תסתכלו מעבר להחלטת הריבית השבוע - הכיוון הוא מעלה
ערב הודעת בנק ישראל על גובה הריבית במשק לחודש יוני, קיים קונצנזוס כמעט גורף לכך שקרנית פלוג, הנגידה, תודיע על הורדת ריבית של 0.25%, ובכך תעמוד הריבית במשק על 0.5% בלבד. הנימוקים שמעלים מצדדי ההורדה רבים ומגוונים, ומתבססים על מספר נתוני מאקרו מעורבים מהעת האחרונה.
נתונים אלה מעידים, לכאורה, על חולשה בכלכלה הישראלית, אף כי מרבית התחזיות, גם אלה של בנק ישראל עצמו, הן לשיפור בצמיחה. מניתוח מצב השוק והכלכלה הישרלית, תוך הסתכלות על המגמות בשווקים, איני מוצא כל טעם או היגיון בהורדת ריבית נוספת. התרומה של הורדת ריבית בת 0.25% לצמיחת השוק הינה זניחה יחסית, כאשר מהצד השני הנזק בניפוח בועות בנדל"ן ובשוק האג"ח הינו גדול.
לאורך כל ההיסטוריה, תקופות ריבית ריאלית שלילית שנמשכו לאורך זמן, יצרו בועות פיננסיות ונדל"ן שהתפוצצו ברוב המקרים במשבר כואב. משבר 2008 הינו תוצאה של התפוצצות בועה שבחלקה נוצרה כתוצאה מריבית אפסית בארה"ב לאורך זמן רב. קיים גבול עדין בין ריבית ריאלית שלילית התורמת לצמיחה, שגשוג הכלכלה והנעת העסקים קדימה, לבין ריבית ריאלית שלילית שמייצרת עיוותים בשוק ובועות.
מאז 2006 אנו רואים את שוק הנדל"ן רץ קדימה אחרי שנים של סטגנציה. הריבית האפסית שהחלה שנה לאחר מכן ב-2009, תורמת ומאיצה את קצב עליית המחירים. תמונה דומה אנו רואים בשוק האג"ח, שכבר כמעט שלוש שנים דוהר ללא הפסקה בחסות הריבית הנמוכה.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישנן שתי סיבות מרכזיות העשויות בכל זאת להניע את ד"ר פלוג מלהוריד את הריבית - שער השקל / דולר והאינפלציה הנמוכה . פלוג מבינה שההתערבות בשוק המט"ח באמצעות רכישת דולרים די מיצתה את עצמה, הכוח שלה פחת והיא מעוניינת להחליש את השקל באמצעים שנותרו בידה. על אף שפלוג טענה רק לאחרונה שלשקל החזק אין הרבה השפעה על הייצוא, היא עושה כל שביכולתה לסייע ליצואנים בייצוב המטבע המקומי ומניעת המשך התחזקותו, על אף שכלכלית שוויו צריך להיות גבוה יותר.
גם האינפלציה הנמוכה מטרידה את בנק ישראל והמדדים הנמוכים האחרונים והנתון המצטבר הנמוך מעידים על חולשה מסויימת בשוק. אחת המטרות הראשונות והמרכזיות של בנק ישראל הינה שמירה על יעד אינפלציה שנקבע על 1%-3% בשנה, ובנק ישראל חושש לחרוג מיעד זה כלפי מטה. ריבית נמוכה עשויה להוביל לעליית מדדים, אף כי עד כה, גם בריביות הנמוכות השוררות היום - האינפלציה נמוכה.
בהסתכלות לחודשים הקרובים, מעבר להודעת הריבית הקרובה, אני סבור כי הריבית דווקא צפויה להתחיל לעלות. לא מן הנמנע שעוד השנה נראה העלאת ריבית, בניגוד לדעה הרווחת כיום בשוק. אין מקום לריבית של 0.75% (ובטח לא של 0.5%) לאורך זמן בישראל של היום, שנמצאת במצב יחסי טוב. לכן הריבית תעלה מוקדם מהצפוי. אפילו בארה"ב אני מאמין שנחזה בעליית ריבית מוקדם ממה שמעריכים הכלכלנים לאור השיפור בכלכלה האמריקנית וסיום צפוי של ה-QE3.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
אני משוכנע שנגידי הבנקים המרכזיים למדו את לקחי העבר, ויעשו ככל יכולתם להימנע מניפוח בועות פיננסיות ויצירת עיוותים בשווקי הנדל"ן, המניות והאג"ח, ובכך יפעלו להעלות את הריביות בנקודת הזמן המוקדמת ביותר שרק יוכלו.
- 6.דוד 25/05/2014 17:55הגב לתגובה זורוצים לתת כסף להמרצת המשק, צריך להפריד את חברות האשראי מהבנקים, ושיתחרו אחד מול השני מי נותן ריבית יותר ארטקטבית לציבור. זה יחתוך 5% במכה.
- 5.הברבור הירוק 25/05/2014 17:20הגב לתגובה זומצב המכירות בקמעונאיות בקטסטרופה כפי הנראה שהציבור שמניע את את עיקר הצריכה הוא שכבת הגיל 25-50 ולהם הולך יותר מידי כסף לנדל"ן הצעירים אין להם המבוגרים למי שיש שומרים את הכסף או משקעים אותו כך שהמצב בעיתי ביותר !!!
- 4.צבי 25/05/2014 14:54הגב לתגובה זוזה בסיס לכלכן מתחיל, אמנם שוק הדיור נמצא בבועה עמוקה, אבל ריבית חייבת להגיע ל0% כדי לחזק את היצוא, הזרים קונים שקלים אבל הפעם הם יברחו מהר למטבע הירוק, למרות הכל המשקיעים נעים לדולר.
- 3.אם מחר תרד הריבית זה יעיד על פאניקה רבתי (ל"ת)רוי 25/05/2014 12:04הגב לתגובה זו
- 2.גלאי רדאר 25/05/2014 10:07הגב לתגובה זוגם אם הוא צודק - הבועה כבר נוצרה והמצב בישראל ממש לא טוב כפי שכולם חושבים. להיפך.
- 1.אתה צודק לחלוטין!!! ריבית אפסית מיותרת וגם גורמת נזק. (ל"ת)העלאת ריבית מתחייבת 25/05/2014 09:27הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
