האם ארה"ב בדרך למהפכה תעשייתית שניה?
בשנים האחרונות, מתחת לפני השטח (תרתי משמע), מתחולל שינוי במשק האנרגיה הגלובלי - ארה"ב מתקדמת בבטחה להיותה מפיקת הנפט הגדולה בעולם. בעשור הקרוב, כך לפי דו"ח שפרסמה הסוכנות לאנרגיה בינלאומית (IEA), צפויה ארה"ב לעקוף אפילו את ערב הסעודית בתפוקת הנפט שלה ולהפוך לשחקן משמעותי בייצוא נפט מזוקק וגז טבעי.
תופעה זו היא תולדה של שילוב בין טכנולוגיית הקידוח האופקי שהשתפרה משמעותית בשנים האחרונות וטכנולוגיה חדשה, ומאפשרת יצירת סדקים בשכבות פצלי גז ונפט (SHALE OIL, SHALE GAS) והפקה שלהם בכמויות גדולות ובעלויות זולות במיוחד. כל זה הביא לגידול מסיבי בעתודות האנרגיה של ארה"ב ולירידה נמשכת במחירי הנפט. מחירי הגז הטבעי, נעו סביב 10 ד' ליחידה, נסחרים היום בשפל היסטורי של 3.5 ד' ליחידה.
על פי אומדנים אחרונים רזרבות הגז הניתנות להפקה גדלו מ-250 טריליון רגל מעוקב ל-2500 טריליון (פי 10). עתודות הנפט באזור צפון דקוטה בלבד צמחו מ-151 מיליון חביות לכ-11 מיליארד חביות. גידול החד בעתודות הנפט בא בעקבות התפתחות תחום הקידוחים הימיים של השנים האחרונות. העלייה בעתודות האנרגיה בעלת השפעה מכרעת על מאזן האנרגיה העולמי, מאזן הסחר של ארה"ב והדולר, וכושר התחרות של הסקטור היצרני האמריקני.
ארה"ב מייבאת כיום 20% מצריכת האנרגיה שלה. על פי הערכות הסוכנות לאנרגיה בינ"ל היא תהפוך ליצואנית נטו בתוך 15 שנים. עודף במאזן השוטף יאפשר למדינה להגדיל את הוצאותיה בתחומים שנזנחו כמו חינוך ובריאות, יחזקו מאוד את המטבע המקומי ויביאו לגידול משמעותי ביתרות מטבע זר, זאת כתוצאה מגידול צפוי ביצוא גז ונפט, כמו גם גידול בפריון העבודה של הסקטור היצרני.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהפכה התעשייתית גרסת שנות ה-2000
אספקת אנרגיה זמינה וזולה, כמו פחם ונפט, דחפה את גלגלי המהפכה התעשייתית והצמיחה המהירה במאה ה-20. היכולת להפיק אנרגיה זולה מחזירה את יכולת הייצור לקדמת הבמה. הסקטור היצרני בארה"ב, שידע התכווצות רב שנתית ולוותה בפיטורי 4.8 מיליון עובדים בעשרים השנים האחרונות, מתחיל להראות סימני חיים. כושר התחרות של הפירמות האמריקניות הולך ומתגבר עם הירידה במחירי האנרגיה והחשמל והחלשות הדולר.
למעלה מ-50% מצריכת החשמל היום מסופקת ע"י גז טבעי (לעומת 50% שסופק ע"י פחם רק לפני שנתיים ). יצרני רכב קוריאנים, וחברות כימיקלים ברזילאיות הקימו בארה"ב מפעלי ענק בשלוש השנים האחרונות כדי להיות קרובים למקורות האנרגיה הזולים וליהנות מפריון העבודה המתגבר.
צריך לזכור שמחיר יחידת גז טבעי באירופה גבוה יותר מפי שתיים לעומת מחירו בארה"ב. ביפן גבוה פי שלוש. חברות אמריקניות המתמחות בקידוחי נפט ימיים, כמו גם חברות העוסקות בהובלת גז טבעי ואחסונו, נהנות מאוד וימשיכו ליהנות מן המגמה בשנים הקרובות. בתחום הדשנים והכימיקלים, בו קיימת השפעה מכרעת למחירי תשומות החימום על הרווחיות (כמעט מחצית מהוצאות הייצור משויכות לאנרגיה). למעשה, ארה"ב יוצרת לעצמה יתרון עצום.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
אבל כמובן שלא הכול ורוד
הטכנולוגיה החדישה אינה נטולת חסרונות. היא מהווה מקור לזיהום משמעותי של הקרקע ומי התהום. תהליך הקידוח האופקי ושבירת שכבות הסלע כרוך בהזרמה של מיליוני ליטרים של מים וכימיקלים לאדמה במטרה לדחוף את הגז הטבעי והנפט החוצה, תהליך שמזהם את האדמה ואת מי התהום, מצריך טיפול יקר בחומרים המזהמים וגורם להתגברות תופעות כמו רעידות אדמה מעשי אדם.
- 3.לא נכון! הבעיה היא השכר הגבוה בארהב מול השכר הנמוך בסין (ל"ת)דן 07/11/2013 22:14הגב לתגובה זו
- 2.avi abs 07/11/2013 12:55הגב לתגובה זוהמפולת בקרוב .מי שיקח שורטים יהיה מיליונר
- 1.משה 07/11/2013 09:29הגב לתגובה זונכון שישנה עלייה בייצור בארה"ב, אולם במקרה הטוב הם יצליחו לייצר רק 50% מהאנרגיה שהם צריכים ! ארה"ב לעולם לא תהייה מדינת ייצוא ! הצפי הוא כבר ב 2017 להגיע לשיא ה" הפרקינג" כך שזה פשוט רק דוחה את "פיק הנפט" בעוד כמה שנים ותו לא. (אגב שיא הנפט כבר קרה בשנות ה 70). באר נפט נופלת בספיקה שלה כ 5% כל שנה. באר "פרקינג" נופלת 25% כל שנה ! צריך כמות עצומה של בארות משני הסוגים רק כדי לשמר את המאזן וזה עדיין ללא הגידל באוכלוסייה הטבעי שיש בעולם (כ 2%). מי שעיניו ברושו ינצל תקופה זו שהנפט ירד ויתחיל לרכוש מניות נפט. למה לתת תחושה לאנשים שהנפט זול כאשר מחירו רק לפני מס' שנים היה 40$ והיום יותר מפי 2 !. אם יש כל כך הרבה נפט למה מחירו לא חוזר ל 40$ ?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
