ועדה לקידום ענף הגז: צעד קטן לאדם - צעד גדול לישראל
ביום ראשון הכריז ראש הממשלה על הקמת ועדה לקידום ענף הגז בישראל. מדובר בחדשות טובות לענף האנרגיה הצעיר בישראל, אך ארוכה היא הדרך לפני שנזכה ליהנות מפירות התמלוגים של הקרן הייעודית שתוקם במסגרת החלטות וועדת ששינסקי.
על מנת שיצטברו כספים משמעותיים בקרן הגז צריכים להתרחש שני דברים. הראשון, זרימת גז ממאגר תמר למשק הישראלי ויפה שעה אחת קודם. כיום חל עיכוב בתהליך פיתוח תמר מטעמים רגולטורים אדמיניסטרטיביים. עיכוב שאיננו מחויב המציאות הכלכלית-תפעולית. הדבר השני, פתיחת ענף הגז המקומי לייצוא. אין מדובר רק בקביעת מכסות ייצוא הגיוניות של ועדת צמח (הצפויות בסוף החודש הקרוב), כי אם בעידוד אמיתי הן של הקמת תשתית לתעשייה והן לצורך עידוד הייצוא.
ביקורו ההיסטורי של ראש הממשלה נתניהו בקפריסין יחד עם שר התשתיות עוזי לנדאו, אכן מראה כי הממשלה החלה להפנים את גודל הפוטנציאל בתגליות הגז הקיימות למדינת ישראל, וכי יש לתאם את המהלכים עם קפריסין השלמה על מנת לוודא שישראל, כמדינה, תוכל ליהנות מפירות הארץ (גם אם מדובר בפירות שקבורים שלושה ושישה קילומטר מתחת לפני הים).
כאזרח המדינה כולי תקווה שהחוק המפרט את דרך ניהול קרן תמלוגי הגז והנפט ייתן חסמים גבוהים למשיכת כספים שלא לצורך פיתוח חוסנה של ישראל. כאשר אני מדבר על חוסנה של ישראל,כוונתי לתשתיות חינוכיות, תשתיות פיזיות, הקטנת החוב הלאומי של ישראל למען הדורות הבאים וכמובן, חלק מסוים לכוחות הביטחון. לצערי, מצבה הגיאופוליטי של ישראל מאפשר תמיד לכוחות הביטחון לזעוק זאב זאב ולבקש תקציבים נוספים. יחד עם זאת, חוסנה של המדינה איננו תלוי רק בצבאה כי אם בחוסנה החברתי, החינוכי והכלכלי.
לדעתי, צודק השר ארדן בכך שיש להפנות חלק מכספי התמלוגים לצורך "ביטוח" סביבתי. שוק ההון המקומי עדיין לא הפנים את התהליך אשר עובר על ענף הפקת האנרגיה הצעיר שקורם עור וגידים בישראל. הוא עובר תהליך התבגרות ובשלות מענף של חיפושים וחלומות לענף הפקה, וכמו בכל ענף יש בו סיכונים ייחודיים רק לו. לכל מניה הנסחרת בת"א ישנו סיכון המורכב מסיכון שיטתי שהוא הסיכון של מדינת ישראל והשוק המקומי, סיכון ספציפי הנגזר מהסיכון התפעולי של הענף בו היא פועלת והסיכון הספציפי שלה כחברה בודדת בענף.
בשוק המקומי נראה כי עדיין לא כל השחקנים מבינים שהענף עבר תהליך וכעת יש לתמחר את הסיכונים התפעוליים בדומה לחברות הפקת אנרגיה אחרות בעולם. צריך לזכור שהסטטיסטיקה העולמית בחיפושי גז ונפט מדברת על קידוח אחד רטוב (תגלית) על כל שלושה קידוחים. מבחינה סטטיסטית, התגליות במים העמוקים של ישראל הינן בגדר מאורע נדיר (או נס אם תרצו). קשיים תפעולים בקידוח, הקמת באר וחס וחלילה תקלה הגוררת זיהום הינם חלק מהסיכונים התפעוליים של ענף הפקת האנרגיה ובזאת חברות דלק אנרגיה, ישראמקו יהש ורציו יהש לא שונות מחברות ענק בינלאומיות כגון אקסון מובייל, שברון, בריטיש פטרוליום וכו'.
הערה משפטית
- 2.יעקב 22/02/2012 08:32הגב לתגובה זוכאשר ידון בעתירה של ישראמקו. לא יתכן לגנוב את כספו של הציבור שהשקיע ולתת אותו לאחרים.
- 1.אביחי 21/02/2012 14:52הגב לתגובה זוהמוטב צריך להיות המשרד להגנת הסביבה. שלא יקרה לנו האסון של BP במפרץ מקסיקו.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
