טעיוית שאנחנו עושים בדרך לפנסיה - כתבה רביעית

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, ממשיך בסדרת הכתבות שלו בנוגע לטעויות הנפוצות של הציבור החוסך לפנסיה
ירון שמיר | (2)
נושאים בכתבה פנסיה

בטורים הקודמים עסקנו בטעויות שאנחנו עושים בדרך לפנסיה. דנו בעלות הביטוח, בשילוב הפנסיוני הנכון ובעובדה, שהלקוח לא מנצל מספיק את הטבות המס שמעניקה המדינה לחסכון הפנסיוני בהפקדה ובמשיכה. הטור היום יעסוק באפיק אחר המשפיע מהותית על החסכון הפנסיוני - התשואה שאנו משיגים על הכסף שלנו.

ראשית, חשוב להדגיש, כי קיים הבדל גדול ברמת הסיכון שמומלץ לשקול בין השקעה לטווח ארוך לבין השקעה לטווח קצר. ידוע כי בהשקעה שטווח המימוש בה הוא קצר, לקיחת סיכון לצורך השגת תשואה גבוהה יותר היא בעייתית, ו"טווח התיקון", שלא תמיד עומד לרשות החוסך, יכול לפגוע בו ביכולת לממש באופן מקסימלי את החסכון שלו. החל משנת 2008 הההפקדות בכל אפיקי החסכון הפנסיוני מיועדות למשיכה בגיל פרישה, וככאלו הן מוגדרות מראש כחסכון לטווח ארוך.

מה משמעות התשואה?

לצורך הבנת משמעות התשואה לאורך זמן, ניקח חיסכון באופן שוטף בתשואות שונות:

מהטבלה ניתן לראות בברור, כי הבדל ב-1.5% בתשואה מידי שנה במשך 37 שנה, גורם לכך שהחסכון הצפוי גדול בכ-33%. חשוב לזכור, כי ברמת הריבית השוררת במשק קיימת בעיה לחוסך להשיג תשואה ריאלית מבלי להיחשף כלל לנכסי סיכון.

האם לבצע שינויים במסלולי ההשקעה במכשירים הפנסיונים? האם להחליף מנהלים?

אחת מהטעויות שהחוסך ה"רגיל" מבצע היא המרדף אחרי תשואות העבר. כאשר החוסך מזהה את הגופים המובילים ומבצע מעבר מאסיבי לאותו גוף מנהל, אנו רואים כי דווקא גופים אלו נכשלים בשנים קדימה. על כן מעבר מידי תקופה קצרה בין גופים מנהלים, נראה שלא תשיג את התוצאה המבוקשת.

יחד עם זאת, ישיבה לאורך זמן בלי לדעת מה קורה עם החסכון שלנו ובלי לתת לו תשומת לב (החשוב ביותר בחיינו), יביאו לכך שגם אם הגוף המנהל מפגר לאורך זמן בתשואות, החוסך לא יבצע פעולה נדרשת של שינוי.

לטובת החוסך עומדים היום אתרים אובייקטיבים לחלוטין, כדוגמת פנסיה נט והגמל נט, המאפשרים בדיקת תשואות ורמות סיכון לאורך זמן. ניתן לקבל בהם תמונת מצב על החסכון הפנסיוני שלו.

הערה לסיום, חשוב מאד להבדיל בין ניוד במכשירים, כקרן השתלמות וקופות גמל, לבין ניוד במוצר הפנסיה לבין ניוד במוצר הביטוח. הפשוטים ביותר לניוד הם מוצרי הגמל וההשתלמות, אשר אינם מכילים רכיב ביטוחי. על כן הרעה במצב בריאותו של החוסך אינה רלונטית ולא פוגעת ברכיב ביטוחי כלשהו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בקרנות הפנסיה הניוד גם הוא כמעט חופשי לחלוטין, אך שם יש משמעות לשינוי במצב הבריאות. לעיתים, מעבר בין קרנות יכול לפגוע ברכיב הביטוחי של החוסך. הבעייתים ביותר לניוד הם ביטוחי המנהלים, אשר בחלקם מובנה מקדם קיצבה שהשתנה בין השנים. ניוד לא נכון במכשירי ביטוח יכול לפגוע קשות במבוטח, לא רק בכיסוי הביטוחי שלו אלא גם בגובה הפנסיה שלו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    dinurel 08/04/2014 23:41
    הגב לתגובה זו
    טעויות בדרך לפנסיה. הרבה לא חידשת. מזל שאינך גובה כסף בגין אותם מילים, ואולי כן ..
  • 1.
    נכון ,אבל לא מספיק.... מצפים ליותר... (ל"ת)
    בנצי 08/04/2014 22:39
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.