פולסטר - שחקנית חדשה ישנה בתחום הרכב החשמלי - הזדמנות?
תחום הרכב החשמלי שהיה אחד הלוהטים בשנת 2021 הוא בין נפגעיה העיקריים של שנת 2022 על כל מכותיה, כשהאוויר יצא מהבועה שתימחרה חברה כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ללא מכירה של רכב אחד בכ-150 מיליארד דולר' ושווי החברות,, ירד בחדות. ריוויאן ירדה כ 70% מההנפקה ולוסיד LUCID GROUP ירדה כ-50% בפרק זמן דומה. אפילו טסלה TESLA INC הגדולה חווה שנה קשה עם ירידה של 35% מתחילת השנה.
דווקא בתקפה לא טובה של הסטקטור החליטה וולוו VOLVO AB הנשלטת על ידי החברה הסינית Geely להנפיק את החברה הבת שלה פולסטר (סימון: PSNY) שמתמקדת אך ורק ברכב חשמלי דרך מיזוג ספאק, טכניקה הרבה פחות פופלרית בימים אלו להנפקות. ההנפקה מעניקה לחברה שווי של 21 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום הראשון של המסחר במניה היא עוד זינקה ב-16%, לאחר מכן ירדה עד 12% פחות ממחיר ההנפקה, וכעת התאוששה מעט ומציגה ירידה של 5% מהמחיר בהנפקה. כספי ההנפקה נועדו לקדם את פיתוח הדגמים החדשים אותם צפויה החברה להציג בשנים הקרובות.
פולסטר בולטת בשוק הרכב החשמלי בכך שמדובר ביצרנית רכב חשמלי טהורה, כלומר לא יצרנית מסורתית שגם מנסה להיכנס לתחום הרכב החשמלי כמו פורד FORD MOTOR או GM GENERAL MOTORS , מצד אחד, ומצד שני לא מדובר בסטארט אפ שרק מתחיל למכור רכבים אלא חברה שכבר מוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה בפריסה בינלאומית - סין, אירופה וארצות הברית. מהבחינה הזו נקודת ההשוואה היחידה היא טסלה, שאף היא שחקן של רכב חשמלי בלבד (בתחום הרכבים, לטסלה עסקים נוספים בתחום הבטריות) והיא מוכרת בהיקפים גדולים ברחבי העולם.
פולסטר גם מציגה צמיחה אגרסיבית. הצפי הוא למכירות של 50 אלף רכבים השנה לעומת 29 אלף בשנת 2021. בשנת 2023 מצפה החברה למכור כבר 124 אלף רכבים, והצפי לשנת 2025 הוא להכפיל פי עשר את המכירות של שנת 2021 ולהגיע לכ-300 אלף מסירות.
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דגם הפלסטר 2 נסחר כעת ב-49 אלף דולר והחברה צפויה להשיק דגם ספורטיבי חדש, הפולסטר 3, בהמשך השנה. עד שנת 2024 מתכוונת החברה להשיק סך הכל 3 דגמים חדשים כשגם הפולסטר 4 ו-5 יצטרפו לצי הרכבים של החברה. דגם פוליסטר 1 היה רכב ספורט בעלות של מעל 100 אלף דולר שנמכר בין השנים 2019 ל-2021 אך לא נמכר יותר. בנוסף, נהנית החברה מקרדיט מס של 7500 דולר לרכב בארצות הברית, הטבת מס לה טסלה ו-GM כבר לא זכאיות על הרכבים החשמליים שלהן. ההטבה הזאת היא עד מכירות של 200 אלף כלי רכב.
יתרון נוסף של פולסטר הוא הגב של וולוו והחברה האם שלה Geely הסינית עם יכולות הייצור ומפעלים קיימים. החברה מייצרת במפעלה של Geely בסין ודגם הפולסטר 3 עתיד להיות מיוצר במפעלי וולוו בארצות הברית. כך היא חוסכת עלויות הקמת מפעלים גבוהות מאד של החברות המתחרות. הנכסים אומנם לא שלה אך מתאפשר לה לייצר בהשקעה נמוכה מאד יחסית. היא גם נהנית מיכולות המחקר ופיתוח של החברה האם והחברה הסבתא. כל זה מאפשר לה מודל עסקי "קל" מבחינת הוצאות. עוד יתרון שמביא החיבור עם וולוו הוא השם הטוב בכל הנוגע לבטיחות ועיצוב בהם וולוו מצטיינת
אז מה פולסטר מביאה לשולחן? חברה ותיקה עם הגב של וולוו ו-Geely עם מכירות בהיקפים גדולים יחסית ברחבי העולם, מבנה נכסים קל, צמיחה שנתית של עשרות אחוזים והטבות מס שמעלות את הרווחיות.
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בצד החסרונות מדובר במותג פחות חזק משל טסלה, היא נכנסת לשוק תחרותי, היא תתמודד מן הסתם עם קשיי האספקה כמו שאר החברות בענף, והיא עדיין הפסדית בשורה התחתונה.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
