וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים עורכים היכרות עם המילה סטגפלציה שלדידם הולכת ללוות המשק האמריקאי בתקופה הקרובה, ומתכוננים להמשך התנודתיות בשווקים בשנה הקרובה; עונת הדוחות נמשכת עם תוצאות הבנקים וחברות התעופה - מחר (שני) לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום מרטין לותר קינג
איתן גרסטנפלד | (3)

שבוע המסחר ייפתח השבוע על רקע הנעילה הצורמת של שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מעריכים שהמשק האמריקאי בדרך לסטגפלציה - הלחם של שתי המילים, סטגנציה (קיפאון) ואינפלציה. כמו כן, הם צופים כי גם השנה שוק המניות ימשיך להיות תנודתי אך בסיכומו של דבר ישיג ביצועים חיוביים.

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח ביום שלישי, בעקבות יום מרטין לותר קינג שיצוין מחר (שני).

עונת הדוחות נפתחת

ירית הפתיחה של עונת הדוחות בוול סטריט, נורתה בסוף השבוע עם פרסום תוצאותיהן של הבנקים והגופים הפיננסים הגדולים. כולם, למעט בלאקרוק (שפספסה את הצפי במעט) עקפו את צפי האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. השבוע, ידווח שורה של חברות מרכזיות במשק האמריקאי וביניהן:

יום ג' -  GOLDMAN SACHS UNITED COMMUNITY BANKS

יום ד' -  BANK OF AMERICA MORGAN STANLEY UNITED AIRLINES

יום ה' -AMERICAN AIRLINES NETFLIX PPG INDUSTRIES INC

יום ו' -  SCHLUMBERGER LTD

השוק והפד' מאמינים בתרחיש מאוד יוצא דופן

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מצביע על כך שתשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב עלתה שבוע רביעי ברציפות. לדבריו, סנטימנט המשקיעים ביחס לאג"ח הממשלתיות, כפי שבא לידי ביטוי בסקר של JP Morgan הנו אחד השליליים ביותר בעשור. להערכתו, "כל עוד השווקים והפד' ממשיכים לדבוק בתחזית לפיו עליית ריבית לכ-2% בשנתיים תספיק כדי להוריד אינפלציה נוכחית קרוב לתחום היעד, הסיכון לשוק האג"ח יישאר גבוה".

כמובן שבמציאות יכול להתממש כל תרחיש, גם זה שהפד' והשוק מגלמים. אולם, הניסיון מלמד אותנו שבשישים השנים האחרונות כל פעם שמדד המחירים PCE Core, שעלה בשנה האחרונה ב-4.7% (הקצב צפוי לעלות לכ-5% אחרי שיתפרסם מדד דצמבר), עלה מעל 3%, נדרש להביא ריבית הפד' מעל גובה האינפלציה כדי להחזיר אינפלציה מתחת ל-3%.

לאור זאת, הוא מעריך כי "בנסיבות הקיימות השוק צריך לגלם ריבית הפד'גבוהה משמעותית ברמה של לפחות 3% כדי שיחס סיכון/סיכון בשוק האג"ח יהפוך לאטרקטיבי יותר. האפיק המנייתי ימשיך להיות תנודתי כל עוד שוק האג"ח מתאים את עצמו לתרחיש יותר סביר של עליית ריבית. אולם, אנו מעריכים  שבסופו של דבר הוא ישיג השנה ביצועים חיוביים בהשפעת הצמיחה הגבוהה וגידול ברווחיות החברות."

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

סטגפלציה בארה"ב? כן הם בדרך לשם

השנה החדשה החלה עם חולשה משמעותית בשווקים אשר מגיעים (בקצב איטי אמנם) להבנה של המציאות איתה אנו נצטרך להתמודד בשנה הקרובה. גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, מנסה להסביר מהי אותה מציאות?, ומדוע לראייתם מדובר בסטגפלציה.

לדבריו, "המחצית הראשונה של 2022 תהיה מאופיינת בחולשה בפעילות הכלכלית, אינפלציה גבוהה ופד שמעלה ריבית באגרסיביות. לא תמהיל אידיאלי לשוקי המניות שגם סובלים מרמות מכפילים מאוד גבוהות. לפחות לראייתנו, יש מקום לגוון את תיק ההשקעות מחוץ לארה"ב – בעיקר ישראל ואירופה ובמידה מסוימת גם חלק מהשווקים מתעוררים מהווים כיום אלטרנטיבות השקעה טובות יותר ביחס לארה"ב בה צריכים לנקוט במשנה זהירות".

קיראו עוד ב"גלובל"

למה? נתחיל ממדד המחירים לצרכן שעלה מקצב שנתי של 6.8% ל-7.0% ואינפלציית הליבה זינקה לקצב של 5.5%, מספרים שלא ראינו מאת תחילת שנות ה-80. המעניין בנתון האחרון היה שקצב האינפלציה האיץ שדווקא רכיב האנרגיה התמתן (במעט). מה שהוביל לעלייה הנוספת במדד היה האצה בסעיף הדיור וזינוק נוסף במחירי המכוניות כאשר האינפלציה בענפי השירותים ממשיכה  להיות גבוהה. האינדיקציות שאנו מקבלים מהשוק הפרטי הן לגבי המכוניות והן לגבי שכירויות הן שסעיפים אלו עוד צפויים להאיץ בחודשים הקרובים באופן שימשיך להעלות את אינפלציית הליבה.

אז זה החלק של ה-"נציה" (אינפלציה) איפה ההשלמה למילה הקשה הזו – "סטגנציה"? ("סטג" – סטגנציה, מיתון). מנתוני השבוע האחרון – מכירות קמעונאיות ואמון הצרכנים. המכירות הקמעונאיות הפתיעו משמעותית מטה בארה"ב עם חולשה רוחבית משמעותית – בין אם זה מכירות רכבים, מוצרי אלקטרוניקה ביגוד או מזון, נרשמו ירידות חדות בכל הסגמנטים. כתוצאה מנתוני חודש דצמבר, תחזית התרומה של הגידול בצריכה הפרטית לרבעון האחרון נחתכה ביותר מחצי מתרומה של 3.1 נ"א לתרומה של 1.4 נ"א לצמיחה – כך על פי מודל הצמיחה של שלוחת הפד באטלנטה".

האצה באינפלציה

לבסוף, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מפנים זרקור לכך שבחודש דצמבר האינפלציה עלתה ב-5% ועלתה ב-7% שנה אחורה (בהתאם לציפיות), האצה מ-6.8% לפני חודש. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.55% וב-5.5% שנה אחורה (האצה מ-4.9%), השוק ציפה לאינפלציית ליבה מעט מתונה יותר של 0.5% ו-4.5%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סתם אחד 16/01/2022 23:44
    הגב לתגובה זו
    אם הם אפילו לא מצליחים להשמע מאוד אופטימיים צפו לתיקונים וירידות.
  • 1.
    שלי 16/01/2022 18:54
    הגב לתגובה זו
    ירד השנה 15%
  • חחחחח (ל"ת)
    אבירם 16/01/2022 20:12
    הגב לתגובה זו
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.