד הסתיינמה כשמדד נדל"ן 15 עם עלייה 14%. אנו מעריכים, כי גם השנה, יניב סקטור נדל"ן ובינוי תשואות נאות. אנו ממליצים להתמקד בחברות העוסקות בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובארה"ב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מומלצות הסקטור: גזית גלוב ואלוני חץ.

לסיכום, שנת תשע"ה, מסתמנת כשנה מאתגרת עבור פעילי שוק ההון. הרמות הגבוהות בהן נסחרים מדדי המניות המובילות דורשים בחינה קפדנית ויומיומית של תמהיל תיק ההשקעות. דווקא כעת קיים יתרון מובהק לביצוע Stock-Picking איכותי, ולהימנע מהשקעה ישירה במדדי מניות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בקיצור כמו כולם , עוד קצת פרסום וזהו (ל"ת)
    ניב 29/09/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    22 29/09/2014 07:43
    הגב לתגובה זו
    ומתוך אלפי המלצות ברור שאחד או שניים יפגעו על המנייה הכוכבת של השנה הבאה
  • 3.
    שון 28/09/2014 13:57
    הגב לתגובה זו
    העליה בשער הדולר תורמת יפה לשיערוך הנכסים שלה
  • מאיר 28/09/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    מחכה כבר שנה שתתעורר. יאללה כצמן תן גז המשקיעים הותיקים והמסורים ממתינים.
  • 2.
    מה עם אספן גרופ (ל"ת)
    יובל 28/09/2014 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כולם ממליצים על הבנקים. (ל"ת)
    אחד העם 28/09/2014 11:34
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.