דיסאינפלציה ב-2025: שוקי ההון בדרך לשנה מעניינת
שנת 2025 עשויה להיות שנת מעניינת בשוקי ההון, כשהאינפלציה, להערכת כלכלנים רבים צפויה לרדת מתחת ליעד שהציב הפד. תחזיות אלו עשויות להוביל לירידה דרמטית בריבית ועלייה בשוקי המניות ובשוקי האג"ח. מנגד, יש כלכלנים שחוששים שהממשל החדש בראשות טראמפ עשוי להוביל לעלייה באינפלציה, גם בשל עליית מכסים.
הדעות חלוקות, אבל בבסיס של הכלכלה האמריקאית יש ירידה בקצב האינפלציה. היעד של הפד' הוא 2%, ובפועל האינפלציה היא כ-3%, כשיש כוחות שעשויים להוריד אותה בצורה משמעותית בשנה הקרובה.
מדיניות כלכלית מגבילה, שוק מתייצב ותהליכים גלובליים מובילים לאפשרות ריאלית של ירית אינפלציה אפילו מתחת ליעד של הפד. נזכיר כי הפד העלה את הריבית באופן משמעותי מאז 2022 בניסיון לבלום את עליות המחירים. ריבית גבוהה מייקרת הלוואות ומקטינה את הביקושים למוצרים ושירותים. בנוסף, ההאטה מורגשת גם בשוק הנדל"ן הרגיש במיוחד לשינויים בריבית. ההשפעות האלו הן ממושכות, והן פוגעות בעצם בצרכנים עד עכשיו. הן מדכאות ביקושים והמדדים יורדים. מנגד, חזרה למסלול של הורדות ריבית, עשוי להתבטא רק בעוד מספר חודשים טובים, כך שהמגמה היא עדיין של צמצום בביקושים.
.
גם הולר החזק בעולם משליך על האינפלציה. שער הדולר משפיע על מחירי היבוא והייצוא. מוצרי יבוא זולים משאירים את האינפלציה תחת שליטה. במקביל, התפוקה התעשייתית בארצות הברית לא מנוצלת באופן מלא, מה שמפחית את הלחץ להעלות מחירים מצד היצרנים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פחות כסף בשוק
הפד מצמצם את היקפי הכסף הזמינים וזה מאט את הצמיחה בביקושים. במקביל, ציפיות הציבור לאינפלציה נשארות מבוקרות, תוצאה של אמון ביכולת הפד לנהל את המצב. שיפור זה ממתן את הדרישה להעלאות שכר משמעותיות ואת הצורך של עסקים להעלות מחירים.
התייצבות בשרשראות האספקה - הכאוס שאפיין את שרשראות האספקה במהלך מגפת הקורונה נרגע, והתוצאה היא ירידות מחירים בחלק מהקטגוריות שבהן המחירים זינקו בעבר, כמו מכוניות משומשות ומוצרים ביתיים.
מה זו דיסאינפלציה, ולמה היא חשובה למשקיעים?דיסאינפלציה היא ירידה בקצב עליית המחירים, מצב שבו המחירים ממשיכים לעלות אך באיטיות רבה מבעבר. לעומת זאת, אינפלציה גבוהה משמעה שהמחירים עולים בקצב מהיר, מה שגורם לכוח הקנייה של הכסף להיחלש.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המשמעות של ירידה באינפלציה היא שיציבות המחירים משתפרת, וזהו מצב חיובי לשוקי ההון, שכן הוא מעודד השקעות במניות ובאג"ח במקביל להורדת ריבית.
כיצד דיסאינפלציה השפיעה בעבר?
לפי נתונים היסטוריים, תקופות של דיסאינפלציה נחשבות לטובות במיוחד עבור שוקי המניות. מאז 1970, מדד S&P 500 הניב בממוצע תשואות גבוהות ב-47% בתקופות של דיסאינפלציה לעומת תקופות אינפלציה (14.2% לעומת 9.7%). גם שוק האג"ח נהנה מיתרונות אלו, כשהתשואות על אג"ח נוטים לרדת בתקופות דיסאינפלציה, במקביל לעלייה בשער האג"ח.
- 3.עושה חשבון 23/11/2024 22:39הגב לתגובה זולא קיים מונח דיסאינפלציה .
- 2.שנה לא קלה . אפילו קשה (ל"ת)טומי 23/11/2024 15:57הגב לתגובה זו
- 1.חיים 23/11/2024 09:12הגב לתגובה זומלחמת עולם 3 בפתח
- שנה מסובכת וקשה (ל"ת)וירי 23/11/2024 15:57הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
