השוק הגיב בחריפות יתר לברננקי, נוצרו הזדמנויות

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, מתייחס לנאומו האחרון של נגיד הפד האמריקני, והשפעתו על השווקים בארה"ב
אורי גלאי | (5)

בן ברננקי, יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, נשא השבוע נאום כי מצב הכלכלה האמריקנית במגמת שיפור. לכאורה חדשות מצוינות, אך בפועל הנאום גרר גל ירידות במדדי המניות ובעיקר במדדי האג"ח. בשורה אחת עם האופטימיות על הכלכלה, ברננקי הצהיר כי בקצב הצמיחה הנוכחי נראה שבתוך חודשים ספורים יפעל הפד לצמצם את קצב הזרמת הכספים במסגרת ה-QE3. אזכיר, כי שוק ההון 'מתודלק' מזה חודשים רבים מכספים שמזרימים לשוק הבנקים המרכזיים, ככלי מרכזי באמצעותו מושך הבנק המרכזי מטה את התשואות של אגרות החוב - זאת במטרה להקל על הפעילות הכלכלית במשק, על רווחיות החברות וצמיחת הכלכלה. ברגע שהכסף מפסיק לזרום לשוק או מצטמצם, עולות התשואות על האג"ח. במידה והכלכלה תצמח בהמשך בקצב גבוה והאינפלציה תרים ראש, גם הריבית המרכזית תתחיל לעלות.

אני סבור כי מועד העלאות הריבית עוד רחוק, אך תגובת השווקים מקדימה גם בעתיד את החלטות הפד. בעקבות הנאום תשואת האג"ח האמריקניות ל-10 שנים עלתה בזמן קצר מתשואה של 1.6% לתשואה של 2.53%. משמעות העלייה של 1% בתשואת אג"ח למח"מ 10, היא הפסד הון של כ-10%.

לאורך ההיסטוריה, תקופות היפוך מגמה בתשואות ובריביות מורכבות ביותר בכל הקשור לניהול השקעות, ודורשות מיומנות מיוחדת בניהול סיכונים. ניהול המח"מ הופך להיות קריטי בעיקר באותן התקופות. כשהריבית עולה צפויים הפסדי הון באג"חים במח"מ הארוך, ולהפך, כשהריבית יורדת. המעבר למח"מ קצר בו הריבית אפסית ואף שלילית אינה טריוויאלית, אך הכרחית בתקופה של ריבית עולה בכדי לשמור על תיק ההשקעות.

להערכתי, השוק מגיב בחריפות יתר לנאומו של ברננקי. יש כיום הזדמנויות השקעה קצרות טווח באג"חים הארוכות, אך החשיפה אליהן צריכה להיות מוגבלת בשל התנודתיות הגבוהה וחוסר הוודאות, כאמור, בנוגע להמשך ההזרמות של הפד. כאקט של זהירות, יש להתמקד בתקופה זו במח"מ סינטטי בינוני של 3-4 שנים.

בסקטור המניות, התגובה החריפה גרמה לרבים להרים גבה, שכן נתוני כלכלה טובים אמורים לשפר את ביצועי החברות ולעליית ערכן. לעניות דעתי, הירידות בשוק באה"ב הן בגדר מימוש רווחים טבעי אחרי עליות חדות במשך חודשים רבים. באופן כללי, החברות ממשיכות להציג נתונים חיוביים ורווחיות גבוהה. ענף הבנקאות בארה"ב במגמת שיפור, הוא נהנה מהצמיחה בכלכלה ובהמשך מעליית הריביות. אך כאמור, הדבר תלוי בעיקר בצמיחה הריאלית של הכלכלה. ייתכן כי דווקא בתקופה המימוש בארה"ב, ייסגר מעט הפער בתשואות בין ישראל לארה"ב שנפתח מתחילת השנה. הדבר תלוי בעיקר בהחלטת המוסדיים והזרים בהחלטה האם לשוב ולהשקיע בשוק הישראלי בהיקפים משמעותיים, אשר לרגולציה, עליה דובר לאחרונה רבות, מרכיב משמעותי להשבתם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מארק 24/06/2013 07:58
    הגב לתגובה זו
    שכן הבורסות עלו על ריק, אויר חם שצריך לצאת, הרווחיות של החברות מוטלת בספק
  • 4.
    מאיר 23/06/2013 15:15
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה היפנית תתאושש מהר יותר מכפי שמצופה..
  • 3.
    פיני 23/06/2013 13:40
    הגב לתגובה זו
    כ"כ מצ'עמם שהחלטתי להגיב....
  • 2.
    שמואל 23/06/2013 13:05
    הגב לתגובה זו
    הירידות טרם מיצו את עצמן ודאי שטרם ראינו אוברשוטינג שצפוי בקרוב לאחר שהציבור יבין את עומק המשבר. רווחיות החברות צפויה להפגע עקב גידול בהוצאות המימון והפסדים של חברות עם תיק ניירות ערך.חברות רבות שצברו רווחים בשנים הקטדמות ולא הפנו הרווחים להשקעות בתחום עיסוקן צפויות להפגע עקב ירידת שווי הנכסים בספרים.לכן התחזית של הפרופסור המכובד נובעת כנראה מהפוזציה של תיקים שמושפעים מניהולו לכן האזהרה בתחתית הכתבה רלבנטית. הפרופסור המלומד לא התייחס להשפעת המשבר הפיננסי בסין והמשבר המתמשך באירופה.
  • 1.
    שמואל 23/06/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    הירידות טרם מיצו את עצמן ודאי שטרם ראינו אוברשוטינג שצפוי בקרוב לאחר שהציבור יבין את עומק המשבר. רווחיות החברות צפויה להפגע עקב גידול בהוצאות המימון והפסדים של חברות עם תיק ניירות ערך.חברות רבות שצברו רווחים בשנים הקטדמות ולא הפנו הרווחים להשקעות בתחום עיסוקן צפויות להפגע עקב ירידת שווי הנכסים בספרים.לכן התחזית של הפרופסור המכובד נובעת כנראה מהפוזציה של תיקים שמושפעים מניהולו לכן האזהרה בתחתית הכתבה רלבנטית. הפרופסור המלומד לא התייחס להשפעת המשבר הפיננסי בסין והמשבר המתמשך באירופה.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.