פולסטר רכב חשמלי
צילום: צילום מסך אתר החברה

פולסטר - שחקנית חדשה ישנה בתחום הרכב החשמלי - הזדמנות?

החברה הבת של ווולוו הונפקה לאחרונה במיזוג ספאק ומציגה כמה יתרונות מעניינים וביניהם מכירות בהיקף נרחב ומבנה נכסים קל המסתמך על החברה האם - מהם היתרונות האחרים ומהם החסרונות של השחקן החדש בסקטור הרכב החשמלי?
גיא טל |

תחום הרכב החשמלי שהיה אחד הלוהטים בשנת 2021 הוא בין נפגעיה העיקריים של שנת 2022 על כל מכותיה, כשהאוויר יצא מהבועה שתימחרה חברה כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ללא מכירה של רכב אחד בכ-150 מיליארד דולר' ושווי החברות,, ירד בחדות. ריוויאן ירדה כ 70% מההנפקה ולוסיד LUCID GROUP ירדה כ-50% בפרק זמן דומה. אפילו טסלה TESLA INC הגדולה חווה שנה קשה עם ירידה של 35% מתחילת השנה. 

דווקא בתקפה לא טובה של הסטקטור החליטה וולוו VOLVO AB הנשלטת על ידי החברה הסינית Geely להנפיק את החברה הבת שלה פולסטר (סימון: PSNY) שמתמקדת אך ורק ברכב חשמלי דרך מיזוג ספאק, טכניקה הרבה פחות פופלרית בימים אלו להנפקות. ההנפקה מעניקה לחברה שווי של 21 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום הראשון של המסחר במניה היא עוד זינקה ב-16%, לאחר מכן ירדה עד 12% פחות ממחיר ההנפקה, וכעת התאוששה מעט ומציגה ירידה של 5% מהמחיר בהנפקה. כספי ההנפקה נועדו לקדם את פיתוח הדגמים החדשים אותם צפויה החברה להציג בשנים הקרובות. 

פולסטר בולטת בשוק הרכב החשמלי בכך שמדובר ביצרנית רכב חשמלי טהורה, כלומר לא יצרנית מסורתית שגם מנסה להיכנס לתחום הרכב החשמלי כמו פורד FORD MOTOR או GM GENERAL MOTORS , מצד אחד, ומצד שני לא מדובר בסטארט אפ שרק מתחיל למכור רכבים אלא חברה שכבר מוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה בפריסה בינלאומית - סין, אירופה וארצות הברית. מהבחינה הזו נקודת ההשוואה היחידה היא טסלה, שאף היא שחקן של רכב חשמלי בלבד (בתחום הרכבים, לטסלה עסקים נוספים בתחום הבטריות) והיא מוכרת בהיקפים גדולים ברחבי העולם. 

פולסטר גם מציגה צמיחה אגרסיבית. הצפי הוא למכירות של 50 אלף רכבים השנה לעומת 29 אלף בשנת 2021. בשנת 2023 מצפה החברה למכור כבר 124 אלף רכבים, והצפי לשנת 2025 הוא להכפיל פי עשר את המכירות של שנת 2021 ולהגיע לכ-300 אלף מסירות.

דגם הפלסטר 2 נסחר כעת ב-49 אלף דולר והחברה צפויה להשיק דגם ספורטיבי חדש, הפולסטר 3, בהמשך השנה. עד שנת 2024 מתכוונת החברה להשיק סך הכל 3 דגמים חדשים כשגם הפולסטר 4 ו-5 יצטרפו לצי הרכבים של החברה. דגם פוליסטר 1 היה רכב ספורט בעלות של מעל 100 אלף דולר שנמכר בין השנים 2019 ל-2021 אך לא נמכר יותר. בנוסף, נהנית החברה מקרדיט מס של 7500 דולר לרכב בארצות הברית, הטבת מס לה טסלה ו-GM כבר לא זכאיות על הרכבים החשמליים שלהן. ההטבה הזאת היא עד מכירות של 200 אלף כלי רכב. 

יתרון נוסף של פולסטר הוא הגב של וולוו והחברה האם שלה Geely הסינית עם יכולות הייצור ומפעלים קיימים. החברה מייצרת במפעלה של Geely בסין ודגם הפולסטר 3 עתיד להיות מיוצר במפעלי וולוו בארצות הברית. כך היא חוסכת עלויות הקמת מפעלים גבוהות מאד של החברות המתחרות. הנכסים אומנם לא שלה אך מתאפשר לה לייצר בהשקעה נמוכה מאד יחסית. היא גם נהנית מיכולות המחקר ופיתוח של החברה האם והחברה הסבתא. כל זה מאפשר לה מודל עסקי "קל" מבחינת הוצאות. עוד יתרון שמביא החיבור עם וולוו הוא השם הטוב בכל הנוגע לבטיחות ועיצוב בהם וולוו מצטיינת 

 

אז מה פולסטר מביאה לשולחן? חברה ותיקה עם הגב של וולוו ו-Geely עם מכירות בהיקפים גדולים יחסית ברחבי העולם, מבנה נכסים קל, צמיחה שנתית של עשרות אחוזים והטבות מס שמעלות את הרווחיות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בצד החסרונות מדובר במותג פחות חזק משל טסלה, היא נכנסת לשוק תחרותי, היא תתמודד מן הסתם עם קשיי האספקה כמו שאר החברות בענף, והיא עדיין הפסדית בשורה התחתונה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


הפדרל ריזרב
צילום: Federalreserve

הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק

לאחר שלוש הפחתות ריבית ב־2025, הפד ניצב מול אינפלציה שטרם נבלמה, סימני חולשה בתעסוקה, מחסור בנתונים אמינים ולחץ פוליטי גובר - רגע לפני חילופי הנהגה שעשויים לעצב מחדש את מדיניות הריבית ב־2026

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי האמריקאי יתחיל את 2026 בחוסר וודאות כפול: מחד, אינפלציה שעדיין עומדת מעל היעד של 2%, ומאידך סימנים להתקררות בשוק התעסוקה. במקביל, החלפת יו"ר הפד ג'רום פאוול במאי עשויה לשנות את האיזון העדין שמנהל הבנק המרכזי ב-8 השנים האחרונות.

במהלך 2025 ביצע הפד שלוש הפחתות ריבית, כל אחת ברבע נקודת אחוז, לאחר שהריבית לא השתנתה במשך רוב השנה. ההחלטות שיקפו חשש גובר ממצב שוק העבודה, אך לא כל חברי הוועדה להחלטות מדיניות הסכימו עם הכיוון. בהחלטה האחרונה מדצמבר, שלושה חברים הצביעו נגד ההפחתה, אם כי מכיוונים מנוגדים. אוסטין גולסבי, נשיא הפד בשיקגו, וג'ף שמיד מקנזס סיטי העדיפו להותיר את הריבית ללא שינוי בגלל חששות אינפלציה. לעומתם, סטיבן מיראן, שמונה לתפקיד מושל הפד בקיץ תוך שהוא ממשיך לכהן בבית הלבן, דרש הפחתה של חצי נקודת אחוז. שישה חברים נוספים ללא זכות הצבעה אמרו בדיעבד שהיו מעדיפים לא להפחית בכלל.


משבר נתונים והשפעת המכסים

מדיניות הממשל בראשות דונלד טראמפ השפיעה על יכולת הפד לקבל החלטות מושכלות. הטלת מכסים נרחבים באפריל, המקיפים ביותר במאה שנה, יצרה בהתחלה הערכה שמדובר בעלייה חד-פעמית במחירים. אולם ככל שהשנה התקדמה, גברו החששות שהמכסים יובילו לאינפלציה ממושכת יותר. במקביל, ההשבתה הממשלתית הארוכה בהיסטוריה, השאירה את הפד ללא נתונים רשמיים חיוניים. הבנק המרכזי נאלץ להסתמך על מידע מהמגזר הפרטי, שקיים בשפע לגבי שוק העבודה אך לא לגבי אינפלציה ומחירים. גם כשהנתונים הרשמיים החלו לזרום מחדש, התמונה נותרה מטושטשת בגלל עיוותים שנגרמו מההשבתה.

ג'ון וויליאמס, נשיא הפד בניו יורק, אמר שלדעתו דוח האינפלציה האחרון מנובמבר, שהראה ירידה ניכרת, רחוק מהמציאות בעשירית אחוז. בת' האמאק מקליבלנד מעריכה שהפער יכול להגיע לשתיים או שלוש עשיריות. נתון האבטלה, לעומת זאת, עלה ל-4.6%. פאוול עצמו העלה חשש שהנתונים הממשלתיים מגזימים בהערכת קצב יצירת המשרות. לפי הערכתו, הממשל עשוי להפריז ביצירת 60 אלף משרות בחודש. כיוון שהנתונים שפורסמו עד כה מראים יצירה של כ-40 אלף משרות בחודש מאז אפריל, ייתכן שבפועל נרשמה ירידה של 20 אלף משרות בחודש.


הפיצול בפד׳ והחלטות מורכבות

החלוקה בתוך הפד אינה חדשה, אך בשנה האחרונה היא הגיעה לשיא שלא נראה מזה שנים. ביולי, כשהפד החליט להותיר את הריבית ללא שינוי, שני מושלים - כריס וולר ומישל באומן - הביעו התנגדות כיוון שרצו בהפחתה מונעת כדי לתמוך בשוק העבודה. עד דצמבר, התמונה התהפכה, וחלק מהחברים דווקא חששו שהאינפלציה תישאר גבוהה זמן רב.