פולסטר - שחקנית חדשה ישנה בתחום הרכב החשמלי - הזדמנות?
תחום הרכב החשמלי שהיה אחד הלוהטים בשנת 2021 הוא בין נפגעיה העיקריים של שנת 2022 על כל מכותיה, כשהאוויר יצא מהבועה שתימחרה חברה כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ללא מכירה של רכב אחד בכ-150 מיליארד דולר' ושווי החברות,, ירד בחדות. ריוויאן ירדה כ 70% מההנפקה ולוסיד LUCID GROUP ירדה כ-50% בפרק זמן דומה. אפילו טסלה TESLA INC הגדולה חווה שנה קשה עם ירידה של 35% מתחילת השנה.
דווקא בתקפה לא טובה של הסטקטור החליטה וולוו VOLVO AB הנשלטת על ידי החברה הסינית Geely להנפיק את החברה הבת שלה פולסטר (סימון: PSNY) שמתמקדת אך ורק ברכב חשמלי דרך מיזוג ספאק, טכניקה הרבה פחות פופלרית בימים אלו להנפקות. ההנפקה מעניקה לחברה שווי של 21 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום הראשון של המסחר במניה היא עוד זינקה ב-16%, לאחר מכן ירדה עד 12% פחות ממחיר ההנפקה, וכעת התאוששה מעט ומציגה ירידה של 5% מהמחיר בהנפקה. כספי ההנפקה נועדו לקדם את פיתוח הדגמים החדשים אותם צפויה החברה להציג בשנים הקרובות.
פולסטר בולטת בשוק הרכב החשמלי בכך שמדובר ביצרנית רכב חשמלי טהורה, כלומר לא יצרנית מסורתית שגם מנסה להיכנס לתחום הרכב החשמלי כמו פורד FORD MOTOR או GM GENERAL MOTORS , מצד אחד, ומצד שני לא מדובר בסטארט אפ שרק מתחיל למכור רכבים אלא חברה שכבר מוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה בפריסה בינלאומית - סין, אירופה וארצות הברית. מהבחינה הזו נקודת ההשוואה היחידה היא טסלה, שאף היא שחקן של רכב חשמלי בלבד (בתחום הרכבים, לטסלה עסקים נוספים בתחום הבטריות) והיא מוכרת בהיקפים גדולים ברחבי העולם.
פולסטר גם מציגה צמיחה אגרסיבית. הצפי הוא למכירות של 50 אלף רכבים השנה לעומת 29 אלף בשנת 2021. בשנת 2023 מצפה החברה למכור כבר 124 אלף רכבים, והצפי לשנת 2025 הוא להכפיל פי עשר את המכירות של שנת 2021 ולהגיע לכ-300 אלף מסירות.
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דגם הפלסטר 2 נסחר כעת ב-49 אלף דולר והחברה צפויה להשיק דגם ספורטיבי חדש, הפולסטר 3, בהמשך השנה. עד שנת 2024 מתכוונת החברה להשיק סך הכל 3 דגמים חדשים כשגם הפולסטר 4 ו-5 יצטרפו לצי הרכבים של החברה. דגם פוליסטר 1 היה רכב ספורט בעלות של מעל 100 אלף דולר שנמכר בין השנים 2019 ל-2021 אך לא נמכר יותר. בנוסף, נהנית החברה מקרדיט מס של 7500 דולר לרכב בארצות הברית, הטבת מס לה טסלה ו-GM כבר לא זכאיות על הרכבים החשמליים שלהן. ההטבה הזאת היא עד מכירות של 200 אלף כלי רכב.
יתרון נוסף של פולסטר הוא הגב של וולוו והחברה האם שלה Geely הסינית עם יכולות הייצור ומפעלים קיימים. החברה מייצרת במפעלה של Geely בסין ודגם הפולסטר 3 עתיד להיות מיוצר במפעלי וולוו בארצות הברית. כך היא חוסכת עלויות הקמת מפעלים גבוהות מאד של החברות המתחרות. הנכסים אומנם לא שלה אך מתאפשר לה לייצר בהשקעה נמוכה מאד יחסית. היא גם נהנית מיכולות המחקר ופיתוח של החברה האם והחברה הסבתא. כל זה מאפשר לה מודל עסקי "קל" מבחינת הוצאות. עוד יתרון שמביא החיבור עם וולוו הוא השם הטוב בכל הנוגע לבטיחות ועיצוב בהם וולוו מצטיינת
אז מה פולסטר מביאה לשולחן? חברה ותיקה עם הגב של וולוו ו-Geely עם מכירות בהיקפים גדולים יחסית ברחבי העולם, מבנה נכסים קל, צמיחה שנתית של עשרות אחוזים והטבות מס שמעלות את הרווחיות.
- טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בצד החסרונות מדובר במותג פחות חזק משל טסלה, היא נכנסת לשוק תחרותי, היא תתמודד מן הסתם עם קשיי האספקה כמו שאר החברות בענף, והיא עדיין הפסדית בשורה התחתונה.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
טראמפ מחייךטראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור
אוכלוסיות מוחלשות.
בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88% , נוברטיס Novartis AG 0.58% , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb
Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32% , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91% , GSK GSK 0.66% , סאנופי Sanofi 0.4%
ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6% ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83% , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות
שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8% , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals
Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.
על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר
ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".
הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה
כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול
אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד
התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.
