אפל
צילום: Drew Angerer - Getty Images

אפל חוזרת לרדת וזה לא צפוי להשתנות בקרוב

מנית ענקית הטכנולוגיה ירדה חמישה ימים ברצף מאז פירסמה את דוחותיה והציגה ירידה במכירות. הצפי בוול-סטריט הוא כי בטווח הקרוב היא תמשיך במגמה השלילית 
אדיר בן עמי | (2)

אין ספק שזה מפתה להתחיל לקנות מניות אפל APPLE , אחרי הכל, היא אחת המרוויחות הגדולות בעשור האחרון ורוב הירידות הקודמות היוו הזדמנויות קנייה לטווח הארוך. בנוסף, ביום בשלישי היא עלתה ב-0.5% ועצרה רצף ירידות של חמישה ימים. למרות כל זאת, בוול-סטריט מעריכים כי יצרנית האייפונים תמשיך לרדת בטווח הקרוב.

החברה סגרה לראשונה מתחת לממוצע נע 50 ימים, זוהי הפעם הראשונה לאחר 136 ימי מסחר שזה קורה. מדובר ברצף הארוך ביותר מאז 2009. "הנפילה גרמה להמון נזק טכני במספר מועט של ימי מסחר", אמרו מקבוצת ההשקעות Bespoke. במידה וההיסטוריה תחזור על עצמה גם הפעם, אפל כנראה תמשיך לרדת בקרוב. בשמונה הפעמים הקודמות שאפל סגרה מתחת לממוצע 50, לאחר שנסחרה מעליו במשך יותר מ-125 ימים, המניה נפלה בממוצע כ-6.2% בחודש שלאחר מכן. לפי הערכות קייטי סטוקטון מ-Fairlead Tactics, אפל צפויה לצאת לתיקון שעשוי להימשך לפחות שמונה שבועות עם מחיר יעד של 170 דולר. 

מכירות אפל ירדו ב-1% ברבעון האחרון ביחס לרבעון המקביל ומעט מתחת לתחזית האנליסטים. המכירות צפויות להיות דומות ברבעון הבא עם רמיזה (בשיחת הועידה) לירידה של כ-1% במכירות שזה מתחת לציפיות בוול סטריט. מכירות אפל בשנה כולה יהיו פושרות במקרה הטוב ומאכזבות מעט במקרה הרע. לאלו שלא ממש עוקבים אחרי אפל, כנראה קשה להבין למה ירידה קלה במכירות גורמת לחששות בקרב המשקיעים. אחרי הכל, הם נהנו מתשואה של 29% בעשור האחרון. אך אלו שעוקבים יודעים כי המכירות יורדות כבר שלושה רבעונים ברצף לעומת השנה שעברה, בפעם הראשונה מאז 2016. 

לקריאה נוספת:

>> מתי לקנות אפל, איך יתנהג השוק בתקופה הקרובה ומה מעניין בסין ובתיירות?

>> 3 הערות על הדוח של אפל ולמה למרות שהמניה מסוכנת "הטיפשים" יקנו אותה?

>> אפל עומדת בתחזיות אך מאכזבת במכירות האייפונים

החברה אמרה כי היא צופה ביצועים זהים ברבעון ספטמבר, בהנחה שהמצב המאקרו-כלכלי לא יחמיר. הבעיה שמסתמנת היא כי פחות ופחות אנשים רצים לרכוש את המכשירים החדשים של אפל. בשיחת המשקיעים האחרונה, הנהלת אפל אמרה כי שוק הסמארטפונים נמצא בירידה ברבעונים האחרונים וציינו את הירידה של 2.4% במכירות האייפונים. ההכנסות ממוצריה אחרים של אפל כמו ההאייפד והמקבוק ירדו ב-20% וב-7% בהתאמה, לעומת השנה שעברה.

המשקיעים כרגע מחכים לאייפון 15 שצפוי להגיע לחנויות ב-22 בספטמבר, מה שאומר שרבעון דצמבר הידוע גם כרבעון החגים, הוא הרבעון שצריך לצפות לו. אפל תעמוד בפני השוואה יחסית קלה, היות וברבעון המקביל אשתקד היא נתקלה בקשיים בשרשרת האספקה. האתגר ככל הנראה יהיה בתנודות מט"ח בהודו ובשווקים זרים גדולים אחרים. התנועות במטבע תרמו לירידות בהכנסות החברה ברבעונים האחרונים. לפי אנליסט Wedbush, דן איבס, השקת האייפון 15 צפויה להיות מנוע מרכזי לצמיחתה של אפל  ולמקם אותה בעמדה של כוח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוצאותיה לרבעון השלישי רשמה אפל רווח למניה של 1.26 על הכנסות של 81.8 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.2 דולר על הכנסות של 81.79 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפונים עמדו על 39.67 מיליארד דולר בעוד הצפי היה ל39.8 מיליארד דולר. ההכנסות משירותים עמדו על 21.21 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-20.77 מיליארד דולר. 

בשיחת המשקיעים ציינו באפל את התוכניות שלהם בכל הקשור לבינה מלאכותית - "עשינו מחקר על מגוון רחב של טכנולוגיות בינה מלאכותית, כולל בינה מלאכותית ג'נרטיבית, במשך שנים. אנחנו הולכים להמשיך להשקיע, לחדש ולקדם בצורה אחראית את המוצרים שלנו עם הטכנולוגיות הללו על מנת להעשיר את חייהם של אנשים", אמר טים קוק מנכ"ל אפל. "ברור שאנחנו משקיעים הרבה (בבינה מלאכותית) וזה מופיע בהוצאות המחקר והפיתוח שלנו".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נוי 10/08/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
    מניה כבדה שנגררת אחרי טכנולוגיות של אחרים. אפל הפסיקה להוביל את השוק עם טכנולוגיות יחודיות. ולא רחוק היום שיקומו חברות קטנות שיחליפו אותה. אפל איבדה את הגמישות המחשבתית ונשענת על נאמנות למוצרים בפיגור.
  • 1.
    הנביא 10/08/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    תראו שבעוד חצי שנה - שנה גג - תעלה בגדול.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.