הרגולטורים חונקים את שוק ההון: מרוב עצים לא רואים את הכסף
בשנים האחרונות סובלים שוקי ההון הישראלי והעולמי מעודף רגולציה, שמוביל בין השאר לצמצום המסחר בבורסה למחיקת חברות רבות ממסחר וריכוזיות גוברת. מדובר בתהליך גלובלי, טבעי אחרי משבר כה חריף, כאשר בישראל לקח הרגולטור את הנושא צעד או שניים רחוק מדי וזו הסיבה לפערי הביצועים של השנים האחרונות בין השוק הישראלי לשווקים המובילים בעולם.
דווקא את השנה הנוכחית פתחה הבורסה בישראל בביצועים עודפים על שוקי ההון של השווקים המפותחים ובאחוזים ניכרים. ביצועי החסר של השנים האחרונות לצד ההבטחה והציפיה להקלות ברגולציה ושכלול הבורסה, כמו גם ציפיה להתפתחות הכלכלה, כל אלה היו כלא היו. מחזורי המסחר שעלו למספר חודשים וחצו את רף מיליארד השקלים ליום חזרו לצנוח לכמה מאות מיליונים בלבד. מחזורים כה נמוכים הם סכנה לבורסה, מאחר ולא מאפשרים סחירות מספקת בני"ע ודוחקים משקיעים זרים ומוסדיים לצאת להשקיע מחוץ לגבולות ישראל.
לפני כשנתיים יצאה הרשות ניירות ערך, בהובלתו של היו"ר שמואל האוזר, במהלך חשוב ואמיץ לבחינה מחודשת של הרגולציה, בכדי להתאימה ולהפוך אותה למידתית יותר. ההכרזות נתנו לחברות הציבוריות, בהווה או פוטנציאליות לעתיד, למשקיעים הפרטיים ולמוסדיים תקווה לשוק הון בריא יותר, והורידו במידת מה את מפלס החשש של המשקיעים מפני נחת זרועו של הרגולטור.
ואכן במהלך השנתיים האחרונות פרסמה הרשות אינספור טיוטות וחוזרים הנוגעים בהקלות, או בעיקר בכוונה להקלות, אולם עד כה ההקלות מורגשות בשוליים בלבד והשפעתן על חיי היום יום בשוק ועל רווחיות זניחה. אין ספק שמאחורי המהלך של הרשות עומדות כוונות אמיתיות והבנה עמוקה של המצב אך כרגע מדובר יותר במהלך יח"צני ופחות מהלך שיוביל לעידוד שוק ההון הישראלי.
- הגנה על כספי ציבור: תיקון חקיקה חדש יחסום את גישת העבריינים למכרזים ציבוריים
- משרד האנרגיה בוחן הקמה של מאגר מידע על עמדות טעינה לרכב חשמלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יו"ר הרשות, אף הוביל מהלך אמיץ ומתבקש להחלפת השידרה הניהולית של הבורסה בת"א. הבורסה התל אביבית קפאה על שמריה במשך שנים ולא התאימה את עצמה לעולם מבחינת מערכות המסחר, המוצרים, החשיפה הגלובלית ועוד. קשה לבחון את השפעות המהלך, שכן הוא עדיין בעיצומו. מנכ"ל הבורסה החדש נכנס רק בחודשים האחרונים, וייקח לו עוד מספר חודשים כדי להתחיל להוביל מהלכים לניעור הבורסה ויישור קו עם הבורסות בעולם.
הכנסת, כך נדמה, היא היחידה שעדיין לא הפנימה את תפקידה בחקיקת הרגולציה. התפישה הרווחת שם היא עדיין שיש לחוקק כמה שיותר חוקים, לכאורה להגנת הציבור, אך מתעלמים מחיבוק הדב שחונק את הציבור מרוב הגנה. חברי הכנסת מאמצים את הגישה 'הכחלונית', שהוביל מהלך לפתיחת שוק הסלולר לספקים נוספים, וללא ספק זכה בזכות זה בכוח פוליטי רב. גישה זו, אם לא מידתית וממחושבת, יכולה להיות הרסנית לכלכלה הישראלית.
המוסדיים גם הם לא יוצאים נקיים ממצב הבורסה הישראלית. הממשל התאגידי שהיה נהוג לפני שש או שבע שנים היה לקוי, חסר ולא סיפק למשקיעים הגנה מספקת. היום, הודות לדרישות הרגולטור ולתהליכים טבעיים, הממשל התאגידי וההגנה למשקיעים מצוינים. אולם עדיין התנהלות המוסדיים באסיפות מחזיקי האג"ח ובאסיפות הכלליות, כפי שכתבתי ב
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
דוגמא טובה לכך היא אישור משכורות העתק ע"י המוסדיים באסיפות בעלי המניות. התנהלות זו פוגעת ביכולת הכלכלה ושוק ההון להשתכלל ולהשתפר ומאלץ את הרגולטור לנקוט בצעדים מיותרים לחינוך המוסדיים והחברות הציבוריות.
לתל אביב פוטנציאל להפוך למרכז פיננסי בקנה מידה גלובלי, אך מימוש הפוטנצנאל תלוי בגורמים רבים שחייבים לעבוד בסנכרון ומתוך הבנת תפקידו של כל גורם בשרשרת של עידוד הצמיחה מחד והגנה על הצרכן מאידך, בלי שהאחד בא על חשבון השני.
- 3.עוד יום מחזור 000 רווח 00000 (ל"ת)יופיטר שוקי הון 07/07/2014 11:36הגב לתגובה זו
- 2.אמיר 06/07/2014 15:27הגב לתגובה זושוק מזעזע עם אפס סטיית תקן גם באופציות וגם בנכס הבסיס. מה יש לסחור כשיש מולך מכונת על מחו"ל שעושה פה מיליונים כל חודש? מה יש לסחור בזבל הזה של חברות שמרמות משקיעים,מוסדיים וכו'? מה יש לסחור פה תגיד לי?
- ג'וש 06/07/2014 22:36הגב לתגובה זומי הקרן?
- אמיר 07/07/2014 21:32עכשיו צא יא כבש
- 1.רגולציה = שחיתות! 06/07/2014 12:43הגב לתגובה זוהמשק והשוק נהרסים עם הרגולציה הפופוליסיטית, הבלתי יעילה, המכסת"חת והמושחתת.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.