על מלכודות, נזילות, אבטלה ומה שביניהן

אורית לוין, אנליסטית בנקים וביטוח מזרחי טפחות, מתייחסת לנתוני המאקרו האחרונים מארה"ב ולהשפעתם על כלכלת האימפריה ערב הבחירות לנשיאות
אורית לוין | (4)

נתוני שיעור האבטלה האחרונים שפרסם משרד העבודה האמריקני הפתיעו את כולם. שיעור המובטלים ירד ל-7.8% בספטמבר - מדובר בנתון בעל משמעות חשובה ביותר, שכן מאז ימי רוזוולט לא היה נשיא אחד שהצליח להיבחר לקדנציה שנייה כששיעור האבטלה מעל ל-8%. נושא זה עשוי להכריע את עתיד הבחירות בארה"ב. בינתיים, הצעדים שמבצעת ארה"ב לא ממש סייעו כדי לצאת מהמיתון.

איזו בעיה לטווח ארוך "מסתירים" הנתונים?

שיעור המובטלים בגילאי 24-20 עומד על 12%-13% מאז פרוץ המשבר - רמה גבוהה היסטורית. לפני המשבר הוא עמד על 7%-8% בלבד. האבטלה בקרב הצעירים חמורה במיוחד בעת מיתון ויש לה השלכות קשות בטווח הארוך. צעיר שמובטל לאורך זמן נוטה להתפשר על משרות שלא הולמות את כישוריו ומקטינות את כושר ההשתכרות הפוטנציאלי שלו. שכר נמוך מדי בקרב צעירים יפגע לאורך שנים בצמיחה הכלכלית.

נתון חיובי אחד, טוב ומפתיע ככל שיהיה, לא מעיד על שיפור בר קיימא ובטח לא על חזרה לאבטלה הנמוכה שהייתה לפני המשבר. המועמדים לנשיאות יודעים שבנקודה זו, הם חייבים להציע פתרון.

מה לא עבד עד עכשיו?

ארה"ב נקטה מדיניות מרחיבה לאורך כל המשבר. הנשיא אובמה דגל במדיניות זו מאז נבחר לנשיאות, אף על פי שלא הצליח להעביר בסנאט את כל תכניות התמרוץ. במקביל, הפד הוריד את הריבית לרמה אפסית והחל לרכוש אג"ח מהבנקים, במטרה להזרים כמה שיותר כספים לבנקים ומהם לצרכנים ולפירמות. הפעולות הללו לא הביאו עד כה לירידה משמעותית בשיעור האבטלה והגרף הבא מסביר מדוע:

מלכודת נזילות

המצב הנוכחי הוא מלכודת נזילות. הבנקים מעדיפים לשמור את הכסף שהפד מזרים אליהם בפיקדונות עם ריבית אפסית. ככל שהמשבר העמיק, יתרת אותם פיקדונות גדלה. מה ההיגיון בכך? הרגולציה הבנקאית בעקבות המשבר הולכת ומחמירה, הבנקים נדרשים לעוד ועוד נזילות וכריות הון. בנוסף, הבנקים חוששים מבריחת פיקדונות, או קשיי נזילות ומעדיפים לא להסתכן. תכניות תמרוץ כגון הקלות מס והטבות ממשלתיות לא הספיקו בכדי לגרום לעלייה משמעותית בביקושים.

הצוק הפיסקאלי

ריבית אפסית ורכישה אינסופית של אג"ח ממשלתיות לא הצליחו עד כה להזניק את הכלכלה. הכסף ימשיך וישב בנחת. עד מתי? עד שתהיה סיבה טובה להוציא אותו מהפיקדונות, אם הממשלה תנקוט צעדים נמרצים יותר לתמרוץ הכלכלה (עוד הקלות מס והטבות לעידוד השקעות; עבודות יזומות) זה יכול לקרות. הבעיה - היא מתכננת בדיוק את ההיפך...

אם דבר לא ישתנה, בתחילת השנה הבאה תהיה עלייה חדה במסים שונים ויבוטלו הקלות תקציביות עקב סיומן של תכניות הקלה שנחקקו בעבר. נקודת זמן זו, המכונה "הצוק הפיסקאלי", תסכן כל מה שהושג עד כה ואולי אף תחזיר את ארה"ב למיתון נוסף. לכן, הירידה האחרונה בשיעור האבטלה משמחת, אך מתגמדת מול המהמורות שבדרך. הבחירות בפתח, נקווה לטוב...

*לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רפי 18/10/2012 10:21
    הגב לתגובה זו
    קראתי בעיון רב את הכתבה המעניינת (כתמיד ), מה דעתך תהיה ההשפעה על האבטלה בשוני במדיניות הכלכלית בין 2 הרצים לנשיאות .
  • 1.
    עודד 17/10/2012 10:18
    הגב לתגובה זו
    כל בוגר כלכלה יודע שההגדרה של "מלכודת הנזילות" היא ממש לא כפי המתואר בכתבה. מדובר באפקטיביות הורדת ריבית מתחת לשיעור מסויים. ראו ערך יפן. תנו קצת קרדיט לקוראים, לא חייבים תמיד לפנות למכנה המותף הנמוך ביותר.
  • מנטליסט 17/10/2012 11:03
    הגב לתגובה זו
    הנחת המוצא של הכותבת היא הריבית הנמוכה, הגורמת לתופעה. בשורה התחתונה - אין תרגום של הנזילות לגידול בפעילות הכלכלית, אך בהיעדר כלי אחר, ההזרמה נמשכת. לכן, אין כאן בעיה לדעתי. אורית, נהניתי כרגיל לקרוא את הטור.
  • שלושתנו צודקים (ל"ת)
    מנש 17/10/2012 23:07
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.