גיליאד
צילום: טוויטר

אחרי העסקה שהטיסה את קומפיוג'ן - האם זו שנת הפריצה של גיליאד?

המשקיעים של גיליאד מחכים לראות אותה חוזרת לשיאים של 2016; האם היא תעשה זאת ב-2024?
רוי שיינמן |

קומפיוג'ן  קומפיוגן 0.66% דיווחה השבוע על עסקת ענק עם גיליאד GILEAD SCIENCES , במסגרתו תקבל קומפיוג'ן תשלום ראשוני של 60 מיליון דולר בתמורה למתן זכויות בלעדיות לגיליאד על שלבי פיתוח מאוחרים יותר ועל מסחור של נוגדנים כנגד חלבון קושר IL18, שיש להם פוטנציאל לטפל במגוון סוגי סרטן, כאשר סך העסקה הכולל יכול להגיע עד 848 מיליון דולר בתשלומים שישולמו במסגרת הגעה לאבני דרך במחקר.

לפני קצת יותר מ-10 שנים, גיליאד הייתה אחת מחברות הביוטק החמות בשוק, אז היא התמקדה בטיפול בדלקת כבד נגיפית (Hepatitis C), אבל המשקיעים לא זיהו את את התחרות שהגיחה מכיוונן של חברות אחרות, וכשגיליאד התחילה להסתבך עם עלויות גבוהות, המנייה נפלה משיא של 101.2 דולר בסוף 2015 כל הדרך ל-62.55 דולר בסוף 2018. מאז, המניה באזור של אותו מחיר כאשר כרגע היא עומדת על 78.6 דולר, והמשקיעים מחכים לאירוע שיזניק אותה למעלה שוב, האם הוא יכול להגיע ב-2024?

המיקוד של גיליאד

גיליאד היא אחד השחקנים המרכזיים בתחום נגיף ה-HIV. האנליסטים צופים לה צמיחה חד ספרתית נמוכה שתביא אותה למכירות של מעל 28 מיליארד דולר עד 2025. למרות שהרבה מהתרפות שלה הולכות לאבד את הפטנט שלהן בתקופה הזו, ביקטרווי, התרופה לטיפול בנגיף ה-HIV שלה שהושקה ב-2018, צפויה להכניס כמעט 14 מיליארד דולר ב-2027, זאת לעומת 12 מיליארד דולר שהכניסה התרופה לחברה השנה.

בנוסף, החברה נמצאת בשלבים די מתקדמים ברוב המחקרים שלה, מה שצפוי להוריד את הוצאות המו"פ ולתרום לרווחיות, שתוביל גם לעלייה ברווח למנייה שצפוי לעלות בקצב שנתי של 6% עד ל-7.6 דולר ב-2025.

בנוסף, לחברה יש הרבה תרופות אונקולוגיות בקנה שצפויות לדחוף אותה קדימה בשנים הקורובות, תחום שבו העסקה האחרונה עם קומפיוג'ן משתלבת. גיליאד מכרה כבר השנה מעל מיליארד דולר בתרופה טרודלווי שמטפלת בסרן השד, והיא עכשיו בוחנת את היעילות של התרופה בטיפול גם בסרטן ריאות. התקדמות של החברה בתחום הטיפול בסרטן כנראה יאמץ לחברה שווי גבוה יותר בציפייה לתוצאות כספיות חזקות יותר. "עם המשך הפיתוח של תחום האונקולוגיה ב-2024, החברה עלולה לחוות נקודת מפנה בעיקר מכיוון התוצאות של היעילות של טרודלווי בסרטן ריאות", כותב האנליסט אוואן סיגרמן מ-BMO.

סיכון נמוך יחסית לשוק

בעוד המשקיעים מחכים לתוצאות הניסויים, אין להם הרבה סיבות לדאגה מאחר ולחברה יש דאונסייד מצומצם מאוד. היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 11, 31% זול יותר ממדד ה-S&P 500 שנסחר במכפיל רווח עתידי של 16. ואפילו עם הרווחים של החברה לא יגדלו בצורה משמעותית בשנים הקרובות, הדיבידנד שלה עדיין אטרקטיבי. האנליסטים צופים שהחברה תשלם דיבידנד שנתי של 3.19 דולר למנייה ב-2024, תשואה של בערך 4%, קצת יותר מתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שעומדות כרגע על 3.8%. 

והצפי הוא שהדיבידנד יגדל עם הזמן, מכיוון שאפילו עם ההכנסות יישארו סטטיות, לחברה יש מאזן חזק, היא תוכל בקלות לכסות את החוב שלה שעומד כרגע על 10 מיליארד דולר עם ההכנסות שצפויות להסתכם ב-13 מיליארד דולר, לפני מסים, ב-2024. 

עם כל הנתונים הללו, ובהנחה שהמכפיל והדיבידנד יישארו קרוב לאותה רמה, המנייה יכולה להציג תשואה דו ספרתית עד סוף שנה הבאה, ואם הדברים ילכו כמו שצריך, אז יש עוד אפסייד לא רע בכלל.

מניית גילאד נסחרת במחיר של 78.6 דולר ושווי שוק של 98 מיליארד דולר. מתחילת השנה ירדה המנייה ב-8%.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.