בנק ישראל לא ישוב להיות אורח קבוע בזירות המסחר
פעולתו של בנק ישראל בשוק מטבע החוץ הייתה באוויר. רבים אף זיהו רף של 3.6 שקלים לדולר בתור קו פרשת המים של הבנק המרכזי. האם בנק ישראל יפעל עתה בצורה רצופה, כפי שעשה עד לפני שנה וחצי? האם הגדיר בכך רף הגנה? להערכתי, התשובות לשתי השאלות שליליות וזאת משלוש סיבות.
השקל אינו "חזק", או "חלש" מדי, כנגד הדולר
בהיבט הכלכלי, שער החליפין של השקל כנגד הדולר יכול לנוע בטווח רחב מאוד. מחד, האינפלציה בישראל נוטה להיות גבוהה יותר מאשר בארצות הברית, וכך לפעול לרעת המטבע הישראלי. להערכתי, היא בפני עצמה הולמת היום שער חליפין של כ-4 שקלים לדולר. מאידך, גם הריבית המקומית נוטה להיות גבוהה (משמעותית) מאשר בארצות הברית, וכך היא תומכת בשקל. עובדה זו מתיישבת היום דווקא עם שער חליפין של 3.1-3.2 שקלים לדולר.
שני הגבולות, הרחוקים כל כך, תחמו היטב את התנהגות שער החליפין בשנים האחרונות. כוחות השוק היו אלו שבלמו בהצלחה פיחות יתר מהיר בשער השקל כנגד הדולר בשנים 2009 ו-2012, ואילו בנק ישראל פעל בשוק מטבע החוץ, עוד לפני שהרף התחתון נבחן עד אמצע 2011. בטווח, יש פער "כלכלי" רחב מאוד בו יכול השקל לנוע בלי להיתפש "זול" או "יקר" מדי.
הפעולה של בנק ישראל באה בעקבות תנודות חריגות בשער החליפין ולא בקשר עם רמתו
בנק ישראל נימק בהודעתו הרשמית את פעולתו בשוק מטבע החוץ, בכך שזיהה תנודות חריגות בשער החליפין, או היעדר תפקוד יאות של השוק. אכן, קדמה לכניסתו עלייה תוך-יומית מהירה בשער השקל כנגד הדולר. אמנם במקביל נרשמה ירידה בשער הדולר בעולם, אך אין סיבה לחשוב כי לפעולה האחרונה היה רקע אחר.
תנאי הרקע היום שונים בהרבה מאלו שהיו כשבנק ישראל השיק את מדיניות רכישת המט"ח בסדרי הגודל של פעולתו האחרונה
כשבנק ישראל הודיע ביולי 2008, כי ירכוש מט"ח בקצב של 100 מיליון דולר ליום (סכום דומה לסכום בו פעל השבוע), היו יתרות מטבע החוץ ברשותו נמוכות בכמחצית מרמתן הנוכחית ושער החליפין של השקל ירד עד כמעט 3.2 כנגד הדולר (השקל תוסף).
בשורה התחתונה, לא ניתן לומר שבנק ישראל סימן דווקא שער חליפין של 3.6 שקלים לדולר בתור רף הגנה. לדעתי, גם אם השקל ימשיך לעלות כנגד הדולר, אך זאת בצורה סדירה והדרגתית, ובמקביל לירידה בשער הדולר בעולם, בנק ישראל לא יזדרז לעשות פעולות נוספות.
עם זאת, אין להתעלם מנושא תחילת היצע הגז הטבעי, שמשנה את חוקי המשחק. ככל שההכנסות שתגענה ממנו תתועלנה יותר לחו"ל, כפי שממליץ בנק ישראל, כך יהיה לחץ לשער חליפין נמוך יותר של השקל כנגד הדולר (פיחות השקל) והפעולות של בנק ישראל תהיינה קטנות / נדירות יותר.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.