ממוצע התחזיות: ה-SP יעלה ב-10% בשנה הבאה
2025 מביאה עמה ציפיות גבוהות במיוחד בשוק ההון האמריקאי. S&P 500, המדד שמייצג את 500 החברות הגדולות בארה"ב, עשוי להגיע לשיאים חדשים, עם תחזיות שמדברות על רמות של 6,500-6,800 נקודות בממוצע. יש גם כאלו שחושבים שהוא יעלה יותר, אבל רוב הכלכלנים והאנליסטים מצפים לטווח הזה.
נשבר הרף של ה-6,000 נקודות
אתמול חצה המדד את רף ה-6,000 נקודות ובהינתן מרכז טווח התחזיות הרי שמדובר על תשואה של כ-10% בשנה. זו תשואה טובה. בטח לא התשואה שקיבלתם השנה במדד שעלה מתחילת השנה בכ-25%, אבל זו שנה מאוד חריגה. נזכיר שגם תשואה של 10% חריגה. נכון, בעשור האחרון המדד עלה בממוצע יותר, אבל כשבוחנים את המדד על פני תקופות ארוכות, התשואה השנית היא באזור 7%-8%.
תשואה של 10% היא בהחלט תשואה טובה, והשאלה מאיפה היא מגיעה? ובכן, מאחורי התחזיות האלה עומדים חישובים שמבוססים על צמיחה ברווחי החברות ועל המשך יציבות כלכלית בארה"ב. התחזיות הן לעלייה של מעל 15% ברווחים של החברות שמרכיבות את המדד בשנה הקרובה, וזה נותן דחיפה חזקה לשוק.
נזכיר שמכפיל הרווח שמבטא את השווי חלקי הרווחים עומד על 30 במבט ל-12 החודשים האחרונים, וכ-24-25 במבט על הרווחים בשנה הקרובה. זה לא מכפיל זול, אבל זה לא מכפיל מאוד יקר בהינתן הצמיחה הצפויה ברווחים.
- ה-S&P 500 צפוי לשבור היום שיא; ומה קורה באירופה?
- בכמה יעלה ה-S&P 500 בשנה הקרובה? תחזיות של הבנקים להשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, יש תקווה בשווקים לרפורמות כלכליות שיתמכו בצמיחה, כמו הפחתות מסים ודחיפה לרגולציה נמוכה יותר.אלו יכולים להאיץ את העלייה ברווחים, ובהתאמה מכפילי הרווח ירדו.
השוק כבר יקר? צילום: Istock
מה עומד מאחורי המספרים?
למרות האופטימיות, חשוב להבין את הרקע לחישובים האלה. באופן אבסולוטי מכפיל הרווח המייצג של ה-S&P נמוך יותר מהמכפיל הנוכחי. מכפילי הרווח העתידיים וההיסטורים בנקודת הזמן הזו יקרים בכ-15%-20% לעומת הממוצע בעבר. ההסבר לכך הוא שכעת יש צמיחה מואצת יותר, אבל כשמנתחים את הצמיחה רואים שהיא מתרכזת בטכנולוגיה והיא קיימת, אך בשיעורים נמוכים בסקטורים אחרים.- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מעבר לכך, יש גם סיכונים - טראמפ הוא פיל שמסתובב בחנות חרסינה. האסטרטגיה שלו יכולה להיות נכונה, אבל מלחמת סחר לא תעשה טוב לכולם ועלולה להעלות את האינפלציה ולהכביד על הכלכלה. כמו כן, החיכוכים הגיאופוליטיים מסכנים את הכלכלה. כעת יש תחושה של כיוון חיובי במזרח התיכון, אבל המתיחות עדיין מאוד גדולה ויש כמובן מלחמה קשה ברוסיה-אוקראינה ונקודות חיכוך מאוד מסוכנות בעולם לרבות סין-טיוואן.
סיכונים לצד ההזדמנות
והסיכון הגדול ביותר הוא זה שלא נודע - הברבור השחור. מדברים על האטה עולמית בגלל ההאטה הגדולה בסין, מדברים על משבר בכלכלה האירופאית, אבל ברבור שחור מגיע בהפתעה ממקום אחר לגמרי, מהמקום שלא מצפים לו. ברבור שחור מגיע כשר המחירים לא נמוכים, הוא לא מגיע אחרי ירידות ממושכו, אלא אחרי עליות ממושכות. אנחנו בראלי מרשים שאומנם פה ושם נקטע בשל קורונה ומשברים נקודתיים, אבל כבר 16 שנה שלא היה משבר ריאלי ופיננסי גדול ועליות ממושכות הן קרקע נוחה להפתעות.
- 3.מוזמנים לפרסם את ממוצע התחזיות שפורסם בוולסטריט ב2007 (ל"ת)סוחר ותיק 27/11/2024 14:29הגב לתגובה זו
- 2.מרון 27/11/2024 13:22הגב לתגובה זוגם מכפיל של 5 או 10 בחברה תעשייתית זה בסדר אז ברמה של 30 כדאי מאד לממש !!!! מי זוכר שהנאסדאק צלל מ5000 ל1000 וזה לקח 7-8 שנים להתאושש בהצלחה לכולם בברכה מרון
- 1.אחד כותב לא הכי יקר השני כותב הכי יקר בהיסטוריה של שוק (ל"ת)הנריך 27/11/2024 12:39הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
