עלייה של 234%: NIO עם שיא במסירות רכבים חשמליים
מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית NIO NIO INC מסרה 20,544 רכבים בחודש מאי, עלייה של 234% משנה לשנה ושיא חודשי חדש. כולל החודש שעבר, NIO מסרה עד כה ב-2024 כ-66,217 רכבים, עלייה של 51% משנה לשנה.
בסך הכל בחודש מאי מסרו יצרניות ה-EV הסיניות אקספנג XPENG , NIO NIO INC ו-Li Auto LI AUTO INC כ-65,710 רכבים, עלייה של 29% מחודש אפריל ו-57% משנה לשנה. ב-12 החודשים האחרונים מסירות שלושת החברות הסיניות הסתכמו ב-249,000 רכבים, עלייה של 36% משנה לשנה. אקספנג לבדה מסרה 10,146 רכבים, עלייה של 35% משנה לשנה ו-Li Auto מסרה 35,020 רכבים, עלייה של 24%.
החודש הטוב ביותר של אקספנג ו-Li Auto היה דצמבר 2023, אז הם סיפקו 20,115 ו-50,353 רכבים בהתאמה. ב-12 החודשים האחרונים אקספנג מסרה 41,000 רכבים, עלייה של 26% משנה לשנה. לי אוטו סיפקה 141,207 רכבים ב-2024, עלייה של כ-33% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023.
הצמיחה במסירות הרכבים מהווה מעט הקלה. עד יום שישי האחרון, מניית NIO ירדה ב-41% בשנה האחרונה, בעוד אקספנג ו-Li Auto ירדו ב-43% ו-46% בהתאמה. מניית טסלה ירדה ב-28%. האטה בביקושים לרכבים חשמליים ותחרות רבה יותר הובילה להורדת מחירים ותחזיות רווח נמוכות יותר.
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצמיחה במכירות הרכבים החשמליים בארה"ב, אירופה וסין גדלה בשיעורים חד ספרתיים ברבעון הראשון, ירידה מצמיחה דו ספרתית בשנת 2023. תעשיית הרכב הסינית נכנסת להאטה העונתית שלה. השבועות האחרונים של מאי היו חזקים עבור תעשיית ה-EV; רכבים מבוססי סוללה ורכבי פלאג-אין היברידיים, היוו יותר ממחצית מכלל המכוניות שנמכרו. לעומת זאת, בשנת 2023, הרכבים החשמליים וההיברידיים היוו כ-34% מהמכירות בסין בשנה כולה.
- 3.קלקלן 03/06/2024 10:21הגב לתגובה זוהממשלה מסבסדת את התעשיה הזו, ברגע שיפסיקו היא תעלם
- 2.nio ומה עים הרווחים נדה רק גדלים עים כול מסירה . (ל"ת)דני 03/06/2024 08:18הגב לתגובה זו
- 1.פו הדוב 02/06/2024 20:33הגב לתגובה זוקרה מעט אבל קרה. בעלים של מכונית סינית- הזהרו
- עדי 03/06/2024 10:19הגב לתגובה זולא קשה להמנע מביקורת על המפלגה או השלטון ולהימנע מעיסוק בנושאים רגישים, כל כך קשה? מי שלא יודע לשמור על הפה שלו שלא יתפלא שהרכב פתאום עושה בעיות
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)