SP500
צילום: דאלי

ממוצע התחזיות: ה-SP יעלה ב-10% בשנה הבאה

וול סטריט צופה שיאים חדשים במדד המוביל, עם תחזיות לצמיחה חזקה בכלכלה וברווחי החברות. איך נראים המספרים, ומה חשוב לדעת לפני שקופצים להשקעה? 
עוזי גרסטמן | (3)

2025 מביאה עמה ציפיות גבוהות במיוחד בשוק ההון האמריקאי. S&P 500, המדד שמייצג את 500 החברות הגדולות בארה"ב, עשוי להגיע לשיאים חדשים, עם תחזיות שמדברות על רמות של 6,500-6,800 נקודות בממוצע. יש גם כאלו שחושבים שהוא יעלה יותר, אבל רוב הכלכלנים והאנליסטים מצפים לטווח הזה. 

 

נשבר הרף של ה-6,000 נקודות

אתמול חצה המדד את רף ה-6,000 נקודות ובהינתן מרכז טווח התחזיות הרי שמדובר על תשואה של כ-10% בשנה. זו תשואה טובה. בטח לא התשואה שקיבלתם השנה במדד שעלה מתחילת השנה בכ-25%, אבל זו שנה מאוד חריגה. נזכיר שגם תשואה של 10% חריגה. נכון, בעשור האחרון המדד עלה בממוצע יותר, אבל כשבוחנים את המדד על פני תקופות ארוכות, התשואה השנית היא באזור 7%-8%. 

תשואה של 10% היא בהחלט תשואה טובה, והשאלה מאיפה היא מגיעה? ובכן, מאחורי התחזיות האלה עומדים חישובים שמבוססים על צמיחה ברווחי החברות ועל המשך יציבות כלכלית בארה"ב. התחזיות הן לעלייה של מעל 15% ברווחים של החברות שמרכיבות את המדד בשנה הקרובה, וזה נותן דחיפה חזקה לשוק.

נזכיר שמכפיל הרווח שמבטא את השווי חלקי הרווחים עומד על 30 במבט ל-12 החודשים האחרונים, וכ-24-25 במבט על הרווחים בשנה הקרובה. זה לא מכפיל זול, אבל זה לא מכפיל מאוד יקר בהינתן הצמיחה הצפויה ברווחים.

מעבר לכך, יש תקווה בשווקים לרפורמות כלכליות שיתמכו בצמיחה, כמו הפחתות מסים ודחיפה לרגולציה נמוכה יותר.אלו יכולים להאיץ את העלייה ברווחים, ובהתאמה מכפילי הרווח ירדו.

השוק כבר יקר?  צילום: Istock


מה עומד מאחורי המספרים?

למרות האופטימיות, חשוב להבין את הרקע לחישובים האלה. באופן אבסולוטי מכפיל הרווח המייצג של ה-S&P נמוך יותר מהמכפיל הנוכחי. מכפילי הרווח העתידיים וההיסטורים בנקודת הזמן הזו יקרים בכ-15%-20% לעומת הממוצע בעבר. ההסבר לכך הוא שכעת יש צמיחה מואצת יותר, אבל כשמנתחים את הצמיחה רואים שהיא מתרכזת בטכנולוגיה והיא קיימת, אך בשיעורים נמוכים בסקטורים אחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מעבר לכך, יש גם סיכונים - טראמפ הוא פיל שמסתובב בחנות חרסינה. האסטרטגיה שלו יכולה להיות נכונה, אבל מלחמת סחר לא תעשה טוב לכולם ועלולה להעלות את האינפלציה ולהכביד על הכלכלה. כמו כן, החיכוכים הגיאופוליטיים מסכנים את הכלכלה. כעת יש תחושה של כיוון חיובי במזרח התיכון, אבל המתיחות עדיין מאוד גדולה ויש כמובן מלחמה קשה ברוסיה-אוקראינה ונקודות חיכוך מאוד מסוכנות בעולם לרבות סין-טיוואן.

 

סיכונים לצד ההזדמנות

והסיכון הגדול ביותר הוא זה שלא נודע - הברבור השחור. מדברים על האטה עולמית בגלל ההאטה הגדולה בסין, מדברים על משבר בכלכלה האירופאית, אבל ברבור שחור מגיע בהפתעה ממקום אחר לגמרי, מהמקום שלא מצפים לו. ברבור שחור מגיע כשר המחירים לא נמוכים, הוא לא מגיע אחרי ירידות ממושכו, אלא אחרי עליות ממושכות. אנחנו בראלי מרשים שאומנם פה ושם נקטע בשל קורונה ומשברים נקודתיים, אבל כבר 16 שנה שלא היה משבר ריאלי ופיננסי גדול ועליות ממושכות הן קרקע נוחה להפתעות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מוזמנים לפרסם את ממוצע התחזיות שפורסם בוולסטריט ב2007 (ל"ת)
    סוחר ותיק 27/11/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מרון 27/11/2024 13:22
    הגב לתגובה זו
    גם מכפיל של 5 או 10 בחברה תעשייתית זה בסדר אז ברמה של 30 כדאי מאד לממש !!!! מי זוכר שהנאסדאק צלל מ5000 ל1000 וזה לקח 7-8 שנים להתאושש בהצלחה לכולם בברכה מרון
  • 1.
    אחד כותב לא הכי יקר השני כותב הכי יקר בהיסטוריה של שוק (ל"ת)
    הנריך 27/11/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.