פולסטר רכב חשמלי
צילום: צילום מסך אתר החברה

פולסטר - שחקנית חדשה ישנה בתחום הרכב החשמלי - הזדמנות?

החברה הבת של ווולוו הונפקה לאחרונה במיזוג ספאק ומציגה כמה יתרונות מעניינים וביניהם מכירות בהיקף נרחב ומבנה נכסים קל המסתמך על החברה האם - מהם היתרונות האחרים ומהם החסרונות של השחקן החדש בסקטור הרכב החשמלי?
גיא טל |

תחום הרכב החשמלי שהיה אחד הלוהטים בשנת 2021 הוא בין נפגעיה העיקריים של שנת 2022 על כל מכותיה, כשהאוויר יצא מהבועה שתימחרה חברה כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ללא מכירה של רכב אחד בכ-150 מיליארד דולר' ושווי החברות,, ירד בחדות. ריוויאן ירדה כ 70% מההנפקה ולוסיד LUCID GROUP ירדה כ-50% בפרק זמן דומה. אפילו טסלה TESLA INC הגדולה חווה שנה קשה עם ירידה של 35% מתחילת השנה. 

דווקא בתקפה לא טובה של הסטקטור החליטה וולוו VOLVO AB הנשלטת על ידי החברה הסינית Geely להנפיק את החברה הבת שלה פולסטר (סימון: PSNY) שמתמקדת אך ורק ברכב חשמלי דרך מיזוג ספאק, טכניקה הרבה פחות פופלרית בימים אלו להנפקות. ההנפקה מעניקה לחברה שווי של 21 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום הראשון של המסחר במניה היא עוד זינקה ב-16%, לאחר מכן ירדה עד 12% פחות ממחיר ההנפקה, וכעת התאוששה מעט ומציגה ירידה של 5% מהמחיר בהנפקה. כספי ההנפקה נועדו לקדם את פיתוח הדגמים החדשים אותם צפויה החברה להציג בשנים הקרובות. 

פולסטר בולטת בשוק הרכב החשמלי בכך שמדובר ביצרנית רכב חשמלי טהורה, כלומר לא יצרנית מסורתית שגם מנסה להיכנס לתחום הרכב החשמלי כמו פורד FORD MOTOR או GM GENERAL MOTORS , מצד אחד, ומצד שני לא מדובר בסטארט אפ שרק מתחיל למכור רכבים אלא חברה שכבר מוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה בפריסה בינלאומית - סין, אירופה וארצות הברית. מהבחינה הזו נקודת ההשוואה היחידה היא טסלה, שאף היא שחקן של רכב חשמלי בלבד (בתחום הרכבים, לטסלה עסקים נוספים בתחום הבטריות) והיא מוכרת בהיקפים גדולים ברחבי העולם. 

פולסטר גם מציגה צמיחה אגרסיבית. הצפי הוא למכירות של 50 אלף רכבים השנה לעומת 29 אלף בשנת 2021. בשנת 2023 מצפה החברה למכור כבר 124 אלף רכבים, והצפי לשנת 2025 הוא להכפיל פי עשר את המכירות של שנת 2021 ולהגיע לכ-300 אלף מסירות.

דגם הפלסטר 2 נסחר כעת ב-49 אלף דולר והחברה צפויה להשיק דגם ספורטיבי חדש, הפולסטר 3, בהמשך השנה. עד שנת 2024 מתכוונת החברה להשיק סך הכל 3 דגמים חדשים כשגם הפולסטר 4 ו-5 יצטרפו לצי הרכבים של החברה. דגם פוליסטר 1 היה רכב ספורט בעלות של מעל 100 אלף דולר שנמכר בין השנים 2019 ל-2021 אך לא נמכר יותר. בנוסף, נהנית החברה מקרדיט מס של 7500 דולר לרכב בארצות הברית, הטבת מס לה טסלה ו-GM כבר לא זכאיות על הרכבים החשמליים שלהן. ההטבה הזאת היא עד מכירות של 200 אלף כלי רכב. 

יתרון נוסף של פולסטר הוא הגב של וולוו והחברה האם שלה Geely הסינית עם יכולות הייצור ומפעלים קיימים. החברה מייצרת במפעלה של Geely בסין ודגם הפולסטר 3 עתיד להיות מיוצר במפעלי וולוו בארצות הברית. כך היא חוסכת עלויות הקמת מפעלים גבוהות מאד של החברות המתחרות. הנכסים אומנם לא שלה אך מתאפשר לה לייצר בהשקעה נמוכה מאד יחסית. היא גם נהנית מיכולות המחקר ופיתוח של החברה האם והחברה הסבתא. כל זה מאפשר לה מודל עסקי "קל" מבחינת הוצאות. עוד יתרון שמביא החיבור עם וולוו הוא השם הטוב בכל הנוגע לבטיחות ועיצוב בהם וולוו מצטיינת 

 

אז מה פולסטר מביאה לשולחן? חברה ותיקה עם הגב של וולוו ו-Geely עם מכירות בהיקפים גדולים יחסית ברחבי העולם, מבנה נכסים קל, צמיחה שנתית של עשרות אחוזים והטבות מס שמעלות את הרווחיות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בצד החסרונות מדובר במותג פחות חזק משל טסלה, היא נכנסת לשוק תחרותי, היא תתמודד מן הסתם עם קשיי האספקה כמו שאר החברות בענף, והיא עדיין הפסדית בשורה התחתונה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

רובו אדוויזררובו אדוויזר

יועץ השקעות AI הונפק בוול סטריט - מה קרה למניה של וולת'פרונט

הרובו-אדוויזר הראשון שנסחר בשוק ההון רווחי וצומח, אבל 76% מההכנסות תלויות במשתנה אחד מרכזי



רן קידר |
נושאים בכתבה רובו אדוויזר


וולת'פרונט השלימה אתמול את הנפקתה הראשונה בבורסת נאסד"ק תחת הסימול WLTH, והפכה לרובו-אדוויזר הראשון שנסחר בשוק ההון הציבורי. המניה נקבעה במחיר 14 דולר, בתחום העליון של הטווח המתוכנן (12-14 דולר), וגייסה 484.6 מיליון דולר - 300.55 מיליון לחברה ו-184.06 מיליון לבעלי מניות מוכרים. שווי השוק הראשוני עמד על 2.63 מיליארד דולר. המניה עולה כעת ב-3.6%. 

ההנפקה, שהתעכבה עקב השבתת הממשלה באוקטובר, הגיעה בשוק הנפקות שמתאושש: חברות פינטק גייסו 6.5 מיליארד דולר ב-2025, אך הביצועים היו מאופקים.

החברה מנהלת 88 מיליארד דולר בנכסים נכון ליולי 2025, עם 1.3 מיליון לקוחות, רובם מילניאלס ודור Z. מדובר בצמיחה של 70% בהכנסות השנתיות מ-200 מיליון דולר ב-2023 ל-340 מיליון דולר ב-2025, לצד רווח נקי של 123 מיליון דולר - שולי רווח של 36%. נתונים אלה, המופיעים בטופס S-1 ל-SEC, מצביעים על יתרון מבני: אוטומציה מלאה ללא סניפים או יועצים אנושיים, שמאפשרת עלויות נמוכות והתרחבות יעילה.

מקור ההכנסות: 76% ממזומן, לא מהשקעות

מודל העסקים של וולת'פרונט שונה מחברות פינטק מסורתיות. כ-76% מההכנסות מגיעות מניהול מזומן - 47 מיליארד דולר מתוך הנכסים הכוללים - דרך חשבונות חיסכון בריבית גבוהה (APY של 3.50% נכון לנובמבר 2025). החברה מפקידה את הכספים בבנקים שותפים, גוזרת פער בין הריבית שהבנקים משלמים (כ-4.5%-5%) לבין זו שהיא מעבירה ללקוחות. שירותי ייעוץ השקעות תורמים רק 24%, בעיקר דמי ניהול של 0.25% על תיקים אוטומטיים.

המודל הזה פרח בסביבת ריבית גבוהה: מאז 2022, הפדרל ריזרב העלה את הריבית ל-5.25%-5.50%, מה שהפך חשבונות מזומן לאטרקטיביים יותר ממניות תנודתיות. כתוצאה, נכסי המזומן גדלו ב-42% ב-2025. מנכ"ל החברה, דייוויד פורטונאטו, ציין בראיון כי הלקוחות אינם ספקולנטים, אלא משקיעים ארוכי טווח המחפשים יציבות. סמנכ"ל הכספים אלן אימברמן הוסיף כי 62.99% מההכנסות הופכות למזומן זמין, הודות למודל ללא הלוואות.

הריבית: מנוע צמיחה עם סיכון מובנה

עם זאת, הריבית היא הגורם הקריטי. הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.25% בנובמבר 2025, והשוק מצפה לירידות נוספות ל-2.5%-3% עד 2027. דוחות החברה מזהירים כי ירידה של 1% בריבית עלולה לצמצם את ההכנסות ממזומן ב-40%-50%, שכן הפער יקטן. בתקופות ריבית נמוכה בעבר (2010-2020), וולת'פרונט הסתמכה על גידול לקוחות - מ-100 אלף ב-2015 ל-1.3 מיליון כיום - אך הרווחיות ירדה ל-10%-15%.