גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash

גוגל נגד קליפורניה - האם ענקיות הטכנולוגיה ייאלצו לשלם לעיתונאים?

מהלך חקיקה חדש שמתנהל בקליפורניה עשוי לאלץ ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ומטא לשלם לעיתונאים כאשר הן מציגות תוכן שלהם במנועי החיפוש או באתרים שלהן; פעילי חופש המידע והחברות עצמם מתנגדים
רוי שיינמן |

פוליטיקאים בקליפורניה מקדמים הצעת חוק שתאלץ את גוגל  GOOGLE ומטא  META PLATFORMS לשלם לעיתונאים בכל פעם שהן מציגות חלקים מהכתבות שלהם או מציגות קישורים אליהם בתוצאות החיפוש או ברשתות החברתיות. החברות מפעילות לובי חזק כדי לחסום את החוק, בטענה שהוא יטיל "מס קישור" וישבש את הזרימה החופשית של המידע ברשת.

גוגל מחריפה את ההתנגדות שלה למהלך על ידי חסימה מוחלטת של קישורים לחדשות מכלי תקשורת מקומיים בקליפורניה כך שלא יופיעו בתוצאות החיפוש עבור חלק מהתושבים במדינה. גוגל לא ציינה כמה אנשים מושפעים מהחסימה, אך בפוסט בבלוג שפרסמה מוקדם יותר החודש כינתה את המהלך "ניסוי לטווח קצר".

הפוליטיקאים ומספר מו"לים של עיתונים תקפו בחזרה: "זה איום מסוכן מצד גוגל" שהוא "בבירור ניצול לרעה של כוח והתנשאות יוצאת דופן", אמר מייק מקגווייר, סנטור מדינת קליפורניה מטעם המפלגה הדמוקרטית, המוביל של הצעת החוק.

"הפעולות האלה של גוגל מראות מדוע הצעת החוק הכרחית. זה מדאיג שחברה אחת יכולה למעשה לחסום את הזרימה החופשית של מידע למשתמשים", אמרה בריטני ברסוטי, היועצת המשפטית הראשית של איגוד המוציאים לאור של עיתונים בקליפורניה. למעלה מ-350 מוציאים לאור של עיתונים חתמו על מכתב תמיכה בהצעת החוק ב-18 באפריל, כולל לוס אנג'לס טיימס וסן פרנסיסקו כרוניקל.

הפעולה של גוגל היא הצעד האחרון במאבק הולך וגובר בין ענקיות הטכנולוגיה לתעשיית החדשות. לאחר שנים של ירידה בהכנסות מפרסום, פיטורים ופשיטות רגל של עיתונים, ארגוני החדשות פונים יותר ויותר לממשלות כדי לחוקק חוקים חדשים שיכריחו את פלטפורמות הטכנולוגיות לחלוק חלק מהכסף שהן מרוויחות מהרשת עם ארגוני עיתונאות.

תומכי החוק טוענים שהם דרך הוגנת לשמור על עיתונות חיה, בעוד שחברות הטכנולוגיה אומרות שחיוב תשלום עבור פרסום קישורים וחלקים מכתבות חדשות ציבוריות סותר את העקרונות של אינטרנט פתוח וחופשי, ויכול לחשוף אותן לתביעות משפטיות בלתי פוסקות מצד ארגונים שאינם עיתונאיים שרוצים עסקאות דומות. מטא אמרה שהיא תחסום את כל קישורי החדשות בפלטפורמות החברתיות שלה אם הצעת החוק תעבור. מוציאים לאור של עיתונים בקליפורניה טוענים עד כה כי לא ראו השפעה משמעותית מהמהלך של גוגל.

ברית המדיה החדשה, ארגון תעשייה המייצג 2,200 ארגוני חדשות ברחבי ארצות הברית, האשים את גוגל בהפרת חוקי התחרות ושלח מכתבים למשרד המשפטים ולנציבות הסחר הפדרלית בבקשה מהגופים לחקור את ההתנהלות של גוגל. 

ענקיות הטכנולוגיה הפכו גם לענקיות הפרסום

במשך שני עשורים, גוגל ומטא הגדילו בהתמדה את אחיזתן בעולם הפרסום. גוגל הרוויחה 65.5 מיליארד דולר מהכנסות פרסום ברבעון הרביעי של 2023 בלבד, בעוד מטא הרוויחה 40.1 מיליארד דולר באותה תקופה. בינתיים, ארגוני חדשות שהסתמכו בעבר על פרסומות ומודעות מסווגות התכווצו. אלפי עיתונים מקומיים בארצות הברית נסגרו ועשרות אלפי עיתונאים איבדו את עבודתם.

קיראו עוד ב"גלובל"

במשך שנים, מטא-פייסבוק הביאה כמות גדולה של תנועה לאתרי החדשות, מה שאפשר לעיתונים ומגזינים מקוונים כמו באזפיד ווייס מדיה לצמוח במהירות. אולם, בשנים האחרונות, מטא הפחיתה את הדגש שלה על חדשות, מה שפגע קשות בעסקים של חברות אלה והוביל לגל פיטורים חדש. גוגל נותרה המקור החשוב ביותר לתנועה עבור רוב ארגוני החדשות, והמקום שבו רוב האנשים מחפשים מידע על העולם ומוצאים חדשות רלוונטיות.

התקדים באוסטרליה ובקנדה

ב-2021, אוסטרליה העבירה חוק המחייב את מטא וגוגל לנהל משא ומתן על תשלומים עם מוציאים לאור של עיתונים עבור הצגת התוכן שלהם באתרים שלהן. החברות נלחמו בחזרה בחריפות, כאשר מטא חסמה את כל קישורי החדשות בפלטפורמה שלה וגוגל איימה להסיר את מנוע החיפוש כולו מאוסטרליה. הממשלה והחברות הגיעו לפשרה, ולבסוף נוהל משא ומתן על תשלומים. ארגוני החדשות במדינה אומרים שהעסקאות אפשרו להם להעסיק יותר עיתונאים, במיוחד באזורים כפריים מוזנחים במדינה.

גם ארגוני חדשות ופוליטיקאים קנדים לקחו זאת לתשומת ליבם, ועד מהרה דחפו לחוק משלהם. ענקיות הטכנולוגיה שוב נלחמו בחזרה, כאשר גוגל ערכה "מבחן" דומה לזה שהיא עורכת כעת בקליפורניה. מטא הלכה רחוק יותר, וחסמה את כל הקישורים לתוכן חדשות באתר שלה.

בקיץ 2023, כאשר קנדה אסרה על מטא להציג חדשות בפלטפורמה שלה, פרצה סערה ציבורית. פוליטיקאים מהאופוזיציה האשימו את ראש הממשלה ג'סטין טרודו על כך שקידם חקיקה רשלנית שפגעה דווקא בארגוני חדשות קנדיים. בסופו של דבר, גוגל והממשלה הגיעו לפשרה: גוגל התחייבה להקים קרן חדשות שנתית בסך 73.5 מיליון דולר קנדי (כ-100 מיליון דולר אמריקאי) לחלוקה בין ספקי תוכן מקומיים.

מטא, לעומת זאת, ממשיכה לעמוד על שלה. קישורי חדשות עדיין חסומים לחלוטין בפייסבוק ובאינסטגרם בקנדה. "חלה ירידה משמעותית בתנועה לאתרי חדשות קנדיים", אומר דוויין ווינסק, פרופסור לתקשורת מאוניברסיטת קרלטון באוטווה. עם זאת, מוקדם מדי לקבוע אם הירידה הזו תוביל גם לירידה בהכנסות, לדבריו.

לא כל עיתון בקליפורניה תומך בחוק. ג'ו אלן גרין קייזר, מנכ"לית ה-Jewish News of Northern California, כתבה במאמר מערכת בשבוע שעבר כי החוק עלול "להרוס את יכולת החשיפה שלנו באינטרנט" אם יוביל לכך שגוגל תחסום תכני חדשות. לובי המייצג חברות טכנולוגיה, הכולל את גוגל ומטא, טוען באתר שלו כי עיתונים מקומיים מסוימים, בנוסף לקבוצות עסקיות אחרות, מתנגדים לחוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.