ביידן ואובמה
צילום: Pixabay

ביידן התחייב לרכוש מכוניות חשמליות והזניק את מניות הסקטור

"הממשלה הפדרלית מחזיקה בצי רכב עצום, אותו  נחליף בכלי רכב חשמליים נקיים שיוצרו כאן באמריקה, על ידי עובדים אמריקאים". מניות אמריקניות כמו Workhorse Group ו-Lordstown Motors קפצו ב-30% 
אלמוג עזר | (4)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

"הממשלה הפדרלית מחזיקה בצי רכב עצום, אותו  נחליף בכלי רכב חשמליים נקיים שיוצרו כאן באמריקה, על ידי עובדים אמריקאים". כך אמר ג'ו ביידן אמש ושלח את מניות יצרניות המכוניות החשמליות לעלייה חדה. את העליות מובילה Workhorse Group (סימול: WKHS) האמריקנית שמזנקת יותר מ-30%. ניקולה (סימול: NKLA) עולה כמעט 20%. 

טסלה TESLA INC נסחרת ביציבות. ככל הנראה בשל הייצור של טסלה שאינו מכוון לייצור המוני. למרות שהשוק מציב אותה כחברה שתשלוט בענף בשנים הקרובות. 

Workhorse Group מרכזת עניין הערב בגלל הפוטנציאל שלה לקבל חוזה בשווי של 6 מיליארד דולר או לפחות חלק ממנו במסגרתו תחליף את משאיות הדואר של הממשל. המכרז נדחה כבר מספר פעמים, אך כאמור גם אם החברה תקבל חלק ממנו, זה יהיה משמעותי עבורה. החוזה אמור להביא להחלפת 1,800 משאיות. 

המשמעות של הערת הנשיא מתעצמת לנוכח הנפח של Workhorse. ממשלת ארה"ב מחזיקה בכ-645 אלף כלי רכב, כך על פי נתוני מנהל השירותים הכלליים של ארה"ב (GSA) בשנת 2019. נכון ליולי 2020, רק 3,215 היו כלי רכב חשמליים.

המעבר של רכבים ממשלתיים, כולל משאיות הדואר, למנוע חשמלי יהווה הזדמנות עבור החברה. אבל כדאי להרגיע ולהגיד שכבר עכשיו המניה נסחרת במחיר יקר מאוד. בערך כמו כל הסקטור. המניה עלתה בשנה האחרונה בכמעט 1,000% ושווי שוק של 4 מיליארד דולר.  

המשקיעים של החברה יתנחמו בכך שהחברה מציגה הכנסות של 750 אלף דולר. זאת כאשר שאר החברות בסדר הגדול שלה בענף עדיין לא החלו לייצר הכנסות. אז נכון שיש הייפ אדיר בתחום הרכבים החשמליים, כאשר שתיים מתוך חמש החברות הגדולות בעולם שייכות לסקטור (טסלה וניו). אם כי משקיעים שלא רודפים אחרי חלומות ימתינו כמה חודשים כדי לבדוק את ההכנסות והרווחים העתידיים של החברה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהווית 27/01/2021 19:07
    הגב לתגובה זו
    אנרגיה תמיד תהיה חיונית
  • 3.
    רק מזומן 27/01/2021 09:29
    הגב לתגובה זו
    מלא החופן יועצי "על" ביוטיוב הודים היספנים ובעלי פפיון ממליצים.
  • 2.
    טסלה 27/01/2021 05:31
    הגב לתגובה זו
    החברה הגדולה בעולם בשנת 2030 נקודה.
  • 1.
    חייבים גז כדי להטעין...ולכן רק ישרמקו (ל"ת)
    דעת 27/01/2021 02:00
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.