יוליוס בר: "התחרותיות בשוק ה-AI והענן בסין מאיימת על קיומן של החברות"

הסינים העלו הילוך בכל הקשור לייצור חומרה של בינה מלאכותית ושרתים, באופן חלקי בגלל הגבלות הייצוא האמריקניות; עם זאת, הדבר הביא למלחמת מחירים, שביוליוס בר טוענים שהיא עשויה לאיין על קיומן של חלק מהחברות הסיניות
רוי שיינמן |

חברות הטכנולוגיה הסיניות העלו הילוך בכל מה שקשור לתעשיית השבבים ולבינה מלאכותית. אחד הגורמים שדוחפים את הסיניים להפגין מאמצים גדולים יותר בתחום הוא הגבלת ייצוא השבבים של חברות אמריקניות, כמו אנבידיה  ואינטל, לסין, מה שמאלץ את הסינים לייצר בעצמם. 

לוקה מנוצי, אנליסט מחקר הדור הבא ביוליוס ביוליוס בר, כותב על ההשפעות הפוטנציאליות של התחרות בשוק הבינה המלאכותית ושירותי הענן הסיני. "חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין החלו במלחמת הורדות מחירים אגרסיבית במודלי בינה מלאכותית ושירותי ענן, עם הפחתות מחירים של עד 99%. צעד זה נועד לנגח מתחרים ולהחזיר נתחי שוק, אך עלול לפגוע ברווחיות החברות ובקיימות התעשייה לטווח הארוך", כותב מנוצי.

"תחילתה של התחרות האגרסיבית אירעה כבר בחודש מרץ השנה, כאשר עליבאבא הפחיתה את מחירי שירותי הענן שלה ביותר מ-55%, במטרה להחזיר נתח שוק שאיבדה.בהתאם, הצעד הוביל לשרשרת הפחתות מחירים גם אצל מתחרותיה. התנהלות תחרותיתזו אמורה להיטיב עם הלקוחות הקצה, שיוכלו להטמיע פתרונות בינה מלאכותית במחירים נמוכים יותר. מאידך, המהלך צפוי לפגוע בחברות ברווחיות חברות הטכנולוגיה הסיניות.

חברות הטכנולוגיה הגדולות נדרשות להשקיע סכומי עתק בתשתיות, אולם המוצרים שלהן איבדו מרווחיותם בשל ההנחות הגבוהות. למרבה המזל, במערב לא ראינו עדיין מלחמת מחירים אגרסיבית דומהוהדינמיקה התחרותית שם בריאה יותר. עם זאת, יש חשש כיבעתיד מודלי בינה מלאכותית יהפכו לסחורה זולהוהדבר יותיר את המפתחים חסרי כוח תמחור. מחירים נמוכים יותר הם אמנם חיוביים בטווח הקצר ויאפשרו חדירה רחבה יותר של בינה מלאכותית לכלכלה, אך הם מסכנים את קיימות התעשייה לטווח הארוך.אם יוצרי מודלים וספקי שירותים לא יוכלו להפיק רווחים מהיצע מוצריהם, לא תהיה להם יכולת להמשיך ולהשקיע בשדרוג תשתיות ובחדשנות, מה שיסכן את התקדמות הבינה המלאכותית בכלל", כותב מנוצי.

 

"במטרה לשמור על מחזור השקעות בר-קיימא בתחום הבינה המלאכותיתחשוב שכל חלק בשרשרת הערך יוכל להפיק הכנסות ראויות מפעילותו. עם זאת, קיים קושי במעקב אחר רווחיותם של מודלי בינה מלאכותית ממספר סיבות: ראשית, חברות כמו OpenAI וארגונים אחרים, פרטיים וציבוריים, אינם חושפים מידע מפורט על הכנסותיהם. נוסף על כך, יש חברות הרוכשות הכנסות באופן עקיף מהצעות הבינה המלאכותית שלהן, כמו אלפאבת ומטא המרוויחות מעלייה במעורבות המשתמשים ובהכנסות הפרסום. לסיכום, אנו ממשיכים להיות תקווה לגבי קיימות מחזור ההשקעות בתעשיית הבינה המלאכותית בטווח הנראה לעין, ורואים בחיוב את המשך התפתחות הסקטור והפוטנציאל הגלום בו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.