הקמתם סטארטאפ בארה"ב? יתכן ועשיתם טעות משמעותית
הקמתם חברת אם בדלוואר, ארה"ב, לסטארטאפ הישראלי שזה עתה ייסדתם? יתכן ועשיתם טעות משמעותית! מבחינת מיסוי, ישראל היא גן עדן לסטארטאפים. לעומת זאת נטל המס על סטארטאפים בארה"ב ביחס לישראל גבוה מאד. גם עלויות החזקת חברה בארה"ב תגזול מכם כספים יקרים, כספים שבקושי הצלחתם בכלל לגייס. היא גם תגזול מכם זמן ניהולי יקר בטיפול בפרוצדורות בארה"ב – זמן שאין לכם. ועוד הפתעה רעה – אתם תתחילו לשלם מיסים בישראל גם בשלב בו החברה בכלל אינה רווחית.
חשוב לדעת שבשלב הראשון של החברה, מה שנקרא פרה-סיד, 97% מהסטארטאפים מגייסים כסף רק ממשקיעים ישראליים וההחלטה הזו גם עלולה להרחיק מכם אנג'לים ישראליים, והפעם, משיקולי מס שלהם.
החברה גם תסתבך בכל הקשור במס על אופציות לעובדים ואפילו בשלב האקזיט יתרון המס יהיה של החברה הישראלית דווקא, כך שערכה בעיני הרוכשים יהיה גבוה יותר.
הפתרון: לא להקים בהתחלה חברת אם בארה"ב אלא לדחות את הקמתה בכמה שנים לפחות, לשלב בו החברה הישראלית כבר צומחת משמעותית ועשוי להתממש פוטנציאל גיוס של כסף גדול אמריקאי.
ייתכן ומטעים אתכם
ב-2023 נוצר טרנד של יזמים ישראליים הפועלים בישראל אך מקימים את חברות הסטארטאפ החדשות שלהם בארה"ב. חלקם עשו זאת בגלל החשש מהפיכה משפטית. חלקם עשו זאת כי "כולם עושים את זה". דוח של קרן ההשקעות פיוז'ן מצא כי ב-2023, 80% מהחברות החדשות שנפתחו נרשמו כחברה אמריקאית במדינת דלאוור. זאת לאחר שנים רבות בהן יזמים ישראליים, בעקבות שיפורים והטבות מפליגות שיצרה ואפשרה המדינה, הקימו ברובם את החברות בישראל בלבד.- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלו הממליצים ליזמים להקים את החברה החדשה בארה"ב, יתכן ומטעים אותם. מי שפועל מישראל חייב בין כה וכה להקים גם חברה בישראל כי משלמים כאן משכורות. נוצר גם מצב בו יזמים שבקושי הקימו את החברה החדשה שלהם כבר צריכים לנהל בעצם שתי חברות בע"מ, אחת מהן מעבר לים, על כל הפרשי השעות הנובעים מכך.
הסיכוי של סטארטאפ בשלב הפרה-סיד להשיג השקעה אמריקאית הוא אפסי על אף הסיפורים העיתונאיים, לפי סטטיסטיקות שנעשו בעבר כ-97% מהיזמים הישראליים מגייסים את הכסף הראשוני רק בישראל, ממשקיעים ישראליים. זה סוד גלוי וידוע. לכן ההצעה להקים בארה"ב כדי להשיג כסף אמריקאי היא הטעיה ככל ומדובר בחברה שזה עתה הוקמה.
סיבה אחרת להקים מראש חברת אם אמריקאית היא שה-IP יירשם בארה"ב וכך יקל על רכישה עתידית של הסטארטאפ בידי משקיעים זרים. גם כאן הדעות חלוקות – רשות המיסים הישראלית תמיד תוכל לטעון שחלק משמעותי מהפיתוח בוצע בישראל ולכן עדיין חלה חובת מיסים על ה-IP דווקא בישראל.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בהמשך הדרך, כשהסטארטאפ גדל ומגיע לשלב סיום הפיתוח/הוכחת ההיתכנות/מכירות ראשוניות – אז אפשר בהחלט להקים חברת אם בארה"ב, כדי לגייס גיוסי המשך מקרנות/משקיעים אמריקאיים.
שיקול המס הופך משמעותי
הקמת חברה בארה"ב היא יקרה יותר מאשר הקמת חברה בישראל, כי יש להפעיל לשם כך עו"ד ורו"ח בארה"ב, או בעלי מקצוע בישראל המתמחים בכך. כבר בנקודה זו – העלויות יקרות יותר. הרבה יותר.
איפה הבעיה הופכת למשמעותית ממש? עם סיום שנת המס חברת סטארטאפ ישראלית בתחילת דרכה תגיש דו"ח פשוט עם אפס הכנסות כולל הכרה בכל הוצאות המו"פ. נניח שהיו 1 מיליון שקל הוצאות. כולן תוכרנה לקיזוז עתידי כנגד הרווחים.
חברה ישראלית זהה לחלוטין בבעלות אמריקאית מקבלת הכנסות מהחברה בארה"ב, כי היא בעצם קבלן המשנה שלה - מה שנקרא שיטת ה-Cost plus . והיא צריכה לשלם מס על העמסת ה- Cost plus. נניח שההעמסה היא בשיעור של 15%. רשות המיסים בישראל תקבע 1,150,000 הכנסות מול 1 מיליון ₪ הוצאות ועל ה-150 אלף העודפים יש לשלם מס. הוצאות מס אלו לא תקוזזנה בארה"ב באותו קצב כלל. אמנם גם לחברת האם האמריקאית יש הוצאות בסך 1,150,000 ₪ (בדולרים כמובן) אך הן אינן מוכרות כולן באותה שנה, אלא מתפרשות בארה"ב ל-15 שנה. משמע הוצאות מס מוכרות של 76,667 שקל בלבד, כל שנה.
אפילו בכל הנוגע למו"פ, הוצאה מוכרת במלואה בישראל –המו"פ בארה"ב מוכר אך מתפרש על פני 15 שנה אם הוא במקור ישראלי ואם הוא אמריקאי עדיין מדובר ב-5 שנים.
בשורה התחתונה – בגלל ה- Cost plus אתם תתחילו לשלם מיסים בישראל כשהחברה בכלל לא רווחית מבלי יכולת לקזז אותם בארה"ב.
השלב בו החברה מתחילה להרוויח
בארה"ב, סטארטאפ שעובר לשלב הרווחים צריך לשלם 21% מס חברות פדרלי ועוד 5% עד 8% מס מדינתי. הגעתם לשלב חלוקת דיבידנדים? מזל טוב! בארה"ב ידרשו מכם לשלם מס נוסף בשיעור של 30% על הדיבידנדים. לכן בסופו של יום סך חבות המס שלכם תגיע ל-50.3%.
ובישראל? סטארטאפ שעובר לשלב הרווחים באותו מצב יכול לשלם 12% מס חברות ו-20% מס דיבידנד. סה"כ 29.6%, פחות מ-60% משיעור המס בארה"ב.
ניתן הדגמה מספרית מרשות החדשנות: בשנה הראשונה חברת אם אמריקאית מכסה ב- Cost plus את הוצאות החברה הישראלית. נניח כמו שהצגנו קודם מדובר היה ב-1 מיליון שקל הוצאות פלוס 15% העמסה עליהם יש מס. חברה ישראלית בלבד באותם תנאים בדיוק והוצאות של 1 מיליון ₪ - כולן מוכרות לצורכי מס.
נניח ששתי החברות עברו בשנה השנייה לרווח של 2 מיליון שקל. לזו שיש חברת אם אמריקאית, הפסד המס המוכר לה מהשנה הראשונה הינו 153,334 שקל. בתום השנה השנייה היא צריכה לשלם מס על 1,846,666 שקל. מכיוון ומדובר בארה"ב במס בשיעור 29% פלוס 30% מס על דיבידנד (מס מצרפי של 50.3%). הרווח הנקי שלה יהיה 1,071,128 שקל.
חברה שהיא ישראלית בלבד בדיוק באותו מצב (רווח 2 מיליון שקל בשנה שנייה), הפסד המס המוכר לה מהשנה הראשונה הינו כאמור מיליון שקל. היא תשלם מס מצרפי של 29.6% ולכן הרווח הנקי שלה יהיה 1,704,000 שקל. גבוה כמעט ב-60% מהרווח של חברה ישראלית לה חברת אם אמריקאית. (תוכלו לקבל הסבר בהיר על כך בסרטון הקצר הבא: https://youtu.be/P9fVrbsH62Y?si=SZZnJq-5H4RfKsDN).
עוד חדשות רעות והפעם מגזרת האופציות לעובדים
אפילו תוכנית האופציות לעובדים חייבת במס בארה"ב, בניגוד לישראל שהמס הזה נדחה. יתירה מזו, כיום הטבת האופציות לעובדים בישראל כבר אינה הוצאה מוכרת במידה ואתם חברת קוסט פלוס (שמעליכם חברת אם אמריקאית) זה מייצר לחברה האמריקאית/ישראלית הוצאת מס גבוהה נוספת.
השקעות מאנג'לים ישראליים: על אף שנכון לחלוטין שהכסף הגדול מגיע מארה"ב, בשלבים הראשונים, אצל כמעט כל הסטארטאפים של יזמים ישראליים, הכסף מגויס ברובו או כולו בישראל – מישראלים. השקעת אנג'לים ישראלים מוכרת בחלקה לצורך החזר מס (של 25% או 30%) + 3% מס יסף. אבל אם החברה בבעלות חברה אמריקאית - האנג'ל הישראלי לא יכול לקבל את החזר המס הזה...
לדחות את הקמת החברה האמריקאית: בשלב מאוחר יותר בחייו הסטארטאפ הישראלי יכול להיכנס ל"מסלול הירוק" ואז להקים חברת החזקות בארה"ב. ז"א, במילים פשוטות – אין להקים את החברה בארה"ב "על ההתחלה", אלא יש להמתין עד היותה חברה צומחת משמעותית/בוגרת.
שלב האקזיט: בשלב האקזיט ישנן חברות ישראליות שיכולות לקבל אישור כ"מפעל טכנולוגי מיוחד" ואז לשלם מס רווחי הון של 6% בלבד. הן גם יכולות לקבל אישור למס רווחי הון מופחת על מכירת ה-IP. הערך שלהן בעיני הרוכשים יעלה בעקבות זאת. מצד שני, אם חברת האם היא אמריקאית עוד במקור, אבל "מרכז חייה" של החברה בישראל – עלולות להיווצר מחלוקות מס בעקבות חשיפות מיסוי הקשורות למיקום ה-IP בפועל.
ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".
- 5.מה עם מילואים ? 16/09/2024 15:33הגב לתגובה זורוב אנשי ההייטק הם לא חרדים כלומר הם עושים מילואים והרבה חוץ מזה נטל המס הולך לגדול ממש בגלל המלחמות בעזה ובצפון רויטר הוזה כרגיל
- 4.מוניק 15/09/2024 22:10הגב לתגובה זושם אין כלכלת בעזרת השם של הגראנדמייזר הדתי הארור
- 3.החיים 15/09/2024 21:41הגב לתגובה זואני תמיד אעשה הפוך מעצותיך
- 2.מרקוס 15/09/2024 12:23הגב לתגובה זוממילא המשקיעים יקבעו לך מה לעשות. בעל המאה הוא בעל הדעה. אחרת תפתח חברה בישראל. ממילא רב הסיכויים שתכשל בסטארטאפ , ובטח בראשון.
- 1.אין עתיד בישראל. הדירוג ימשיך לרדת וכמות הגיוסים תרד. (ל"ת)רק בחול 15/09/2024 11:58הגב לתגובה זו
- שי לוק 15/09/2024 16:20הגב לתגובה זולעצור את הביזה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
