מתחילת השנה נפתח פער של 40% בין הנאסד"ק למעו"ף, מה הלאה?
השקעות בימי קורונה: האמריקאים מובילים בהתפשטות הקורונה, חווים מאבק בין גזעי חסר תקדים, מערכת הבחירות מורכבת והמתיחות מול סין נמשכת; האם החשיפה לשווקים בחו"ל משתלמת?
המחצית ראשונה של השנה הייתה תנודתית ורוויות אירועים בצל הקורונה. נראה כי זהו רק הקדימון למחצית השנייה של השנה כאשר קצב ההדבקה, כמות החולים, מספר דורשי העבודה, הבחירות בארה"ב והמשך המרוץ לחיסון ותרופה לנגיף ימשיכו להשפיע על המדדים.
בימים סוערים, מקובל לחשוב שפיזור של חלק מתיק ההשקעות לחו"ל מוריד את הסיכון. הנתונים מראים שבמשבר הזה זה עבד ואפילו יותר מבעבר. בזמן ששוק המניות הישראלי ירד השנה בכמעט 20%, בשווקים הגלובליים נרשמו ירידות הרבה יותר מתונות, בדגש על ארצות הברית. מדד ה-S&P ירד בכ-1% והנסדא"ק אפילו בתשואות חיוביות של קרוב ל-20%. מדד מנהלי הרכש לייצור עלה לרמה של 52.6 נקודות, עובדה המעידה על צפי להתאוששות חדה בפעילות הכלכלה האמריקאית.
במקביל, נתוני האבטלה בירידה לכיוון ה-11%. גם אם לרגע זה נראה גבוה, אזי ביחס ל-20% של מאי, זה ללא ספק נתון מעודד. בחודש יוני התווספו למשק האמריקאי כ-4.8 מיליון משרות חדשות ונראה שתוכניות הסיוע שכוונו לשימור משרות מילאו את יעודן.
פיזור לחו"ל פעל במשבר הנוכחי גם מול השוק העולמי
בהשוואה ל-MSCI, ישראל עדיין בביצועי חסר של למעלה מ-10%. מגמה דומה אנחנו רואים גם בשוק האג"ח הקונצרני: בישראל נרשמו ירידות של כ-5% בעוד שוק האג"ח הקונצרני בארה”ב, ידע לייצר רווחי הון מתחילת השנה.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אם לוקחים בחשבון את הסערה המושלמת שעוברת על ארה"ב, הפיזור לארה"ב נראה הגיוני. למרות שהאמריקאים מובילים בהתפשטות הקורונה, חווים מאבק בין גזעי עם הפגנות בממדים שאמריקה לא מכירה, מערכת הבחירות מורכבת והמתיחות בין סין לארה"ב נמשכת, למרות כל אלה, עדיין עדיף לשים משקל יתר על השוק האמריקאי משתי סיבות עיקריות.
הפד' וחברות הטכנולוגיה ימשיכו לתדלק את השוק
יש קונצנזוס שחברות הטכנולוגיה ימשיכו לצמוח ולהתפתח כמעט בכל תסריט והללו נסחרות בעיקר בשוק האמריקאי. סקטור הטכנולוגיה מהווה את הקטר של ההתאוששות השווקים בחודשיים האחרונים. גם באירופה וגם בישראל, המשקל של מניות הטכנולוגיה במדדים המקומיים הוא מאוד נמוך יחסית למשקל שלהם בארה"ב. ב-S&P ישנה חשיפה של כ-27% לסקטור בהשוואה לחשיפה של 10-12% באירופה וחשיפה זניחה בישראל.
ההתערבות המאוד אגרסיבית של הבנק המרכזי בשוק הזה. נראה כי תוכנית ההטבות של ממשל טרמפ לאזרחים בשילוב הזרמות כספים ע"י הבנק המרכזי בהיקף של טריליונים, כולל רכישות אגרות חוב של החברות הצליחה להעביר את שוק ההון האמריקאי למגמת עליה ובשלב זה נראה שגם לעצור במידה מסוימת את ההתדרדרות בכלכלה הריאלית.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
הבעיות של אירופה התחילו עוד לפני הקורונה
גם באירופה פורסמו נתוני מאקרו חיוביים לאחרונה. נראה כי הבנק המרכזי האירופאי ימשיך במדיניות מוניטרית סופר מרחיבה למניעת מיתון בכלכלות אירופה. באירופה גם נקטו בצעדי מנע בשיא המגיפה שמנעו בנתיים התפרצות חוזרת משמעותית של הנגיף. כל אלו אינדיקטורים חיוביים אבל את הבעיות של אירופה אנחנו מכירים עוד מלפני משבר הקורונה.
אירופה מתאפיינות בכלכלה עם פיריון נמוך, ויעילות נמוכה שמשפיעים על מידת היציבות של האיחוד ועל הודאות שהם יצליחו להחזיק מעמד במידה ונראה משבר כלכלי גדול ומתמשך.
הטיעון המרכזי נגד פיזור השקעות לחו"ל הוא השקל החזק
שער החליפין היה גורם ממתן להוצאת השקעות לחו"ל משנת 2002, מאז שהשקל יצא למגמת ההתחזקות שלו. מוקדם לקבוע שהמגמה הזאת הסתיימה, היות שיש כל כך הרבה גורמים המשפיעים על שערי המטבעות כולם יודעים שבלתי אפשרי לחזות את המגמות בטווח הקצר והבינוני. ניתן לראות שבהסתכלות היסטורית של 15 שנה אחורה, בכל פעם שהשווקים הגיעו לשערים באזור של 3.4 שקלים לדולר, הייתה איזו שהיא עצירה, כל פעם מסיבה אחרת.
נקודה חשובה נוספת היא שהדולר הוא עדיין נכס של ריסק-אוף. כלומר, בכל פעם שהשווקים יורדים ואנשים מחפשים הגנות הם מצטיידים בדולרים. הצטיידות מראש בנכסים דולרים בתיק, מייצרים הגנה נוספת בתקופות קשות. זאת בעיקר על רקע כך שבעולם של ריבית אפס אין פערי ריבית.
שורה התחתונה
פיזור תיק ההשקעות זו ההגנה הטובה ביותר שניתן לייצר. גם למי שחי בארץ ומחפש תשואה שקלית, כדאי לפזר סיכונים. עלינו לחפש השקעות עם פרופיל סיכון-סיכוי מיטבי לא רק בזירה שלנו, שהיא יחסית מוגבלת אלא להיפך, ולתת משקל יתר להשקעות בעולם שהוא סחיר יותר, מפוזר יותר ובמצב העולם הנוכחי מציג פרופיל סיכון סיכוי טוב יותר.
הכותבים הינם צביקה שלזינגר, מנהל השקעות חו"ל ב-IBIתיקי השקעות ואלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות.
* IBI בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות. לחברה ו/או לחברות הקשורות לה עשויות להיות אחזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 14.משקיע 16/07/2020 08:44הגב לתגובה זומה בקשר בין נסדק חמעוף זה טכנולוגיה וזה נדלן בנקים וחברות אחזקה
- 13.תמה 16/07/2020 08:41הגב לתגובה זוסתם משכתם אותי לקרוא???
- 12.בובי 15/07/2020 12:52הגב לתגובה זולא יחזיק מים , יקרוס קריסת כל הזמנים. הפער הוא אדיר בין המציאות לפנטזיה וההרצה... מעוף גם גבובה טילים יחטוף חזק
- 11.כש טראמפ קונה מניות אז הכל ירוק (ל"ת)ראובן 15/07/2020 12:27הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 15/07/2020 12:19הגב לתגובה זואותו מעניין רק עצמו
- 9.עם כל הבלבול מח ומחזור הנתונים שכל טירון מדקלם לא 15/07/2020 11:57הגב לתגובה זועם כל הבלבול מח ומחזור הנתונים שכל טירון מדקלם לא עניתם על השאלה ....מה הלאה? כנראה שאין לכם מושג.תמשיכו לכתוב ולמחזר .
- 8.צריך לעשות בדיוק הפוך, לקנות בארץ שעוד לא עלה (ל"ת)דני 15/07/2020 10:56הגב לתגובה זו
- 7.כותבי תרחישים 15/07/2020 10:35הגב לתגובה זולגינדגי יש בחירות-הזרמות הזרמות-והגרעון גדל בצורה מבהילה- לא נורא רוני רון זה יהיה סופ-- לכל בלון תוך שנה ,,,,,,,,, אל תגידו לא ידענו
- 6.למה משווה את הנאסדק למעוף? (ל"ת)lallush 15/07/2020 10:35הגב לתגובה זו
- 5.זאב 15/07/2020 10:27הגב לתגובה זואין שום הסבר הגיוני, זה הרצת מניות נטו.
- 4.למה משווה את הנאסדק למעוף? (ל"ת)lallush 15/07/2020 10:20הגב לתגובה זו
- 3.בושה של ניתוח 15/07/2020 10:16הגב לתגובה זואם הייתם ממליצים זאת תחילת שנה ניחא, היום כבר זו המלצה טיפשית. צריך לעשות בדיוק הפוך- למכור מניות טכנולוגיה ולקנות מניות בישראל
- 2.FED 15/07/2020 10:14הגב לתגובה זובקיצור IN FED WE TRUST
- 1.המוסדיים אשמים!!!!!! 15/07/2020 10:09הגב לתגובה זוהם לא מבינים שמחירי המניות בארץ עדיפים על פני מניות בועה כמו טסלה וכו

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.