arm
צילום: טוויטר
דוחות

מנית ARM יורדת אחרי שעקפה את הצפי - המשקיעים ציפו ליותר

דוחות מעצבת השבבים העידו על המשך העליה בביקושים והחברה עקפה בשורה העליונה והתחתונה - אבל המשקיעים ציפו ליותר והמניה מאבדת 3%
רוי שיינמן |

ענקית השבבים הבריטית ARM ARM HOLDINGS דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון, שהראו עלייה של 21% בהכנסות ל-928 מיליון דולר. למרות שהתוצאות עלו על התחזיות, מחיר המניה ירד במסחר לאחר הסגירה ביום רביעי. האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 875.6 מיליון דולר, כאשר החברה עקפה גם בשורה התחתונה עם רווח של 36 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 30 סנט למניה, ומעל לתחזית החברה שהייתה ל-28-32 סנט.

ההכנסות מתמלוגים הסתכמו ב-514 מיליון דולר, עלייה של 37%. ההכנסות מרישוי הסתכמו ב-414 מיליון דולר, עלייה של 60%, גידול שהחברה אומרת שהוא משקף "מספר הסכמי רישוי יקרי ערך" הקשורים לשבבים המשמשים ליישומי בינה מלאכותית (AI).

לרבעון השני, החברה צופה הכנסות של 875 מיליון דולר עד 925 מיליון דולר, עם רווח מתואם של 32 עד 36 סנט למניה. האנליסטים בוול סטריט צופים הכנסות של 866 מיליון דולר ורווח של 31 סנט למניה.

לשנת הכספים הפיסקאלית של החברה שתסתיים במרץ 2025, ARM צופה הכנסות של 3.8 מיליארד דולר עד 4.1 מיליארד דולר, עם רווח מתואם של 1.45 דולר עד 1.65 דולר למניה. הצפי בוול סטריט עומד על הכנסות של 3.97 מיליארד דולר ורווח של 1.54 דולר למניה.

במכתב לבעלי המניות, אמרה Arm כי האסטרטגיה לטווח ארוך שלה כוללת מנועי צמיחה מרובים, כולל הגדלת ההכנסות מתמלוגים, הצורך הגובר במחשוב חסכוני באנרגיה במרכזי נתונים של בינה מלאכותית, גידול בביקוש לתת-מערכות מחשוב ו"המערכת האקולוגית הייחודית של ARM של שותפי תוכנה ותכנון".

ARM הונפקה בספטמבר האחרון אחרי שפוצלה מקבוצת SoftBank, שעדיין מחזיקה -90% מהחברה, במחיר של 51 דולר למניה. המניה זינקה בתחילת השנה, והגיעה לשיא של 164 דולר, אך לאחרונה היא יורדת כאשר מתחילת חודש אפריל היא איבדה כבר 16%. עם זאת, מתחילת השנה המניה עלתה ב-54% ומאז ההנפקה עלתה ב-74.5%.

Arm נרכשה על ידי סופטבנק תמורת 32 מיליארד דולר בשנת 2016. סופטבנק עוד ניסתה למכור את מעצבת השבבים לאנבידיה תמורת 40 מיליארד דולר ב-2022 אך העסקה נחסמה על ידי הרגולטורים. Arm שווה בשוק 130 מיליארד דולר, כאשר ההחזקה של סופטבנק שווה כ-117 מיליארד דולר, הרבה יותר משווי השוק של חברות ההחזקות עצמה של 84 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

למעשה מי שקונה את סופוטבנק כאילו רוכש את Arm במחיר זול ומקבל את כל ההחזקות הנוספות של סופטבנק באפס. אבל זהירות - סופטבנק היא חברה עם הוצאות שוטפות, ניהול שוטף, והסכומים האלו מפחיתים את השווי הנכסי. מעבר לכך, סופטבנק לא מרשימה בהשקעות האחרות שלה ואולי השוק חושש שהיא תממש את מניות ARM כדי לתמוך בהשקעות אחרות פחות מוצלחות. כך או אחרת על פניו, סופטבנק במחיר אופטי נמוך. 

 

בנק אוף אמריקה צופה אפסייד של 41%

הבנק אישרר את המלצת הקנייה שלו למניית ARM עם מחיר יעד של 150 דולר כאשר החברה ממשיכה להרחיב את שיעור התמלוגים ושיעור הרישיונות שהיא מוכרת. בבנק אוף אמריקה ציינו לטובה את ארכיטקטורת ה-V9 המהווה כ-20% מהתמלוגים, כאשר אימוץ הארכיטקטורה צפוי לגדול ב-5% ברבעון. עוד ציין הבנק סיכונים כמו תנודתיות גבוהה בשל היצע מסחר מוגבל וחשיפה של יותר מ-15% לשוק הסיני.

חברת ARM צפויה להיות אחת מהנהנות הגדולות מאימוץ בינה מלאכותית במכשירי קצה כמו סמארטפונים ומחשבים. מעבר לטכנולוגיית v9 עם תכונות בינה מלאכותית ואבטחה מוגברת מניע צמיחה עם שיעורי תמלוגים כפולים בהשוואה לגרסאות קודמות.  ARM צופה צמיחה שנתית של יותר מ-20% בהכנסות עם שיפור מתמיד ברווח התפעולי. לפי הערכות הבנק, לחברה יש פוטנציאל הכנסות של 2.5-3 מיליארד דולר עד שנת 2026.

שיעור תזרים המזומנים החופשי של החברה עמד על 32% מהמכירות בשנה שעברה עם תחזית לזינוק ליותר מ-40% תוך שנתיים. נתון זה מציב את ARM מעל רוב חברות התוכנה ומניות המוליכים למחצה המובילות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.