אפל
צילום: Drew Angerer - Getty Images

אפל חוזרת לרדת וזה לא צפוי להשתנות בקרוב

מנית ענקית הטכנולוגיה ירדה חמישה ימים ברצף מאז פירסמה את דוחותיה והציגה ירידה במכירות. הצפי בוול-סטריט הוא כי בטווח הקרוב היא תמשיך במגמה השלילית 
אדיר בן עמי | (2)

אין ספק שזה מפתה להתחיל לקנות מניות אפל APPLE , אחרי הכל, היא אחת המרוויחות הגדולות בעשור האחרון ורוב הירידות הקודמות היוו הזדמנויות קנייה לטווח הארוך. בנוסף, ביום בשלישי היא עלתה ב-0.5% ועצרה רצף ירידות של חמישה ימים. למרות כל זאת, בוול-סטריט מעריכים כי יצרנית האייפונים תמשיך לרדת בטווח הקרוב.

החברה סגרה לראשונה מתחת לממוצע נע 50 ימים, זוהי הפעם הראשונה לאחר 136 ימי מסחר שזה קורה. מדובר ברצף הארוך ביותר מאז 2009. "הנפילה גרמה להמון נזק טכני במספר מועט של ימי מסחר", אמרו מקבוצת ההשקעות Bespoke. במידה וההיסטוריה תחזור על עצמה גם הפעם, אפל כנראה תמשיך לרדת בקרוב. בשמונה הפעמים הקודמות שאפל סגרה מתחת לממוצע 50, לאחר שנסחרה מעליו במשך יותר מ-125 ימים, המניה נפלה בממוצע כ-6.2% בחודש שלאחר מכן. לפי הערכות קייטי סטוקטון מ-Fairlead Tactics, אפל צפויה לצאת לתיקון שעשוי להימשך לפחות שמונה שבועות עם מחיר יעד של 170 דולר. 

מכירות אפל ירדו ב-1% ברבעון האחרון ביחס לרבעון המקביל ומעט מתחת לתחזית האנליסטים. המכירות צפויות להיות דומות ברבעון הבא עם רמיזה (בשיחת הועידה) לירידה של כ-1% במכירות שזה מתחת לציפיות בוול סטריט. מכירות אפל בשנה כולה יהיו פושרות במקרה הטוב ומאכזבות מעט במקרה הרע. לאלו שלא ממש עוקבים אחרי אפל, כנראה קשה להבין למה ירידה קלה במכירות גורמת לחששות בקרב המשקיעים. אחרי הכל, הם נהנו מתשואה של 29% בעשור האחרון. אך אלו שעוקבים יודעים כי המכירות יורדות כבר שלושה רבעונים ברצף לעומת השנה שעברה, בפעם הראשונה מאז 2016. 

לקריאה נוספת:

>> מתי לקנות אפל, איך יתנהג השוק בתקופה הקרובה ומה מעניין בסין ובתיירות?

>> 3 הערות על הדוח של אפל ולמה למרות שהמניה מסוכנת "הטיפשים" יקנו אותה?

>> אפל עומדת בתחזיות אך מאכזבת במכירות האייפונים

החברה אמרה כי היא צופה ביצועים זהים ברבעון ספטמבר, בהנחה שהמצב המאקרו-כלכלי לא יחמיר. הבעיה שמסתמנת היא כי פחות ופחות אנשים רצים לרכוש את המכשירים החדשים של אפל. בשיחת המשקיעים האחרונה, הנהלת אפל אמרה כי שוק הסמארטפונים נמצא בירידה ברבעונים האחרונים וציינו את הירידה של 2.4% במכירות האייפונים. ההכנסות ממוצריה אחרים של אפל כמו ההאייפד והמקבוק ירדו ב-20% וב-7% בהתאמה, לעומת השנה שעברה.

המשקיעים כרגע מחכים לאייפון 15 שצפוי להגיע לחנויות ב-22 בספטמבר, מה שאומר שרבעון דצמבר הידוע גם כרבעון החגים, הוא הרבעון שצריך לצפות לו. אפל תעמוד בפני השוואה יחסית קלה, היות וברבעון המקביל אשתקד היא נתקלה בקשיים בשרשרת האספקה. האתגר ככל הנראה יהיה בתנודות מט"ח בהודו ובשווקים זרים גדולים אחרים. התנועות במטבע תרמו לירידות בהכנסות החברה ברבעונים האחרונים. לפי אנליסט Wedbush, דן איבס, השקת האייפון 15 צפויה להיות מנוע מרכזי לצמיחתה של אפל  ולמקם אותה בעמדה של כוח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוצאותיה לרבעון השלישי רשמה אפל רווח למניה של 1.26 על הכנסות של 81.8 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.2 דולר על הכנסות של 81.79 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפונים עמדו על 39.67 מיליארד דולר בעוד הצפי היה ל39.8 מיליארד דולר. ההכנסות משירותים עמדו על 21.21 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-20.77 מיליארד דולר. 

בשיחת המשקיעים ציינו באפל את התוכניות שלהם בכל הקשור לבינה מלאכותית - "עשינו מחקר על מגוון רחב של טכנולוגיות בינה מלאכותית, כולל בינה מלאכותית ג'נרטיבית, במשך שנים. אנחנו הולכים להמשיך להשקיע, לחדש ולקדם בצורה אחראית את המוצרים שלנו עם הטכנולוגיות הללו על מנת להעשיר את חייהם של אנשים", אמר טים קוק מנכ"ל אפל. "ברור שאנחנו משקיעים הרבה (בבינה מלאכותית) וזה מופיע בהוצאות המחקר והפיתוח שלנו".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נוי 10/08/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
    מניה כבדה שנגררת אחרי טכנולוגיות של אחרים. אפל הפסיקה להוביל את השוק עם טכנולוגיות יחודיות. ולא רחוק היום שיקומו חברות קטנות שיחליפו אותה. אפל איבדה את הגמישות המחשבתית ונשענת על נאמנות למוצרים בפיגור.
  • 1.
    הנביא 10/08/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    תראו שבעוד חצי שנה - שנה גג - תעלה בגדול.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים