nio
צילום: אתר החברה

עלייה של 234%: NIO עם שיא במסירות רכבים חשמליים

בסך הכל בחודש מאי מסרו יצרניות ה-EV הסיניות אקספנג, NIO ו-Li Auto כ-65,710 רכבים, עלייה של 29% מחודש אפריל ו-57% משנה לשנה
אדיר בן עמי | (4)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית NIO NIO INC מסרה 20,544 רכבים בחודש מאי, עלייה של 234% משנה לשנה ושיא חודשי חדש. כולל החודש שעבר, NIO מסרה עד כה ב-2024 כ-66,217 רכבים, עלייה של 51% משנה לשנה.

בסך הכל בחודש מאי מסרו יצרניות ה-EV הסיניות אקספנג XPENG , NIO NIO INC ו-Li Auto  LI AUTO INC כ-65,710 רכבים, עלייה של 29% מחודש אפריל ו-57% משנה לשנה. ב-12 החודשים האחרונים מסירות שלושת החברות הסיניות הסתכמו ב-249,000 רכבים, עלייה של 36% משנה לשנה. אקספנג לבדה מסרה 10,146 רכבים, עלייה של 35% משנה לשנה ו-Li Auto מסרה 35,020 רכבים, עלייה של 24%.

החודש הטוב ביותר של אקספנג ו-Li Auto היה דצמבר 2023, אז הם סיפקו 20,115 ו-50,353 רכבים בהתאמה. ב-12 החודשים האחרונים אקספנג מסרה 41,000 רכבים, עלייה של 26% משנה לשנה. לי אוטו סיפקה 141,207 רכבים ב-2024, עלייה של כ-33% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023.

הצמיחה במסירות הרכבים מהווה מעט הקלה. עד יום שישי האחרון, מניית NIO ירדה ב-41% בשנה האחרונה, בעוד אקספנג ו-Li Auto ירדו ב-43% ו-46% בהתאמה. מניית טסלה ירדה ב-28%. האטה בביקושים לרכבים חשמליים ותחרות רבה יותר הובילה להורדת מחירים ותחזיות רווח נמוכות יותר.

הצמיחה במכירות הרכבים החשמליים בארה"ב, אירופה וסין גדלה בשיעורים חד ספרתיים ברבעון הראשון, ירידה מצמיחה דו ספרתית בשנת 2023. תעשיית הרכב הסינית נכנסת להאטה העונתית שלה. השבועות האחרונים של מאי היו חזקים עבור תעשיית ה-EV; רכבים מבוססי סוללה ורכבי פלאג-אין היברידיים, היוו יותר ממחצית מכלל המכוניות שנמכרו. לעומת זאת, בשנת 2023, הרכבים החשמליים וההיברידיים היוו כ-34% מהמכירות בסין בשנה כולה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קלקלן 03/06/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    הממשלה מסבסדת את התעשיה הזו, ברגע שיפסיקו היא תעלם
  • 2.
    nio ומה עים הרווחים נדה רק גדלים עים כול מסירה . (ל"ת)
    דני 03/06/2024 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פו הדוב 02/06/2024 20:33
    הגב לתגובה זו
    קרה מעט אבל קרה. בעלים של מכונית סינית- הזהרו
  • עדי 03/06/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    לא קשה להמנע מביקורת על המפלגה או השלטון ולהימנע מעיסוק בנושאים רגישים, כל כך קשה? מי שלא יודע לשמור על הפה שלו שלא יתפלא שהרכב פתאום עושה בעיות
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.