nio
צילום: אתר החברה

עלייה של 234%: NIO עם שיא במסירות רכבים חשמליים

בסך הכל בחודש מאי מסרו יצרניות ה-EV הסיניות אקספנג, NIO ו-Li Auto כ-65,710 רכבים, עלייה של 29% מחודש אפריל ו-57% משנה לשנה
אדיר בן עמי | (4)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית NIO NIO INC מסרה 20,544 רכבים בחודש מאי, עלייה של 234% משנה לשנה ושיא חודשי חדש. כולל החודש שעבר, NIO מסרה עד כה ב-2024 כ-66,217 רכבים, עלייה של 51% משנה לשנה.

בסך הכל בחודש מאי מסרו יצרניות ה-EV הסיניות אקספנג XPENG , NIO NIO INC ו-Li Auto  LI AUTO INC כ-65,710 רכבים, עלייה של 29% מחודש אפריל ו-57% משנה לשנה. ב-12 החודשים האחרונים מסירות שלושת החברות הסיניות הסתכמו ב-249,000 רכבים, עלייה של 36% משנה לשנה. אקספנג לבדה מסרה 10,146 רכבים, עלייה של 35% משנה לשנה ו-Li Auto מסרה 35,020 רכבים, עלייה של 24%.

החודש הטוב ביותר של אקספנג ו-Li Auto היה דצמבר 2023, אז הם סיפקו 20,115 ו-50,353 רכבים בהתאמה. ב-12 החודשים האחרונים אקספנג מסרה 41,000 רכבים, עלייה של 26% משנה לשנה. לי אוטו סיפקה 141,207 רכבים ב-2024, עלייה של כ-33% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023.

הצמיחה במסירות הרכבים מהווה מעט הקלה. עד יום שישי האחרון, מניית NIO ירדה ב-41% בשנה האחרונה, בעוד אקספנג ו-Li Auto ירדו ב-43% ו-46% בהתאמה. מניית טסלה ירדה ב-28%. האטה בביקושים לרכבים חשמליים ותחרות רבה יותר הובילה להורדת מחירים ותחזיות רווח נמוכות יותר.

הצמיחה במכירות הרכבים החשמליים בארה"ב, אירופה וסין גדלה בשיעורים חד ספרתיים ברבעון הראשון, ירידה מצמיחה דו ספרתית בשנת 2023. תעשיית הרכב הסינית נכנסת להאטה העונתית שלה. השבועות האחרונים של מאי היו חזקים עבור תעשיית ה-EV; רכבים מבוססי סוללה ורכבי פלאג-אין היברידיים, היוו יותר ממחצית מכלל המכוניות שנמכרו. לעומת זאת, בשנת 2023, הרכבים החשמליים וההיברידיים היוו כ-34% מהמכירות בסין בשנה כולה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קלקלן 03/06/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    הממשלה מסבסדת את התעשיה הזו, ברגע שיפסיקו היא תעלם
  • 2.
    nio ומה עים הרווחים נדה רק גדלים עים כול מסירה . (ל"ת)
    דני 03/06/2024 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פו הדוב 02/06/2024 20:33
    הגב לתגובה זו
    קרה מעט אבל קרה. בעלים של מכונית סינית- הזהרו
  • עדי 03/06/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    לא קשה להמנע מביקורת על המפלגה או השלטון ולהימנע מעיסוק בנושאים רגישים, כל כך קשה? מי שלא יודע לשמור על הפה שלו שלא יתפלא שהרכב פתאום עושה בעיות
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; החוזים מתקנים

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שנסחרים בירידות; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל ביותר מ-3.5%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס, מתהפך עם ירידות של 4% עד 9%.

בהונג קונג, גם נרשמות ירידות כאשר ההאנג סנג צלל כ-1.6% בפתיחה עם מכות כואבות לבעלת הבית של ה-AI הסיני, באידו, לצד שיאומי וטנסנט. גם מניות הרכב החשמלי ספגו לחץ נוסף, כש-BYD, נייו ולי אוטו איבדו גובה. 

בסין עצמה המגמה גם שלילית עם ירידה של למעלה מ-1.8% במדדי CSI 300 ושנחאי, על רקע מתיחות גיאו-פוליטית גוברת בין בייג׳ינג לטוקיו.

באוסטרליה ה-ASX 200 השלים תמונה דומה עם ירידה של 1.6%.