גיליאד תחת לחץ: האם ממשל טראמפ עומד להנחית מכה על החברה?
חשש מקיצוץ במימון ה-HIV מעורר דאגה בקרב המשקיעים, לאחר דיווחים על תוכנית של ממשל טראמפ לצמצום התקציבים; מניית גיליאד מגיבה בירידות של כ-3%
גיליאד Gilead Sciences Inc -3.7% יורדת במסחר לאחר דיווח של הוול סטריט ג'ורנל כי משרד הבריאות האמריקאי (HHS) שוקל לקצץ את המימון הפדרלי לתוכניות מניעת HIV בארה"ב. הצעד המסתמן מגיע כחלק ממאמצי הממשל להפחית את ההוצאות
הפדרליות, וייתכן כי תהיה לו השפעה משמעותית על חברות הפעילות בתחום, ובהן גיליאד, יצרנית תרופות מובילה לטיפול ומניעה של הנגיף.
למרות שתוכניות מניעת HIV מתוקצבות בכ-1.4 מיליארד דולר בשנה, על פי חוק התקציב של 2023, הממשל הנוכחי בוחן דרכים לצמצום העלויות, דבר שעלול לפגוע בחברות התרופות המפתחות טיפולים ומוצרים למניעת הנגיף. גיליאד, הנחשבת למובילה בתחום, מייצרת את התרופות Biktarvy ו-Descovy, המשמשות לטיפול ולמניעה של HIV. המניה של גיליאד יורדת בכ-3%, מה שמשקף את חששות המשקיעים מהשלכות הקיצוצים.
גיליאד אינה החברה היחידה שעלולה להיפגע מהמהלך. גם ViiV Healthcare, חברה המתמחה בפיתוח תרופות ל-HIV ונמצאת בבעלות משותפת של GSK, פייזר (Pfizer) וחברת התרופות היפנית Shionogi, עשויה להתמודד עם ירידה בביקושים ובתמיכה הממשלתית לתרופותיה. ViiV
Healthcare נחשבת לאחת המתחרות הבולטות של גיליאד בשוק ה-HIV, עם תרופות כמו Triumeq ו-Dovato, שנחשבות לאלטרנטיבות לטיפולים של גיליאד. האפשרות של קיצוץ בתקציבים ממשלתיים עשויה לגרום לכך שפחות חולים יוכלו לקבל גישה לתרופות המסובסדות, מה שעלול להוביל לירידה במכירות
של החברות הפועלות בתחום. בנוסף, הירידה בתמריצים ובתמיכה הכלכלית מצד הממשל עשויה להשפיע על מחקר ופיתוח עתידיים של תרופות חדשות למניעת HIV.
בינואר האחרון, גיליאד הגיעה להסדר משפטי עם ה-CDC בנוגע לטענות שהחברה סירבה לרשום רישיון על
פטנטים של הסוכנות הפדרלית והתעלמה מתרומתה בפיתוח תרופות ה-PrEP. ההסכם שם קץ למחלוקת ארוכת שנים בין החברה לבין הרשויות, אך ההחלטה הפוטנציאלית לקצץ במימון הציבורי להנגשת התרופות מציבה בפני גיליאד אתגר חדש, שעלול להקטין את שוק היעד של מוצריה. כעת, עם חוסר הוודאות
סביב מדיניות התקצוב הממשלתית, חברות התרופות בתחום ייאלצו להיערך לשינויים שיכולים להשפיע על פעילותן העסקית בשנים הקרובות.
שווי השוק של החברה עומד על 133 מיליארד דולר, מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-15%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה בכ-45%. מכפיל הרווח העתידי של החברה עומד על 12.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
