פרנקל לא יאחר להציג לשוק פה חוקי משחק חדשים

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, מתייחס למינוי האחרון של נגיד בנק ישראל, יעקב פרנקל ועל החלטותיו העתידות לבוא
רונן מנחם | (2)

רגע לפני שיעקב פרנקל שב לכיסא הנגיד, בחרתי להעיף מבט נוסף על כהונתו של הנגיד היוצא, סטנלי פישר. את כהונתו בת 8 השנים עוד ינתחו בהרחבה, ומזוויות שונות. אני מבקש להדגיש כאן פן אחד בתהליך קבלת ההחלטות - בשינוי גובה הריבית, בנק ישראל הוריד את קדימותה של האינפלציה בסולם העדיפויות בכמה וכמה שלבים.

בשלהי 2011 נבלם מסעה של הריבית צפונה (תהליך הנרמול של הריבית) על ידי גל המחאה החברתית. בחנתי מה קרה בעקבות 21 מדדי המחירים לצרכן שהתפרסמו מאז - 6 פעמים ירד המדד, אך חשוב מכך, 11 פעמים הוא היה נמוך מההערכות המוקדמות, קרי הפתיע כלפי מטה. מדד ספטמבר 2012 הגדיל לעשות ונותר ללא שינוי, על אף תחזיות כי יעלה ב-0.5%. שיעור ההפתעות המצטבר כלפי מטה הגיע ל-2%, והעיד על כך שהשוק והחזאים מתקשים להסתגל לירידת המדרגה בקצב האינפלציה.

כיצד הגיב בנק ישראל? בתקופה הנבדקת גובה הריבית במשק ירד 7 פעמים. 4 פעמים ירדה הריבית לאחר מדד שהיה נמוך מהצפי, ו-3 פעמים המדד התאים בדיוק לתחזיות (כולל הורדה אחת לא מן המניין). אם כך, מדובר בממצא מעניין, שהרי 7 פעמים היה המדד נמוך מהצפי ובנק ישראל בחר לא להגיב. מנגד, 6 פעמים תאם המדד לתחזיות, ובנק ישראל הוריד בכל זאת את הריבית. כך, הקשר בין המדדים השוטפים להחלטות הריבית התרופף ונעשה קשה מאוד לנחש את מהלכיו העתידיים של בנק ישראל.

ניתן להסביר זאת בכמה דרכים, בנק ישראל מעדיף לבחון תקופות זמן ארוכות יותר (נניח שנה אחורנית) ופחות שם דגש על מדד בודד. הוא ממתין לראות אם הורדות ריבית קודמות משפיעות ובינתיים לא ממהר להגיב להפתעות שליליות נוספות במדד. בנק ישראל לוקח בחשבון שינויי מיסוי ועוד. צריך גם לזכור שחוק בנק ישראל החדש מאפשר לקצב האינפלציה לסטות מהיעד במשך 24 חודשים, פי 2 מהחוק הקודם, כך שהוא לא צריך למהר.

ובכל זאת, עושה רושם שבקדנציה השניה של הנגיד, האינפלציה ניגנה כינור שני. כל עוד היא בתוך היעד (קצב שנתי של 1%-3%) ובטח כשהיא בחלק התחתון שלו - כוונה מדיניות הריבית לנושאים אחרים. בראש ובראשונה, פיחות השקל והתאמת הריבית המקומית לריביות הנמוכות והפוחתות בחו"ל, מה שנקרא - judgment call.

הנגיד החדש-ישן יעקב פרנקל יצטרך להחליט אם הדגשים שהנגיד פישר סגר איתם את הקדנציה מתאימים גם לשנים הבאות, שתתאפיינה, מן הסתם, בעלייה בקצב האינפלציה (עודפי נזילות במשק, התאוששות בשוקי הסחורות בעולם, פיחות מתקן של השקל, השפעה מצטברת של הריבית הנמוכה ואולי גם מכיוון שכר הדירה), בגירעונות תקציביים גדולים ובעלייה בריביות הארוכות בארה"ב. לחילופין, אולי צריך לחשוב פרו-אקטיבית ולהעלות את הריבית, כך שתמשיך להיות אמינה ואפקטיבית ותחזיר לבנק ישראל חלק מדרגות החופש שאבדו לו בדרך.

להחלטה זו חשיבות מכרעת על שוקי ני"ע בארץ ועל שער החליפין של השקל. אני מניח שתקופת ההמתנה / הסתגלות של פרנקל לתפקיד תהיה קצרה והוא לא יאחר להציג לשווקים חוקי משחק חדשים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גדעון זידמן 29/06/2013 02:00
    הגב לתגובה זו
    ממשלה והאוצר תטילו מיסים על ספקולטיבי-דולר מייד! מייד! אתם ישנים 5 חודשים שמשחקים עם הדולר בישראל. אתם עיוורים? אתם ישנים? אתם "חכמים"? התעשייה קורסת!!!!!!!!!!!
  • 1.
    הגיע הזמן להעלות את הריבית!!! (ל"ת)
    די לכסף זול 27/06/2013 17:17
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.