טעויות שאנחנו עושים בדרך לפנסיה - כתבה שניה

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, ממשיך לבדוק במסגרת בסידרת הכתבות אילו טעויות אנו עושים במסגרת החיסכון הפנסיוני
ירון שמיר | (3)
נושאים בכתבה פנסיה

אם בכתבה הקודמת דיברנו על התאמת סכומי ביטוח לצרכינו הביטוחים ולעלות הביטוח שמשתנה עם הזמן, הפעם נדבר על הצורך להתאים את התוכניות שלנו למציאות המשתנה.

עולם הביטוח הפנסיוני משתנה חדשות לבקרים. ברוב המקרים מדובר בשינויים הנובעים כתוצה מדרישות הפיקוח או שינויים רגולטורים כאלה ואחרים. רק במהלך שנת 2013 ובתחילת 2014 עברו שני שינויים מרכזיים בענף. הראשון בתחום החסכון ארוך הטווח, כאשר בוטלה האפשרות של חברות הביטוח להבטיח מקדם קיצבה מבטיח תוחלת חיים למבוטחים חדשים. בכך למעשה נמנעה אפשרות הניוד (מפחד אובדן מקדם הקיצבה בתוכניות ישנות). שינוי נוסף, שעבר בתחילת 2014, בו נאסרו מכירות פוליסות ביטוחי בריאות חדשות המבטיחות פיצוי למבוטח במקרה בו הוא לא מנצל את הפוליסה ומשתמש בשירות הציבורי או הביטוח המשלים בקופת החולים.

שני שינויים אלה ורבים אחרים, מחייבים התייחסות צרכנית, שלעיתים מתבטאת בכך שהפוליסות הקיימות מהוות מוצר נכחד, ועל כן לרוב כדאי לשמר אותו. אחד השינויים הקריטים שעבר על הענף, והשפיע, בין השאר, גם על תוכניות ישנות הינו תיקון 3 אשר נכנס לתוקף בתחילת שנת 2008.

עד לאותו תיקון היתה נהוגה חלוקת השכר (מעל 7,000 שקלים) לתוכנית הונית ותוכנית לקיצבה. בחלק מהמקרים הפוליסה שביטחה את השכר הקיצבתי היתה פוליסה שהתחילה טרום 6/2001, ונהנתה ממקדמי קיצבה עדיפים. כאמור עד תיקון 3 היה ניתן למצוא היגיון בחלוקה בין ההון לקיצבה, עקב העובדה שההון היה ניתן למשיכה חד פעמית ובפטור ממס (כפוף למשיכה כדין) בעוד הקיצבה בהגדרתה היא הכנסה חייבת במס.

אבל החל מ-2008 אין עוד היגיון בחלוקה זו. יתרה מזאת, בחלק מהמקרים לפוליסות ההוניות הוצמדו מקדמי קיצבה כאופציה לקבלת קיצבה עם מקדם הנחות של 30%-25% מהמקדם הקיים בפוליסה הקיצבתית (תלוי בשנה של הפוליסה הקיצבתית ובהתיחסות החברה). כלומר כל שקל אשר מופקד לפוליסה, שהייתה בעברה הונית, מעניק תמורה הנחותה ב-25% מההפקדה לפוליסה הקיצבתית.

לדוגמא, אם בגיל 67 נצבור בפוליסה "הונית" בסך של מיליון שקלים, הקיצבה שתחושב לנו תנוע סביב ה-5,000 שקלים. לעומת זאת, אם אותם מיליון שקלים יצברו בפוליסה הקיצבתית, הקיצבה שתחושב לנו תנוע סביב 6,340 שקלים (בפוליסה משתתפת משנת 1992). מכל האמור מבחינת גובה הקיצבה כדאי לבצע התאמות בהתאם לפוליסות.

מכיוון שישנם הבדלים שלא קשורים לחסכון, כמו למשל גובה מינימום הקצבאות, עלות הביטוח וכד', מומלץ לבקש מסוכן הביטוח לשבת ולתת את היתרונות והחסרונות, אך בודאי שכדאי לבדוק את המצב אצל כל אחד ואחד ולנסות למקסם את החסכון הפנסיוני שלנו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חבל לשים גרוש לעתיד בקופות את כל חסכונות תנהלו בעצמכם (ל"ת)
    אביב 10/03/2014 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רגולציה = שחיתות! 10/03/2014 12:30
    הגב לתגובה זו
    כל שנתיים - שינוי משמעותי בתנאים. זה לא נורמאלי.
  • 1.
    קורא ומבין 10/03/2014 10:33
    הגב לתגובה זו
    להתחיל לדבר פרקטיקה ולהביא מצבים ודוגמאות מה צריך לעשות במקום לסקור כל מיני שינויים שכל אחד יכול לקרוא בגוגל. לא מוצא כאן שום ערך מוסך בדברים שלך.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.