וולמארט
צילום: unsplash

וולמארט על הכוונת - המניה יורדת למרות דוחות טובים; טארגט מתעצמת

וולמארט הראתה צמיחה לעומת הרבעון המקביל, צמיחה שמספיקה לה בשביל להעלות את התחזית - אבל אם צוללים למספרים רואים שהצמיחה מאטה בהדרגה - יכול להיות שהסיבה היא איבוד נתח שוק למתחרות כמו טארגט
רוי שיינמן |

רשתות הקמעונאות בארה"ב מתקשות בזמן האחרון - הריבית הגבוהה בשילוב האינפלציה, שדווקא מאטה בחודשים האחרונים, מכבידה על הצרכנים האמריקאים שנאלצים להדק את החגורה ולקנות פחות, ובעוד רשתות הקמעונאות והמזון סופגות אולי את הפגיעה הכי פחות קשה בגלל שהן מוכרות בעיקר מוצרי בסיס כמו מזון וטואלטיקה, הן עדיין מרגישות אותה. תוסיפו על זה את הגל העולה של תרופות נגד השמנה של חברות כמו נובו נורדיסק  NOVO NORDISK A/S ואלי לילי  ELI LILLY & COMPANY שמאיימות להקטין משמעותית את סל המוצרים הממוצע של האמריקאים, ותמצאו את רשתות הקמעונאות תחת איום הולך וגובר של האטה בביקוש - ואם אתם מחפשים דוגמא אחת ל"פאניקה" הזאת, רק תקראו על קוסטקו  COSTCO WHOLESALE שהתחילה למכור מטילי זהב.

וולמארט  WALMART דיווחה על תוצאות טובות ברבעון השלישי לעומת הצפי בוול סטריט - ההכנסות הסתכמו ב-160.8 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-159.7 מיליארד דולר, והרווח למניה היה 1.53 דולר לעומת הצפי ל-1.52 דולר. "הייתה לנו צמיחה טובה בכל הסגמנטים ברבעון, ואנחנו נרגשים לראות פתיחה מוקדמת של עונת החגים", אמר מנכ"ל החברה, דאג מקמילן. אבל אם מסתכלים על התוצאות לאורך זמן, רואים שהצמיחה בהאטה - המכירות בחנויות זהות (כמות המכירות הממוצעת של כל חנות) עלו רק ב-4.7% לעומת התקופה המקבילה, בעוד בשנה שעברה הנתון הזה עלה ב-8.5% לעומת השנה שלפני כן.

החברה אומנם העלתה את התחזית שלה ל-2024 - אבל היא עדיין מתחת לצפי בוול סטריט. החברה צופה רווח למניה בטווח בין 6.4-6.48 דולר (לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 6.36-6.46 דולר למניה), בעוד האנליסטים ציפו לתחזית של 6.5 דולר. המניה של וולמארט עדיין מספקת ביצועים טובים יותר מהמתחרות שלה - היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 24.3, בעוד טארגט  TARGET CORP לדוגמא נסחרת במכפיל של 14.7 - אבל אם כבר הזכרנו את טארגט, חייבים לדבר על הדוחות שלהם, שאולי גם להם יש חלק בירידה של וולמארט.

טארגט ריסקה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה בדוח שלה אתמול לפני המסחר, והיא סגרה את יום המסחר אתמול בפלוס 18% - החברה דיווחה על רווח למניה של 2.1%, הרבה מעל הצפי בוול סטריט לרווח של 1.47 דולר למניה. טארגט צופה שהרווח למניה ברבעון הרביעי יהיה בין 1.9-2.6 דולר למניה - האנליסטים מצפים ל-2.23 דולר.

סעיף ההכנסות בדוחות של טארגט נותן לנו עוד סימן על ההאטה בביקושים - ההכנסות, שהגיעו רק מעט מעל הצפי בוול סטריט, נמשכו למטה בגלל ביקושים חלשים למוצרים לא חיוניים - אם אמרנו מקודם שרשתות הקמעונאות הן האחרונות לספוג את הפגיעה בכוח הקניה של האזרחים, אז כשהפגיעה מגיעה היא נראית קודם כל במוצרים לא חיוניים, וזה הגיוני - אנשים יוותרו קודם על צעצצועים לילדים לדוגמא לפני שהם יוותרו על חלב או חיתולים.

למרות התוצאות האלה, וולמארט היא עדיין רשת הקמעונאות הגדולה בארה"ב - בשנת 2022 היא הכניסה 499.65 מיליארד דולר, הכי הרבה מבין כל הרשתות, כאשר המקום השני נמצא הרחק למטה - אמזון  AMAZON עם 232.46 מיליארד דולר. אחריה ניתן למצוא את קוסטקו  COSTCO WHOLESALE במקום השלישי (164.15 מיליארד דולר) וטארגט רק במקום השישי (107.59 מיליארד דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

מכירות רשתות הקמעונאות בארה"ב ב-2022; במיליארדי דולרים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.