סנטה קלאוס
צילום: getty images, fred levy

האם סנטה קלאוס יגיע השנה לוול סטריט?

באופן מסורתי לקראת סוף השנה מתחיל הראלי המפורסם, שמתודלק על ידי התוצאות של הבלאק פריידיי והקניות לכריסטמס. השנה, הראלי התחיל מוקדם יותר - המדדים בשיא, האם השיאים ישברו בשבוע האחרון של השנה?
ארז ליבנה | (1)

יש להניח שבתקופה זו, בכל שנה, הברוקרים הגדולים, בנקי ההשקעות, הבנקים הרגילים, קרנות הגידור וכל יתר השוורים והדובים של וול סטריט, מעטרים את משרדיהם בצבעי חג, שמים עצי אשוח ומביאים סבאל'ה חביב לבוש אדום עם גמד לצדו, שיעניק לעובדים מתנות לחג. באווירת החג, הם שמים שירי כריסטמס עליזים ומצטרפים בקול תרועה רמה ומרימים כוסיות של ליקר ביצים או ויסקי, או שניהם.

 

אבל אם יש משהו שאנשי הכספים אוהבים אלה עליות בוול סטריט. אז אם הם כבר לא מאמינים בסנטה קלאוס על המזחלת, הם יכולים לפחות להאמין לסנטה של הכסף. "הראלי של סנטה קלאוס" הוא הראלי שמתחיל בחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ונמשך יומיים לתוך המסחר של השנה החדשה, שאחרי חופשת החג. את המושג טבע ייל הירש – מי שייסד את אלמנך סוחרי המניות – ב-1972.

 

האם השנה סנטה יגיע?

התקופה הזו לא קיבלה את שמה לשווא. מאז שנות ה-50, מדד ה-S&P נותן בתקופה זו תשואה של כ-1.3% ועם עליות בחמשת ימי המסחר האחרונים ב-78% מהמקרים. אפילו בשנת 2001, כשוול סטריט עדיין הייתה עמוק במשבר הדוט.קום, ה-S&P עלה בשבעת ימי המסחר הללו ב-5.7%. ב-2009, בשיא משבר הסאב פריים, הראלי בתקופה הזו הגיע ל-7.4% בירוק.

לרוב, מה שמתדלק את העליות זה הצפי החזק בשווקים לתוצאות של הקמעונאים, בשל המכירות של המוגברות בסוף השנה. החוזה בין הקמעונאים לעם האמריקאי הוא פשוט: הם מחכים עד סוף השנה כדי לבצע רכישות לחלק ניכר מהשנה שלאחריה. ככה כולם יכולים לחגוג בשורה התחתונה.

 

הקמעונאים, שחגגו רק לאחרונה את ה"בלאק פריידיי" ואת ה"סייבר מאנדיי", חוגגים שוב את תקופת חג המולד והמסורת הכל-כך אמריקאית של לקנות מתנות ולשימן מתחת לעצי האשוח שנכרתים בהמוניהם מיערות. האמריקאים חוגגים את העובדה שהם יכולים לקנות הרבה מאוד ובזול. לא פעם המבצעים הללו היו עדות לשפע, כשהמוני קונים מסתערים על החנויות כאילו חייהם תלויים בהם.

 

חגיגת הקניות של כריסטמס לא הגיעה השנה

אלא שהשנה זה פשוט לא קרה. הקניות לכריסטמס עדיין לא הסתיימו, אבל מהנתונים שכן ידועים נכון לעכשיו, חגי הקניות השנה יהיו פחות חגיגיים. לפי איגוד הקמעונאים האמריקאים, המכירות התכווצו פר לקוח מ-362 דולר ב-2019, ל-312 דולר בחמשת ימי המבצעים, כשבשנה שעברה כ-190 מיליון צרכנים קנו ב"חגים", לעומת כ-186 מיליון השנה. אמנם הרכישות באינטרנט נמצאות בעלייה משמעותית כשלמשל ב"סייבר מאנדיי" נרשמה עלייה של 15% ברכישות באונליין לעומת אשתקד, שהם כ-10.8 מיליארד דולר, אבל מה שברור הוא שהמכירות ברשת לא הצליחו למלא את החור שהקמעונאים חשו עם ירידה של 37% בתנועה בחנויות.

 

נכון שענקיות הקמעונאות האמריקאיות בהן אמזון (AMZN) ווול מארט (WMT), קרוגר (KR) ודומיהן נפגעו פחות, אבל אמריקה האמיתית אינה מורכבת רק מהענקיות. לא מעט עסקים, לכל אורך ורוחב הסקטורים, נסגרו. בחמישה וחצי האחרונים נוספו עוד 8 מיליון אמריקאים למעגל העוני ו-27 מיליון, כלומר 8% מהאוכלוסייה, סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. סביר להניח שמה שיניע השנה את העליות - כמו בכל השנה האחרונה מאז אפריל - זו הריבית האפסית ובעיקר: הזרקות האשראי העצומות של הפד', בסך טריליוני דולרים, לשוק הריפו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בשוק כבר מזהירים מפני האפשרות שסנטה לא יגיע השנה. "מאז שנות ה-90, סנטה לא הגיע רק שש פעמים לוול סטריט", כתבו האנליסטים בחברת LPL למשקיעים. "בחמש מתוך שש הפעמים הללו, ינואר נסגר באדום, כשרק ב-2016 היו עליות סולידיות – ובכל היתר ירידות. בשורה התחתונה, השוורים של וול סטריט מאמינים בסנטה".

 

בכל מקרה, לא מדובר בשנה רגילה. גם 2021 לא תהיה שנה רגילה, עד שמבצע החיסונים יתפוס תאוצה ונהיה בטוחים שהחיסון מצליח להילחם בזן האנגלי והדני של הקורונה. בינתיים, נקווה בשביל כולנו שסנטה אכן יגיע ואיתו גם עוד שנה טובה לשווקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רמי 25/12/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    כסף יחסית גדול הולך להיכנס מעכשיו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.