לאחר קריסה של 60% - בנק סיליקון ואלי במגעים למכור את עצמו לאחר שנכשל לגייס הון; חשש לכספים בפיקדונות הבנק
חברת SVB Financial SVB FINANCIAL GROUP , החברה האם של בנק סיליקון ואלי, מנהלת מגעים למכור את עצמה. על פי פרסומים, כשלו ניסיונותיו של הבנק לגיוס הון והבנק שכר יועצים כדי לבחון מכירה אפשרית. במקביל, מוסדות פיננסיים גדולים בוחנים את האפשרות לרכישת SVB. בינתיים קיים חשש גדול להפקדות של לקוחות הבנק. המצב יוצר "ריצה אל הבנקים", כפי שניתן היה לחזות בהמשך להבנה שהמצב בבנק לקראת איבוד שליטה (הרחבה כאן). על רקע זה, חברות ההייטק הישראליות שפועלות בבנק ומדובר במאות חברות, מנסות להציל את הכספים. האפשרויות העומדות בפניהם - העברת כספים לחשבונות של בנקים זרים בארה"ב או לבנקים ישראלים עם שלוחות בחו"ל. הבעיה שנראה שאלו שלא עשו זאת אתמול, יתקשו לעשות זאת היום, הרגולטור צפוי לחסום את משיכת הכספים ממש בקרוב.
כך או אחרת, מניות הבנק קרסו אמש ב-60% לאחר ש-SVB הודיעה ביום רביעי בערב על תוכנית לגייס הון של יותר מ-2 מיליארד דולר. המסחר במניה הוקפא עם פתיחת המסחר לאחר שאיבדה 60% נוספים במסחר המוקדם. על פי תנאי התוכנית שפורסמה ביום רביעי, SVB רצתה למכור 1.25 מיליארד דולר במניות רגילות ועוד 500 מיליון דולר של מניות מועדפות הניתנות להמרה.
SVB הודיעה גם על עסקה עם חברת ההשקעות ג'נרל אטלנטיק למכירת מניות רגילות ב-500 מיליון דולר, אם כי הסכם זה היה מותנה בסגירת ההנפקה השנייה של המניות.
אנליסטים בוול סטריט אומרים כי נראה שהצרות של SVB לא יתפשטו באופן נרחב בכל מערכת הבנקאות. כמו כן, ביום רביעי הודיעה SVB כי מכרה ניירות ערך בשווי 21 מיליארד דולר כדי לגייס מזומנים ולייצב את המאזן שלה לנכסים בעלי משך זמן קצר יותר, שחשופים פחות לעליית הריבית. SVB העריך שמהלך עלה לו בהפסד של 1.8 מיליארד דולר על המכירה הזו.
בנק סיליקון ואלי המתמקד בהלוואות לסטרטאפים סיפק מיליארדים לחברות שגובו בניירות ערך של חברות שמאז קרסו, ועל רקע זה, נכנס לקשיים כלכליים. במקביל לעליות הריבית וההאצה בקצב שריפת המזומנים של הלקוחות, הנמיך את תחזיתו השנתית לאחרונה, ואז נוצר המשבר - "ריצה אל הבנקים". גופים רבים רוצים להוציא את כספם מחשש שהבנק ייסגר. מדובר במהלך מסוכן והחשש הגדול שהבנק יקפיא את הוצאת הכספים.
- 10.שחר 11/03/2023 19:23הגב לתגובה זושנמנעים מ"לסחור בשמעטס"
- 9.שגית 11/03/2023 07:41הגב לתגובה זולמרות שבחצי שנה האחרונה מחירי הדירות כבר ירדו בעשרה אחוזים, עדיין אין קונים לדירות. רוכשי דירות שאינם עומדים בהחזר המשכנתא מציעים את דירתם למכירה.
- 8.לקנות רק בנקים בישראל ולשבת בטוח (ל"ת)בראל 10/03/2023 22:28הגב לתגובה זו
- 7.שופטול 10/03/2023 18:44הגב לתגובה זולהעביר את כל הכסף לאירופה אל תעבירו כסף לבנקים ישראלים חארות
- 6.מה עם JP Morgan? גם זה במקרה? (ל"ת)רבקה 10/03/2023 18:07הגב לתגובה זו
- 5.קנייה זה בנק הפועלים לאומי ודיסקונט אצלנו עליות (ל"ת)שרון גל 10/03/2023 17:29הגב לתגובה זו
- 4.תיקנו את הבנקים שלנו הם הכי פצצה ולא יורדים (ל"ת)רפי 10/03/2023 17:28הגב לתגובה זו
- 3.דניאל 10/03/2023 17:10הגב לתגובה זושבת שלום לכספים שלכם
- אוהד 10/03/2023 21:34הגב לתגובה זואם אתה לא חבר במשמרות המהפכה לא נראה לי שזו בשורה משמחת במיוחד
- יורם 11/03/2023 07:45לצערם - אין קונים. אלפי הייטקיסטים שרוצים לעבור מתקשים למכור את הדירה ומציעים גם הנחה של עשרים אחוז על הדירה, אבל אין קונים. במכרזי המינהל מחירי הקרקע ירדו לחצי - אבל קבלנים מסרבים לגשת למכרז. תוך שנתיים מחירי הדירות בצפון תל אביב והרצליה יורדים בשלושים אחוזים.
- 2.uri 10/03/2023 16:52הגב לתגובה זוה ילחם לכם ואתם תחרישוןהוצאתם את הכסף מארץ הקודש בבקשה ה' מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם
- 1.^^^^^^ 10/03/2023 16:38הגב לתגובה זונראה לי בעליל שהתשובה חרוטה על קיר הבטון!! שבת טובה.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
