ביידן התחייב לרכוש מכוניות חשמליות והזניק את מניות הסקטור
"הממשלה הפדרלית מחזיקה בצי רכב עצום, אותו נחליף בכלי רכב חשמליים נקיים שיוצרו כאן באמריקה, על ידי עובדים אמריקאים". כך אמר ג'ו ביידן אמש ושלח את מניות יצרניות המכוניות החשמליות לעלייה חדה. את העליות מובילה Workhorse Group (סימול: WKHS) האמריקנית שמזנקת יותר מ-30%. ניקולה (סימול: NKLA) עולה כמעט 20%.
טסלה TESLA INC נסחרת ביציבות. ככל הנראה בשל הייצור של טסלה שאינו מכוון לייצור המוני. למרות שהשוק מציב אותה כחברה שתשלוט בענף בשנים הקרובות.
Workhorse Group מרכזת עניין הערב בגלל הפוטנציאל שלה לקבל חוזה בשווי של 6 מיליארד דולר או לפחות חלק ממנו במסגרתו תחליף את משאיות הדואר של הממשל. המכרז נדחה כבר מספר פעמים, אך כאמור גם אם החברה תקבל חלק ממנו, זה יהיה משמעותי עבורה. החוזה אמור להביא להחלפת 1,800 משאיות.
המשמעות של הערת הנשיא מתעצמת לנוכח הנפח של Workhorse. ממשלת ארה"ב מחזיקה בכ-645 אלף כלי רכב, כך על פי נתוני מנהל השירותים הכלליים של ארה"ב (GSA) בשנת 2019. נכון ליולי 2020, רק 3,215 היו כלי רכב חשמליים.
המעבר של רכבים ממשלתיים, כולל משאיות הדואר, למנוע חשמלי יהווה הזדמנות עבור החברה. אבל כדאי להרגיע ולהגיד שכבר עכשיו המניה נסחרת במחיר יקר מאוד. בערך כמו כל הסקטור. המניה עלתה בשנה האחרונה בכמעט 1,000% ושווי שוק של 4 מיליארד דולר.
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים של החברה יתנחמו בכך שהחברה מציגה הכנסות של 750 אלף דולר. זאת כאשר שאר החברות בסדר הגדול שלה בענף עדיין לא החלו לייצר הכנסות. אז נכון שיש הייפ אדיר בתחום הרכבים החשמליים, כאשר שתיים מתוך חמש החברות הגדולות בעולם שייכות לסקטור (טסלה וניו). אם כי משקיעים שלא רודפים אחרי חלומות ימתינו כמה חודשים כדי לבדוק את ההכנסות והרווחים העתידיים של החברה.
- 4.יהווית 27/01/2021 19:07הגב לתגובה זואנרגיה תמיד תהיה חיונית
- 3.רק מזומן 27/01/2021 09:29הגב לתגובה זומלא החופן יועצי "על" ביוטיוב הודים היספנים ובעלי פפיון ממליצים.
- 2.טסלה 27/01/2021 05:31הגב לתגובה זוהחברה הגדולה בעולם בשנת 2030 נקודה.
- 1.חייבים גז כדי להטעין...ולכן רק ישרמקו (ל"ת)דעת 27/01/2021 02:00הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר
אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר.
העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.
למה רישוי ולא רכישה מלאה?
הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.
זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.
.jpg)