פרנקל לא יאחר להציג לשוק פה חוקי משחק חדשים
רגע לפני שיעקב פרנקל שב לכיסא הנגיד, בחרתי להעיף מבט נוסף על כהונתו של הנגיד היוצא, סטנלי פישר. את כהונתו בת 8 השנים עוד ינתחו בהרחבה, ומזוויות שונות. אני מבקש להדגיש כאן פן אחד בתהליך קבלת ההחלטות - בשינוי גובה הריבית, בנק ישראל הוריד את קדימותה של האינפלציה בסולם העדיפויות בכמה וכמה שלבים.
בשלהי 2011 נבלם מסעה של הריבית צפונה (תהליך הנרמול של הריבית) על ידי גל המחאה החברתית. בחנתי מה קרה בעקבות 21 מדדי המחירים לצרכן שהתפרסמו מאז - 6 פעמים ירד המדד, אך חשוב מכך, 11 פעמים הוא היה נמוך מההערכות המוקדמות, קרי הפתיע כלפי מטה. מדד ספטמבר 2012 הגדיל לעשות ונותר ללא שינוי, על אף תחזיות כי יעלה ב-0.5%. שיעור ההפתעות המצטבר כלפי מטה הגיע ל-2%, והעיד על כך שהשוק והחזאים מתקשים להסתגל לירידת המדרגה בקצב האינפלציה.
כיצד הגיב בנק ישראל? בתקופה הנבדקת גובה הריבית במשק ירד 7 פעמים. 4 פעמים ירדה הריבית לאחר מדד שהיה נמוך מהצפי, ו-3 פעמים המדד התאים בדיוק לתחזיות (כולל הורדה אחת לא מן המניין). אם כך, מדובר בממצא מעניין, שהרי 7 פעמים היה המדד נמוך מהצפי ובנק ישראל בחר לא להגיב. מנגד, 6 פעמים תאם המדד לתחזיות, ובנק ישראל הוריד בכל זאת את הריבית. כך, הקשר בין המדדים השוטפים להחלטות הריבית התרופף ונעשה קשה מאוד לנחש את מהלכיו העתידיים של בנק ישראל.
ניתן להסביר זאת בכמה דרכים, בנק ישראל מעדיף לבחון תקופות זמן ארוכות יותר (נניח שנה אחורנית) ופחות שם דגש על מדד בודד. הוא ממתין לראות אם הורדות ריבית קודמות משפיעות ובינתיים לא ממהר להגיב להפתעות שליליות נוספות במדד. בנק ישראל לוקח בחשבון שינויי מיסוי ועוד. צריך גם לזכור שחוק בנק ישראל החדש מאפשר לקצב האינפלציה לסטות מהיעד במשך 24 חודשים, פי 2 מהחוק הקודם, כך שהוא לא צריך למהר.
ובכל זאת, עושה רושם שבקדנציה השניה של הנגיד, האינפלציה ניגנה כינור שני. כל עוד היא בתוך היעד (קצב שנתי של 1%-3%) ובטח כשהיא בחלק התחתון שלו - כוונה מדיניות הריבית לנושאים אחרים. בראש ובראשונה, פיחות השקל והתאמת הריבית המקומית לריביות הנמוכות והפוחתות בחו"ל, מה שנקרא - judgment call.
הנגיד החדש-ישן יעקב פרנקל יצטרך להחליט אם הדגשים שהנגיד פישר סגר איתם את הקדנציה מתאימים גם לשנים הבאות, שתתאפיינה, מן הסתם, בעלייה בקצב האינפלציה (עודפי נזילות במשק, התאוששות בשוקי הסחורות בעולם, פיחות מתקן של השקל, השפעה מצטברת של הריבית הנמוכה ואולי גם מכיוון שכר הדירה), בגירעונות תקציביים גדולים ובעלייה בריביות הארוכות בארה"ב. לחילופין, אולי צריך לחשוב פרו-אקטיבית ולהעלות את הריבית, כך שתמשיך להיות אמינה ואפקטיבית ותחזיר לבנק ישראל חלק מדרגות החופש שאבדו לו בדרך.
להחלטה זו חשיבות מכרעת על שוקי ני"ע בארץ ועל שער החליפין של השקל. אני מניח שתקופת ההמתנה / הסתגלות של פרנקל לתפקיד תהיה קצרה והוא לא יאחר להציג לשווקים חוקי משחק חדשים.
- 2.גדעון זידמן 29/06/2013 02:00הגב לתגובה זוממשלה והאוצר תטילו מיסים על ספקולטיבי-דולר מייד! מייד! אתם ישנים 5 חודשים שמשחקים עם הדולר בישראל. אתם עיוורים? אתם ישנים? אתם "חכמים"? התעשייה קורסת!!!!!!!!!!!
- 1.הגיע הזמן להעלות את הריבית!!! (ל"ת)די לכסף זול 27/06/2013 17:17הגב לתגובה זו

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.