פולסטר - שחקנית חדשה ישנה בתחום הרכב החשמלי - הזדמנות?
תחום הרכב החשמלי שהיה אחד הלוהטים בשנת 2021 הוא בין נפגעיה העיקריים של שנת 2022 על כל מכותיה, כשהאוויר יצא מהבועה שתימחרה חברה כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ללא מכירה של רכב אחד בכ-150 מיליארד דולר' ושווי החברות,, ירד בחדות. ריוויאן ירדה כ 70% מההנפקה ולוסיד LUCID GROUP ירדה כ-50% בפרק זמן דומה. אפילו טסלה TESLA INC הגדולה חווה שנה קשה עם ירידה של 35% מתחילת השנה.
דווקא בתקפה לא טובה של הסטקטור החליטה וולוו VOLVO AB הנשלטת על ידי החברה הסינית Geely להנפיק את החברה הבת שלה פולסטר (סימון: PSNY) שמתמקדת אך ורק ברכב חשמלי דרך מיזוג ספאק, טכניקה הרבה פחות פופלרית בימים אלו להנפקות. ההנפקה מעניקה לחברה שווי של 21 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום הראשון של המסחר במניה היא עוד זינקה ב-16%, לאחר מכן ירדה עד 12% פחות ממחיר ההנפקה, וכעת התאוששה מעט ומציגה ירידה של 5% מהמחיר בהנפקה. כספי ההנפקה נועדו לקדם את פיתוח הדגמים החדשים אותם צפויה החברה להציג בשנים הקרובות.
פולסטר בולטת בשוק הרכב החשמלי בכך שמדובר ביצרנית רכב חשמלי טהורה, כלומר לא יצרנית מסורתית שגם מנסה להיכנס לתחום הרכב החשמלי כמו פורד FORD MOTOR או GM GENERAL MOTORS , מצד אחד, ומצד שני לא מדובר בסטארט אפ שרק מתחיל למכור רכבים אלא חברה שכבר מוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה בפריסה בינלאומית - סין, אירופה וארצות הברית. מהבחינה הזו נקודת ההשוואה היחידה היא טסלה, שאף היא שחקן של רכב חשמלי בלבד (בתחום הרכבים, לטסלה עסקים נוספים בתחום הבטריות) והיא מוכרת בהיקפים גדולים ברחבי העולם.
פולסטר גם מציגה צמיחה אגרסיבית. הצפי הוא למכירות של 50 אלף רכבים השנה לעומת 29 אלף בשנת 2021. בשנת 2023 מצפה החברה למכור כבר 124 אלף רכבים, והצפי לשנת 2025 הוא להכפיל פי עשר את המכירות של שנת 2021 ולהגיע לכ-300 אלף מסירות.
- וולוו EX90 - פרימיום, שבעה מושבים, חשמלי ויקר.
- מניית וולוו נוסקת: הביקוש לרכבים חשמליים שובר שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דגם הפלסטר 2 נסחר כעת ב-49 אלף דולר והחברה צפויה להשיק דגם ספורטיבי חדש, הפולסטר 3, בהמשך השנה. עד שנת 2024 מתכוונת החברה להשיק סך הכל 3 דגמים חדשים כשגם הפולסטר 4 ו-5 יצטרפו לצי הרכבים של החברה. דגם פוליסטר 1 היה רכב ספורט בעלות של מעל 100 אלף דולר שנמכר בין השנים 2019 ל-2021 אך לא נמכר יותר. בנוסף, נהנית החברה מקרדיט מס של 7500 דולר לרכב בארצות הברית, הטבת מס לה טסלה ו-GM כבר לא זכאיות על הרכבים החשמליים שלהן. ההטבה הזאת היא עד מכירות של 200 אלף כלי רכב.
יתרון נוסף של פולסטר הוא הגב של וולוו והחברה האם שלה Geely הסינית עם יכולות הייצור ומפעלים קיימים. החברה מייצרת במפעלה של Geely בסין ודגם הפולסטר 3 עתיד להיות מיוצר במפעלי וולוו בארצות הברית. כך היא חוסכת עלויות הקמת מפעלים גבוהות מאד של החברות המתחרות. הנכסים אומנם לא שלה אך מתאפשר לה לייצר בהשקעה נמוכה מאד יחסית. היא גם נהנית מיכולות המחקר ופיתוח של החברה האם והחברה הסבתא. כל זה מאפשר לה מודל עסקי "קל" מבחינת הוצאות. עוד יתרון שמביא החיבור עם וולוו הוא השם הטוב בכל הנוגע לבטיחות ועיצוב בהם וולוו מצטיינת
אז מה פולסטר מביאה לשולחן? חברה ותיקה עם הגב של וולוו ו-Geely עם מכירות בהיקפים גדולים יחסית ברחבי העולם, מבנה נכסים קל, צמיחה שנתית של עשרות אחוזים והטבות מס שמעלות את הרווחיות.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
בצד החסרונות מדובר במותג פחות חזק משל טסלה, היא נכנסת לשוק תחרותי, היא תתמודד מן הסתם עם קשיי האספקה כמו שאר החברות בענף, והיא עדיין הפסדית בשורה התחתונה.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".