SOFI
צילום: צילום מסך SOFI WEBSITE
דוחות

סופי הכתה את הצפי: רווח של 0.15 ד' למניה, גם ההכנסות עקפו

תחזיות השוק עמדו על 0.16 ד' למניה. ההכנסות הסתכמו ב-285.6 מ' ד', מעל לצפי שעמד על 279 מ' ד'. החברה צופה EBIDTA של 5 מ' ד' ברבעון הקרוב, מעל לצפי האנליסטים שעומד כעת על 3 מ' ד'. החברה זינקה 18% באפטר מרקט
תומר אמן |

חברת האשראי החוץ בנקאי האמריקאית SOFI TECHNOLOGIES  (סימול: SOFI) מדווחת ברבעון הרביעי על הפסד מדולל של 0.15 דולר למניה מעט מעל צפי האנליסטים שעמד על 0.16 דולר למניה. החברה דיווחה על הפסד נקי של 111 מיליון דולר, זאת לעומת 82.6 מיליון דולר או כ-1.85 דולר למניה בתקופה המקבילה. 

כלל הכנסות החברה הסתכמו ב-285.6 מיליון דולר, זאת לעומת התקופה המקבילה אז הסתכם הנתון ב-171.5 מיליון דולר וכמה מיליוני דולרים מעל צפי האנליסטים שעמד על 279 מיליון דולר. 

לקריאה נוספת: 

>>>  הבנקים האמריקאים כמעט ולא חשופים לרוסיה - אז למה הם נופלים?

החברה מסרה כי רשמה "שיא" של כ-523 אלף משתמשים חדשים במהלך הרבעון האחרון, וכן כי הוסיפה כ-906 אלף מוצרים חדשים, שני נתונים שעל פי אנליסט בנק האחזקות Mizuho, דן דולי, עלו משמעותית אשתקד. 

לאחרונה דווח כי החברה קיבלה אישור רשמי לפעול כבנק של ממש לאחר שהשלימה בתחילת החודש את רכישת הבנק המקומי "Golden Pacific Bancorp" תמורת 750 מיליון דולר, זאת לאחר שדיווחה על הרכישה הפוטנציאלית כבר בחודש מרץ של שנת 2021. 

בעקבות כך, צופה כעת החברה כי הרווח הנקי אותו תגרוף הודות לריבית במשק האמריקאי איתו תיפגש צפוי רק לתרום לשורה התחתונה שלה ברבעון הקרוב. עוד צופה החברה כי תאיץ את הצמיחה אף יותר כאשר תתחיל להציע הלוואות במימון מלא החל מחודש מאי הקרוב. 

ומה בהמשך?

עבור הרבעון הראשון צופה SoFi רווח נקי מתואם של בין 280 ל-285 מיליון דולר. כמו כן צופה החברה EBIDTA שערכו האמצעי מסתכם ב-5 מיליון דולר. תחזית זו כוללת בתוך גם האטה של 30 עד 35 מיליון דולר בהכנסות תודות לצו הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, שקבע לאחרונה כי הסטודנטים האמריקאים יוכלו לדחות את החזר תשלומי ה-student loan שלהם עד לתחילת חודש מאי הקרוב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסטים צופים כעת EBIDTA מתואם של 3 מיליון דולר עבור הרבעון. עבור כל השנה צופה החברה רווח מתואם נקי של 1.57 מיליארד דולר ו-EBIDTA מתואם של 180 מיליון דולר, מעל לצפי האנליסטים שעומד על 147 מיליון דולר עבור ה-EBIDTA.

בשיחת המשקיעים מסר סמנכ"ל הכספים של הבנק, כריס לאפוינט, כי הוא צופה כעת 5 העלאות ריבית בשנה הקרובה, וכי מגוון פתרונות המימון של SoFi מאפשר להם להמשיך לפעול כרגיל גם בתקופה של ריביות משתנות. 

לאחרונה דיווחה SoFi כי תרכוש את Technisys תמורת 1.1 מיליארד דולר. אז טענה SoFi כי הטמעת הטכנולוגיה של הנרכשת, שתקבל מניות של SoFi בשווי 84 מיליון דולר, תביא לחיסכון מצטבר של בין 75 ל-85 מליון דולר החל מטווח השנים שבין 2023 ל-20525 וכן חיסכון של 60 עד 70 מיליון דולר החל מהשנה שלאחר מכן. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.