קרואטיה
צילום: Jonathan Chng on Unsplash

המדינה שמתחילה לסחור באירו רוצה לצמצם אבטלה: כלכלת קרואטיה - לאן?

ב-1 בינואר המדינה מהבלקן תרשום היסטוריה: היא תעבור למטבע האירו, בניסיון למחוק את האבטלה הגואה ולצמצם את האינפלציה. אה, וגם לעקוף את סלובניה כמוליכת הבלקן. האם זה יצליח לה?
איציק יצחקי | (2)

מריו, אזרח קרואטי המתגורר בזאגרב, רגיל לרכוש את מרכולתו בכל בוקר מחנות המכולת הסמוכה לביתו. אבל בימים האחרונים, משהו השתנה עבורו. המוכרים כבר חוששים לקבל ממנו את הקונה - המטבע הלאומי של קרואטיה, אחרי שקראו את כותרות העיתונים בחודש שעבר - המטבע הזה סיים סופית את דרכו במדינה והאירו ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023.

לקרואטיה ייקח קצת זמן עד שתתרגל לשינוי הזה, להחלטה הזאת, שקיבל עבורה האיחוד האירופי. כי עד היום, מי שהצטרפה לאיחוד האירופי ב-2013, התעקשה לשמר, אולי גם מטעמי גאווה לאומית, את המטבע שלה. כיום, אירו אחד שווה 7.55 קונה, אבל הקרואטים כבר סיכמו עם האיחוד על שער המרה שיתרחש ממש באותו יום היסטורי, 1 בינואר - 7.534 קונה לאירו.

אם כן, מה הסיבה שקרואטיה נזכרה רק עכשיו להחליף מטבע? מתברר כי הנציבות באיחוד האירופי בדקה את המצב הכלכלי של המדינה והחליטה כי היא עומדת בדרישות להחלפת מטבע, בגלל שיעור האינפלציה שלה והישגי החוב הציבורי.

אל תתבלבלו. האיחוד האירופי לא מאפשר לשנות את המטבע בכזאת קלות. ליטא הייתה האחרונה שקיבלה את האישור, אי שם ב-2015. המטרה, מספרים באיחוד האירופי, היא להגדיל את תחושת השייכות של מדינות קומוניסטיות לשעבר לעולם המערבי. וקרואטיה הייתה כזאת, עד לפני שני עשורים. ועכשיו היא הפכה לחלק מתוך 340 מיליון תושבים שגרים בגוש.

אבל למה קרואטיה צריכה את זה? סיבה אחת: למרות התדמית שנוצרה לה, היא עדיין מדינה עניה יחסית לרוב המדינות באיחוד. יש מי שיאמר שהמהלך הזה מבטל את העצמאות שלה מבחינה מוניטרית, אבל בעזרת ההתחברות ליורו היא תוכל לקבל אשראי גדול יותר בריבית נמוכה יותר ולאפשר לה הקלות בסחר, עם מדינות האיחוד. וזו סיבה טובה יותר לשנות. חוץ מזה, יש לה גם כלכלת תיירות לא מבוטלת גם ממדינות הגוש (10 מיליון תיירים בשנה מכל העולם). כשתיירים יידעו שאתה מגיע למדינה אבל לא צריך להחליף מטבע, זאת תחושת הקלה עבורם. ואולי אפילו יחזק עוד קצת את התיירות.

לפני שנצלול פנימה, אל תוך ראי הכלכלה שלה, קצת מספרים: קרואטיה, שהכריזה על עצמאותה בשנת 1991, הגיעה במהלך 2022 ל-4 מיליון איש. התמ"ג שלה עומד על כ-67 מיליארד דולר. כלומר, התמ"ג לנפש עומד על כ-16,750 דולר לנפש. לא הרבה.

קיראו עוד ב"גלובל"

התעשייה שלה שווה 19% מהתל"ג, החקלאות 10%. היא סוחרת בעיקר בברזל, פלדה, כימיקלים, אלקטרוניקה, נייר, טקסטיל, ספינות, ומוצרי נפט, כי יש לה ככאלה כאוצרות טבע, ואפילו גז טבעי ויהלומים. עוד נתון שעוזר לה: הכוח ההידרואלקטרי שמספקים הנהרות מספיק כדי לממן 60% מתצרוכת החשמל שלה.

למרות התמ"ג הנמוך לנפש, קרואטיה נחשבת למדינה מודרנית ומבוססת ביחס לשכנות שתפצלו לאחר פירוק יוגוסלביה. היא שניה רק לסלובניה בהקשר הזה - מדינה שהכריזה על עצמאותה בסמוך לקרואטיה. מצד שני, היא סובלת מאבטלה גבוהה.

שיעור האינפלציה השנתי בקרואטיה השנה עומד על 13.2%, שיא חדש במדינה.         שיעור האבטלה גבוה, יותר מ-11%. קרואטיה רוצה להוריד אותו ולהפוך למעצמה כלכלית בעזרת ניצחון קטן-גדול על סלובניה, ובכך להפוך למדינה שתוביל את הבלקן.

צריך לזכור גם את השפעת תחילת העצמאות של קרואטיה על הכלכלה. המלחמה עם סרביה הובילה את הקרואטים באמצע שנות ה-90 לפתוח במלחמה ולתפוס את מקומה במובלעת במרכז המדינה. אחרי ארבע שנים של מאבק קשה ומזוין, היא סילקה את הסרבים. המלחמה הייתה קשה והביקורת על קרואטיה גברה בעולם, אבל בשורה התחתונה - זה תרם לכלכלה וייצב אותה ביחס לשכנותיה.

מבחינת קרואטיה, שנחשבת למדינה ענייה ביחס לרוב מדינות האיחוד האירופי, המהלך אומנם מבטל את העצמאות המוניטרית שלה, אולם הוא גם צפוי לסייע לה לקבל אשראי בריביות יותר נמוכות, לחזק את הקשר בינה לבין מדינות האיחוד ולהקל על הסחר. בנוסף, החל משנת 2023, 340 מיליון התושבים שגרים בגוש האירו לא יצטרכו עוד להחליף את המטבע כשהם יבקרו במדינה. איך אמר נגיד הבנק הלאומי הקרואטי במסיבת העיתונאים? "סיכון המטבע ייעלם, קרואטיה אטרקטיבית עבור השקעות ובטוחה במשברים".

בסוף, צריך לזכור מדובר במדינה הזאת שעברה מלחמת אזרחים. אז למה יתרום החיבור לגוש האירו? ג'ייקוב קירקגור, בכיר בקרן מרשל הגרמנית, אמר כי "בטווח הבינוני-ארוך האינפלציה תקטן, הריביות יהיו נמוכות יותר". אם זה יקרה כתוצאה מהמעבר ליורו, קרואטיה תקטין אט אט גם את האבטלה ותוכל להשקיף על סלובניה מלמעלה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סדרת כתבות נהדרת נהניתי מאוד לקרוא! (ל"ת)
    מירן 09/12/2022 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קשקש 09/12/2022 10:51
    הגב לתגובה זו
    הניסיון להפוך את אירופה כולה לגוש אחד לא צלח כי השכר לא תואם את מחירי הנדל"ן מה שגרם למשבר אולי זה "יצליח" בהמשך מה שקשה לי להאמין לדוגמה איטליה עם הלירטה הייתה כלכלה מצויינת עד שהציבור הפך את מחיר הנכס מלירטה לאירו והקפיץ את מחירי הנכסים במאות אחוזים והשכר לא עלה בהתאם.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

רובוטקסי
צילום: טסלה
הטור של גרינברג

היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב

חלום הרכב האוטונומי קיים כבר עשרות שנים ועדיין לא הפך למציאות של ממש, אבל ברור כי מהפכת הטכנולוגיה שממשיכה להתקדם בצעדי ענק תאפשר לו להתגשם בסופו של דבר. איך אפשר להשקיע בתחום, למה מובילאיי הישראלית שפועלת שם כבר מזמן סובלת מחולשה בשנים האחרונות, ואיזו חברה דווקא כן רוכבת על המומנטום החיובי



שלמה גרינברג |

סאנה טקאיצ'י, שמובילה את המפלגה הליברל-דמוקרטית ביפן, שמרנית קיצונית בדעותיה הלאומיות והכלכליות ומעריצה של מרגרט תאצ'ר, נבחרה ביום שלישי לראשת ממשלת יפן הראשונה. טקאיצ'י מתכוונת לבצע פנייה חדה, כלכלית וביטחונית, ימינה בעזרת קואליציה שיצרה עם מפלגת החדשנות היפנית השמרנית/לאומנית. המצע של שתי מרכיבות הקואליציה דומה - לשכתב את החוקה הפציפיסטית של יפן, להרחיב את כוחות ההגנה במטרה ברורה להרתיע את סין השכנה, לעורר בתמריצים את הכלכלה ולהטיל הגבלות מחמירות יותר על ההגירה. 

אין שום ספק שבבייג'ין מודאגים, בבית הלבן חוגגים, ובטייוואן, מאז החלו הסקרים לנבא את ניצחונה לפני כחצי שנה, עלתה הבורסה ב-48%. לדעתי, סין תעשה טעות אם תמשיך להרגיז את ארה"ב, במיוחד לאחר שטראמפ סגר חוזה על חומרים נדירים עם אוסטרליה.

משרד הביטחון האמריקאי שם את הרכב האוטונומי בקדמת הבמה

החלום על רכב אוטונומי התחיל במאה ה-16 כאשר לאונרדו דה וינצ'י עיצב עגלה מונעת עצמית שנחשבת לאב הקדמון של המכונית המודרנית.

בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 התחילה תעשיית הרכב להתייחס ברצינות לנושא הפיתוח של כלי רכב אוטונומיים. זה התחיל עם רכבים מונחי שדות מגנטיים בכביש. זה נמשך בשנות ה-50 כאשר ג'נרל מוטורס ו-RCA Labs ערכו ניסויים במערכות שהשתמשו בחוטים המוטמעים בכביש כדי לשלוט בהיגוי ובבלימה אוטומטית. בשנות ה-60, עם התקדמות המחשוב, נכנסה האקדמיה לעניין כאשר בשנת 1961 פיתחו חוקרים באוניברסיטת סטנפורד עגלה קטנה לניווט על פני הירח באמצעות צורה בסיסית של ראייה ממוחשבת. 

אבל רק בשנות ה-80 ניתנה הדחיפה הגדולה לנושא, כאשר מערכת הביטחון האמריקאית נכנסה לתמונה, באמצעות הפרויקט שכונה DARPA Grand Challenge (האתגר הגדול של הסוכנות לפרויקטים מתקדמים של הגנה), משרד הביטחון, בעזרת אוניברסיטת סטנפורד, הפך רכב של פולקסוואגן לרכב אוטונומי בעזרת מעבד של אינטל. הפיתוח הוכיח שטכנולוגיית נהיגה עצמית יכולה לעבוד. זה הביא לכך שבמהלך שנות ה-90 נכנסו לנושא ברצינות חברות טכנולוגיה, יצרניות רכב ושורה ארוכה של סטארטאפים.